DIY strømkabel - Hva trengs? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slenger meg inn her litt jeg

Har forresten kjøpt samme plugger fra ebay og syns byggkvaliteten var fantastisk. Laget nylig egne kabler til sub og receiver, men nå jeg tenkte å lage samme til alle komponenter som PVR og Blu-Ray.

Disse bruker vel C7 plugger og det jeg undrer over her er jordingen. Det er jo ingen jording her, men vil det likefult være noen nytte for meg å koble til jordingskabelen og skjermingen mot strømuttak, som på de andre kablene, bare at ingenting festes mot kompontent? Eller ber jeg om jordingstrøbbel da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel nr 1 er ferdig, koblet til Hegel HD10 og konstantert at kabelen fungerer. Ingen lydmessige forskjeller, men fytti katta så godt det føles, og så bra det ser ut 8)
    Meget fornøyd med jomfrukabelen.

Pics are coming soon

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder og litt tekst:
    Kvaliteten på produktene var meget bra fra mitt ståsted, nå har jeg aldri sett eller opplevd Oyaide, Furutech (osv.) sine kontakter, men dette virket lovende.
    Solid bygd i hardplast, kablene sitter veldig godt selv etter en del solide "bruks"-rykk.
    Pakken brukte en ukes tid fra Hong Kong, noe som jeg ser på som bra. Selgeren satt ned totalprisen på pakken så jeg slapp å betale moms, også et stort pluss.

Ved ankomst:

Kontaktene:

På operasjonsbordet ligger det meste klart, tapetkniv, skrujern i forskjellige typer, både stjerne og flat, saks, samt snus og iskald iste.

Tok av krympestrømpen, og delte kabelen i 3 like store biter. Rett og slett fordi 1.5 meter bak racket hadde blitt litt for mye, så ble i underkant av en meter på begge to.

Etter litt arbeid med avisolering så kom dette fram:

Brukte den brune kabelen til jord, selv om mange mener dette ikke stemmer. Har alltids sett for meg at den brune er jord, så har alltids gjort det til vane.

Etter tilkobling av kontakter, og krympestrømpe så ble det slik:

Ingen tvil hva jeg ønsker å ha bak racket 8)

Alt i alt, fornøyd med kjøpet. Rimelig utstyr (kom på drøye 500,- for alt inkl frakt), god kvalitet (sikkert ikke på høyde med dyrere merker), og lekkert utseende. :-)

Beklager litt shabby bilder, ble tatt med Desire HD da gamlingen har lånt speilrefleksen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gul/grønn er jord! kan ikke få mast nok på det.! er selv elektrikker, og har oppleved å komme til folk og bytte stikk, for så å smelle utstyret grunnet kunden har brukt brun som jord.

GUL/GRØNN er jord ! ! !
    De andre fargene har ingen ting å si.

PS : skal du kable 3 fase, er Everket sin standard Sort, Hvit, Brun !

GUL/GRØNN er JORD !!!!!

(er ikke sur, men er sjipt hvis du for eksempel skal selge anlegget ditt, og kjøperen bytter stikk, kabler det riktig med GUL/GRØNN som jord og så smeller i stykker komponentene. da er det du som må erstatte.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meget bra ut det.

Må testes ut etterhvert.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalpj
    Gul/grønn er jord! kan ikke få mast nok på det.! er selv elektrikker, og har oppleved å komme til folk og bytte stikk, for så å smelle utstyret grunnet kunden har brukt brun som jord.

GUL/GRØNN er jord ! ! !
    De andre fargene har ingen ting å si.

PS : skal du kable 3 fase, er Everket sin standard Sort, Hvit, Brun !

GUL/GRØNN er JORD !!!!!

(er ikke sur, men er sjipt hvis du for eksempel skal selge anlegget ditt, og kjøperen bytter stikk, kabler det riktig med GUL/GRØNN som jord og så smeller i stykker komponentene. da er det du som må erstatte.
    Jeg hører klart og tydelig hva du sier, PaalPJ, du trenger ikke rope.
    Men hva som står på hva og hvilken farge kabelen har spiller liten/ingen rolle så lenge jord fra stikk-kontakt går til jord inn på apparatet.
    Eneste problemer er som du sier, hvis jeg selger kablene, og personen ÅPNER opp den ene kontakten på kabelen for å bytte over. Tror ikke at apparatet ser forskjell på om jord er brun, eller gul/grønn for å si det sånn

Men takk for tipset, skal være til etterrettning en dag jeg har mulighet til å åpne kablene for å bytte om, men akkurat nå spiller det liten rolle

Ganilsen: Takk for det, føles bra ut også8)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med bra resultat! Håper du kan hjelpe meg litt ^^ Har tenkt å lage noen strømkabler, mest pga for å få bedre skjermede kabler. Men selvfølgelig også for uteseende ^^

Selve kabelen har jeg tenkt å bruke denne:
    HPX / SUPRA LORAD 3X2.5 50M Rulle
    SUPRA LORAD 3X2.5, 73,- pr meter er ikke så ille synes jeg Den er vell også en del bedre skjermet en vanlig strømkabler også tipper jeg?

Plugger er jeg litt usikker på, har funnet en del på eBay. Hvem ville dere valgt utifra disse?:
    New C-037 P-037e Rhodium Plated IEC plug, SCHUKO plug | eBay UK

P-079e EUR SCHUKO Power Plug +C-079 IEC Connector audio | eBay

Set SONAR Gold-Plated EU Power Plug IEC Connector | eBay

Jeg trenger også kympeplast og kabelstrømpe som ser greie ut, noen som har noen forslag her?

Mvh
    Bendik
    Min tråd

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalpj
    Gul/grønn er jord!
    Skjønner din frustrasjon. Får frysninger oppover ryggen selv når jeg ser dette er feilkobla. Blir helt feil, uansett om det virker....

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Gratulerer med bra resultat! Håper du kan hjelpe meg litt ^^ Har tenkt å lage noen strømkabler, mest pga for å få bedre skjermede kabler. Men selvfølgelig også for uteseende ^^

Selve kabelen har jeg tenkt å bruke denne:
    HPX / SUPRA LORAD 3X2.5 50M Rulle
    SUPRA LORAD 3X2.5, 73,- pr meter er ikke så ille synes jeg Den er vell også en del bedre skjermet en vanlig strømkabler også tipper jeg?

Plugger er jeg litt usikker på, har funnet en del på eBay. Hvem ville dere valgt utifra disse?:
    New C-037 P-037e Rhodium Plated IEC plug, SCHUKO plug | eBay UK

P-079e EUR SCHUKO Power Plug +C-079 IEC Connector audio | eBay

Set SONAR Gold-Plated EU Power Plug IEC Connector | eBay

Jeg trenger også kympeplast og kabelstrømpe som ser greie ut, noen som har noen forslag her?

Mvh
    Bendik

HEi! du jeg ville valgt den siste (gold-plated) jeg har den og den ser veldig gjenomført ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor å starte enda en "DIY Strøkabel" tråd så poster jeg her.
    Er det noen som har efaring med disse kontaktene?
    Valab Carbon Housing Rhodium Plated Copper Power Cord ShukoPlug - EU Schuko Plug | eBay

Har bestilt 2 sett samt Inakustik Strømkabel Reference 1,5mm2, fra dynabel.
    Planer er å lage stømkabler til forsterker og cd-spiller.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik gjorde jeg det: http://avforum.no/forum/kabler/94847...ettkabler.html

Så i av de siste Lyd & Bilde eller Hjemmekino bladene at de sa Rega la ved skikkelige srømkabler med sitt utstyr, og hadde bilde av en som var mistenkelig lik mine

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Slik gjorde jeg det: http://avforum.no/forum/kabler/94847...ettkabler.html

Så i av de siste Lyd & Bilde eller Hjemmekino bladene at de sa Rega la ved skikkelige srømkabler med sitt utstyr, og hadde bilde av en som var mistenkelig lik mine

Er ikke disse pluggene godkjent for kun 6 A?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man får kjøpt slike røde strømper som på bildet lengere opp på siden?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Er ikke disse pluggene godkjent for kun 6 A?
    Det kan godt hende. Men sjelden en komponent trekker mye. Selv de store forsterkerene mine trekker kun ett par ampere.

Men kan ta å sjekke hva det står på dem når jeg kommer hjem.

Røde strømper vet jeg ikke, men Xtremecabel.no (eller noe slikt, Viablue forhandler/importør) har en del varianter som er fine. Har noen sorte og grønne på mine høytallerkabler som ser meget bra ut.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte noe fra ebay nå. Jeg på norsk engelsk og han på hong kong engelsk. Blir spennende å se hva som kommer :-)

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

furutech

Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Bilder og litt tekst:
    Kvaliteten på produktene var meget bra fra mitt ståsted, nå har jeg aldri sett eller opplevd Oyaide, Furutech (osv.) sine kontakter, men dette virket lovende.
    Solid bygd i hardplast, kablene sitter veldig godt selv etter en del solide "bruks"-rykk.
    Pakken brukte en ukes tid fra Hong Kong, noe som jeg ser på som bra. Selgeren satt ned totalprisen på pakken så jeg slapp å betale moms, også et stort pluss.

Ved ankomst:

Kontaktene:

På operasjonsbordet ligger det meste klart, tapetkniv, skrujern i forskjellige typer, både stjerne og flat, saks, samt snus og iskald iste.

Tok av krympestrømpen, og delte kabelen i 3 like store biter. Rett og slett fordi 1.5 meter bak racket hadde blitt litt for mye, så ble i underkant av en meter på begge to.

Etter litt arbeid med avisolering så kom dette fram:

Brukte den brune kabelen til jord, selv om mange mener dette ikke stemmer. Har alltids sett for meg at den brune er jord, så har alltids gjort det til vane.

Etter tilkobling av kontakter, og krympestrømpe så ble det slik:

Ingen tvil hva jeg ønsker å ha bak racket 8)

Alt i alt, fornøyd med kjøpet. Rimelig utstyr (kom på drøye 500,- for alt inkl frakt), god kvalitet (sikkert ikke på høyde med dyrere merker), og lekkert utseende. :-)

Beklager litt shabby bilder, ble tatt med Desire HD da gamlingen har lånt speilrefleksen.
    Veldig pen kabel! Selv om det ikke er en opsjon for deg kan jeg nevne at furutech sin fi-e11 (gull) er veldig gode kontakter. Virkelig gjennomtenkte med god plass til å jobbe med inne i kontakten og veldig god byggekvalitet. Særlig er strekkavlasteren noe for seg selv. Om du bor i Osloområdet anbefaler jeg å stikke en tur innom norsk audio teknikk. Her får du et bredt utvalg av kabler og kontakter som du kan se før du kjøper og veldig god service.Her er bilde av furutech fi-e11 (gull):

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanEric
    Istedenfor å starte enda en "DIY Strøkabel" tråd så poster jeg her.
    Er det noen som har efaring med disse kontaktene?
    Valab Carbon Housing Rhodium Plated Copper Power Cord ShukoPlug - EU Schuko Plug | eBay

Har bestilt 2 sett samt Inakustik Strømkabel Reference 1,5mm2, fra dynabel.
    Planer er å lage stømkabler til forsterker og cd-spiller.
    Har ikke erfraing med den strømkonakten men ligner på en kopi av furutech fi-e5o rodium til en langt rimligere pris. Under er bilde av furutech e50 rodium:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •