Rimelig PA med piezo???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Rimelig PA med piezo???

Hei, har et behov for ett sett rimelige høyttalere med høy følsomhet.
    De skal brukes utendørs og gi mest mulig lyd for minst mulig penger.
    Krav til lydkvalitet er ikke spesielt stort, men de bør jo ikke være ubehagelig og for skrikende(særlig i mellomtonen).
    Lytteavstand vil være fra 5m og så langt de når opp mot 100m.

Jeg har fra før 4 piezo horn med følsomhet på 95db som jeg gjene vil benytte dersom dette er hensiktsmessig.

Har ingen erfaring med piezo, men her kan jeg vel koble i serie eller paralell for å få passende følsomhet/impedans?????

Sammen med piezoene var ideen å kanskje bruke ett eller to av disse eller lignende.

Avrullingen ved 10Khz på bassene ser veldig fin ut så jeg lurer på om dette kan kjøres helt uten delefilter??? Eventuelt dele både diskant og bass med 1. orden i underkant av 10Khz for å bedre lasten på forsterkeren?

Hva med høypass på piezoen, er det som på vanlige elementer?

Når det gjelder bassen og følsomhet var tanken å bygge den som backloaded horn for å få opp følsomheten, og få bra trøkk ned mot 40hz.

Tanken er at dette konseptet kan utvides med ett sett 15" aktivt delte hornsubber som går helt i kjelleren senere.

Vanskelig kassebygging er bare en bonus:wink: Størelse er heller ikke viktig bare det er mulig å bære dem gjennom en vanlig dør..........

Konseptet er som dere kanskje skjønner å få mest mulig helt grei PA lyd for minst mulig penger.

Siden jeg er fersk på både piezo, horn og "fulltoneelementer" trenger jeg tilbakemeldinger på dette!:???:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville ikke ha delt den p audio mellomtonen over 2k. Den ruller veldig av over dette.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    ville ikke ha delt den p audio mellomtonen over 2k. Den ruller veldig av over dette.
    Sikker på at du ser på den riktige? Det er to stykker på databladet som kommer opp, jeg kikker på den nederste. Ser jo at også den har ett lit kraftig dropp på 5,5K, men mener du at det som skjer fra 2-5Khz ikke er til å "leve" med?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig lurer mest på er om hele ideen med ett element fra ca 60 til ca 6Khz er noe å bygge videre på??

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Giljar
    Sikker på at du ser på den riktige? Det er to stykker på databladet som kommer opp, jeg kikker på den nederste. Ser jo at også den har ett lit kraftig dropp på 5,5K, men mener du at det som skjer fra 2-5Khz ikke er til å "leve" med?
    så på feil. x-max på 1mm er jo temmelig dårlig da.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg hadde droppet tanken med piezo og fulltone element. Kanskje billig, men er ikke bra. Dersom du skal ha ned til rundt 100-150hz, og bruke sammen med hornsubber så ville jeg laget en annen konstruksjon. f.eks 1-2" horndiskant, og brukt P.audio C-12MB Series II - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Den mellomtonen bruker jeg selv på noen kasser, og mellomtonen er sykt digg.

Eksprimentert med delingen. Fra 900-1700. Kommer an på diskanten.

Har du funnet noen hornsubber som går ned til under 40?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg tror jeg hadde droppet tanken med piezo og fulltone element. Kanskje billig, men er ikke bra. Dersom du skal ha ned til rundt 100-150hz, og bruke sammen med hornsubber så ville jeg laget en annen konstruksjon. f.eks 1-2" horndiskant, og brukt P.audio C-12MB Series II - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Den mellomtonen bruker jeg selv på noen kasser, og mellomtonen er sykt digg.

Eksprimentert med delingen. Fra 900-1700. Kommer an på diskanten.

Har du funnet noen hornsubber som går ned til under 40?
    Mye fornuftig du har å si her!
    Og ja jeg har sett at piezo ikke er særlig bra fremfor å dele langt lavere og bruke horn i toppen.

Er forsåvidt greit det alternativet med elementet du kommer med, men 1600 pr element hører ikke hjemme i dette prosjektet

Og enig i at en slaglengde på 2mm er litt i minste laget......

Jeg får forske litt videre, compound horn opp til 8 Khz hadde jo vert gøy8-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket budsjett har du per htt? eller totalt på komponenter? Og hvilke forsterkere skal drive dette?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke noe budsjett, mer ett prosjekt angående hvor mye man kan få ut av svært rimelige komponenter. Slik som i CC subben til Dynabel for eksempel, pris/kvalitet er nesten uslåelig.
    Og et ønske om å lære mer om konstruksjonsmetoder jeg ikke har testet tidligere.
    Har før bygd reflekskasser, lukkede kasser, 5.orden osv. Nå vil jeg lære om horn:wink:

I første omgang må det deles passivt da det ikke skal kjøpes flere forsterkere innen dette tas i bruk.

Bruker nå en gammel recever (2x50w kanskje) og noen enda eldre stuehøytalere til formålet (som er musikk i ake/hopp bakken til ungene) så receveren må duge litt til. Men kan nok avse en NAD 216 dersom resultatet blir brukbart, eventuelt investere i en budsjet PA amp på 3-500(skryte)w.

Dersom jeg skal bygge ut i bassen seinere har jeg et 24 db/okt 110Hz aktivt filter til dette, men det er nok langt frem i tid og kanskje ikke før toppene er på MK2 stadiet, så det tror jeg ikke vi trenger å tenke på.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, spennende prosjekt, ble det noe av?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blei ikke noe hornbygging i denne omgang.

Det som blei gjort var å kjøpe inn 4 piezohorn a kr 69,-
    Var i kjelleren og fant ett gammelt toveis bildelefilter, ett sett ganske ok Lanzar 5,25" mellomtoner og en 12" subb.

Blei og handla et par spoler som lavpass på mellomtonene.

Bygde en ganske liten lukket kasse til basssen og monterte mellomtonene i ca 1 liter kasse.

Piezoene blei seriekobla med to på hver kanal og bassen tatt ut i mono fra bilfilteret.

Bilfilteret deler bass og mellomtone 2.orden på 200Hz.

Konklusjon

Utsenede = grisestygt
    Piezoer = iponerer i forhold til prisen, de blir med videre.
    Lyd = Gjorde jobben, men kunne trengt litt mer lyd. Konstruksjonen ble veldig tungdrevet. Dette kan godt skyldes att jeg ikke har noen kontroll på impedansen i bildelefilteret, komponentene er hver for seg veldig lettdrevne.

Piezo og horn skal det nokk bli, må bare fundere litt mer:-)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Giljar
    Blei ikke noe hornbygging i denne omgang.

Det som blei gjort var å kjøpe inn 4 piezohorn a kr 69,-
    Var i kjelleren og fant ett gammelt toveis bildelefilter, ett sett ganske ok Lanzar 5,25" mellomtoner og en 12" subb.

Blei og handla et par spoler som lavpass på mellomtonene.

Bygde en ganske liten lukket kasse til basssen og monterte mellomtonene i ca 1 liter kasse.

Piezoene blei seriekobla med to på hver kanal og bassen tatt ut i mono fra bilfilteret.

Bilfilteret deler bass og mellomtone 2.orden på 200Hz.

Konklusjon

Utsenede = grisestygt
    Piezoer = iponerer i forhold til prisen, de blir med videre.
    Lyd = Gjorde jobben, men kunne trengt litt mer lyd. Konstruksjonen ble veldig tungdrevet. Dette kan godt skyldes att jeg ikke har noen kontroll på impedansen i bildelefilteret, komponentene er hver for seg veldig lettdrevne.

Piezo og horn skal det nokk bli, må bare fundere litt mer:-)
    Får vi se et bilde av røklet?

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun en liters kasse på mellomtonen? Får du i det hele tatt plass til elementet i en så liten kasse, eller var det skriveleif?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •