Hvordan kutte mer enn 45 grader i tre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kutte mer enn 45 grader i tre?

Jeg har alltid lurt på om der finnes maskiner som kutter mer enn 45 grader. DVS: hva gjør dere når dere skal kutte vinkler som er mer enn 45 grader? Jeg pleier å måle opp der jeg trenger å kutte, og bruke håndsag/sirkelsag/stikksag.

Noen som kan linke til noen produkter som gjør det? helst den billige sorten eller festool produkter. Eller metoder som virker.

Gjelder sider av mdf ! Sidene som er 3-50 mm. Se lengre nede for "bilder"
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste uttrekksager kan kappe mer enn 45 grader vinkel.
    Proffserien kan gjære over 50 grader, men koster mer:

GCM 8 S Professional - Uttrekkssag - Bosch elektroverktøy for håndverkere

Edit:
    Jeg tok for gitt at du mente kapping i listverk/stender o.l. og ikke gjære platekanter og slikt

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hva du skal skjære..
    Festool kapex sagene mine klarer vel 58 grader..men det går jo ikke å skære så bredt da..ellers bruker jeg skinnesagen på bordet med skinnesystemet..også fra festool..finnes flere produsenter av skinnesager forøvrig..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på kanter på mdf, kryssfiner etc.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker for det meste bordfres, hvor spindelen kan stilles -5 til +45 gr. men det er jo en svær sak som ikke alle har plass til...
    Det går også å lage seg en jigg til sirkelsag/håndfres/høvel som monteres på i ønsket vinkel...
    Eventuelt kan man få laget egnet fresehode til bordfres/håndfres, men er forholdsvis kostbart... her---> UNIMERCO AS - Forside

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å legge inn en vinkel på ene siden av sirkelsaga? =)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Er det ikke bare å legge inn en vinkel på ene siden av sirkelsaga? =)
    Alle sirkelsager jeg har sett går bare til 45 grader. Eller tenkte du på å lage en costum vinkel? Slik at jeg får mer vinkel? Det var smart.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du kutter med vinkel på f.eks 30 grader, da blir jo den ene vinkelen på 30 grader og den andre 60 grader, eller...?

-Reddal

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er få her som faktisk skjønner hva han mener.

Jeg antar du mener å rippe en plate i lengderetning med en større vinkel enn 45grader ut fra 90grader som er et rett kutt.

Det er ofte veldig vanskelig, selv de store sagene på verkstedet jeg bruker, går ikke lenger enn 45grader, (den ene gamle kan man presse til ca 47, men det hjelper ofte ikke så mye.

Hvis platen du skal rippe er liten, så kan det gå å styre den på høykant langs landet på saga.

Om det er lengre og større plater som skal kuttet, har jeg pleid å ekprerimentere med å bygge under på platen i den enden vekk fra bladet, kan være noe knot å få nøyaktig, så krever litt prøving/feiling. Ikke noe særlig å gjøre om du bare har akkurat nok plater til det du skal bygge.

Er det noe spesifikt tilfelle du tenker på her eller?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Tror det er få her som faktisk skjønner hva han mener.

Jeg antar du mener å rippe en plate i lengderetning med en større vinkel enn 45grader ut fra 90grader som er et rett kutt.

Det er ofte veldig vanskelig, selv de store sagene på verkstedet jeg bruker, går ikke lenger enn 45grader, (den ene gamle kan man presse til ca 47, men det hjelper ofte ikke så mye.

Hvis platen du skal rippe er liten, så kan det gå å styre den på høykant langs landet på saga.

Om det er lengre og større plater som skal kuttet, har jeg pleid å ekprerimentere med å bygge under på platen i den enden vekk fra bladet, kan være noe knot å få nøyaktig, så krever litt prøving/feiling. Ikke noe særlig å gjøre om du bare har akkurat nok plater til det du skal bygge.

Er det noe spesifikt tilfelle du tenker på her eller?
    JA. Det er nok litt vanskelig å forstå. :roll: Men du forstod hva jeg mente. La til noen tegninger som forklarer litt lettere. Det er snakk om sidene på mdf som skal kuttes.

Bilde 1:
    Øverste bildet viser hvordan 45 grader virker. Alle vinklene mellom 0-45 går fint. Når jeg skal kutte f.eks 58 grader eller 60 grader dukker problemet opp. Da må jeg måle og bruke andre måter.

Bilde 2:
    Problemet. Når vinkler mellom 46-89 grader skal kuttes.
    Hvordan kutte mer enn 45 grader i tre?-45-jpg

Bilde 3:
    Under er en løsning som BlackkoZ fikk meg til å tenke på. Usikker om det er dette han mener, men var det jeg kom til å tenke på. Legge en plate som er 45 grader oppå den jeg skal kutte. Dersom jeg da skal kutte en 60 grader så legger jeg på 15 grader. 15+45 = 60. Vil dette funke? eller noe som er gale med det?
    Hvordan kutte mer enn 45 grader i tre?-60-jpg

Tegningene er bare for å illustrere. De er nok ikke 45 eller 60 grader. Håper noen som forstår. Verktøyet er Festool TS-55 med skinne. Har behov for det med konstruksjon av høyttalerkasser og subkasser.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en sag lik som denne:

Altiutleie

...men et billigere merke på byggmakker. Jeg betalte 2990 kr. Det som er fint er at den kan vippes rundt og en kan slisse av i hvilken vinkel en vil, anbefales

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festool med skinne er jo perfekt for denne jobben. Gjør du litt forarbeid på tegnebrettet så kapper du jo bare platene på mål etterpå. Litt cosinus og sinus så har du målene... Her er det selvfølgelig også viktig å være pinlig nøyaktig og gjøre litt testing for å se akkurat hvor skuren går i forhold til hvor skinna ligger.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Festool med skinne er jo perfekt for denne jobben. Gjør du litt forarbeid på tegnebrettet så kapper du jo bare platene på mål etterpå. Litt cosinus og sinus så har du målene... Her er det selvfølgelig også viktig å være pinlig nøyaktig og gjøre litt testing for å se akkurat hvor skuren går i forhold til hvor skinna ligger.
    Tror nok du også har misforstått denne saken. Det er ikke å kappe en plate i vinkel som er problemet, men å rippe den på langs, slik at endeveden er skråskjært.

Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    Jeg kjøpte en sag lik som denne:
    Altiutleie
    ...men et billigere merke på byggmakker. Jeg betalte 2990 kr. Det som er fint er at den kan vippes rundt og en kan slisse av i hvilken vinkel en vil, anbefales
    Men den kan jo ikke rippe plater med større vinkel enn 45grader den heller.

Det med å f.eks lage deg en "bukk" på 45grader å legge oppå platen er jo forsåvidt greit det, men du må få festet den på et vis. Så legger du skinnen til sagen på den igjen. Kan absolutt funke, skal du kappe en vinkel på 60grader, så stiller du saga på 15grader, problemet er bare å få det nøyaktig nok.

Jeg har vært borti slikt noen ganger i bilsetereobygging spesielt. Men somregel klarer man å "dele vinkelen i 2" på bakplate/bunnplate f.eks, og da er det ikke noe problem lenger.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik bukk du tenkte på? De røde festene er festet i platen og på 45 graders bukken.

Hvordan kutte mer enn 45 grader i tre?-sning-jpg

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja noe slikt, men jeg ville jo ikke hatt noe verktøy jeg må skru fast i den delen av platen jeg skal bruke, det er jo litt tungvint.

Kan du tegne en skisse av den kassen du skal lage hvor du trenger en slik vinkel... man klarer somregel å fikse det til på et annet vis..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ja noe slikt, men jeg ville jo ikke hatt noe verktøy jeg må skru fast i den delen av platen jeg skal bruke, det er jo litt tungvint.

Kan du tegne en skisse av den kassen du skal lage hvor du trenger en slik vinkel... man klarer somregel å fikse det til på et annet vis..
    Det er ikke en spesiell kasse. Jeg har laget både topper og subber som "krever" slike vinkler, og alle gangene har det tatt lang tid.

Tenker å være føre var. Slik at jeg bare bruker den bukken og legger på. Jeg trengerda bare skru bukken lett fast, og kutte vinkelen. Trenger ikke så lange skruer som feste. Egentlig bare noen mm.

Tenkte som sagt bare generelt, ikke spesielt. :-D Takk for hjelpen. Skal ta noen bilder når jeg har laget bukken, og skal kutte tilsvarende.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at når vinkelen dras ut, så blir kuttflata større. Da butter det også imot på kuttdybden til vanlige sirkelsager og en bør gjerne ha en større modell med større blad og litt større motor.

Jeg laget engang en ekstra vinkel ikke ulik løsningen til ostemannen for å lage et par ~60 graders ribb. Det gikk men hørte at motoren slet flere ganger. Brukte da en 45 graders ferdig kuttet lekt+glattkant og la på 15 grader til på saga. For at dette skulle gå måtte jeg først kutte plata rett over (vanlig 90 graders kutt) for å kunne legge ned de ekstra 15.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med stikksag ("rotterumpe"), anlegg, godt (nytt) blad og nøyaktighet?
    Flere av dem kan vel stilles inn over 45grader

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hva med stikksag ("rotterumpe"), anlegg, godt (nytt) blad og nøyaktighet?
    Flere av dem kan vel stilles inn over 45grader

Link?

Kokken:
    du nevner noe jeg har tenkt på, men ikke regnet på. Festool sagen kan kutte ca 55mm ned i treverket, så den kommer jo ganske langt, når platen bare er 18mm rett ned. Skal finne ut hvilke ved hvilken vinkel det blir problemer. Muligheten da er å ta så langt inn man kommer, så ta de resterende mm med håndsag.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det er bedre å benytte seg av en så liten vinkel som mulig, og så heller ha utgangspunkt i at saga stilles inn på 45 grader.

Skal man kutte 65 graders vinkler max, så lager man seg en 20 graders vinkel. Istedet for å lage en 45 grader og stille saga inn på 20 grader.
    Siden sagbladet vil ha mindre åpning til materialet, slik at man kan kutte tykkere plater =)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •