Er Ground Zero Nuclear 15" brukenes til sonosub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Ground Zero Nuclear 15" brukenes til sonosub?

Har et par 15" gznw og vurderer å bygge sonosuber med de.. Er de brukbar til dette?

Det er disse det er snakk om:
    :: Ground Zero :: Subwoofer / GZNW 15

Blir ikke bygget noen kasser enda, må gjøre færdig dayton prosjektet mitt først, men strømregninga stakk kjepper i hjulene får planene mine denne månden gitt :cry:

Men greit å få vite hva dere mener om Ground zero`n så jeg vet om jeg skal selge peerless subbene mine!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det jaggu lite info om elementet gitt :???:

Power WRMS 2500
    Impedance 2x2ohm
    SPL 91db (1w/1m, 2.83v/1m???)
    Xmax 50mm
    Fs 37,8hz
    Qts 0.49
    VAS 49,12L

Det var allt jeg fant igrunn....

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

info

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Der var det jaggu lite info om elementet gitt :???:

Power WRMS 2500
    Impedance 2x2ohm
    SPL 91db (1w/1m, 2.83v/1m???)
    Xmax 50mm
    Fs 37,8hz
    Qts 0.49
    VAS 49,12L

Det var allt jeg fant igrunn....
    http://www.gz-usa.com/subwoofers/28/...1256020587.pdf

holder dette da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, var sparsomelig den siden ja! men fant en pdf i går:

fs 37,8
    Qms 5,96
    Qes 0,54
    Qts 0,49
    Vas 49,2
    Xmax 50mm
    Spl 91
    Power rms 2500w
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken bass er det du ser etter? Er det av den avgrunnsdype sorten (< 20hz) eller er du mest ute etter lydstyrke?

For den dypeste bassen har elementet kansje en litt høy fs og qts'en tilsier vel en portet kasse hvis jeg ikke tar feil?

Edit: Mente selvfølgelig lukket kasse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gz

ground zero selv gir vertfall gult lys for lukket kasse å grønnt lys for reflex,med andre ord annbefaler de relfex fremfor lukket.. men dette er til bil då.. men du har jo alle dataene så går jo ann å legge de inn på win isd så trykke inn kor stor kasse/tube du kunne tenkt deg så se på grafene kor dypt å høyt det vill gå

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er dårlig egnet, men ikke la det stoppe deg, for det går å få til noe likevel.

Reflexkasse på 50l med for lav avstemning (fport om lag 16Hz), krever eq for å bli bra.
    Men i praksis er denne vanskelig å få til fordi porten blir større enn kassen hvis den skal ha et areal som fungerer, og da blir det egentlig ikke en bassrefleks lenger, den må beregnes på samme måten som et horn.
    Men, som sagt, ikke la det være til hinder for å prøve.

Et 350l horn er en mye bedre løsning - det stive opphenget gjør ikke så mye galt lenger, og max spl er 9dB høyere enn reflexboksen ved 20Hz, ved 30Hz greier den 14dB mer.
    Hornet har 10dB bedre følsomhet, dvs den spiller like høyt med en tidel av effekten.

Begge disse løsningene gir bass ned til under 20Hz, hornet gir også et anstendig lydtrykk selv med en moderat forsterker.
    Dette forutsetter at speccs fra fabrikanten stemmer noenlunde, og at jeg har tolket de dataene som er oppgitt riktig.
    Hvis det stemmer noenlunde, så er hornet en ganske heftig konstruksjon, som stiller i klasse med saker som THT (men med output <20Hz) og DTS-10 (i en kasse halvparten så stor).

Det er noe trasig tilgang til sub-elementer for tiden, så jeg har så vidt sett på noen bilelementer også.
    Problemet er at de er skrudd sammen med veldig stivt oppheng og høy membranmasse (mm for stor, fs for høy).
    Det som er bra med disse er at motoren er usedvanlig kraftig (Bl=30), derfor er det faktisk mulig å bruke dem til noe.
    De er laget slik for å virke bra i en veldig liten kasse, og samtidig kunne spille høyt.
    Akkurat dette elementet er altfor høyt priset til å være interessant uansett, men har man noen slike liggende, så er saken klar - fram med hammer og sag.

Om det blir bra lyd?
    Bygge og så prøve, så får en se, eller rettere sagt, høre.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Data som mangler kan beregnes ut i fra det som er oppgitt her, stort sett, bortsett fra Le, som man kan anta er veldig stor og veldig ulineær.

Jeg fant omtrent det samme på de tyske sidene.
    Det som er problemet er å anslå hva de virkelige dataene er..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Det er noe trasig tilgang til sub-elementer for tiden, så jeg har så vidt sett på noen bilelementer også.
    ? Er det ikke bedre enn noen gang egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ut etter Thight bass! men ser en del film så den bør også gå relativt dypt! Er ute etter en oppgradering av 2 x peerless resolution 15 i bassrefleks som jeg har nå!

har en Gznw i bilen min i en båndpasskasse (30l/45l) nå å den slipper fryktelig thight! har hørt mye forskjeldig i bil og jeg har aldri hørt noen oppsett som spiller så thight som gzn! tenkte derfor at jeg vil ha like thight bass på stua å, at slaglengden i tilegg er det dobbelte av peerlessn kan vel neppe være en bakdel!

Ser det nevnes horn hær å! horn har altid fasinert meg mye og jeg har ofte tenkt på å bygge en hornløsning en gang, har 2x dynabel 1880 som jeg egentlig tenkte å bygge horn av og plasere på naborommet (soverom som ikke brukes til annet en snekkerværksted) med munningen igjenom veggen til stua. (har utsatt dette pga størelsen/ikke flyttbart) Men jeg trodde gz elementene kanskje var lite egnet til horn?

Har win isd, men min versjon mangler graf for slaglengde, lufthastighet i port osv...

Men la inn 250 liter kasse og tuning på 18hz, grafen ser vel grei ut? (tanken var i grunn sonosub)

Får ikke til å sjekke slaglengde osv pga nevnte versjon...
    Stue stereo`en:

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ? Er det ikke bedre enn noen gang egentlig?
    Tja, kommer vel mye an på hva man vil ha - noen er borte, noen har problemer med produksjonen, noen er utgått, og har man litt spesielle ønsker så kan det være vanskelig å finne.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    ...
    Men la inn 250 liter kasse og tuning på 18hz, grafen ser vel grei ut? (tanken var i grunn sonosub)
    Det er ikke noe å hente med større kasse enn om lag 50l, og du får en kraftig resonanspeak i porten (høy Q).

Dette skyldes nok at opphenget er så stivt at større kabinett ikke har noen innvirkning i det hele tatt.

Som nevnt, så blir porten en del av kassen på en måte, når volumet i kassen er lite i forhold til portens størrelse.
    Dette kan beregnes slik at det blir rett, og man får en design som er mulig å bygge i praksis.
    Den kan for eksempel lages som en sonosub med to rør - ett stort yttters, som elementet står montert i ene enden i, og et nesten like stort som står inni.

Hvis du vurderer en 250l kasse, så er jo det i samme størrelsesorden som et horn (+/- noen hundre liter..).

Det hadde vært morro om du bygde noe med dette elementet, slik at vi får høre hvordan det ble.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •