Høytaler design , 4 * 15" PA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler design , 4 * 15" PA

Hei, jeg tenkte og lage meg en 4*15 tommer høytaler, har tegnet et eksempel. Vil det funke bra ?

http://www.auvee.com/wp-content/uplo...es-150x150.jpg

Så litt på den som inspirasjon.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bandpass kasser spiller bra om kassen er rett designet til bass-elementet som skal brukes.
    Men er ganske vanskelig å få til om man ikke har noe erfaring om bandpass fra før.
    Men alt er mulig med litt planlegging.

Har selv bygget en 6ordens bandpass testkasse til en 15" som kan være et eksempel på hvordan kassen kan være.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShyFx
    Bandpass kasser spiller bra om kassen er rett designet til bass-elementet som skal brukes.
    Men er ganske vanskelig å få til om man ikke har noe erfaring om bandpass fra før.
    Men alt er mulig med litt planlegging.

Har selv bygget en 6ordens bandpass testkasse til en 15" som kan være et eksempel på hvordan kassen kan være.
    okei

Jeg har en del erfaring innen bassreflex og trykkammer, men har aldri bygget båndpass, når jeg bygger bassreflex brukte jeg en høytalerbok hvor det sto eksempler og formler på hvordan man skulle regne ut strelse av ting osv. Finnes det noe sånt til båndpass ?

Og jeg har jo 2 elementer motkoblet til hverandre, jeg syns vanelig vis at Båndpass bare er et element ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er finnes masse programmer som kan regne ut kasser for deg, du trenger gode parametre for elementene slik at du får en krekt utregning.

Båndpass kasser, må beregnes veldig nøye og bygges like nøye skal de virke bra. Løsningen som du skisserer opp kalles en Isobarek løsning der man bruker to elementer som spiller mot hverandre, effekten av dette er at man øker følsomheten og man får en mye mere kontrollert bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er finnes masse programmer som kan regne ut kasser for deg, du trenger gode parametre for elementene slik at du får en krekt utregning.

Båndpass kasser, må beregnes veldig nøye og bygges like nøye skal de virke bra. Løsningen som du skisserer opp kalles en Isobarek løsning der man bruker to elementer som spiller mot hverandre, effekten av dette er at man øker følsomheten og man får en mye mere kontrollert bass.
    Ja okei, ja winisd og bassbox pro er jo slike programmer, kommer til å velge elementer der jeg kan få tak i alle parameterene på. men jeg "trenger" ikke å bry meg om at elementene er koblet i Isobarek også bare tenke at det er 4 egene båndpass kasser også regne ut som en vanelig båndpass kasse ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •