"The Twin Towers" - DIY Sonosub, Audiopulse Epic 12" og BASH 500S - Ferdige :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik ser det ut etter at det ekspanderende limet har fått herde i romtemperatur et døgn..

Det blir ganske mye gris av dette, men i dette tilfellet blir jo mesteparten kuttet vekk.

Her er Bårdie igang med å reinskjære rundt forsterkerackene. Fein sag er et utrolig greit verktøy!

Her er alle kassene ferdig med utskjæring av forsterkerhull.
    Noen "helligdager" ble oppdaget i limingen, så vi måtte gå over med litt mere lim noen steder, for å være sikker på at det ble tett.

En liten test, bare stablet det opp for å se hvordan det ble med høyden på føttene, vi valgte å gå for en høyde på 60mm på disse. Men vi ble ikke enige om antall bein Så jeg skal bruke 3 bein på mine, mens Bårdie skal ha 4 bein på sin..

Her holder vi på å borre sentreringstapper til benene, slit at det blir enklere å montere dette til slutt, å være sikker på at det blir rett. I og med at dette er lit tilpassing på, så blir alle benene merket, slik at vi vet hvor de skal stå til slutt.
    Det blir skrudd med 6x130mm skruer igjennom bunnplaten/benet, og inn i bunnpluggen. Benene kommer ikke til å bli limt fast, da jeg skal olje mine, og det vil være enklere å ha muligheten til å demontere dem, for eventuelt vedlikehold av oljen.

Her er rørene satt vekk for denne gang, noe av det nylig påførte limer har begynt å ekspandere, så nå skal det bli tett!

Her er alle delene plassert på pall, å skal kjøres ut til lakkavd, nå er de klare for lakkering

Nå skal jeg ut på en jobb i norsjøen, men er hjemme til helgen igjen, så håper delene er lakkert da (det er det ikke oss selv som gjør, det blir noen av dem som jobber på verkstedet som gjør.)

Bårdie har bestemt seg for å finere sitt rør med eikefiner, og svartbeise det.
    Mens jeg kommer til å gå for den tradisjonelle sonometoden å trekke den med filt. Med filt så blir det ikke noe problem å tilpasse det rundt forsterkerhullet.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det er en fryd å se deg jobbe eMTea! Virkelig grundig og flott gjennomført, med masse bilder. Kommer nok til å ha denne tråden som referanse sammen med et par andre, når mine egne sonoer en gang skal bygges.
    Jo takk du! Referanse Bare hyggelig å være til inspirasjon for andre, det er bare å spør å grave om det er noe jeg kan hjelpe med..

Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Liker slike byggetråder.
    Spesielt morsomt og se bilder over fremgangen.
    Dumt jeg hverken har utstyr eller ferdigheter for å gjøre noe slikt selv.
    Lykke til videre
    En gang må være den første, det er ikke så veldig vanskelig egentlig, krever litt planlegging og prøving/feiling de første gangene, det viktigste er å ta seg tid til å være nøye.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kommet noe videre her ?

Lurer også på hvilket expanderende lim du bruker?

-Reddal

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kommet så mye lenger nei, endelokkene er ferdig grunnet, men mangler lakk.

Det er dette PU-limet vi benytter, men det finnes mange fabrikater, alt fra Biltema og oppover Funker sikkert like bra alle sammen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det stått stille en stund for min del, pga mye jobbing i det siste..
    Men Bård er ferdig med sin. Han valgte jo å finere sin med eikefiner, (horisontalt).
    Denne subben ble visst mye mere fysisk opplevelse enn "de gamle" kassene, selv om tuningen er beholdt (iallefall innenfor +-1hz). Blåselyder er en saga blott, og subben går meget dypt visstnok.

Kan den mere fysiske følesen komme av det nedoverrettede elementet? Gardiner i motsatt ende av stua har visst begynt å bevege seg, det har det aldri gjort før..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står det til med byggingen? Veldig spennende prosjekt, gleder meg til å se det ferdige produktet

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er ny for meg også, men dette var kanonarbeid! Gleder meg til å se slutten på dette prosjektet. Godt arbeid!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lot seg vente litt på lakking av mine deler, som skulle bli helt sorte, men som hadde fått en annen tone i seg.
    Jeg har også vært mye på jobb i det siste, bla annet 2 uker offshore i Kongo, så har hatt dårlig med tid. Håper også delene er klare når jeg kommer hjem fra neste jobb.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy klasse over arbeidet som er lagt ned i begge sub prosjektene dine. Er jo selv veldig nysgjerrig på sonos subber. Denne tråden har jo gitt meg enda mer lyst og inspirasjon... Da gjelder det bare å få seg et verksted og kunnskaper! :P

Gleder meg til å se det ferdige produktet.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser svært bra ut. Brukte tråden mer eller mindre som guide til min sonosub Har produksjonen stoppet opp i det siste? Gleder meg til å se bilder av det ferdige produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig inspirende tråd og fikk lyst til å bygge selv nå. lest gjennom byggetråden til dine gamle subber. imponerende håndverk. lurte på om elementet du har brukt er det samme som TC Sounds Epic 12? står jo audiopulse på bidlet av en på partsexpress. hvor har du fått tak i røret til mellom aeroportene? hvor tykk mdf plate har du brukt?? ikke meninga å stjele tråden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok samme element ja, Audiopulse / TC Sounds er samma greia.
    Røret mellom aeroportene har jeg kjøpt hos den lokale rørleggeren.
    Jeg bruker stort sett alltid 19mm MDF, og her har vi brukt 3 lag til endepluggene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det er nok samme element ja, Audiopulse / TC Sounds er samma greia.
    Røret mellom aeroportene har jeg kjøpt hos den lokale rørleggeren.
    Jeg bruker stort sett alltid 19mm MDF, og her har vi brukt 3 lag til endepluggene.

ja så du hadde brukt et vanlig avløpsrør. å bare ikke det med en gang når e leste.ja syn de var veldig like på bildet. takker for svar. i gang med å få de ferdig nå eller??

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er subbene ferdige (Beklager fotorotet på stuebordet)

"The Twin Towers" - DIY Sonosub, Audiopulse Epic 12" og BASH 500S - Ferdige :)-025-jpg

(egentlig ikke helt ferdige da, for jeg var uheldig med noe superlimsøl på den ene bassporten, så må trikse litt med den, men lyd er det iallefall

Skal legge ut noen bilder av trekkingen og ferdigstillingen av dem senere, men er sent nå, og skal på reisejobb i morgen så det får vente litt..

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke så verst det der Blir nok en fin opplevelse på film iallefall! Du har ikke tatt noen målinger av de i rommet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det ble ikke så verst det der Blir nok en fin opplevelse på film iallefall! Du har ikke tatt noen målinger av de i rommet?
    Joda, tok en kalibrering med en gang, fikk det ganske flatt fra 18-80hz, men jeg liker det "litt fett" i bunn, så aktiverte "Lift 25" på antimode'en og stilte opp ca 6dB subnivå fra romkorrekskjonen. Kurven topper da på ca 20 hz, for så å dale ned mot 100hz, hvor den møter frontene.

EDIT: Legger ved en graf fra frekvensmålingen.
    "The Twin Towers" - DIY Sonosub, Audiopulse Epic 12" og BASH 500S - Ferdige :)-nye-subber-jpg

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget bra konvertering fra noe lekkert til noe lekkert

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se at sonosubber ikke har gått av moten

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble jo kanon

Er det rb81 du har som front og hvor stor er stua?? vurderer rb81 selv og har åpenløsning stue/kjøkken

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble flott ja. Liker forresten også benken og tilhørende vegg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ble flott ja. Liker forresten også benken og tilhørende vegg
    Takk for den! Blitt en grei frontvegg dette

Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    det ble jo kanon

Er det rb81 du har som front og hvor stor er stua?? vurderer rb81 selv og har åpenløsning stue/kjøkken
    Takker
    RB81 ja, stua/kjøkken er vel i underkant 30m2, syntes de fungerer helt topp!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •