hjelp til å lage sub ut av et xls 12" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Her snakker du vel om å dele så lavt at du faktisk senker den totale effektiviteten til basskassa, slik at den bare spiller i avrullingsområdet. Det er etter min mening ganske dårlig utnyttelse av et basselement... :?
    Selvfølgelig blir effektiviteten senket, det er jo hele poenget, effektiviteten blir jo også senket av å bruke bassboost. For å få mer dypbass ut av en lukket kasse MÅ effektiviteten senkes. Man kan jo ikke trylle.

Ellers så er ikke XLS det elementet her i verden med best parametere. Ganske langt unna faktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..er det ikke mulig å rette opp dette med equalizer..??

eller er jeg helt på bærtur som vanelig nå..? :lol:

Hvordan eventuelt få til bassboost når jeg ikke har noe sånt på effektforsterker eller på elektronisk delefilter..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke eq om du har en med et bånd som er lavt nok i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

veit ikke helt enda...en kompis som skulle sende meg et..eneste jeg veit at det er 2*31 bånd...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

veit ikke helt enda...en kompis som skulle sende meg et..eneste jeg veit at det er 2*31 bånd...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tviler jeg sterkt på at du har et bånd som går dypt nok

Ellers synes jeg i grunn at det blir mye bedre uten å tulle med slike ting. Jeg har prøvd litt forskjellig og kvaliteten blir mye bedre uten noen form for bassboost. Og ved plassering nærme vegg er det helt bortkastet siden subben da praktisk talt spiller flatt til 25hz. Og ved 20hz er det fremdeles ganske bra trøkk. Og er ikke det nok heller, så kan man alltids putte den i et hjørne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tviler jeg sterkt på at du har et bånd som går dypt nok

Ellers synes jeg i grunn at det blir mye bedre uten å tulle med slike ting. Jeg har prøvd litt forskjellig og kvaliteten blir mye bedre uten noen form for bassboost. Og ved plassering nærme vegg er det helt bortkastet siden subben da praktisk talt spiller flatt til 25hz. Og ved 20hz er det fremdeles ganske bra trøkk. Og er ikke det nok heller, så kan man alltids putte den i et hjørne.
    Okay....nå laga jeg faktisk 2 med en gang da....var så enkelt å få kappa til de platene.....22 mm mdf......så får se hvordan dem funker... hjørneplassering blir vannskelig for begge...med mindre jeg stabler i høyden da... :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bare ett hjørne i rommet? :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sony da50 es...

Bør jeg koble begge nye subene på ene kanalen på forsterkern og de gamle på den andre kanalen..?? og alt ut på sub utgang..?

Eller sette inn passivt delefilter.....og kjøre dem over sonyen sammen med 6.5 mellomtone og diskant..?? ( blir vel kanskje litt mye for sonyen..?? fått kutta alt under 40 hz så hadde det kanskje gått bra..?)
    og de nye 12" over den andre forsterkern..?

Andre muligheter..?
    Tror ikke at det første forslaget ditt er særlig bra.Du skrev ikke hvilken forsterker du hadde,men dette vil kreve veldig mye av forsterkeren siden du da sikkert tenker på å parallellkoble 2x2stk 12"?
    Hadde heller vurdert å bruke passivt filter på høyttalerne,og sette delefrekvens på disse til f.eks 80Hz i Sonyen(du kan vel gjøre det?),og så bruke den andre forsterkeren på subutgangen.Du må også huske at dersom du bruker equalizing krever det dobbel effekt ved å øke nivået med 3 db så det blir tøft for små forsterkere.Sjekk hvordan det blir først,og som whoppass skriver vil en hjørneplassering gi mye gain.
    Dersom du vil bruke equalizing vil vel denne funke:http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG
    Ellers vil vel en Hypex også gjøre nytten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Har en sony da50 es...

Bør jeg koble begge nye subene på ene kanalen på forsterkern og de gamle på den andre kanalen..?? og alt ut på sub utgang..?

Eller sette inn passivt delefilter.....og kjøre dem over sonyen sammen med 6.5 mellomtone og diskant..?? ( blir vel kanskje litt mye for sonyen..?? fått kutta alt under 40 hz så hadde det kanskje gått bra..?)
    og de nye 12" over den andre forsterkern..?

Andre muligheter..?
    Tror ikke at det første forslaget ditt er særlig bra.Du skrev ikke hvilken forsterker du hadde,men dette vil kreve veldig mye av forsterkeren siden du da sikkert tenker på å parallellkoble 2x2stk 12"?
    Hadde heller vurdert å bruke passivt filter på høyttalerne,og sette delefrekvens på disse til f.eks 80Hz i Sonyen(du kan vel gjøre det?),og så bruke den andre forsterkeren på subutgangen.Du må også huske at dersom du bruker equalizing krever det dobbel effekt ved å øke nivået med 3 db så det blir tøft for små forsterkere.Sjekk hvordan det blir først,og som whoppass skriver vil en hjørneplassering gi mye gain.
    Dersom du vil bruke equalizing vil vel denne funke:http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG
    Ellers vil vel en Hypex også gjøre nytten.

den er på 2 * 600 w rms i 4 ohm....så tror den er kraftig nok ja....hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bare ett hjørne i rommet? :shock:

har bare et hjørne som jeg kan bruke ja...er ikke plass i de andre....har detta i stua hjemme...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tviler jeg sterkt på at du har et bånd som går dypt nok.

Fikk equalizer i dag.....han skulle ikke ha noe for den...så da er det jo greit.....vil denne gjøre nytten..??

http://www.alesis.com/products/meq230/

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det finner du jo fort ut når du prøver. :wink:
    Den har bånd på 25 og 31 hz så vidt jeg kan se. Legger du feks på 1dB ved 31hz og 3db ved 25hz så skulle du vel kunne få presset ut litt ekstra dypbass. Eller du kan prøve å dempe de andre frekvesene noe. Det fungerer kanskje bedre.

Skjønt jeg tror fremdeles det hadde blitt bedre uten eq. Men du finner vel fort ut av hva du selv foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det finner du jo fort ut når du prøver. :wink:
    Den har bånd på 25 og 31 hz så vidt jeg kan se. Legger du feks på 1dB ved 31hz og 3db ved 25hz så skulle du vel kunne få presset ut litt ekstra dypbass. Eller du kan prøve å dempe de andre frekvesene noe. Det fungerer kanskje bedre.

Skjønt jeg tror fremdeles det hadde blitt bedre uten eq. Men du finner vel fort ut av hva du selv foretrekker.
    japp..dem er ikke helt ferdige, så tar litt tid her..gleder meg til å teste ut :lol:
    Driver å sliter med fjernkontrollen til sonyen....hmmz....får ikke "DSP" til å funke.... har en rm-av200t

hmmz......??

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det enkle er ofte det beste!
    Montér 12" i rammeverket på sofa/stol. Mer effektiv bass får du ikke!!!.
    Hvilket element egner seg til dette?
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    (Du finner bilde av "løsningen" på forumet.)
    Kan noen hjelpe meg å finne tråden? Takk!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •