Jordfeilbrytere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jordfeilbrytere

Hei;

Lurer på om noen kan hjelpe meg; fikk vedtak fra lokalt energiverk at de ikke kunne godkjenne elinstallasjon etter FEL § 16 med følgende begrunnelse:

Anlegget ikke egnet til planlagt bruk grunnet felles jordfeilvern for hele anlegget.

Jeg synes at et slikt vedtak verken er "fugl eller fisk". I og med at jeg ikke har fått noen tilbakemelding fra energiverket hva som menes med dette så ønsker jeg respons i forumet om det er noen som kjenner til slike underlige vedtak.

Menes det med dette at alle kurser skal sikres med jordfeilbryter? Da bør vel vedtaket konkretisere dette på en mer nyansert måte.

Min installatør mente at han var på den sikre siden ved installasjonstidspunkt (2008) da bestemmelsene ble endret etter dette m.h.t. antall jordfeilbrytere.

Info: Dette dreier seg om en fritidsbolig/ hytte.

Takk for hjelpa!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg som skal ferdigstilles i 2011 skal bruke NEK400:2010, hvor det er krav om jordfeilbryter på hver kurs.

Er det derimot mindre omfattende renovering (elektriske), kan du bruke normen huset er bygd etter. Større renovering må følge NEK400:2010.

Ble hytten ferdig desember 2010, skal det være lov med felles jordfeilbryter, untatt bad og elektrisk omfattet av IPgrad, de skal ha egen.

Du kan spørre etter risikovurderingen, og hvilket punkt de mener anlegget ikke er godt nok for; NELFO - §16.

Å sette opp et sikringskap uten kombiautomater i dag, er bare tullet og unødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ansvar

Hei og takk for svar;

Når eg har fått dokumentasjon frå installasjonsfirma om at installasjon er i tråd med lover og regler; kven er det som er økonomisk ansvarleg når tilsynsmyndighet gjer vedtak om endring av installasjonen; i dette tilfellet montering av fleire jordfeilbrytarar?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter at eiger har skreve under om overtak av anlegg så er alt ansvar på eiger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eier har ansvaret.

Men det blir vel reklamasjonssak i og med at montøren mente på at anlegget skulle være godkjent. Legg fram papirene til firmaet du har benytttet. Helst til instalatøren i firmaet. Det er han som har skrevet under på samsvarserklæringen du har fått, det papiret som sier at alt er i orden og etter forskriftene. Han vil nok ta det opp med energiverket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpsloven?

Dersom du får en bil fra verkstedet som ikke er reparert i samsvar med de intrukser som regulerer dette; så skal vel kjøpsloven definere hvilke rettigheter du da har som forbruker. Jeg kan ikke tenke meg at saker som skjer på elektroinstallasjons-området ikke blir omfattet av samme regelverk.

Det har vel ingen ting med saken å gjøre hvem som har ansvaret for kontroll/ bruk eller eier anlegget; er det brukt feil norm så er det vel ikke eier som skal ta ansvar men autorisert personell/ firma som gjorde jobben. Det skulle ellers bare mangle...............

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter du har fått samsvarserklæring på at anlegget er godkjent av innstalatøren, er det eier som har ansvar. MEN, når elektroentrepenøren du har brukt har gjort feil, slik det ikke er omfattet av normene han egentlig skulle brukt, blir ikke anlegget anlegget godkjent.

Som du sier, du har helt rett. Jeg mener det samme også. Jeg er elektrikerlærling, og har rettet mange av montørene i firmaet som har gjort ymse feil som vi har fått påbud fra energiverk å rette. Vi nøler ikke med å rette arbeidet våres, ettersom det er ganske alvorlig ovenfor bedriften.

Med andre ord, går du til elektroentrepenøren du brukte, vil de helt sikkert ordne opp i det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •