Diy 3 veis, Dayton rss/rs! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Newcomer chrisjorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover/Drivere

Hei igjen.

Har du tegninger på Delefilter, og hvor har du kjøpt dette?

Ville satt stor pris på om du la ut dette.

Hvor høyt skal det være mellom dørken, og wooferen?

Newcomer chrisjorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bøyde høytalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ser i den første posten i tråde så er det linket til denne siden: Dær har du xo til flere diskanter å!

RS150 MTM by CJD

hær ligger tegninger på xo til mtm kittet. Men ikke til en 3 veis konstruksjon.. Jeg skal kjøre aktiv deling på bass siden ettersom jeg har en 4 kanals effektforsterker til høtalerne!

Ser ganske enklet ut å lage buede høytalere på den videoen ja! men er redd for at det er hakket mere tidkrevende å gjøre det selv uten ei sån fancy maskin!

btw, har brukt nesten 5 liter lim og 0 skruer sålangt!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig stilig prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom pakke fra dynabell i dag! 2 x bassrør inkl flenser og 1 kg akustilux!

måtte kappe inn røret til riktig lengde og montere det i den kassa som er ferdig! (har ikke tørka støv av den etter at jeg monterte rør og bass..)

dytta inn 8" på undersia å kobla til kabeln fra adyton forsterkern får å teste litt! Kassa er tuna til 26 hz, må si jeg er mildt sagt imponert over hva 1 8" klarer! Dyp og stram bass! Gleder meg til resten av elementene kommer!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titter innom tråden din nok en gang og må si jeg er imponert over hele prosjektet. Designet meget spennende og nytenkende, håndverket du utfører det på er meget bra og yttelsen til høyttaleren blir nok der etter, dette blir nok meget bra!

Stå på og jeg vil følge tråden framover

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Titter innom tråden din nok en gang og må si jeg er imponert over hele prosjektet. Designet meget spennende og nytenkende, håndverket du utfører det på er meget bra og yttelsen til høyttaleren blir nok der etter, dette blir nok meget bra!

Stå på og jeg vil følge tråden framover
    takk takk! morsomt med sånne komentarer fra andre med erfaring i DIY!

Partsexpress har ikke opdatert lagerstatusen på elementene enda, de skulle egentlig få de inn den 22.. Må vel bare være tålmodig å vente..
    Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en leverandør i europa som har elementene på lager! De er nå besilt å kommer i neste uke! Men de hadde ikke delefilterkomponenter på lager så det må jeg bestille fra dynabel gitt..
    Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    Fant en leverandør i europa som har elementene på lager! De er nå besilt å kommer i neste uke! Men de hadde ikke delefilterkomponenter på lager så det må jeg bestille fra dynabel gitt..
    Husk og passe på at DCR(motstanden) stemmer overens med de delene som er oppgitt i det orginale delefilteret, hvis ikke kan du gå på en smell med høytallere som spiller veldig dårlig (gjelder spolene)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Husk og passe på at DCR(motstanden) stemmer overens med de delene som er oppgitt i det orginale delefilteret, hvis ikke kan du gå på en smell med høytallere som spiller veldig dårlig (gjelder spolene)
    ja, har sett det dær. men problemet er at CJD ikke har oppgitt motstanden i spolene som er brukt! Tenkte egentlig å bstille jentzen folie spoler..?
    Stue stereo`en:

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten så man får lyst til å bygge ett sett nye høyttalere i stua når man ser dette! Veldig stilig konstruksjon!!

Ang. maling så bruker jeg sort lady pure color i kinorommet.
    Fargekoden er 9500-N 0099

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    ja, har sett det dær. men problemet er at CJD ikke har oppgitt motstanden i spolene som er brukt! Tenkte egentlig å bstille jentzen folie spoler..?

Han har oppgitt spolene i Gauge AWG i linken under:
    15 AWG tilsvarer 1,4mm2 spole
    18gauge tilsvarer 1,0 mm2

Så visst du holder deg innenfor desse målene på spolene er dette ingen problem. Dynabel har 1,2mm2 1mH som de vikler ned til 0,9mH for en liten tilleggspris.

RS150 MTM by CJD

Jeg har brukt Biltemas Sort silkematt spray med godt resultat, du kan se resultatet i linken til min Hifi. ;

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Han har oppgitt spolene i Gauge AWG i linken under:
    15 AWG tilsvarer 1,4mm2 spole
    18gauge tilsvarer 1,0 mm2

Så visst du holder deg innenfor desse målene på spolene er dette ingen problem. Dynabel har 1,2mm2 1mH som de vikler ned til 0,9mH for en liten tilleggspris.

RS150 MTM by CJD
    Selv om diameteren på tråden er lik, er det ikke dermed sagt det er lik motstand. Produsentene lager de i forskjellig diameter f.eks.
    Synd dynabel ikke oppgir motstanden på spolene sine

Tror CJD bruker Jantzen får det meste(neppe folie! er nok luft), men jeg ville ha sendt han en epost og hørt med han får sikkerhetsskyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om diameteren på tråden er lik, er det ikke dermed sagt det er lik motstand. Produsentene lager de i forskjellig diameter f.eks.
    Synd dynabel ikke oppgir motstanden på spolene sine

Tror CJD bruker Jantzen får det meste(neppe folie! er nok luft), men jeg ville ha sendt han en epost og hørt med han får sikkerhetsskyld.
    Så du mener at luftviklede spoler med f. eks 1,4 mm2 tråd av forskjellig fabrikat kan ha så forskjellig motstand at det har innvirkning på frekvensgang eller lydkvalitet?? Forklar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at luftviklede spoler med f. eks 1,4 mm2 tråd av forskjellig fabrikat kan ha så forskjellig motstand at det har innvirkning på frekvensgang eller lydkvalitet?? Forklar
    Ett eksempel:
    Madisound 0.6mH 20AWG = 0.6ohm
    Janzten 0.6mH 20AWG = 0.53ohm
    Erse 0.6mH 20AWG = 0.513ohm

Det er ikke langt unna 0.1ohm forskjell, og det kan utgjøre en god differanse på høytallern.

Vedlagt finner du målinger gjort på en høytaller, med div. forskjellige spoler av "feil" sort.
    På impedanskurven;
    Den blå streken er en spole av en størrelse på 20AWG(hvor det skulle vært 18AWG). Denne hadde en motstand som var omkring 0.3ohm høyere på denne spolen.
    Den gule streken er slik høytalleren er nå, fremdeles ikke helt korrekt, men med de spolene jeg hadde og velge i mellom ble denne best.
    Den lilla streken er en annen spole, fra annen fabrikant iforhold til den gule, med samme størrelse! (18AWG) mener og huske det var en fra Monacor dette. Med denne er det en svinstygg dip nesten ned i 2ohm ved 1.7khz, H/K forsterkern min likte dette svært lite og kjørte forsterkern i protect når jeg guffet på. Differansen her var at denne hadde omkring 0.1ohm lavere motstand, så nei, det er ikke mere som skal til!

Det optimale hadde vært i mellom den lilla og gule streken, det er iallefall slik den skulle ha vært iht. personen bak konstruksjonen
    Kan jo også nevnes at dette er kun 1 spole(av 3) ute av spesifikasjonene som fucker til det hele, så det er ikke mye som skal til!

Grunnen til forskjellene ligger ikke nødvendigvis i selve tråden, men at fabrikkantene lager de i forskjellige størrelser, som krever lengre eller kortere tråd får og oppnå samme induktans.

WT3 er ett jævla kjekt verktøy til feilsøking og annet fikserier forresten, har løst meg masse problemmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du vel lei av det maset om disse buene, men du kan jo lage frontgrillene buet. Hadde unektelig vært stilig. Ser ut til å bli veldig bra dette. Buer eller ikke buer.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett eksempel:
    Madisound 0.6mH 20AWG = 0.6ohm
    Janzten 0.6mH 20AWG = 0.53ohm
    Erse 0.6mH 20AWG = 0.513ohm

Det er ikke langt unna 0.1ohm forskjell, og det kan utgjøre en god differanse på høytallern.

Vedlagt finner du målinger gjort på en høytaller, med div. forskjellige spoler av "feil" sort.
    På impedanskurven;
    Den blå streken er en spole av en størrelse på 20AWG(hvor det skulle vært 18AWG). Denne hadde en motstand som var omkring 0.3ohm høyere på denne spolen.
    Den gule streken er slik høytalleren er nå, fremdeles ikke helt korrekt, men med de spolene jeg hadde og velge i mellom ble denne best.
    Den lilla streken er en annen spole, fra annen fabrikant iforhold til den gule, med samme størrelse! (18AWG) mener og huske det var en fra Monacor dette. Med denne er det en svinstygg dip nesten ned i 2ohm ved 1.7khz, H/K forsterkern min likte dette svært lite og kjørte forsterkern i protect når jeg guffet på. Differansen her var at denne hadde omkring 0.1ohm lavere motstand, så nei, det er ikke mere som skal til!

Det optimale hadde vært i mellom den lilla og gule streken, det er iallefall slik den skulle ha vært iht. personen bak konstruksjonen
    Kan jo også nevnes at dette er kun 1 spole(av 3) ute av spesifikasjonene som fucker til det hele, så det er ikke mye som skal til!

Grunnen til forskjellene ligger ikke nødvendigvis i selve tråden, men at fabrikkantene lager de i forskjellige størrelser, som krever lengre eller kortere tråd får og oppnå samme induktans.

WT3 er ett jævla kjekt verktøy til feilsøking og annet fikserier forresten, har løst meg masse problemmer
    0,1 ohm forskjell har etter mine erfaringer ubetydlig innvirkning på Impedans/ frekvens eller lyden. MEN det kan komme an på hvilken plassering denne har i delefilteret. F.eks. Troels Gravesen har på flere delefilter påpekt at en spesifik spole bør vere innenfor en viss toleranse mtp. motstand.
    Det du refererer til her blir flisspikkeri etter mitt syn. Jeg ser dine målinger med WT3 men kan dette virkelig vere korrekt? :shock:

Det som jeg vet kan ha større innvirkning på spolene er orienteringen på spolene i forhold til hverandre pga magnetfelt. Hvordan sto desse og hvor nært hverandre da du målte.

Får du stabile målinger for hver gang med WT3? En liten forandring på pc så er du ute å kjører. Tenker da på volume justeringer, Kabler osv. Har sett dette selv på Speaker workshop opsettet som jeg bruker.

Tror det er mange andre fallgroper ved DIY høytalerbygging enn små variasjoner på spole motstanden

AHaugen:
    Ser at dette MTM oppsettet har to valg av delefrekvens 1800 og 2100 hz.
    Bare lurte litt, hva har du gått for her

Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0,1 ohm forskjell har etter mine erfaringer ubetydlig innvirkning på Impedans/ frekvens eller lyden. MEN det kan komme an på hvilken plassering denne har i delefilteret. F.eks. Troels Gravesen har på flere delefilter påpekt at en spesifik spole bør vere innenfor en viss toleranse mtp. motstand.
    Det du refererer til her blir flisspikkeri etter mitt syn. Jeg ser dine målinger med WT3 men kan dette virkelig vere korrekt? :shock:
    Vel, du ser forskjellen på grafen min. Dette er gjort med ekte målinger, alle elementer løse i luften.
    Dog jeg har ett seriekoblet delefilter, en litt annen type en ett "normalt" paralell koblet, mulig dette kan utgjøre noe på følsomheten på filteret.

Det som jeg vet kan ha større innvirkning på spolene er orienteringen på spolene i forhold til hverandre pga magnetfelt. Hvordan sto desse og hvor nært hverandre da du målte.
    Da er det induktansen som flytter på seg, ikke motstanden.
    Dog. kan dette ha innvirkning på motstandskurven ja, pga. forflyttning av delefrekvensen, men spolene ble nok montert på identisk plass, og i "korrekt" rekkefølge med minst mulig innvirkning av hverandre. (t.o.m. denne delen er målt med WT3)

Får du stabile målinger for hver gang med WT3? En liten forandring på pc så er du ute å kjører. Tenker da på volume justeringer, Kabler osv. Har sett dette selv på Speaker workshop opsettet som jeg bruker.
    Jepp, får alltid likens målinger med WT3 så fremt den er korrekt kalibrert og innstilt.

Tror det er mange andre fallgroper ved DIY høytalerbygging enn små variasjoner på spole motstanden
    Jo, helt enig! Men når man har muligheten til og gjøre det 100% korrekt, så kan det jo være lurt og gå den veien, istand får og falle i den "gropa" på unødvendig vis... Den må du vel være enig i??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du ser forskjellen på grafen min. Dette er gjort med ekte målinger, alle elementer løse i luften.
    Ikke for å kverulere men er nyskjerrig hvorfor målt i lødse luften og ikke i kabinettene de skal stå i?
    Kan jeg spørre hvilke høytaler er det snakk om.

Har selv bygget CNO med seriefilter, der var den første spolen L1011 viktig å ha lav motstand over ifølge Troels. Helt klart du er inne på noe, men som du ser på skjemaet lagt ved er det ofte noe å gå på.

Vedlegg 76426

[/QUOTE]
    Jo, helt enig! Men når man har muligheten til og gjøre det 100% korrekt, så kan det jo være lurt og gå den veien, istand får og falle i den "gropa" på unødvendig vis... Den må du vel være enig i??[/QUOTE]

Enig, ikke falli i gropa. Men vi er ikke enige når du skriver at samme kvadrat og samme "type spole kan gi veldig dårlig resultat når forskjellen er 0,1 ohm max på spolene. Jeg mener bestemt at går du for 1,4 kvadrat luftspole så er du i mål samme om det er Jantzen eller Dynabel sine..

Klart at 0,3 ohm over anbefalt grense på et seriefilter vil nok gi negativt utslag. Har lest at i seriefilter er komponent kvalitet og verdier viktig da de har mere innvirkning på hverandre enn paralell filter.

Nå må vi ikke kuppe denne fine DIY tråden med uenigheter vi får heller starte en tråd om temaet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kverulere men er nyskjerrig hvorfor målt i lødse luften og ikke i kabinettene de skal stå i?
    Ingen spesiel grunn egentlig, har målinger både i kabinett og utenfor kabinett, orker jo ikke og montere elementene igjen får hver spole som byttes, hehe :P (delefilteret er montert innvendig kabinettet med eneste utvei er høytaller hullene.)
    Forskjellen fra i kasse og utenom kasse er kun en ekstra forhøyning ved lavere frekvenser (bassporten/tuninga), ellers er det veldig likt.

Kan jeg spørre hvilke høytaler er det snakk om.
    http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=13969

Nå må vi ikke kuppe denne fine DIY tråden med uenigheter vi får heller starte en tråd om temaet..
    Nei, vi får vel roe vårs før det går gæle

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •