Magnum Opus - Fra brainstorm til komplett stereo-anlegg-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Magnum Opus - Fra brainstorm til komplett stereo-anlegg-

Siden jeg har bestemt meg for å bygge meg et stereoanlegg fra bunnen av, tenkte jeg det kunne være greit å dokumentere prosessen her. Jeg er helt grønn på selvbygg, teknisk sjargong, kretssjemaer og alt som hører til, men satser friskt og med langsiktig plan. Jeg har i første omgang bestemt meg for å bygge en effektforsterker. Og det er ikke bare bare. Det finnes så mye å velge imellom, og alle har fått god omtale. Hypex, GroundSound, SKA etc etc. Skal jeg velge komponenter fra ett og samme opphav, eller skal jeg (med kyndig bistand) blande friskt fra de forskjellige? Tunge valg Glad Skal jeg bygge stereo eller dual mono? Har vel ikke vært så ubesluttsom på så lenge jeg kan huske

Ville opprinnelig bygge en MAE SET 1, men økonomisk er det bedre for meg å kjøpe inn en og en ting ettervert. Andre ting som jeg ikke likte var begrensinger av høyttalervalg siden. Derfor falt valget på en Klasse D effekt og når den er klar så bygger jeg en rør-pre. Har noen valg og ta siden der også

Jeg tar gjerne imot innspill fra dere andre underveis her, det trengs

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har loddet sammen flere SKA 150w moduler, de er lettvinne å jobbe med iallefall, men de ligger enda på loftet, har ikke fått dem inn i noe kabinett å testet dem enda. Har nok moduler her til en 5kanaler.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har loddet sammen flere SKA 150w moduler, de er lettvinne å jobbe med iallefall, men de ligger enda på loftet, har ikke fått dem inn i noe kabinett å testet dem enda. Har nok moduler her til en 5kanaler.
    Lettvint er fint

Prøver å finne ut av om det lar seg mixe med noe fra SKA og noe Hypex, om den klasse A modulen kan brukes med Hypex modulene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider kommet litt videre. Var endel frem og tilbake før jeg fikk bestillt. "Hva skal jeg bygge først etc" slike ting. Men fikk hodet ut av rævva og bestilte PCB og deler til B1 i dag fra digikey, passlabs of partsconnection. Så da er det bare å vente. Bestille caps til Swans M1 delefilter samtidig. Det blei Axon til delefilteret og Mundorf til B1. Jeg skulle egentlig ha fått et par 10uf fra Axon og fra Speakercity, men jeg hørte alrdi noe fra de ang porto, så jeg vet ikke. Purret i dag.

Har en kompis som er platearbeider som skal ordne chassis for meg, så dette kan nok bli bra til slutt. Vurderer å bruke enten Lightspeed eller Lighter Note som volumkontroll til bufferen. Så nå er bare å se om jeg får til det greiene her Glad

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med oppdateringer her, dessverre.
    Skulle ha lagt ut noen bilder, men gidder ikke laste opp til en eller annen server for så å linke her igjen, blir for mye pes.

B1 printet er ferdig loddet og har fått i hus PEC mono volum poter og diverse. Mangeklr vel egentlig bare rca bøssingene og noe kabler. Også chassis, men skal en tur innom jobben til en kompis å leke litt med CAD'n snart.

Bygde en JDS Cmoy i mellomtiden med en OPA2134PA. Må få lagt noen huller i Altoidsboksen så er den fin som fy Ganske fet lyd for så lite peng.

Ellers prøver jeg å finne ut av hvilken effektforsterker jeg skal bygge til B1. Lurer litt på F5. Kanskje Beta24 i klasse A konfig, eller noe i den duren der. Audiosector chipamp ser også fet ut.

Høyttalerene blir nok ike Swans M1 lenger, så da blei det litt deler til seinere prosjekter der, gitt. Tror nok valget faller på Audio Nirvana.

More to come

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth1979
    Dårlig med oppdateringer her, dessverre.
    Skulle ha lagt ut noen bilder, men gidder ikke laste opp til en eller annen server for så å linke her igjen, blir for mye pes.
    Synes absolutt denne tråden fortjener noen bilder. Man kan jo bare laste opp direkte til Avforum, ikke noe pes det.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal prøve igjen
    Skal vi se da, om jeg får til noen bilder her.:-?

Har ikke lagt inn de siste bildene. På det ene bildet mangler printet en motstand og en diode, disse er på plass nå.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått inn resten av delene nå, omsider

Vil kjøpe nye voluknotter. Ante ikke at de fra Kilo Int. var fullt så små.
    Litt misfornøyd med power entry modulen og, siden alle koblingene må gjøres ekstern på den, ikke så allright for en som er helt grønn, men jeg får litt hjelp. Får se om det går. Blir det FOR vanskelig til å begynne med, kjøper jeg en Q300 modul isteden. Den har litt enklere kobling.

DSR'n min har tatt kvelden, så alt jeg kan by på er dårlige mobil bilder.

Måtte jo ha en nettkabel til denne og, men der ble jeg skuffet. Jeg kjøpte et rimelig kit fra audiophonics, men når det kom frem så var krympestrømpen litt vel tykk og alt for stiv, kontaktene var altfor store. Den blå strømpen var fin da

Blir nok å kjøpe inn noen nye fra ebay (oyaide kopier) eller de rimelige til Furutech eller Supra...

Denne blir til en "Bulbtester".

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet noen her i bygda som kunne levere MDF for meg, samt fått ordnet med tilgang på maskinsnekkerverksted m/bistand Hvor mye slingringsmonn holder det på MDF'n tro? et par cm før de finskjæres?

Jeg tenkte å få til en finish med sparkling over skjøter, grunning, en allright maling med espresso farge og voks7klarlakk? noen synspunkter?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips til finish av HT utenom finer? Type grunning, maling (olje?) ? Erfaring med maling av MDF? Hva ble resultatet?

Har montert hardware'n i kabinettet nå, utenom i panelene. Må vente med resten til jeg får nye paneler med utskjæring til power entry modulen. Det står ingenting i dataarket om hvordan jeg kobler den jeg har, så jeg går for en kapslet modul isteden. Qualtek Q300 virker allright.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Male mdf går helt fint. Resultatet avhenger av ditt forarbeid egentlig. Et triks er å la høyttalerene stå noen måneder etter dem er ferdig, før du begynner å ha på farge. Da får mdf'en gått seg til, og du må sannsynligvis pusse ned skjøter på nytt. Dumt når skjøter kommer frem igjen og alt finish arbeidet blir bortkastet!

Jeg har brukt matt maling og rulle, og synes resultatet ble bra. Neste HT skal males hvite, pusses godt og sprayes med klarlakk. Egentlig spent på hvordan det blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

maling

kjøp vannbasert veggmaling å bruk som grunning fungerer utmerket å reagerer ikke med noe slaks type spray lakk bare å pusse ned med fint pusse papir for å få det slett:-D

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B.O.A
    kjøp vannbasert veggmaling å bruk som grunning fungerer utmerket å reagerer ikke med noe slaks type spray lakk bare å pusse ned med fint pusse papir for å få det slett:-D
    Trodde/har lest at vannbasert maling på mdf er fyfy...(?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Male mdf går helt fint. Resultatet avhenger av ditt forarbeid egentlig. Et triks er å la høyttalerene stå noen måneder etter dem er ferdig, før du begynner å ha på farge. Da får mdf'en gått seg til, og du må sannsynligvis pusse ned skjøter på nytt. Dumt når skjøter kommer frem igjen og alt finish arbeidet blir bortkastet!
    .
    +1
    Selv la jeg mye arbeid ned i å pusse, sparkle og lakke en kasse, som fikk en veldig fin blank svart finish, ingen synlige skjøter eller noe. Ca 2 måneder senere begynte alle skjøtene å komme til syne. Så det er nok en god idè å la kassen sette seg til og tilpasse seg miljøet i stuen før du begynner på finishen, dersom du skal lakke.

Begynn gjerne med vanlig tresparkel, og puss helt ned igjen. Bruk deretter spray-sparkel for å mette "endeveden" og for å få en helt 100% jevn overflate. Husk at dersom du kan kjenne ujevnheter med fingrene, kan du også se dem etter du har lakket. Deretter lakker og pusser du med den fargen du vil ha. Gjerne 4-5 lag. Så er det på med noen lag klarlakk, denne vil jevne ut fargen slik at små pussestriper forsvinner, og finishen vil tåle mye mer. Lakksprøyte er nok til å anbefale, men du kan få til en grei finish med spraybokser og, selv om det blir en del mer arbeid.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    +1
    Selv la jeg mye arbeid ned i å pusse, sparkle og lakke en kasse, som fikk en veldig fin blank svart finish, ingen synlige skjøter eller noe. Ca 2 måneder senere begynte alle skjøtene å komme til syne. Så det er nok en god idè å la kassen sette seg til og tilpasse seg miljøet i stuen før du begynner på finishen, dersom du skal lakke.

Begynn gjerne med vanlig tresparkel, og puss helt ned igjen. Bruk deretter spray-sparkel for å mette "endeveden" og for å få en helt 100% jevn overflate. Husk at dersom du kan kjenne ujevnheter med fingrene, kan du også se dem etter du har lakket. Deretter lakker og pusser du med den fargen du vil ha. Gjerne 4-5 lag. Så er det på med noen lag klarlakk, denne vil jevne ut fargen slik at små pussestriper forsvinner, og finishen vil tåle mye mer. Lakksprøyte er nok til å anbefale, men du kan få til en grei finish med spraybokser og, selv om det blir en del mer arbeid.

Hm, ok. Takk for svar. Da regner jeg med samme regel gjelder om jeg velger å bruke finer? Blir tungt å vente så lenge før jeg kan lage lage finishen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvordan det blir med finer, men vil tro at du slipper å vente like lenge. Små ujevnheter i skjøtene bak finèren blir nok ikke så synlig. Og tviler på at kassene vil bevege så mye på seg at skjøtene til selve fineren vil flytte på seg i nevneverdig grad.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm,ok.Takk for svar. Får se hva det blir til, sannsynligvis får de stå end stund før finishen kommer på da, om det anbefales...
    Spørsmålet nå er omjeg idet heletatt greier å bestemme meg får hvilken jeg skal byggeså jeg kan komme i gang

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •