DIY strømkabel - Hva trengs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY strømkabel - Hva trengs?

Ja, jeg vet at det finnes flere av lignende tråder, men fremdeles ikke funnet noen som omhandlet dette.

Hva trenger man i bunn og grunn?
    - Støpsel til stikk-kontakt
    - Støpsel (evt annet navn?) til apparat
    - Strømkabel (også kjent som nettkabel,eller?)
    - Annet?

Så jeg ønsker å lage noen slike kabler, både til pc, x-box forsterker, DAC og TV, av den enkle grunnen, fjerne kabelrot og og gi et penere design enn de kjedelige sorte som følger med alt av produkter.
    Dette er noe jeg aldri har gjort før, men et spennende produkt for å drepe dagenes kjedsomhet i vent på nye høyttalere.

Ser det finnes støpsler fra Dynavox og furutech på ebay, disse koster da 40 euro (pluss/minus), noe som tilsvarer 300,-pr stk, eller 600,- pr strømkabel.
    Dessverre en pris som er litt i meste laget for min del, så hva finnes av litt rimeligere modeller som ser bra ut (ønsker ikke en svart kjedelig en)? Tenker rundt 100-150,- pr støpsel, så det blir 200-300,- pr kabel pluss selve kabelen.

Etter litt ebaykikking (.de og .co.uk) så kom jeg over disse, rimelig pris, og ser overaskende bra ut:
    New C-037 P-037e Rhodium Plated IEC plug, SCHUKO plug on eBay (end time 07-Apr-11 14:26:49 BST)
    Noen innvendinger på disse? Negativt eller positivt?

Så tips angående støpsler, og kabler (gjerne ebaylinker) settes pris på.

Hans

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LINK til guide på forumet her.

Elfa har sikkert masse produkter som du kan bruke. Hvis ikke har de masse rart på Ebay som du fant

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for guiden! Genialt :-)

Men, hvordan er det med hvor man kobler kablene til støpslene, spiller dette noen rolle, eller må dette være på korrekt plass (sett bord i fra jord)? Må kablene loddes fast i støpslene, eller er det skrufestninger på de fleste på markedet, eller er ikke det å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Man trenger strengt tatt ikke tenke så mye på hvordan man kobler L1 og L2 siden støpselet kan snus i stikkontakten. Lodding gir den desidert beste forbindelsen og mekaniske styrke. Minuset med lodding er at dette må utføres på en ordentlig måte ellers så kan du få et veldig dårlig resultat. Det er skrutilkoblinger og stekkavlastere i de fleste støpslene på markedet.

Jeg anbefaler deg ikke å gjøre dette hvist du ikke vet hva du driver med. Nettspenning er livsfarlig og ikke til å leke med.
    Elektrisk støt - Wikipedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt kjennskap til strømledninger, har tidligere byttet støpselpluggen på diverse ledningen, men da vet jeg hva som skal være hva, altså hvor jord, og de 2 andre skal være.

Iallefall, jordingen er grei, den er den i midten her:

Samt på endene her:

Men så er spørsmålet hvordan det skal være på de 2 andre, mtp. at fasene kan snues i stikk-kontakten, men ikke i kontakten på produktet. Er det det samme hva man benytter seg av her, eller vil det blir noe trøbbel med selve strømmen?
    Strømmen går jo igjennom stikk-kontakten uansett, men spiller det noen rolle hva som er hva som går inn i apparatet?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kobler jord riktig spiller det ingen rolle hvilken du fester blå og brun på. Siden det er vekselstrøm.

Jeg bestilte skjermet strøm kabler samt kontakter og apparatplugger fra Elfa.
    Du finner noen bilder av mine DIY kabler i min "kino tråd"

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...alg-av-tv.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Så lenge du kobler jord riktig spiller det ingen rolle hvilken du fester blå og brun på. Siden det er vekselstrøm.

Jeg bestilte skjermet strøm kabler samt kontakter og apparatplugger fra Elfa.
    Du finner noen bilder av mine DIY kabler i min "kino tråd"

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...alg-av-tv.html
    Takk for tipset, var det jeg hadde misstanke om! :-)

Kabler, strømpe, og stikkontakter er nå kjøpt.
    Av strømper ble det denne typen

og

Samt et par av disse stikkontaktene

Gleder meg til å sette i gang :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Har litt kjennskap til strømledninger, har tidligere byttet støpselpluggen på diverse ledningen, men da vet jeg hva som skal være hva, altså hvor jord, og de 2 andre skal være.

Samt på endene her:

Men så er spørsmålet hvordan det skal være på de 2 andre, mtp. at fasene kan snues i stikk-kontakten, men ikke i kontakten på produktet. Er det det samme hva man benytter seg av her, eller vil det blir noe trøbbel med selve strømmen?
    Strømmen går jo igjennom stikk-kontakten uansett, men spiller det noen rolle hva som er hva som går inn i apparatet?
    Nå er jeg bil tekniker-men jeg mener at jord er det gule og grønne ledningen! Og IKKE den i mitten!! Kobler du det slik kan det bli feil.

De to andre er vekselstrøm ledninger(+/-) som går på de 2 stikkerne.
    Jord sette på fjærene på siden.

Etter det jeg vet om strøm er det revnene likegyldig hvor du setter + og - siden spenningen går 230V til -230V 50 ganger i sek i sinus kurver. Men jeg er som sagt mest stødig på 12V.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager å si det, men med så lite kunnskap ville jeg holdt meg unna strømkabler. Jord er ALLTID gul og grønn. Altså den til høyre!

Helt rett som rs_banditt skriver.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok han mente i midten på selve kontakten Tror de fleste vet at gul/grønn er jord.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deepsearch
    Tror nok han mente i midten på selve kontakten Tror de fleste vet at gul/grønn er jord.
    Godt poeng.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt som Deepsearch sier, i mangel på bedre bilde av IEC C13 så fant jeg dette bildet, skulle utdypt litt bedre men mente selvfølgelig i midten av C13 er jordingen :-)

Iallefall, delene er bestilt nå, og venter på de. Etter kjøpet så fant jeg plutselig denne nettbutikken som tilfeldigvis selger Oyaide-plugger (samme som de jeg har bestilt).
    Iallefall, prisene der var ganske brutale:
    C-079
    P-079e
    Totalt 1678,- pluss frakt.

På ebay
    Totalt 117,- inkl frakt.

Om sistnevnte er kopier eller ikke tørr jeg ikke å svare på, men sinnsvak prisforskjell på "samme"/samme produkt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si ifra, og ta gjerne bilder når du mottar pluggene. Til den prisen var de meget interesante.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Si ifra, og ta gjerne bilder når du mottar pluggene. Til den prisen var de meget interesante.

Geir Arne
    Det skal jeg gjøre, skal ikke se bort i fra at det blir litt "bygge"-bilder i denne tråden også etter jomfruturen :-)

I følge en av de ansatte på duet.no så er de nyinnkjøpte kontaktene kopier at de originale Oyaide, men whatthehell, de ser like bra ut, og spiller neppe like bra, men tviler sterkt på at lyden er 1561,- dårligere
    Vi får se, jeg gleder meg!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre, skal ikke se bort i fra at det blir litt "bygge"-bilder i denne tråden også etter jomfruturen :-)

I følge en av de ansatte på duet.no så er de nyinnkjøpte kontaktene kopier at de originale Oyaide, men whatthehell, de ser like bra ut, og spiller neppe like bra, men tviler sterkt på at lyden er 1561,- dårligere
    Vi får se, jeg gleder meg!
    For egen del tipper jeg de spiller like bra også. Er utseende jeg vil ha. Så skal disse på test i det lokale lydlauget. :twisted:

Geir Arne

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt som Deepsearch sier, i mangel på bedre bilde av IEC C13 så fant jeg dette bildet, skulle utdypt litt bedre men mente selvfølgelig i midten av C13 er jordingen :-)

Iallefall, delene er bestilt nå, og venter på de. Etter kjøpet så fant jeg plutselig denne nettbutikken som tilfeldigvis selger Oyaide-plugger (samme som de jeg har bestilt).
    Iallefall, prisene der var ganske brutale:
    C-079
    P-079e
    Totalt 1678,- pluss frakt.

På ebay
    Totalt 117,- inkl frakt.

Om sistnevnte er kopier eller ikke tørr jeg ikke å svare på, men sinnsvak prisforskjell på "samme"/samme produkt.
    De du har kjøpt ligner mistenkelig på de samme jeg kjøpte fra ebay for ett års tid siden.
    Mine er utvilsomt kopivarer da de har en litt shabby plastfølelse, men de funker helt greit.

Jeg håper de på duet audio er litt mer solide, til den prisen ;-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gleder meg til å se litt bilder blir sikkert kjempebra dette

Lyst til å lage slike selv, men kasnkje like greit å holde seg unda, da jeg kan null niks om det der :P Jeg visste ikke hvilken som var jordingen feks :P hehe. Kjipt og komme hjem så står hele kåken i brann :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    De du har kjøpt ligner mistenkelig på de samme jeg kjøpte fra ebay for ett års tid siden.
    Mine er utvilsomt kopivarer da de har en litt shabby plastfølelse, men de funker helt greit.

Jeg håper de på duet audio er litt mer solide, til den prisen ;-)
    Om kvaliteten er ræv så lenge man kan skru fast kablene tilstrekkelig, og at plasten ikke sprekker bare man tenker på kontaktene så er jeg langt mer enn fornøyd.
    Så lenge disse ser freshe ut, gir strøm til produktene, og gir litt placebo-feeling så er det bænkers

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    For egen del tipper jeg de spiller like bra også. Er utseende jeg vil ha. Så skal disse på test i det lokale lydlauget. :twisted:

Geir Arne
    Ja, kanskje så spiller det bedre, hvem vet :-D
    Utseende er viktig, ingen tvil om det, og så lenge de ser bedre ut enn de originale av plastikk så blir det bra

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    gleder meg til å se litt bilder blir sikkert kjempebra dette

Lyst til å lage slike selv, men kasnkje like greit å holde seg unda, da jeg kan null niks om det der :P Jeg visste ikke hvilken som var jordingen feks :P hehe. Kjipt og komme hjem så står hele kåken i brann :P
    Ja, får håpe det blir bra, med litt freshe farger bak tv-bordet
    Er bare å sette i gang, så lenge jord er på riktig plass, og at alt sitter tilstrekkelig fast, samt at jord ikke slår i mot strøm (og vica versa) så er det bare å kjøre på

Jeg handlet hos denne mannen på ebay:
    Supertube Shop

Rask kommunikasjon, gratis frakt, og gode priser.
    18 dollar pr meter av strømkabel, også sender han med valgfri strømpe gratis i like mange meter som man bestiller av strømkabel :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakken ligger på postkontoret å godgjør seg nå, og blir hentet i løpet av dagen. Bilder kommer :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut.