DIY - Seas Excel coax & Hypex AS2.100 DSP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - Seas Excel coax & Hypex AS2.100 DSP

Hei

Jeg har planer om å bygge meg ett par aktive monitorer for å ha på kontoret. Jeg sitter mye her å hører på musikk og vil ha noe med bra lyd. I tillegg klør det i fingrene etter å ha noe å pusle med på ettermiddagene, både bygging og tuning av oppsettet når det er ferdigstilt.

Det jeg har tenkt på er følgende:

-Elementer 2 stk (coax): Seas Excel 5" Magnesium Cone Coax C16N001/F (E0051)

Datasheet Seas Excel 5" Magnesium Coax

Forsterkere (en til hver høyttaler): Hypex AS2.100 - 2x100 watt forsterker m/DSP og S/PDIF

Manual Hypex

Jeg har ikke laget meg noe budsjett, men jeg har tak på 12.000- på hele prosjektet. Stort sett alt av byggematerialer skaffer jeg gratis. Så det er komponentene jeg har satt av 12 lapper til.

Forsterkerne kommer på 7000.-
    Elementene på 4500.-

Jeg betaler ikke mva, så det blir totalt 9200.-
    + frakt på 500

Sum 9700.-

Utformingen av kabinettene har jeg ikke tenkt så mye på foreløpig. Jeg lar det stå litt åpent, kom gjerne med forslag til materialer og utseende. Det eneste kriteriet er at forsterkerne skal bygges inn i høyttaleren..

Er det noen som har erfaring med DSP forsterkerne til Hypex? Hvordan står de seg i kvalitet i forhold til andre merker?

Er det noen som ser for seg at denne kombinasjonen blir feil?

Kom med tips

Edit: lagt inn ett bilde av anbefalt kabinett til elementet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke gå for en "skikkelig" 2-veis høyttaler?

Newcomer Gaston sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hvorfor ikke gå for en "skikkelig" 2-veis høyttaler?
    Hva mener du med skikkelig. Dette elementet spiller utrolig bra. I påvente av at mitt høyttalebyggeprosjekt skal bli ferdig bruker jeg dette elementet og kan ikke annet enn å være dypt imponert.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaston
    Hva mener du med skikkelig. Dette elementet spiller utrolig bra. I påvente av at mitt høyttalebyggeprosjekt skal bli ferdig bruker jeg dette elementet og kan ikke annet enn å være dypt imponert.
    Jeg har ingen erfaring med det elementet. Det eneste som slo meg er at det er veldig mange bra 2-veis konstruksjoner der ute som er prøvd ut. Så tenkte hvorfor ikke gå for noe man vet vil spille.

Jeg tviler nok på at SEAS har laget noe dårlig element! Kan du si litt om hva du bruker av kabinett til det og hva som imponerer deg så mye med elementet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dere kommer med innspill. Jeg er åpen for flere muligheter, og absolutt ikke fastlåst til det elementet jeg har sett på. Jeg bare ser for meg at nærfeltslytting til ett bra coax-element vanskelig kan gjøres merkbart bedre av en høyttaler med dedikert diskant. Kom med innspill. :smile:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lagt inn et bilde av anbefalt kabinett i første post.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såvidt hørt det elementet i det som virker til å være den kassa i første post, jeg synes det låt bra, men grunnet et totalt uegnet rom ble det ikke så basstungt akkuratt. Men jeg tror at ditt bruk vil de nok være ypperlige

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft projekt.

Coax og nærfelt virker som en fornuftig idé.

Geir Arne

Newcomer Gaston sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har ingen erfaring med det elementet. Det eneste som slo meg er at det er veldig mange bra 2-veis konstruksjoner der ute som er prøvd ut. Så tenkte hvorfor ikke gå for noe man vet vil spille.

Jeg tviler nok på at SEAS har laget noe dårlig element! Kan du si litt om hva du bruker av kabinett til det og hva som imponerer deg så mye med elementet?
    Jeg har dette en 5 liters kasse og det spiller som om det var en mye større høyttaler med bass i massevis og de velkjente magnesiumsmembranenes nøytrale spillestil. Membranarealet er "nesten" like stort som på en 18 cm. og utsvinget er det samme. Kort sagt; stor lyd fra en liten høyttaler.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaston
    Jeg har dette en 5 liters kasse og det spiller som om det var en mye større høyttaler med bass i massevis og de velkjente magnesiumsmembranenes nøytrale spillestil. Membranarealet er "nesten" like stort som på en 18 cm. og utsvinget er det samme. Kort sagt; stor lyd fra en liten høyttaler.
    Takk for innspill. Kvaliteten på elementet er jeg ganske sikker på er bra, uten at jeg har alt for stor erfaring med Seas. Jeg er derimot helt ukjent med Hypex.

Vært fint å fått noen tips fra de som har brukt Hypex i sine konstruksjoner, før jeg bestiller dette

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd Hypex AS2.100, men har en del erfaring med Hypex sine forsterkermoduler. Jeg vil vel si det sånn at hvis AS2.100 holder samme kvalitet som resten av Hypex sine produkter så er det bare en ting å si: løp og kjøp!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan bekrefte at kvalteten på hypex'n holder mål med andre hypex moduler.
    bruker denne selv på soverommet
    men forstår ikke hvorfor du skal ha 2 forsterkere. det holder i massevis med 1.
    iallefall når du ikke skal bruke 2-veis høytalere.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    men forstår ikke hvorfor du skal ha 2 forsterkere. det holder i massevis med 1.
    iallefall når du ikke skal bruke 2-veis høytalere.
    :?: :shock:

Coax fra Seas er ikke 2-veis?

Lyden i C16 er det ingenting å si på, og som vanlig er byggekvaliteten på topp. Ulempen med elementet er lav følsomhet for "normal" bruk, men med nærfelt burde ikke det være noe problem.
    Lyden i AS100 er også god, mens DSP softwaren er gull!

Jeg antar trådstarter har mulighet for målinger?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Jeg antar trådstarter har mulighet for målinger?

Hadde egentlig tenkt å diskutere dette i andre tråde (er).
    Men når det først blir tatt opp...

pdd er det labert med måleutstyr, jeg har kun holdt litt på med demoversjoner av audiolense og REW med en mikrofon av diskutabel kvalitet, for ett par år siden. REW fant jeg hadde litt brå lærekurve for mitt kunnskapsnivå, evt utformingen av grensesnittet jeg fant vanskelig, husker ikke helt hvor det stoppa opp. Audiolense er jo genialt, men har ikke tenkt å legge dobbel korreksjon på oppsettet

Sitter litt på gjerdet og tygger på XTZ RA, eller ARTA. Har lest veldig mye bra om ARTA. Skal jeg bruke ARTA, er jeg avhengig av å kjøpe en ubalansert mic med flat frekvensrespons, for å kunne bruke det lydkortet jeg har i dag. Jeg har ikke planer om nytt kort. Kom gjerne med tips her, for jeg vil gjerne ha dette i hus og oppe å gå før jeg setter i gang med byggingen av monitorene. Takk for alle svar og inputs så langt

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo også nevnes at det skal inkluderes en JL Fathom f110 i oppsettet. Der blir den stående til et eventuelt nytt subprosjekt er ferdig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de aller fleste tilfeller ville jeg absolutt anbefale en målemic (og eksternt lydkort). Men om du tar målinger med en "vanlig" mic på internt lydkort vil de som oftest være linjære i mellomtonen og et godt stykke oppover i diskanten. Kanskje godt nok til å bestemme delefrekvens og få til en grei overgang mellom bassmellomtonen og diskanten.
    Med DSP er det raskt og gratis å tune baffelstep og diskantnivå på gehør, noe som sjelden blir enkelt eller billig om man skal benytte passiv deling.
    Selv en Radioschack måler vel ganske greit 100-5000hz.

Ellers kan jeg anbefale Arta, men første gangen man starter med den type software er lærekurven relativt bratt. Når man først har kommet litt inn i det, er det ikke stor forskjell om man benytter det ene eller det andre egentlig.

Men kanskje HOLMImpulse er det greieste å komme i gang med?
    Dette finner du guide og god info om her: HOLMImpulse: Measuring Frequency- & Impulse-Response - diyAudio

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    :?: :shock:

Coax fra Seas er ikke 2-veis?
    DOOOH. tenkte fulltone:roll: kanskje litt tidlig på dagen

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arti prosjekt.

REW er ikke bra til slike målinger, anbefaler ARTA i stedet, du kan også bruke HolmImpulse.

Finnes flere billige (dvs koster et par 1000, ikke 40000..) og sikkert bra nok mikrofon/måle-løsninger tilgjengelig nå om dagen, bare å handle inn.

Når du har dette på plass, og amp med dsp, så er det vel bare å kose seg med filter og justeringer til det blir slik du vil ha det.

Perfekt hobbyprosjekt, egentlig.
    Med passiv deling så må man ha kasser med dyre komponenter og beregne og simulere og måle om hverandre; mye ball.
    Aktiv med dsp gir muligheter på en mye enklere måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •