DIY høytaler til digitalpiano?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY høytaler til digitalpiano?

Jeg har et Roland stagepiano uten høyttalere. Hjemme har jeg stort sett brukt det med hodetelefoner, eller koblet til stereoanlegget, men nå har jeg lyst å bygge egen høytaler til pianoet.

Vel, egentlig har jeg lyst til å bygge et helt pianokabinett/stativ med innebygde høyttalere, i håp om å få noe penere enn det X-stativet pianoet nå står på. I et pianokabinett kan jeg få plass til høytalerkasse på omtrent 140x50x20, dvs. to kasser på 60-70 liter. Da vil høytalerne være under tangentbordet og peke mot meg.

Piano dekker jo ikke mer enn ca 25-6000 Hz, men den innebygde rytmeboksen drar vel symbalene opp mot en 15000 Hz tenker jeg.

Tanken går jo mot å bruke fulltone høyttalere, og jeg har sett litt på Seas FA22RCZ, og leker med tanken på å bruke to av denne. Prisen er jo helt grei, og jeg slipper delefilter. Men med høttalere under tangentbordet vil jo en del av diskanten dempes, så jeg lurer litt på om jeg burde ha et par diskanthøytalere på toppen av kabinettet (rettet oppover) for å spre noe diskant ut i rommet.

Jeg er også usikker på hvor mye effekt jeg trenger. Jeg ønsker mest mulig realistisk lyd med god tyngde i den nedre enden. Stagepianoet har veldig bra lydsampler, og det er viktig for meg at det låter bra. Har mest lyst til å bygge inn en forsterker i kabinettet.

Har noen erfaring med denne Seas fulltonen? Jeg tar gjerne i mot tips til både elementer og forsterker.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med Seas elementene er at du ikke vil få den dype bassen. 25hz er ikke akkurat enkelt å få til, og da må du nok tenke mer i retning sub elementer, eller basselementer med slaglengde til å tåle eq i bunn.
    Skal du bygge aktivt ville jeg vurdert Hypex sine AS2.100. Dette er toveis forsterker med innebygget DSP (delefilter, eq) for innbygging. Genialt enkelt!

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg en sådan här i stället, längst in sätter man en Beyma 12P1000Nd och ett par bra 8" Coaxer i sidorna så har Du en ok konsertflygel.

Byggde denna för Yamaha CP300 men det passar lika bra till Din Roland.

Ingvar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde jeg hatt plass hadde jo dette vært herlig. Men plassen er begrenset, så jeg må holde meg til stilen på vanlig opprett piano.

I hjemmekinoen har jeg bygget tre stk Peerless 12" sub'er. To med OAudio forsterkere og en med Hypex, så det er jo en mulighet å lage en sub til for å dekke den nedre enden. Men i så fall hva burde jeg bruke over?
    Jeg prøver å holde kostnadene litt nede, og i utgangspunktet er det litt i meste laget med en løsning med en sub, to bass/mellomtoner og to diskanter. Da snakker vi plutselig fem forsterkere hvis alt skal drives aktivt. F.eks to Hypex AS2.100 og en Hypex DS2.0.

Kan Seas FA22RCZ brukes her sammen med en sub, og i så fall hvilken? Med fulltoner kunne jeg klare meg med én AS2.100 og en DS2.0. Nå er det jo ikke noe bruk for DSP'en i AS2.100 med fulltoner, men jeg sliter med å finne enkle plateforsterkere som egner seg til full range høyttalere.

Men forsterkene skal jeg nok finne løsning på etterhvert. Det viktigste nå er å finne noen høyttalerelementer som egner seg til formålet. Det virker på meg som at høyttalere av typen Beyma som det refereres til er mest laget for høye effekter og lydtrykk. Det er ikke så aktuelt hjemme hos meg. Jeg tviler på om pianoet noen gang vil spille over 95 dB.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der traff du midt i blinken! :-D
    Jeg spiller nå på Seas FA22 i små lukkede kasser (13L) i samband med 2 stk Peerless XLS12 i 45L lukket drevet av Hypex DS4.0.

Ja med en sub i bunn er fulltonene fra Seas en enkel og god løsning.
    MEN selv med fulltoner HAR du brukt for DSP! De trenger EQ eller i det minste et shelving filter for å dra ned toppen, og et HP filter for å spare de for den dype bassen. En AS2.100 har jo også sub utgang, og dermed er hele "problemet" løst. Dvs det problemet du står igjen med er plasseringen av fulltonene, wizerkonene i disse som tar seg av diskanten er veldig retningsbestemte og off axis er de ikke all verden å skryte av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    13 liter på FA22? Ja da ruller de vel av ganske høyt. Seas anbefaler jo 60 liter lukket for normal bruk av disse.

Jeg liker ikke helt plasseringen av fulltonene på kabinettveggen under tangenbordet med tanke på diskant spredning, men har vel ikke så mye valg her. Jeg har liggende en bunke Seas 27TDFC etter et tidligere tilbudskjøp på Eltek. Det kunne kanskje være en mulighet å plassere to av disse på oppsiden av tangetbordet, med et ganske enkelt HP filter, bare for å gi litt løft i diskanten i ørehøyde. Det trenger jeg forsåvidt ikke å bestemme meg for med en gang. Det er jo greit nok å teste ut siden når resten er bygget.

Får prøve å tegne litt og se hvordan utlegget kan bli...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FA22 får -3dB ved ca 80hz i 13L, og får jo en fhv høy Q.
    Har du plass er nok 20-25L et lite hakk bedre, dvs de går da ca 10hz lavere og Q havner rundt 0,7. Jeg deler i dag ved 100hz og må si det funker overraskende bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •