Slave bass vs lukket/bassrefleks (TC Sounds LMS Ultra)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slave bass vs lukket/bassrefleks (TC Sounds LMS Ultra)

Har litt lyst å prøve noe annet enn bassrefleks på mine TC Sounds LMS Ultra og da kanskje først og fremst å bruke slave basser.

Hvordan kalkulerer en passende kasse for bruk med slave(r) og er dette en lydmessig god løsning eller bør jeg heller vurdere lukket?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slave oppfører seg tilnærmet likt bassrefleks. Fordelen er at at man slipper portstøy. Ulempen er ekstra kostnad.

Sammenligner man lukket med bassrefleks på samme element, vil man se at taper ca. 6dB i dypbassen (noe som tilsvarer 4x effekt eller slaglengde). Fordel med lukket er lavere group-delay og bedre impulsrespons.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endel erfaring med trykkammer fra før så kjenner til forskjellen fra bassrefleks, men slaver har jeg null erfaring med.

Men utifra det du sier så vil bassrefleks og slaver spille lydmessig ganske likt? Hva med kassevolum på slave, krever de mindre? Ett av ønska mine er også å få ned kassevolum fra dagens 225liter.

Når jeg leser på nett er det mange som bruke 75-100liters trykkammer på slike element... utifra specs hva vil DIY ekspertene anbefale?

• Power handling: 2,000 watts RMS/8,000 watts peak
    • VCdia: 4"
    • Le: 2.8 mH
    • Impedance: 2 ohms per coil x 2
    • Re: 3.78 ohms
    • Frequency range: 15 - 150 Hz
    • Fs: 20.5 Hz
    • SPL: 89.7 dB
    • Vas: 8.50 cu. ft.
    • Qms: 7.6
    • Qes: 0.34
    • Qts: 0.33
    • Xmax: 38.1

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan det er med volumforholdet mellom bassrefleks og slave. Muligens litt mindre, men minst kasse oppnås nok med trykkammmer+EQ. Spørsmålet er om det er nok guff med lukket kasse. Er det det, så er jo det en elegant løsning. Mulig at de mer avanserte simuleringsprogrammene kan regne ut kassedim/respons med slaver(?)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en "liten" lukket kasse, så er du avhengig av eq for å få dypbass.

Har du sett denne testen:

DIY TC Sounds LMS-5400 18" sealed 100L LT - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

EDIT: Bassbox pro kan regne ut kasser med slaver, men hvilke slaver har du da tenkt på?
    Du må regne med å bruke flere slaver for å få areal nok, og samtidig en ganske høy membranvekt på de, hvis du skal få lav avstemming i en fhv liten kasse.
    Og selv om man slipper evnt portstøy kan slaver også slite med mekanisk støy fra oppheng etc, så man skal velge kvalitet (dvs dyrt) her også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en av mine tidligere sub(er) Soundsplinter RL-P18 (som forsåvidt er ganske lik de her) brukte jeg lukket kasse og EQ og det spillte bra det så jeg tviler ikke på at det vil fungere greit, men er litt lysten på å prøve slaver også selv om det koster litt. Dersom aktuelt så blir det nok 1 eller 2 TC Sounds VMPer pr element

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tilgang til Excel, kan Unibox simulere slavekasser: UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard

bumski

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •