Midbass-grublerier: ~80-400Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midbass-grublerier: ~80-400Hz

Sitter og grubler litt over dette med midbass (og upper bass/nedre mellomtone) for tiden. La oss med en gang si at dette ikke er et pågående prosjekt. Snarere en sondering av muligheter. Jeg regner med mye avhenger av om jeg går for en DSP-løsning for å drive et slikt system. Er ikke helt der enda, men vurderer sterkt.

Ok, hva tenker og har man som utgangspunkt? Til nå har jeg kjørt aktiv deling på 100Hz; altså et 3-veis system. Over 100Hz spiller et par Tannoy Prestige høyttalere med 8"/1" coax-enhet. Liker dem veldig godt.

Fra 100Hz og ned har jeg vekslet mellom 2x10" Seas THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1209-08 L26RFX/P i trykkammer og 15" PD Precision Devices International Limited i bassrefleks. Begge deler fungerer helt fint til akkurat det bruket, men jeg er litt usikker på om det er beste løsning hvis man forandrer target til ~80-400Hz.

Kort oppsummering av tanker rundt veivalg:
    -PDen liker seg best i litt stor kasse, noe som fort gir innvendige stående bølger i passbåndet om det strekkes oppover mot 400Hz. Selvsagt kan man EQe den litt i en suboptimal kasse.

-Seasene bør kanskje kjøres dobbelt per side, noe som kan virke gunstig i forhold til romresonanser i "plasserings"-aksen. Minuset er at de også liker litt kassevolum, noe som fort blir litt stort og klumpete + saken med interne stående bølger.

Så til saken: Hvordan ville du/dere valgt i forhold til målsetting: 80-400Hz med headroom, kontroll og mulighet til å skape et høyttalersystem som fungerer godt+ i disiplinen rytmikk og driv?

Jeg har selvsagt noen tanker selv, men det kan lønne seg med innspill fra andre. Ofte blir man litt ensporet. Derfor inviteres det til høyttenking.

Videre er det mulig at nåværende Tannoyer blir skiftet ut med noe mer høytspillende saker, så jeg tenker at man likegodt kan sikte seg inn på noe som tåler ~115db/1m.

Andre kriterier: Fungere som "stativ" for monitor; d.v.s. ca. 60-65 høyde. Pris: <10kkr. Drives av 300wpc/8 ohm.

Alle innspill velkommen!:-D

Noen greie linker i denne sammenheng.
    www.audio.claub.net/boxycad2.xls
    Stående bølge-kalkulator

Ellers: Jeg har jobbet myye overtid i det siste, så dette handler ikke om å spare penger, men hvordan bruke dem

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spille 80-400Hz ville jeg kikket på et stivt 10-12" PA element av rimelig høy kvalitet. JBL har flere gode alternativer i 2206, 2020, 2012, 2122, TAD har TL1102 og TM1201. Alle disse elementene ligger opp mot 100dB/W følsomhet.

Avhengig av hvilken kan de fortrinnsvis en lukket kasse eller refleks-kasse, da flere av disse trenger hjelp med den nedre delen av dette frekvensområdet.

Bruker du lukket kasse og ønsker høy effektivitet kan du f.eks. montere et horn foran 8) Da blir det nok fort rimelig stort. Her er et eksempel som blir for lite...: Horn Speaker

Jeg har selv benyttet en eldre JBL 2202 i et noe høyere område (240-1200Hz) de siste 13-14 årene, og kan bare si at det er helt fascinerende hvilke evner en 12" mellomtone har.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du låst til størrelse? PD sin 186 modell vil passe perfekt til å klare 80-400hz. PD 1850 passer også.

Veldig mye som kan passe til den jobben egentlig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Sitter og grubler litt over dette med midbass (og upper bass/nedre mellomtone) for tiden. La oss med en gang si at dette ikke er et pågående prosjekt. Snarere en sondering av muligheter. Jeg regner med mye avhenger av om jeg går for en DSP-løsning for å drive et slikt system. Er ikke helt der enda, men vurderer sterkt.

Ok, hva tenker og har man som utgangspunkt? Til nå har jeg kjørt aktiv deling på 100Hz; altså et 3-veis system. Over 100Hz spiller et par Tannoy Prestige høyttalere med 8"/1" coax-enhet. Liker dem veldig godt.

Fra 100Hz og ned har jeg vekslet mellom 2x10" Seas THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1209-08 L26RFX/P i trykkammer og 15" PD Precision Devices International Limited i bassrefleks. Begge deler fungerer helt fint til akkurat det bruket, men jeg er litt usikker på om det er beste løsning hvis man forandrer target til ~80-400Hz.

Kort oppsummering av tanker rundt veivalg:
    -PDen liker seg best i litt stor kasse, noe som fort gir innvendige stående bølger i passbåndet om det strekkes oppover mot 400Hz. Selvsagt kan man EQe den litt i en suboptimal kasse.

-Seasene bør kanskje kjøres dobbelt per side, noe som kan virke gunstig i forhold til romresonanser i "plasserings"-aksen. Minuset er at de også liker litt kassevolum, noe som fort blir litt stort og klumpete + saken med interne stående bølger.

Så til saken: Hvordan ville du/dere valgt i forhold til målsetting: 80-400Hz med headroom, kontroll og mulighet til å skape et høyttalersystem som fungerer godt+ i disiplinen rytmikk og driv?

Jeg har selvsagt noen tanker selv, men det kan lønne seg med innspill fra andre. Ofte blir man litt ensporet. Derfor inviteres det til høyttenking.

Videre er det mulig at nåværende Tannoyer blir skiftet ut med noe mer høytspillende saker, så jeg tenker at man likegodt kan sikte seg inn på noe som tåler ~115db/1m.

Andre kriterier: Fungere som "stativ" for monitor; d.v.s. ca. 60-65 høyde. Pris: <10kkr. Drives av 300wpc/8 ohm.

Alle innspill velkommen!:-D

Noen greie linker i denne sammenheng.
    www.audio.claub.net/boxycad2.xls
    Stående bølge-kalkulator

Ellers: Jeg har jobbet myye overtid i det siste, så dette handler ikke om å spare penger, men hvordan bruke dem
    heisann. hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt.
    DTQWT-mkII
    her har du følsomhet så det holder. å midbass i mengder:-D
    krever dog litt dybde, men ellers er den ikke så 'stor'
    det spørs jo om du liker denne lydmessig. men skulle tro den spiller tilfredstillende for de fleste:-D
    sikler etter denne selv. men har ikke klart å slippe taket på scan-speak enda

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser i signaturen min, så ser du hvordan jeg løste denne saken. Jeg har passbånd på 40-300 nå, men er ikke ferdig med fintuning av plassering og deling ennå.

De matcher perfekt mine Klipsch THX ultra 2 fronter som har 97dB/2,83V/1m følsomhet. Enormt headroom og god effekttålighet. Med høypass på 40Hz tåler de ca 500W, og skulel da klare ca 124-125dB uten roomgain. Det er i alle fall mer enn nok i mitt oppsett. Det er riktignok kalibrert med Audyssey, så det er litt 'tammere' enn mange andre oppsett, men midbassen er endelig slik jeg alltid har savnet den, og jeg kan spille live-høyt uten antydning til at ting begynner å gi seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen alternativer.

Beyma 12G40
    B&C 12TBX100
    JBL 2206
    TAD TL-1201

Eventuelt 15" versjoner:

Beyma 15G40
    B&C 15TBX100
    JBL 2235
    TAD 1601

Finnes mye annet også.

Dersom du skulle snuble over dem så er JBL 1200Fe, helt utrolig gode. Sannynligheten for å få tak i dem er ekstremt lav.......

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-1-na-lyd.html

Denne blir jeg mer og mer imponert over. Nå er ikke jeg utstyrt med gullører men dette rocker sinnsykt samtidig som det kan spilles lavt uten at detaljer forsvinner ( forklaring grei nok ? :-D )

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Bare noen alternativer.

Beyma 12G40
    B&C 12TBX100
    JBL 2206
    TAD TL-1201

Eventuelt 15" versjoner:

Beyma 15G40
    B&C 15TBX100
    JBL 2235
    TAD 1601

Finnes mye annet også.

Dersom du skulle snuble over dem så er JBL 1200Fe, helt utrolig gode. Sannynligheten for å få tak i dem er ekstremt lav.......
    15 G40 vet jeg brukes i HFS suben, litt usikker på om den egner seg opp i 400...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager. Blandet to drivere.

Det skulle være 15P80Nd som 15" alternativ.

Vurderer denne selv opp til 850Hz

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lillebror sitter i kvartingen min :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange innspill. Flott!:-D Da har jeg litt mer på notisblokken til utsjekk/vurdering.

Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    For å spille 80-400Hz ville jeg kikket på et stivt 10-12" PA element av rimelig høy kvalitet. JBL har flere gode alternativer i 2206, 2020, 2012, 2122, TAD har TL1102 og TM1201. Alle disse elementene ligger opp mot 100dB/W følsomhet.

Avhengig av hvilken kan de fortrinnsvis en lukket kasse eller refleks-kasse, da flere av disse trenger hjelp med den nedre delen av dette frekvensområdet.

Bruker du lukket kasse og ønsker høy effektivitet kan du f.eks. montere et horn foran 8) Da blir det nok fort rimelig stort. Her er et eksempel som blir for lite...: Horn Speaker

Jeg har selv benyttet en eldre JBL 2202 i et noe høyere område (240-1200Hz) de siste 13-14 årene, og kan bare si at det er helt fascinerende hvilke evner en 12" mellomtone har.
    Jeg tror vi tenker litt i samme bane m.h.t. elementvalg/størrelse. Frontladet horn blir nok litt for stort siden jeg i tillegg vurderer separate kasser til <80Hz. JBL er selvsagt en het produsent. Tittet litt på 2206, men synes kanskje den faller litt for fort i nivå. Får se litt nærmere på de andre kandidatene.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Er du låst til størrelse? PD sin 186 modell vil passe perfekt til å klare 80-400hz. PD 1850 passer også.

Veldig mye som kan passe til den jobben egentlig.
    186 blir nok for stor. Dessuten har jeg allerede PD 15BR40 som nok fungerer vel så bra. 186 er derimot en kandidat til <80Hz-løsningen.

Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    heisann. hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt.
    DTQWT-mkII
    her har du følsomhet så det holder. å midbass i mengder:-D
    krever dog litt dybde, men ellers er den ikke så 'stor'
    det spørs jo om du liker denne lydmessig. men skulle tro den spiller tilfredstillende for de fleste:-D
    sikler etter denne selv. men har ikke klart å slippe taket på scan-speak enda
    Hmm, har desverre aldri vært borti slik løsning. Tror dog det blir litt vrient å få til en slik løsning som samtidig skal fungere som stativ for monitor. Tror jeg satser på en enklere løsning.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvis du ser i signaturen min, så ser du hvordan jeg løste denne saken. Jeg har passbånd på 40-300 nå, men er ikke ferdig med fintuning av plassering og deling ennå.

De matcher perfekt mine Klipsch THX ultra 2 fronter som har 97dB/2,83V/1m følsomhet. Enormt headroom og god effekttålighet. Med høypass på 40Hz tåler de ca 500W, og skulel da klare ca 124-125dB uten roomgain. Det er i alle fall mer enn nok i mitt oppsett. Det er riktignok kalibrert med Audyssey, så det er litt 'tammere' enn mange andre oppsett, men midbassen er endelig slik jeg alltid har savnet den, og jeg kan spille live-høyt uten antydning til at ting begynner å gi seg.
    Ser ut som min løsning med PD-driveren er noenlunde lik. Ca. 135L/~35Hz. Helt klart et godt utgangspunkt, men skulle gjerne krympet kassen ned en del. Må uansett prøve før salg slik at jeg ikke selger dem unødvendig. Anbefalt volum er fra 75L og opp til 200L, så det er ikke umulig å få til med litt EQ for å evt. dempe peak som kan oppstå når man bruker liten kasse i forhold til elementets VAS. Me får sjå som man sier.

Bare noen alternativer.

Beyma 12G40
    B&C 12TBX100
    JBL 2206
    TAD TL-1201

Eventuelt 15" versjoner:

Beyma 15G40
    B&C 15TBX100
    JBL 2235
    TAD 1601

Finnes mye annet også.

Fint, da har jeg litt å sjekke opp. Er selv usikker på 12" evt. 2x12" eller 15". Siden 400Hz er mellomtone, så ser jeg for meg kassedim som ikke gir for lave stående bølger som vanskelig lar seg dempe med litt Rockwool. Noe rundt 75-85L kanskje? Dessuten er kansje tuning litt unna XO å foretrekke m.h.t. group-delay? 12" i 35-40L er kanskje også et godt alternativ, men sliter med å finne kandidater som går særlig under 60Hz i slike kasser med normale portlengder.

Får se litt på de elementene du nevner. Fint å ha mange kandidater å sammenligne mellom. Selv kikket jeg litt på denne 15" fra BMS.
    http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms...ta_2010-11.pdf

Sitat Opprinnelig postet av gubben
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-1-na-lyd.html

Denne blir jeg mer og mer imponert over. Nå er ikke jeg utstyrt med gullører men dette rocker sinnsykt samtidig som det kan spilles lavt uten at detaljer forsvinner ( forklaring grei nok ? :-D )
    Forklaring grei nok.:-D Absolutt en mulig løsning på utfordringen.

Takker for input alle sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS elementet så bra ut.

Kom på en annen som også burde fungere. Audio Elegance TD12M/TD15M

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har gjort noe, så er det et par Tad 1102 her: Lansing Heritage Forums!!!

Real type som selger og.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS elementet så bra ut.

Kom på en annen som også burde fungere. Audio Elegance TD12M/TD15M
    Ja, AE er en spennende produsent. Ser ut til at 12M-varianten har lignende respons som de fleste Pro-12" elementene jeg har kikket på. 12H-utgaven går noe dypere, noe jeg tror er gunstig m.h.t. lav group-delay rundt XO. Det er vel dette 12" elementet jeg synes ser mest passende ut på papiret til nå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Hvis du ikke har gjort noe, så er det et par Tad 1102 her: Lansing Heritage Forums!!!

Real type som selger og.
    Så spennende ut det elementet også. Ryktet til TAD er det ingenting å si på. Har ikke fått aktivert profilen på forumet enda, så jeg har ikke fått sett på annonsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TADs for Sale!!!
    I have a pair of TAD TD-4003 drivers, a pair of TD-2002 drivers, and a pair of TL-1102 woofers available.

The two pairs of compression drivers have been played perhaps as much as an hour, but certainly no more than that... these were only used for brief tests. The woofers have never been played and are in factory sealed boxes. The compression drivers will be sold at a discount but the woofers are no longer available and will only be sold at a price that seems appropriate for unobtainium.

I will not waste space with specs or descriptions... if you have not heard these drivers I doubt you would be interested in them as they are crazy expensive. That said, they are not modernized Western Electric designs with beryllium diaphragms plopped into them. These compression drivers are the most advanced designs from TAD and are quite stunning. The woofers as also quite wonderful. I am not particularly interested in selling them as they are not replaceable, but I do have some extras that I will be keeping for my own future needs. If someone really needs a pair of these woofers, let's talk. As for the compression drivers, 20-25% off retails seems reasonable.

List prices:

TD-4003 $3570 ea.
    TD-2002 $ 1710 ea.

TL-1102 $640 ea.

I will lock this thread as I don't really want to start yet another discussion on the JBL/TAD/Truextent merits etc. Anyone interested, please send me a PM. If you are simply curious and want to know more, that's cool too... feel free to send me a PM about that as well.

Widget
    bumski

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.:-D

Nå skriver han ikke pris, men 400$+/stk. er vel å anta. Med frakt og moms er man nok oppe på 10x NOK. Er usikker på om det er riktig av meg å gå for dette så tidlig i stadiet. Mye usikkerhet rundt dette "prosjektet". Tror jeg står av foreløpig. Dog; den PHL-driveren jeg tittet litt på koster noenlunde det samme (500$!):
    ORCA Design & Manufacturing

eller kanskje enda bedre til tiltenkt bruk:
    LSV Dieter Achenbach

Her må det iles langsomt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg forstår det av annonsen, så har han ingen planer om å selge
    disse bassene til under listepris. så 640$++ pr stk må du nok regne med.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om du har rett. Leste nok litt for fort. Litt for dyrt synes jeg i forhold til oppgaven. Får nok vurdere mellom de kandidatene jeg har på blokken til nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE TD12 kan jeg anbefale! Jeg bruker TD12X i en to veis løsning med driver/horn(B&C DE250/RCF H100) nå, aktiv deling på 1100hz. Fungerer meget bra! TD12X(og S og H) spiller alt fra ca 30hz og langt oppover meget bra. Flere har visst byttet ut sine TAD elementer med AE...

Jeg tenker også å på sikt bruke mine TD12X fra ca 80-100hz og oppover, med en 15-18" sub i bunn på hver side.

Jeg tror det skal godt gjøres å finne bedre elementer enn AE elementene til den samme prisen. Lyden kan beskrives med definert, klar og nøytral, man får den lyden man putter inn8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •