miniDSP-Offisiell tråd. Flere nyheter, bla Dirac-Series - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 239
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt miniDSP 4x10 Hd i noen dager nå. Lydmessig er det vanskelig å si noe særlig sikkert siden jeg ikke har Behringer DCX2496 for øyeblikket. AB testing er jo essensielt. Men inntrykket er at 4x10 Hd låter åpnere, mer gjennomsiktig, det er bedre holografi og tydeligere plassering av instrumenter. Følelsen er foreløpig er at den er lydmessig meget meget bra, men antar at den mangler litt sammenlignet med en absolutt high-end løsning.

Regner med jeg kan teste den på passive høyttalere som pre og DAC alene og da kan jeg prøve den mot Lynx Two-B lydkort som er tett på det aller beste. Kommer tilbake til det. Det er slik jeg testet DEQX og GroundSound.

Manualen sier ikke mye. Selve routing panelet av kanaler synes jeg virker rotete, men ellers er den veldig enkelt å bruke. Utrolig fint å endre på ting i real-time mens man lytter. Det er herlig å ha et aktiv høyttalersystem hvor man kan endre på ting, måle, lytte og se hva som skjer. Og heldigvis har de skjønt at man skal levere delefilter med volumkontroll. Veldig bra. Skal se om den takler å lære signaler fra en Windows fjernkontroll jeg har liggende. Den kan altså fjernstyres med IR.

Bruker en lukket 18" sub i dette anlegget nå, og den ruller av tidlig uten EQ. Men den har god kapasitet og da er det bare å øke nivået med noen tastetrykk i miniDSPen. Så kan man huke av og på innstillingene mens man lytter og høre forskjellen. Me like!
    Litt forsiktig gjort som bildene viser.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tilbakemelding det!

Jeg syntes den vanlige minDSP også var rimelig bra ved bruk av digitalt inn og riktig gainstruktur.

4x10 versjonen er ganske nær å være et kupp med tanke på hva man får.

Hvor mye blir totaplrisen med frakt og mva? Ser de ligger på avshop til 3699kr. Byr meg imot å handle fra avshop egentlig, men om det blir billigere derfra så kan det hende jeg gjør det alikevel.

Foresten bruker du den digitale volumkontrollen eller har du en analog multikanals?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Fin tilbakemelding det!

Jeg syntes den vanlige minDSP også var rimelig bra ved bruk av digitalt inn og riktig gainstruktur.

4x10 versjonen er ganske nær å være et kupp med tanke på hva man får.

Hvor mye blir totaplrisen med frakt og mva? Ser de ligger på avshop til 3699kr. Byr meg imot å handle fra avshop egentlig, men om det blir billigere derfra så kan det hende jeg gjør det alikevel.

Foresten bruker du den digitale volumkontrollen eller har du en analog multikanals?
    Hvordan tilpasser man gainstruktur?

Jeg tror også den er et kupp. Hadde trengt et bånd til (er maks seks), men det er ikke krise. GroundSound låt i mine ører som en god surround receiver/prosessor i 15-20k klassen. Kanskje litt mer sprut i lyden p.g.a. bedre strømforsyning eller gain, men var ikke spesielt transparent. DEQX var bedre lydmessig og bra, men ville ikke overraske meg om 4x12 Hd er på høyde. Men det får vi se når jeg har sammenlignet med referansen.

Så er det ingen relé og klikkelyder som det var fra DEQX. Den er helt tyst. Har heller ingen sus i høyttalerne (følsomhet 93 dB) med nCore. DCX2496 har en god del susing dersom man ikke modder den og endrer spenningen.

Betalte $529 inkl frakt. Tror dollaren lå på ca. 5.9 da. Betalte 99 kr på posten da jeg hentet den. Mulig det kommer en regning senere på mer.

Regner med det er den analoge jeg bruker når det er selve knappen i front jeg vrir på. Men har også brukt den digitale i J River i tillegg som er på 64 bits. Er den digitale noe ekstra eller noe som ligger som standard i panelet? Er det blitt sagt noe om kvaliteten på den analoge vs. den digitale?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvordan tilpasser man gainstruktur?

Jeg tror også den er et kupp. Hadde trengt et bånd til (er maks seks), men det er ikke krise. GroundSound låt i mine ører som en god surround receiver/prosessor i 15-20k klassen. Kanskje litt mer sprut i lyden p.g.a. bedre strømforsyning eller gain, men var ikke spesielt transparent. DEQX var bedre lydmessig og bra, men ville ikke overraske meg om 4x12 Hd er på høyde. Men det får vi se når jeg har sammenlignet med referansen.

Så er det ingen relé og klikkelyder som det var fra DEQX. Den er helt tyst. Har heller ingen sus i høyttalerne (følsomhet 93 dB) med nCore. DCX2496 har en god del susing dersom man ikke modder den og endrer spenningen.

Betalte $529 inkl frakt. Tror dollaren lå på ca. 5.9 da. Betalte 99 kr på posten da jeg hentet den. Mulig det kommer en regning senere på mer.

Regner med det er den analoge jeg bruker når det er selve knappen i front jeg vrir på. Men har også brukt den digitale i J River i tillegg som er på 64 bits. Er den digitale noe ekstra eller noe som ligger som standard i panelet? Er det blitt sagt noe om kvaliteten på den analoge vs. den digitale?
    Takk for svar!
    Den knotten i front er bare et potmeter som regulerer det digitale volumnivået DSP'n. Det er ikke i seg selv noe galt i det, en god digital volumkontroll er potensielt mer transparent enn en analog. Men her strides jo de lærde som du sikker vet.
    Men som du er inne på; genialt at de har implementert det fiks ferdig, samt støtte for fjernkontroll.

Gainstruktur handler om å hvor mye gain eller tap man har i hver komponent. Det er usiktsmessig å ha loss et sted og så gain i neste ledd, fordi man da forsterker opp støynivået slik at det kommer nærmere signalet.
    Hvis man benytter volumkontroll før miniDSP har man redusert dynamikkområde miniDSP kan jobbe med og dette får man aldri tilbake. Om man så har en forsterker med mye gain i etterkant kommer egenstøyen fra minidsp frem og det var det en del som opplevde med den vanlige miniDSP. Ved for mye nivå inn eller for mye gain inne i DSP'n gir digital klipping og da skvetter man litt. (Høres ut som noe er sprengt)
    Derfor er fremgangsmåten å kjøre digitalt inn, ha så kraftig signalnivå som mulig uten at man får digital klipping og så dempe volumet i etterkant, enten digitat eller analogt.

At du ikke opplever noen form for støy tyder på at du har ting ganske på stell, samt at problemet er mest hørbart på høyttalere med høy følsomhet.
    Samt at 4x10 versjonen har oppgitt 114db S/NR så den har i utgangspunktet mer å ta av en den vanlige miniDSP som har 98.

Klikkingen du hørte på DEQX kom nok fra den analoge volumkontrollen i det den hopper fra et trinn til et annet. Mener det er en stepped attenuator volum kontroll i den ( som regnes å være blant det mest transparante).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Gleder meg veldig til å prøve 10x10hd som ligger her i esken sin!

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo spennende ut det her. Har akkurat hatt terminoppgave på skolen hvor jeg har programmert Linkwitz-Riley (IIR) og FIR 2-veis delefilter på et Analog Devices ADSP-21161 EZ-KIT Lite evalueringskort med C-kode. Er miniDSP kortene direkte programmerbare, eller opererer de bare med plug-ins? Vil jo helst kunne gjøre ting selv!

Brukte PrismSound dScope til å måle frekvensresponsen på filtrene på skolen. Dette er et analyseverktøy vi har på skolen som, vel, ikke akkurat kan kalles billig Kjøper noen en miniDSP til meg kan jeg få målt det meste av nøyaktighet på den (cross-talk, stabilitet, fase, frekvensrespons, THD+N osv.)! Hehe.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sende dem en mail å høre, men er rimelig sikker på at det ikke er mulig å programmere selv.

MiniDSP bruker uavhengig seriøs aktør med toppspesifisert målerigg. Private målinger jeg har sett har stort sett overgått oppgitte spesifikasjoner (det vil si at miniDSP oppgir ikke noe best-case scenario).
    Her er en som har sammenliknet med Behringer DCX: Any measurements on the MiniDSP - diyAudio

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har åpnet opp for to eksterne programmer, så da kan det være en mulighet.

AcourateDRC | miniDSP

Python Open Room Correction | miniDSP

@Sonique
    Kjenner du til noen psykoakustiske studier av FIR filtre? Har hørt en del dårlig her.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du jo rett i Orso, helt glemt at de har et eget produkt myntet på dette.

Dette må jo være et må ha produkt for deg Sonique? =)
    Dette er altså et eget produkt : OpenDRC-DI | miniDSP

Du kan jo utvikle din egen høyttaler/rom korreksjon som Bachelor oppgave?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @FredrikC
    Har du forlatt Audiolense? Hva ble erfaringen?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen ble vel først og fremst at jeg syntes det blir for klønete å være avhengig av programvare for å spille av filtrene. Jeg vil ha dedikert HW til Hi-Fi som passer mine behov, jeg vil ikke tilpasse mine behov til en software og brukte uendelig med tid på å få dette til å spille på lag.

Erfaring to var vel at Audiolense er veldig omfattende å stille inn. Det er ikke så lett å forutse hva de forskjellige innstillingene gjør og lyden varier voldsomt.
    Jeg ser nå at AL utvider med enda flere muligheter for å tilpasse seg forskjellige settinger og det er jo på en måte bra, men samtidig blir det enda mer komplekst å bruke.

Erfaring 3 var at med de type filterne jeg endte opp med å bruke så låt det ikke veldig forskjellig fra andre DSP løsninger. Det var bare mer tungvindt på alle måter.

Vil nevne at TTD koreksjonen i Audiolense gjør noen bra ting med lyden jeg aldri har hørt et annet system gjøre, men i mitt rom hadde det også artifakter, så jeg endte opp med ren frekvenskoreksjon. Det jeg også kan nevne er at det finnes ikke noe annet system som så raskt lager gode delefiltere og frekvens koreksjon som Audiolense.
    Jeg syntes Audiolense bør fokusere på å utvikle en egen hardware plattform eller å tilpasse den til å kjøre på noe alle den Open DRC boksen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    @Sonique
    Kjenner du til noen psykoakustiske studier av FIR filtre? Har hørt en del dårlig her.
    Ikke som går skikkelig i dybden. Har lest litt her og der, spesielt artikler i audio engineering society. Er blant annet del meninger om dette med lineær fase. Et annet problem er at stoppbåndet legger seg høyere. Men akkurat det psykoakustiske tørr ikke jeg mene så altfor mye om enda.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det har du jo rett i Orso, helt glemt at de har et eget produkt myntet på dette.

Dette må jo være et må ha produkt for deg Sonique? =)
    Dette er altså et eget produkt : OpenDRC-DI | miniDSP

Du kan jo utvikle din egen høyttaler/rom korreksjon som Bachelor oppgave?
    Hehe, må si de har mye spennende produkter. Vi har programmert NLMS adaptive filtre. Disse brukes jo ofte til støy, eller ekko kansellering. Dette med rom korreksjon er jo enda et skritt videre. Men ja, det hadde vært en spennende oppgave! Men bacheloroppgaven er nok allerede påbegynt, og den blir nok for meg mer basert på elektronikk enn audio.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar FredrikC.
    De artifaktene kjenner jeg godt igjen. Både hos meg og de andre tre oppsettene jeg har hørt Audiolense i. Er usikker på TTD egentlig gjør for noe. Basert på hva Bernt har skrevet regnte jeg med det at den prøvde å kansellere refleksjoner med for høyt nivå. Men jeg har sett ETC før og etter korreksjon og det er svært liten forskjell. Mindre enn hva to absorbenter gjør. Det skjer også veldig lite med resonanser og decay i bassen. Det er jo de to tingene som er interessant å gjøre noe med akustisk og tidsmessig. Så når de er nesten uforandret og det samtidig låter veldig forskjellig, så kan man jo lure.

Nei. Jeg tilhører old school. Romkorreksjon tror jeg ikke på. EQ til høyttalere og eventuelt til noen peaker hvis man ikke klarer å løse det akustisk er derimot helt kurant.

Skulle gjerne sett at Audiolense kunne utføre høyttalerkorreksjon alene. Det hadde vært interessant. Men også enig i at en ekstern enhet er mye enklere å forholde seg til. Fordelen med PC basert er først og fremst at man kan få topplyd med et rimelig lydkort med en god digital volumkontroll.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter jeg en UMIK-1 inn dørene en av de første dagene. Håpet er at dette er noe lettere for en enkel sjel som meg.

UMIK-1 | miniDSP

-umik1-thumb-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, endelig en pakke som gir deg svært enkel og tilstrekkelig nøyaktig til å måle i forbindelse med høyttalerbygging og respons i rom. Liker den der altså!

Venter en liten brukeromtale fra deg, Frode!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se hva jeg får til Anders. Ser det diskuteres om man fremdeles bør bruke et eksternt lydkort, men jeg skal i alle fall teste uten først. REW-gutta jobber med å integrere denne micen enda bedre mener jeg å ha lest. Satser på at det virkelig blir plug n`play.

Edit: MiniDSP UMIK-1 Microphone - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser produktet i seg selv får generelt god omtale, både for kvalitet og brukervenlighet. At det følger med stativ er jo også et pluss. Frykter et lite uforutsett utlegg kommer i min retning snart

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da venter jeg en UMIK-1 inn dørene en av de første dagene. Håpet er at dette er noe lettere for en enkel sjel som meg.

UMIK-1 | miniDSP

-umik1-thumb-jpg
    Spennende sak !
    Tror jeg må vurdere en sånn en jeg også

Har Antiode sitt Mic-amp kit,men den får ikke samme resultatet med den som med å bruke Radioshack'en som mic!
    Virker som den gir for lavt nivå i dypbassen!

Så dette virker jo som en grei løsning ja .

Hva kommer den på hit til Norge sånn ca da , og er det grei skuring å bestille den og betale med visa ?

Får følge med på hva du syns om denne
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    $105 inkludert frakt og norsk moms oppå der igjen. Selve bestillingen går veldig kjapt (jeg har handla der før og var allerede i databasen) og man betaler med PayPal. Sytalaust som vi sier på vestlandet. Tok 2-3 dager før den ble sendt, og min ble sendt for fire dager siden. Har ikke ankommet enda, men tipper det ikke tar mange dagene.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •