JBL 2118J, Brukbare til HT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL 2118J, Brukbare til HT?

Har for øyeblikket muligheten til å få fatt i 3 par JBL 2118J bassmellomtoner, og lurer litt på om dette kan være noe å bruke feks sammen med Beyma TPL150 eller TPL150H diskanter for front rekka i en hjemmekino?

I følge JBL Skal disse kunne spille nedimot 80hz - 4db om 2 stk monteres i en portet kasse på 28L

De ble blandt annet brukt i JBL 4612 som har en følsomhet på 97db.

er også fristende å spørre om dette kunne være noe som matcher bra med feks et par 2241, eller er det andre store JBL basser jeg bør vurdere først?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp kjøp kjøp!!! Alt jeg har hørt og lest om dem har vært udelt positivt. Lydkvaliteten skal være ypperlig, samtidig som de har skikkelig "smekk". Har siklet på et par (eller to) selv over en lengre periode, men aldri fått ut fingeren helt.

Ville vurdert dem veldig, veldig sterkt sammen med et passende antall av de her:

Mer info litt ned på siden: Martinsson`s Blog - Guildford - London

at some 8m away you could easily feel the impact in the chest, at approx 20W of input power, that's pretty sensitive, and considering that each box can take up to approx 2kW each the output capacity of these subs are quite impressive
    Beyma TPL-150H, 2 x 2118 og 15TBX100 høres ut som noe som elsker pisk og samtidig låter nydelig Selv elsker jeg vintage-stilen på 4612-ene, så jeg hadde nok bygget meg noen kloner.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ligger 3 par med 4612 på finn.no så slipper du å bygge selv Riktignok til en relativt drøy prisant ...

Har selv ikke erfaring med 2118 som ren basshøyttaler men har hifi varianten av 2118 (108h) i mine 250ti og har også hatt 2118 som mid i en JBL PA høyttaler, fungerer bra det ihvertfall.

2118 blir ofte brukt sammen med 2226 og vil nok også fungere bra sammen med 2241, 2242 e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Der ligger 3 par med 4612 på finn.no så slipper du å bygge selv Riktignok til en relativt drøy prisant ....
    Det var vel strengt tatt denne annonsen som fikk meg til å begynne å snoke etter hva slags bass mellomtoner som var brukt og hva slags data, omdømme osv de har.

Men jeg foretrekker et mer stuepreget design og må innrømme at jeg har mer tro på tidligere nevnte Beyma AMT enn på JBL`s gamle "babybutt" diskant horn, jeg regner også med å kunne skaffe meg 6 av disse 2118J driverne for samme eller lavere pris enn 1 av disse 4612`ene på Finn.
    Beyma`ene derimot er en helt annen sak prismessig

Inntrykket jeg sitter med når det gjelder omtaler av 2118 driverne er at de skal spille meget rent og med bra attakk.
    Med en følsomhet på 97db og en effekt tålighet på 100W rms per driver bør de også kunne spille meget høyt.

J versjonens 16 ohm impedanse bør også gjøre et MTM oppsett med JBL`ene i paralell til en så enkel last at selv budskjett forsterkere i lettvektsklassen kan gjøre en god jobb med å drive dem.

Uansett, det står for øyeblikket mellom 2 2118J per side, eller 1 stk 2206H
    Sistnevnte betyr at kabinettene blir mer klumpete og kanskje også at spredingen i øvre arbeids området til bassmellomtonen kan bli vel liten. dette kunne det vært interessant med inspill på betydningen av.:?:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei spesielt lekre er ikke 4612 høyttalerne så forstår du heller vil lage annet utseende

JBL 2404 hornet er absolutt ikke en dårlig diskant, men tviler vell på at det klarer å følge med Beymaene.

Får du 6 stk 2118 til prisen du nevner så er det bare å kjøpe!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ikke erfaring med 2118 som ren basshøyttaler men har hifi varianten av 2118 (108h) i mine 250ti og har også hatt 2118 som mid i en JBL PA høyttaler, fungerer bra det ihvertfall.
    .

Interessant nok er det mulig å recone en 2118 til en 108H til den nette pris av 640kr med det orginale C8R108 reconingskitet (hos Orange county speakers) om en av en eller annen grunn skulle føle behov for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2118 blir ofte brukt sammen med 2226
    Naturligvis måtte jeg komme over 4 stk 2226J til salgs også

frister skikkelig med et par WMTMW med 2 stk 2226J, 2 stk 2118J og en Beyma AMT per side nå.

Fornuften sier nei, det blir for dyrt, men spørs om jeg klarer å være fornuftig da

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg ut kontaktinfo til selgeren, så kan sikkert noen her inne fjerne fristelsen for deg

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klem til med en gang før du begynner å tenke rasjonelt på dette. Spar heller på noe annet i noen måneder, for denne komboen kan du ha glede av i laaaang tid!

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL 2118 er et glimrende mellomtoneelement: høy effekttålighet, høy følsomhet, meget jevn frekvensgang og lett å lage delefitre til. Anbefales sterkt.

Men ikke sammen med JBL baby-cheeks tweetere, som strengt tatt ikke bør deles mye lavere enn 5 kHz - og så høyt bør du ikke ta 2118. Du trenger noe som går lengre ned i frekvens. JBL 2404 er glimrende tweetere, men bør IMO brukes som supertweetere sammen med kompresjonsdrivere/horn. (Da er de til gjengjeld langt mer brukbare enn en Beyma, som har veldig smal spredning i vertikalplanet).

Ikke del 2118 lavere enn ca 350 Hz.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL 2206 som du spør om lenger opp i tråden, er et knallgodt basselement som godt kan deles høyt: opp mot 1,5 kHz. Deler du ved f eks 1,2Khz, er spredningen ca 90 grader. Hvis du da deler til et constant-directivity horn som også har 90 graders spredning, har du konstant spredning fra 800-1000 Hz til så høyt opp som hornet går. (Dette er prinsippet til JBL 4425 og 4430/35-høyttalerene, senere videreutviklet i bl.a. Geddes Summa osv).

Men 2206 vil IMO kreve subber. Derfor ville jeg personlig foretrekke kombinasjonen 2226 +2118 hvis du ikke ønsker å bruke subwoofere. Og jeg ville delt 2118 ved ca. 2 kHz til et horn med 90 graders spredning – f eks et Eighteensound XT120 sammen med en god driver: gjerne en Beyma CP380. En meget vellydende kombinasjon.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyma TPL-150 kan jo fint deles på 1200hz, enda litt lavere med bratt filter(elektronisk)
    Siden 2206 fint også kan deles på 1200, hva blir da fordelen med å skvise inn 2118 her da?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Beyma TPL-150 kan jo fint deles på 1200hz, enda litt lavere med bratt filter(elektronisk)
    Siden 2206 fint også kan deles på 1200, hva blir da fordelen med å skvise inn 2118 her da?
    Kombinasjonen med 2206 og 2118 er det vel ingen som har anbefalt her i denne tråden.
    Spørsmålet til trådstarter dreide seg om 2118 i kombinasjon med 2226.

Det er godt mulig at TPL-150 kan fungere godt sammen med 2206, selv om jeg personlig ville valgt en horndiskant pga spredingsmønsteret.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jah.... Ser det nå. Men hva vil fordelen med TPL-150+2118/2226 være kontra TPL-150+2206 da?
    2226 kan gå dypere enn 2206, så ser den. Men om man bruker sub, er første alternativet likevel å foretrekke?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    jah.... Ser det nå. Men hva vil fordelen med TPL-150+2118/2226 være kontra TPL-150+2206 da?
    2226 kan gå dypere enn 2206, så ser den. Men om man bruker sub, er første alternativet likevel å foretrekke?
    Nå har jeg ingen konkret erfaring med TPL-150: alt jeg vet om den er basert på det jeg har lest i datablad pluss endel (positive) kommentarer på ulike fora.

Men jeg har svært mye erfaring med ulike JBL-elementer. Jeg tror begge de foreslåtte løsninger (dvs enten en to-veis pluss sub, basert på JBL 2206 delt på ca 1,2 kHz - eller en tre-veis basert på JBL 2226 + 2118, delt på 3-400 Hz og ca 2 kHz) vil kunne bli svært gode systemer. Det er til syvende og sist selve konstruksjonen (kasse, baffelutforming og ikke minst delefilter) som vil være avgjørende - og (såklart) hvilken diskantløsning man velger.

Det er fordeler og ulemper med begge hovedalternativene. F eks er det i praksis betydelig mer komplisert å lykkes med en 3-veis sammenliknet med en 2-veis. Har man ikke tilgang til bra måleutstyr og noe erfaring på forhånd ville jeg nesten uansett anbefalt en 2-veis.

En 2-veis basert på 2206 og en kompresjonstweeter + horn med spredningsvinkel på ca 90 grader baserer seg på et klassisk prinsipp, godt dokumentert fra AES white paper fra Don Keele i 1983, http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/...%20Systems.pdf (som resulterte i JBL 4430), og senere gjentatt i utallige konstruksjoner: bare å google.

En 2226+2118-kombinasjon er nok vanskeligere å få til i praksis (og vanskeligere å finne tilgjengelig informasjon om), men kan ha noen fordeler hvis konstruksjonen er godt gjennomført. 2226, med høy effekttålighet og følsomhet, er kraftig nok til å tåle mye eq og kan benyttes betydelig dypere enn det en standardsimulering viser. Subber er antagelig ikke nødvendig. 2118 låter etter manges mening bedre enn en typisk 1" kompresjonstweeter/horn i det kritiske området rundt 1-2 kHz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2226 + 2118 + 2404 = 4730A

Angrer litt på at jeg solgte de, morsomme festhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 av de 6 2118 glapp fra meg, og hvis Grelv har rett i at de ikke bør deles under 350hz tror jeg ikke disse driverne er noe for meg uansett.

Jeg skal ikke påstå at dette er helt korrekt, men jeg foretrekker å velge delefrekvens mellom bass og mellomtone i et 3 veis system ut fra baffelbredde og da vil en 15" tilsi en delefrekvens i 250-300 hz området.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok ta 2118 ned til 300 Hz, men da helt med minst 4. ordens avrulling. Men hvorfor du absolutt skal dele så lavt som 250 Hz, forstår jeg ikke helt. Den økende følsomheten som 2226 får over baffel-step er ikke vanskelig å kompensere for.

Når det er sagt: den beste JBL mellomtonehøyttaleren å bruke sammen med 2226, er 2123.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL bruker selv 2118 i flere fulltonehøyttalere (bl.a. 4612 men også Synthesis) så det er ingen tvil om at de kan brukes lengre ned enn 300 dersom det er ønskelig.

I en periode ble de faktisk også brukt i konkurende bilstereoinstallasjoner som midbass og da ble de brukt ned mot 50-60 hz, en av bilene vannt også EM med 2118h som midbass i framdørene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Du kan nok ta 2118 ned til 300 Hz, men da helt med minst 4. ordens avrulling. Men hvorfor du absolutt skal dele så lavt som 250 Hz, forstår jeg ikke helt. Den økende følsomheten som 2226 får over baffel-step er ikke vanskelig å kompensere for.

Nei, vanskelig er det ikke, men da spoler og motstander er blandt komponentene som gjør mest ugang i serie med et bass element, fortrekker jeg å holde antallet av disse nede på det minimum som kreves av selve delefilteret og heller realisere BSC med å dempe mellomtoner og diskanter

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •