Strømforsyning til Sure 4x100w amp board (TK2050)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforsyning til Sure 4x100w amp board (TK2050)

*byttet overskrift*

Har gått til innkjøp av 2 stk Sure 4x100w TK2050 amp board og 1 stk 2x100w. Gikk veldig raskt fra PartsExpress. 4 dager fra uniten til stua mi er ikke dårlig av Fedex.

Sure 4x100W @ 4 Ohm TK2050 Class-D Audio Amplifier Board | Parts-Express.com

Nå trenger jeg strømforsyning og skulle gjerne funnet noe billigere enn det man finner hos elfa. PE anbefaler denne strømforsyningen, men jeg har forstått det slik at man ikke MÅ gå for denne typen strømforsyning, men kan bruke ringkjernetransformatorer. Ikke sant Jan?

Sure 24 VDC 146A 350W Regulated Switching Power Supply

Hva gjør jeg og hvor handler jeg?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper litt her.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMPS er nok det som blir billigst og enklest, men lydkvaliteten vil neppe bli like god som med en løsning med ringkjernetrafo.
    Problemet med trafoer er at de leverer AC og ikke DC, så du kan ikke koble en direkte til forsterkeren.
    En strømforsyning med ringkjerne trenger ikke å bestå av mer en trafo, likeretter og en kondensator eller to, men om det er best mulig lydkvalitet du er ute etter, så blir det raskt litt mer jobb og komponenter.

For å gjøre det veldig enkelt kan du seriekoble to 12v batterier, men det er ikke alltid like praktisk.

Det er vanskelig å anbefale noe uten å vite hva disse skal drive og hva slags krav du har til lydkvalitet.

Så vidt jeg kan se vil en en absolutt minimumsløsning med ringkjernetrafo havne på ~350-400,- for 2-kanalsforsterkeren. Dette med en 225VA trafo og 1x 35V 10.000uF kondensator. Likeretter som holder til nær sagt alt får man fra kr 15,-.
    Å drive 8ohms høyttalere og holde seg på et volum som gir lav forvrengning krever ikke i nærheten av det samme som full effekt på 4ohms høytalere. Du klarer deg med en 100VA trafo til 300,- om du er ute etter 2x35w @ 0.01% THD, men må fort ha en ~230VA om du skal ut alt som er av krefter.

Til 4-kanaleren må du nok regne med 750-800,- for full effekt i 4ohm (400+VA, 2x12.000uF) men du kan også slippe unna med halvparten om du skal holde deg på riktig side av 1% THD i 8ohm.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Jeg har innsett at dette ikke var noen god ide (for meg), så det blir ikke noe av dette prosjektet.

2stk 4x100w amp board og 1stk 2x100w amp board fra Sure er med andre ord til salgs.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PM sendt.