Den billige og enkle veien til DIY-høyttalere i hjemmekinoen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den billige og enkle veien til DIY-høyttalere i hjemmekinoen!

OK, en tøff påstand som selvfølgelig kan diskuteres, og som alle andre høyttalerkonstruksjoner er det også her en haug med kompromisser.
    Men samtidig er det en enkel og elegant løsning på en del problemer man fort støter på ved DIY bygging av høyttalere som skal brukes både til front, senter og bakhøyttalere. Og joda de spiller MUSIKK også!

For de som har eget rom til kinoen, og ønsker mest mulig trykk og høyest mulig lydtrykk (koste hva det koste vil) er nok ikke dette rette løsningen.

Men for de med litt strammere budsjett, et ønske om at utstyret skal ta mindre plass, eller har lyst til å prøve seg på DIY bør dette være en god løsning.

For hvilke utfordring støter man vanligvis på når man optimistisk setter igang med egenkonstruksjon av høyttalere?
    - 2, 2 1/2 eller 3 veis?
    - 2,3,4 eller 5 elementer og hvilke?
    - Kassevolum, avstemming og bass.
    - Delefilter, måleutstyr, simuleringsverktøy, BSC, frekvensgang, spredningsmønster, fasefeil osv (og etterpå et lager av komponenter ).
    - Ens lydsignatur i alle høyttalerne, når frontene ble store, senteren ble liggende MTM og bakhøyttalerne helst skal henge på veggen

Så hva gjør man?
    Jo en Rema løsning rett og slett - det enkleste er ofte det beste!

Det første og største kompromisset er bass, eller rettere sagt mangelen på bass! Det lar vi en aktiv sub (eller helst to) ta seg av. Og selvfølgelig bygger du dem selv også! :-D

Så for å løse problemet med delefilter, lydsignatur, liggende senter og kostnad bruker man rett og slett et "fulltone" element.
    Nemlig dette:
    THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1597-08 FA22RCZ

Ett enkelt element pr høyttaler, liten lukket kasse som spiller ned til ca 80hz og opp så langt hørselen til de aller fleste strekker seg.

Noe deling trengs da ikke, men man må allikevel inn med et enkelt filter som har to oppgaver:
    - Et shelving filter som demper økningen oppover i frekvens og
    - Een eq krets som demper toppen rundt 3000hz.
    Totalt 2 spoler, 2 motstander og 1 kondensator.

I sum 1300 - 1400kr pr høyttaler pluss kasse.

Joda, du KAN bygge en god to-veis for samme prisen, du kan få til noe som spiller dypere i bassen for samme prisen. Men jeg tviler på at du løser de andre nevnte problemer i et surround oppsett for samme prisen.

Målinger, simuleringer, filterforslag og kasseforslag kommer snart!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par gamle små ht kasser liggende og en simulering i Bassbox ga meg dette resultatet:

-bassbox-13l-jpg

Kassen er lukket og på 13L, det gir en fhv høy Q (0,85-0,9 med noe dempemateriale), men simuleringen viser at hevingen man oftest får pga høy Q rett over avrullingen er på ca 0,5dB, noe som er til å leve med.

Ønsker man en Q på rundt 0,7 vil man måtte opp på ca 25L og sammenligningen mellom de to ser dere her:

-bassbox-q07-jpg

Vel det var bare å lage en ny baffel til kassene, putte inn litt dempemateriale, lodde et par terminaler og gjøre noen målinger i Speaker Workshop.

Målt frekvensrespons (onaxis 1m med gating):

-fa22_fr_1m_onaxis-jpg

Målt impedans:

-fa22_imp-jpg

I utgangspunktet en noe uryddig frekvensrespons med en god helling mot det lyse og skarpe, samt en (litt for) stygg peak ved 3000hz.
    Wizzerkonen som tar seg av diskanten tar over ved ca 5000hz.

Seas har kommet med et par alternativer til løsninger, men vrang som jeg er begynte jeg selvfølgelig å simulere mulige løsninger selv! :-D

Bortsett fra glitchen ved 6-700hz på impedansplottet er det vel ikke så mye mer å si om den, annet enn at kassen min tydeligvis er god og tett!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får man dette til å spille musikk da?
    Vel mitt første forsøk var ganske enkelt å koble de til min surround receiver og bruke den manuelle eq funksjonen i den til å dempe peakene. Med litt ratting på eq båndene over 1khz ble det slett ikke ille, og sammen med subene var dette faktisk allerede til å leve med.

Her er en måling "on the fly" onaxis 0,5m, med og uten eq i Denon:

-seas_fa22mueq-jpg

Men når dette ble såpass bra, hva da om man benytter DSP i form av en DCX2496? Med den kan man jo legge til shelving filtere, og selv bestemme senterfrekvens, Q og gain på hvert eq-bånd.

Resultatet ble slik:

-seas_fa22mudcx2496-jpg

Men Behringeren har jo sine begrensninger og gjør løsningen nærmest ubrukelig for flerkanalsbruk. Så hva da med en passiv løsning?

Min erfaring sålangt var at diskanten må dempes, og peaken ved 3000hz bør temmes. Så etter litt simulering i Speaker Workshop kom jeg frem til følgende forslag til løsning:

-fa22_xot-jpg

Helt til venstre er en impedanskorreksjon som ikke er nødvendig, men som får forsterkeren til å "se" en jevn impedans. Mulig det gjør noe positivt?
    I midten er dempeleddet som demper den økende responsen oppover i frekvens.
    Og til høyre er et sugefilter som er en eq-krets for peaken ved 3000hz.

Målt frekvensrespons, 1m onaxis med gating:

-fa22xot_fr-jpg

Og den snille impedanskurven:

-fa22_xot_imp-jpg

Og tilslutt et frekvensweep på ca 2,5m avstand med 1/3 oktav glatting:

-fa22_onax_2_5m-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kom vel 3 uker for sent norcad...? (var ukens tilbud i julen på dynabel.no)

Uansett spennende. Skulle til å spørre om noe, men så kom jeg på at du bare vurderer Seas-elementer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Det var selvfølgelig under tilbudet JEG kjøpte et par testeksemplarer!
    Men selv til fullpris er dette mye godlyd for pengene IMO.

Og bare spør ivei du teddytusen, men men om det gjelder andre fulltoner så er min erfaring begrenset. Men jeg HAR andre elementer enn Seas i hus da! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg tro på, norcad!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg kanskje at kjøp av fulltonen har ført til inspirasjon til prosjekt mer enn at fulltonen ble kjøpt inn for å fylle et behov (?) men våger likevel å spørre. Har du/kunne du vurdert en coax til et slikt prosjekt? Personlig syns jeg at 12" og 15" til Beyma er veldig spennende, men de har jo både 6,5" og 8" også. De har fått endel skryt på diverse forum. Dynamikken skulle være i behold vil jeg tro.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt teddytusen!
    Jeg hadde jo selvfølgelig ikke behov for flere elementer eller høyttalere, men sånn er det med oss DIY'ere - alltid noe nytt man får lyst til å prøve!

Coax har jeg vurdert og fundert på mange ganger fordi det er noe jeg i teorien har stor tro på. Men de jeg har sett på har hatt en veldig uryddig frekvensgang, og når de ikke har blitt særlig populære på forumene rundt omkring har jeg tatt det som et hint :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Helt sant. Alt for mange prosjekt, og alt for få rom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de 3 første postene på plass, og jeg sitter og lytter til den billigste, enkleste og raskeste høyttaleren jeg har "bygget", og den er langt fra den dårligste!

Litt tweaking vil nok komme etterhvert, men det vil være tilpasset mitt lytterom og mine preferanser, så hvor relevant det er for andre skal være usagt.

Med en litt gunstig plassering ifht hjørner blir man først og fremst overrasket over hvor lite som egentlig mangler om man spiller i hovedsak akustisk musikk.
    Den har ingen spesielle unoter og kan spille høyt nok for de fleste (ikke minst hvis kone og barn er med i kinoen).
    Diskanten er jo veldig retningsbestemt fra en wizzerkon så de er plassert pekende rett mot sweetspot. Bredde og dybde i lydbildet er derfor ikke det aller største men det går utenpå høyttalerne en smule ihvertfall. Pinpointing er også godkjent, om enn ikke sylskarpt. Sweetspot er rimelig smalt.
    Jeg antar en litt mindre vinkling innover vil gjøre flere av disse parametrene bedre, men da er det mulig at dempingen i filteret blir for stor.
    Jeg har også en mistanke om at "holografien" ble en smule dårligere med eq kretsen i filteret. Mulig det skaper en fasedreining e.l?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4-8 slike elementer på hver kanal, så kan man begynne å snakke!

Hva er følsomhet og effekttålighet for disse tassene?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten havner antagelig rundt 92 dB, og tanken er jo å dele dem ved 80-100hz i surround receiveren så slaglengden blir aldri noe tema. Effekt begrensningen blir vel derfor termisk.
    I følge Seas tåler de 40w kontinuerlig og 110w peak, og med 40w inn vil man oppnå ca 110dB (ifølge Bassbox).
    THX standarden sier vel 85dB SPL pluss 20dB headroom, så for oss uten for store hørselskader burde de holde!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad , du er verdt din vekt i gull Har lest tråden på det andre forumet med stor interesse. Sitter igjen med et intrykk om at det er "noe" som mangler ? Kanskje det er jeg som dri.. på leggen som vanlig ?
    Som surround høytaler kan denne bli et bra alternativ ( hos meg ).
    Hva med spredning, må du ha disse midt i fleisen for å få med høyfrekvensen eller ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, synd jeg er så sabla tynn og lett da
    Fulltoner har sine fordeler og ulemper, et av minusene er spredningen.
    Tonalt sett ble jeg positivt overrasket over denne wizzerkonen, jeg har hørt andre før som jeg har fått allergisk anfall av. Men man skal ikke mange gradene offaxis før et suckout rundt 5khz begynner å gjøre seg gjeldende.
    For de fleste tror jeg riktig nok det er mindre hørbart enn det ser ut på et frekvensplott.

Men jeg pleier å være veldig forsiktig med å uttale meg med for store ord når det kommer til lydkvalitet og "hifi" parametre. Det er veldig individuellt og mens noen synes det låter knallbra, synes andre (som er bedre vant) at det ikke er noe å skrive hjem om.

For øyeblikket spiller de fullfrekvent med subene kun som fill in fra 80hz og ned. På den negative siden er det to ting jeg henger meg opp i. Det ene er at de låter ganske så anstrengt om man forsøker seg på konsertnivå. Det andre er at de har en hardhet i øvre mellomtone jeg ikke helt har fått adressert enda. Men den var mindre fremtredende når jeg benyttet aktiv deling og eq.
    Førstnevnte kan absolutt være nettopp fordi de spiller fullfrekvent og ikke blir avlastet i bassen. Sistnevnte håper jeg foreløpig på at noen timer til med "innspilling" myker opp.
    Stua mi har på ingen måte den beste akustikken, så det er vanskelig å evaluere høyttalere her egentlig.

Jeg antar litt småtweaking og flere lytteinntrykk kommer etterhvert.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte to slike elementer på tilbudet jeg også, selv om jeg ikke har bruk for dem - litt shopaholic...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte disse hos dynabel nylig. Flott mellomtone som gjorde seg svært godt på akustisk musikk. Masse god lyd for pengene.

Dynamikk og spredningsmønster opplevde jeg som det svakeste ved dem og dette er jo rimelig viktig i en kino spør du meg.

Kunne selv tenke meg å bygge noe med disse en gang, men da blir det en lite kosehøyttaler man har i en stuekrok eller på hytta kanskje.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er iofs enig FredrikC, men som jeg nevnte i første post; dette er ikke for de med dedikert rom for kino og derav et ønske om å ta det helt ut. Derimot er det et overkommelig DIY alternativ som ikke behøver å bli kjempestort og som er veldig enkelt å gjennomføre.
    Med sub opp til 80-100hz vil oppfattelsen av dynamikk bedres kraftig, og spredningsmønsteret fra et fulltoneelement benyttet til senterkanal får problemene offaxis på et mer gunstig frekvensområde enn 95% av alle liggende MTM senterhøyttalere IMO.

Som du sier fungerer de meget bra til akustisk musikk og ikke riktig så bra til mer krevende musikk på høyere lyttenivå.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende, norcad. :-)

Liker at du drar bruken av passive komponenter såpass langt. Det viser at det er mulig å lage kvalitetslyd av fulltoneelementer, selv om disse ut av boksen nesten alltid har ganske store avvik fra ideell responskurve.

Har du noen bilder av herligheten, forresten? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne se bilder jeg også.
    Har fantasert litt om på prøve Tang Band W8-1808

De ser jo unektelig eksotiske ut!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men her er det ikke gjordt noe som helst for at dette skal se bra ut. Bare et par gamle høyttalerkasser pålimt en ekstra 12mm sponplate på baffelen, hvor hjørnene ble kuttet vekk for å gi plass til frontfestene.
    Elementene er heller ikke felt inn.
    Så dette er Rema metoden tvers igjennom.
    Frontstoffet er forøvrig ikke riktig så bleket som blitzlyset gjør inntrykk av.

-img_0375-jpg

-img_0374-jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •