SEAS Mimir - mitt første DIYprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS Mimir - mitt første DIYprosjekt

Jeg bygger mitt første høyttalerprosjekt, og har valgt Mimir-settet fra Seas, tenker å eksperimentere med delefilterkomponenter, og kanskje bygge en ekstra kasse i bjørk, hvis jeg da noen gang blir ferdig med MDF-kassene.

For her starter utfordringene, jeg trenger en god sirkelfresanordning, den jeg har laget nå bygger 1cm (vinduslist), og er upresis. Jeg skal ha 6,5" (8,85cm radius) elementer, og hullet i midten skal være 7,35cm, mindre enn radius på selve håndoverfresen fra Biltema, som jeg har lånt av en kompis.

Jeg er ganske fornøyd med den jeg har laget (se bilde), men den er unøyaktig i radius, og fresen går ikke dypt nok (bit faller ut hvis jeg ikke setter det helt inn i maskinen). Kan noen hjelpe?
    Fresing av høyttalere er ikke enkelt on Twitpic

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Skal du få det fint må du ta deg tid til å lage en ekte DIY frese jig..

Noe slik som denne
    Vedlegg 76051

Det er freset et spor under. En 6-8mm plate bit glir i dette sporet med en tapp i enden nermest fres som går ned i senterhullet.
    Du kan da frese diameter helt ned til 4-5 cm ved å føre denne til ønsket diameter.
    Denne er laget av 12mm Mdf og en 6 mm bit i sporet under.

Tips: Prøvefres i en plate før du freser i høytaler for å kontroll måle diameteren

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips

Tror jeg må gå å kjøpe min egen fres, lite lyst til å ødelegge skruer i lånt fres.

Skal legge ut flere bilder når jeg er kommet lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg brukte bare en enkel treplate for å lage en jigg til mitt diy prosjekt, ligger bilder av jiggen og litt annet som kansje kan være til nytte for deg

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ygge-logg.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og fine bilder.
    Jeg kjøpte meg en fres på Biltema, og en pleksiglassplate på Clas Ohlson, og freste mine første spor i pleksiplata for å få den til å passe til skruene under fresen.

Kunne nok blitt enda bedre, men selv om glasset sprakk flere ganger og den minste diameteren måtte freses inn under fresen, fikk jeg frest ut de to 6,5" hullene og forsenkningene til diskanten.

Tar mer tid enn jeg trodde, og jaggu har jeg ikke kjøpt mer utstyr enn jeg trodde jeg skulle.

Sirkelfresanordning aka jigg:
    Blir mye øving, dummyplata er snart sveitserost.
    Første 6,5" i høyttalerfronten:
    Begge høyttalerfrontene:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den fresekompetanse jeg nå besitter lurer jeg på å driste meg ut på noen avstivere til kassa, alle større høyttalere har sånne. Tenker å ta en topp/bunn og frese ut innmaten og runde hjørnene, og montere over eller under 6,5".

Jeg vil ikke tro dette tar for mye volum, noen meninger om hvordan dette påvirker lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, det ble et ekstra spor i fronten da jeg skulle frese ut diskanten. Tenker å male høyttalerne tilslutt, litt fugemasse kan vel gjøre susen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt arbeid gjort i dag, til indrediameter av diskanten ble det for mye trøbbel å bruke fresen, så stikksaga kom frem fra skjul. Delefilteret ble koblet sammen og festet til platen som fulgte med, og høyttalerne spilte Stevie Wonder spakt, men veldefinert.

Jeg har tenkt å teste ut forskjellige kabler og komponenter i delefilteret. Hvordan gjør jeg det uten å lodde for hver gang og få best mulige koblinger?

Bilder:
    Nok fres, frem med stikksag:

Delefilter koblinger:

Delefilter komponenter:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kommentarer eller erfaringer? Delefiltermontering ser bra ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut så langt, bare å komme med flere bilder
    Vanskelig å si noe om filteret med bildet som ligger, men plasseringen ser ok ut, kanskje litt kort mellom luftspolene, men utifra hvordan de er plassert går det sikkert fint

for info ang. plassering av spoler:

Placement of coils in crossover networks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Nymalt

Har brukt litt tid på å komme videre etter at pleksiglassfreseguiden ikke orket flere hull, men har fått tak i tynn kryssfinerplate som jeg har brukt som fresmal - skulle nok laget fresemalen som ble foreslått lenger oppe av chieng. Lærer mye underveis, har foreløpig kun materialer igjen til 1 høyttaller av noenlunde kvalitet, etter diverse feilfresing, dårlig måling og andre nybegynnerfeil.

Har malt svart med supermatt maling (som sett på tv), og skal lime sammen så snart det tørker.

Hvor mye vekt må det legges på flatene når jeg limer, holder det med skrutvinger?

Bakside

Front

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt sammen kassene nå, den ene malt på forhånd, den andre ikke. Oppdaget at etter at de var satt sammen må hjørnene pusses for å rette ut unøyaktigheter (sikkert ikke den første som oppdager det )

Har lodda feil på en høyttaler, så diskanten høres ikke bra ut, men fikser det i dag. Den andre høyttaleren høres strålende ut, selv om jeg har laget et krater større enn tilkoblingsboksen på baksiden som står åpent foreløpig.

Hvordan tetter jeg igjen et hull som er blitt for stort? Fugemasse, lim? Kan evt bygge en ny kasse, men da må jeg kjøpe ny plate på saga og den arbeidssky delen av meg stritter litt imot.

Har kjøpt inn et støperør 12cmØ på Biltema som jeg vurderer å bruke til stativ, kanskje sammen med en 1" stokk, plassert på en hobbyplate.

Svartmalt høyttaler - tidenes støvsamler eller en strålende høyttaler?

Lodding av tilkobling. Har teipet over lodding på XO for å unngå overledning.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du regner deg vel ikke som ferdig med finishen nå?

Ville lagt litt mer finarbeid i dette. Har sett hvor pen en Seas Mimir kan bli.

Du hadde ikke noen bilder fra innsiden av høyttaleren? Vise demping etc.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)
    Du bør sparkle kantene. Da vil du kunne dekke over ugjevnhetene i kassen. Som f.eks fronten på toppen. Der er det meget lett å se hvordan alt er satt sammen.

2)
    For å tette igjen hull så kan du bruke fugemasse. Dersom de ikke er så dype kan du ta på sparkel. Akrylsparkel, ikke sandsparkel. Husk å kjøp med slike metal spader for å ta vekk overflødig sparkel.

3)
    Puss også med 100 "penhet" med pussepapir. For så å ta det finere og finere for hvert lag med maling

4)
    Hjørnene kan du ta å gjøre "rundere" ved hjelp av fres.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...jektor-40.html

Bare tips!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, jeg blir fort fornøyd med egen innsats når alt er nytt, og da er det bra med forslag til forbedringer.

Jeg skal pusse ned kantene og male på nytt, men tanken var å ha matte høyttalere. Ser at denne overflaten trekker til seg mye støv, går det an å legge et lag med noe på toppen for å gjøre det bedre, eller er det male-pusse-male-pusse som er tingen?

Har tenkt å frese ned hjørnene foran som det ble vist i linken. Jeg har også noen topp-bunn-plater igjen som jeg vurderer å frese ut som forsterkere er det noe poeng?

Flere bilder:
    Jeg har montert delefilteret på fire bein av balsa, som jeg tenker å lime fast til gulvet av kabinettet. Jeg har fyllt kabinettet med det stoffet som fulgte med, og som bildene viser har jeg fuga alle hjørnene på innsiden for å unngå rette vinkler (noe jeg leste om et sted).

Alle komponentene på undersiden

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0