Sonosub med Exodus Tempest X2 15"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonosub med Exodus Tempest X2 15"

Hei

Nå har jeg klart å forvirre meg selv med å lese mange mange sidemeter med info om sonosuber i flere år. Siden det virker som om jeg aldri kommer til punktet der jeg forstår alt har jeg valgt å bare hoppe i det og bestillt 2stk Exodus Tempest X2 15" fra speakerworld.nl siden de kom ok ut prismessig og jeg innbiller meg at de bør kunne gjøre jobben.

Jeg hadde egentlig tenkt å følge eksempelet i pdf på diycable hjemmesidene og bruke Ø50cm rør på 180cm lengde. Det virker umulig å få tak i så lange rør i norge, så det blir nok 150cm isteden. Med Ø15cm port på 75cm lengde skulle det bli 15.6Hz tuning på kabinettet så vidt jeg forstår (istedenfor 12Hz som i pdfeksempelet). Så langt føler jeg meg på nogenlunde trygg is. Link til elementdata, jeg har brukt dette sonosub programmet og eventuelt ferdig subpar skal drives med QSC PLX2 2502

Så kommer grunnen til at jeg blir veldig usikker og kan trenge litt hjelp: På LinearTeam får jeg beskjed om 2.54 Mach lufthastighet og problemer med prustelyder i porten. Det var ved å skrive inn 1000 (som er max effekt for elementet i Watt). For 750W som er det forsterkeren skal kunne gi i 4Ohm blir det 2.2. Jeg må skrive kun 4 for å komme ned i verdien 0.16 som er oppgitt som grense for problemer med portulyder. Dette tallet jeg fyller inn skal antagelig ikke være Watt i det hele tatt? Det er helt klart noe jeg ikke skjønner her

Hjelp mottas med stor takk og jeg skal selvfølgelig ta noen bilder hvis dette blir virkelighet og noen er interessert.

-Frikk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har hvertfall det ene elementet kommet i hus, og jeg har målt døråpninger og funnet at Ø60cm burde gå helt greit å få inn dit jeg skal ha dem når de står ferdig.

Det blir nok Ø60cm støperør/søyleforskaling så langt som mulig (antar det er 150cm lengde som er å få tak i i denne dimensjonen også) og gå opp til Ø19cm port for lavere lufthastigheter. Det er muligens ikke stort nok for å unngå blåselyder totalt, men noe særlig større port vil føre til for høy tuning.

Alt fremdeles med forbehold om at jeg har misforstått totalt

Element-bilder i tradisjonell "oppå fryseboks med leskedrikk som størrelsesreferanse"
    Sonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1076-resized-jpgSonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1077-resized-jpgSonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1078-resized-jpgSonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1079-resized-jpg

-0Frikk

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lekkert

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søte elementer
    Hvordan ble frakta og mva på disse?

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Skjønner jeg deg riktig når du sier du skal bruke sonorør med diameter 60 cm?

I så fall hvor får du disse fra? og til hvilken pris?

-Reddal

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hvordan ble frakta og mva på disse?
    603,8€ for 2 stk inkl frakt til Norge fra speakerworld.nl
    Fraktpris fra USA gjorde det uaktuelt å kjøpe fra diycable. (Det ville kostet like mye i frakt som for elementene)
    I tillegg skulle Posten ha NOK 809,- i moms og gebyr for ett. Regner med nummer 2 blir tilsvarende. Litt dumt at de blir sendt hver for seg for da blir det jo dobbelt gebyr, men hadde ikke noe valg der.
    Totalpris på elementer blir da: NOK 6429,-

Dette er tida for å komme med eksempler på bedre elementer til billigere penge som jeg ikke fant selv når jeg leita, sånn at jeg kan føle meg skikkelig dum

Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Skjønner jeg deg riktig når du sier du skal bruke sonorør med diameter 60 cm?

I så fall hvor får du disse fra? og til hvilken pris?
    Det vil egentlig vise seg, men ja. Ø50cm rør ville vært fra Signa og håper han også kan levere større når jeg ringer igjen imorgen for å sjekke akkurat det
    Skal også sjekke med Sonoco i Horten eller eventuelt en byggevaresjappe som kan bestille fra dem hadde jeg tenkt. Signa-rørene gikk ikke å få lenger enn 150cm uten å skjøte fordi de ikke er laget i spiral men av materiale som ikke kommer bredere enn 150cm, mens sonoco spiralrøra kan fås opp til 6 meter ser det ut til. Jeg poster når jeg har funnet det ut jeg.

-Frikk

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestillte rør fra Signa for to uker siden, han fortalte da at han har rør opp til 1m i diameter.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg bestillte rør fra Signa for to uker siden, han fortalte da at han har rør opp til 1m i diameter.
    Husker du ca. pris på de forskjellige rørene?
    Er det 'fiberpapprør' (uvokset) som er tingen?
    Finner ikke noen e-postadresse til han, har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blei det Sonoco i Horten for min del. Uvokset papprør 2stk 10mm tykkelse Ø60cm 190cm lange. Under kroner 800,- (var 7 ettellerannet) og henter selv i Horten.

150cm synes jeg hørtes stusselig lavt ut, hehe. Satser på at 10mm tykkelse er mer enn nok. Det er ren gjettning fra min side.

Ifølge sonosub-programmet skal det gi meg 490liter effektivt volum med 19x100cm port og en tuningfrekvens på 12.4 Hz. Hvis ingen har store innvendinger får jeg bare vente og se om dette blir bra eller er skikkelig dumt

Tanken er forøvrig at de skal gjøre nytte for seg ned i dypet under infinity kappa 9.2i til filmbruk. Hadde sikkert blitt bedre med Maelstrom 18" f.eks, men dyrere også. I teorien går det nok an å kutte ut større hull i "kassene" og sette inn noe større på sikt også hvis dette skulle vise seg å være for puslete.

-0Frikk

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Husker du ca. pris på de forskjellige rørene?
    Er det 'fiberpapprør' (uvokset) som er tingen?
    Finner ikke noen e-postadresse til han, har du?
    signaprodukter@gmail.com

Jeg betalte i underkant av 280kr pr. rør, og ca 360kr i frakt for to rør. Rørene må være uvokset ja, ellers fester ikke lim på de.

Mr. Signa virker å være av den gamle skolen; dårlig på mail men særs pratsom på telefonen. Det første han spurte om når jeg sa jeg ville bestille 2 rør på Ø40cm var: "Skal du bygge høyttaler nå?"

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi, høre bra ut Er kanskje ikke såå mange som bestiller 1-2 uvoksa rør
    Jeg får regne litt på det, hvor stort rør jeg bør bestille.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    signaprodukter@gmail.com

Jeg betalte i underkant av 280kr pr. rør, og ca 360kr i frakt for to rør. Rørene må være uvokset ja, ellers fester ikke lim på de.

Mr. Signa virker å være av den gamle skolen; dårlig på mail men særs pratsom på telefonen. Det første han spurte om når jeg sa jeg ville bestille 2 rør på Ø40cm var: "Skal du bygge høyttaler nå?"
    heheh. Morsom kar han der. Vi er vel en del som har kjøpt rør til sonosubber nå etterhvert..

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar av han på epost:

57cm Deko-rør 148cm langt kr. 383,00 +mva.
    Kan hentes [adresse fjernet] etter avtale

Frister litt, har 22mm MDF på låven etter nedfelling av en 18" i reservehjulsbrønnen som jeg gjorde i sommer. Må skrape sammen noen kroner først bare.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go for it! Kjøp rør til porten i samme slengen og da..?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør i hus. Ø60cm 190cm langt er STORT! Siden det også er 2 av dem kommer det hvertfall til å SE imponerende ut. Får bare krysse fingrene og håpe jeg blir fornøyd lydmessing også.

Jeg har funnet fram eller anskaffet det jeg trenger av verktøy, kabler osv også, så nå står det bare på vilja og fritiden for resten

Noen rør-bilder med sag og biltemateip som størrelsereferanse:
    Sonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1083-resized-jpg
    Sonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1084-resized-jpg
    Sonosub med Exodus Tempest X2 15"-img_1085-resized-jpg

-0Frikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir grymt Anders!

Må nesten få noen subber til kappaene mine også nå, så jeg har noe å stille opp med. Ikke værst med 2 sett 9.2 med 200m avstand.

Når det er sagt, så flytter jo 9.2 brukbart med luft alene, men morro med litt bøllebass

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Dette blir grymt Anders!

Må nesten få noen subber til kappaene mine også nå, så jeg har noe å stille opp med. Ikke værst med 2 sett 9.2 med 200m avstand.

Når det er sagt, så flytter jo 9.2 brukbart med luft alene, men morro med litt bøllebass
    Jeg har satt QSC'en til å dele av kappaene ved 30Hz, så disse røra skal få lov til å fylle ut dypet under til filmbruk. Jeg _tror_ ikke det skal bli spesielt bøllete. Rommet mitt er vel ørlite større enn ditt så mer plass til å fylle opp med bass. Også er det jo moro for meg å ha noe du ikke har da, siden jeg har skamløst kopiert oppsettet ditt når det gjelder fronter, effekt og receiver

Får ikke bestemt meg for plassering av forsterkeri. Vil ha det ut av rommet/inn i skap pga viftestøy fra både QSC'er, pc og spillkonsoller og da blir det ganske lange kabler til enten fronter eller suber (bak). Kanskje jeg heller må lage meg lydisolert benk under lerrettet. Kommer an på hva jeg ender opp med som senter også. Uansett blir det veldig midlertidig de første åra nå fram til jeg tar rommet fra bunnen av. Det enkleste hadde jo vært å gi blaffen i støy og sette all elektronikk i en haug mitt på gulvet.

Framdrift på subbygging: Ingen. Har bare blitt pcflytting, prosjektor og lerretsmontering og noen spake forsøk på å rydde vekk all den driten som ikke lenger skal ligge slengt rundt i det rommet nå som det skal bli kino. Mål innen mandag: Å ha begynt utskjæring av mdfsirkler!

-0Frikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rommet mitt er ikke så stort, så med et større rom så er det jo både plass og greit med litt ekstra skyv i tillegg til kappaene. Har tidligere tenkt på en subb eller 2 i hjørnene bak sofaen, men tror det får greie seg foreløpig. De opprinnelige planene når jeg lagde kinorommet, var IB sub i kjelleren. DET hadde vært morro

Ampene greier seg fint med en vifte som ikke bråker så mye, min er sjelden særlig varm. Men det optimale er jo å flytte det utenfor rommet, med det fører som du sier med seg lange kabler etc. Jeg ville ikke bekymret meg over lange kabler til subbene ihvertfall. Litt godt tverrsnitt så fungerer det gull.

Har kjennskap til framdriften din, så blir spennende å se når du blir ferdig hehe...

Du får si ifra hvis du trenger noe verktøy. Har det meste, bla. fres som er kjekt hvis du skal lage nøyaktige. sirkler

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rommet mitt er ikke så stort, så med et større rom så er det jo både plass og greit med litt ekstra skyv i tillegg til kappaene. Har tidligere tenkt på en subb eller 2 i hjørnene bak sofaen, men tror det får greie seg foreløpig. De opprinnelige planene når jeg lagde kinorommet, var IB sub i kjelleren. DET hadde vært morro
    IB utgikk foreløpig hos meg pga mer jobb, potensielt fuktig kjeller også er det plundrete å flytte på da. Jeg har jo ikke naboer, så kunne fint laget det uten moralske bekymringer.

Ampene greier seg fint med en vifte som ikke bråker så mye, min er sjelden særlig varm. Men det optimale er jo å flytte det utenfor rommet, med det fører som du sier med seg lange kabler etc. Jeg ville ikke bekymret meg over lange kabler til subbene ihvertfall. Litt godt tverrsnitt så fungerer det gull.
    Jeg vet ikke om det er like enkelt gjennomførbart i PLX 2502 som på RMX 2450 jeg. Er sikkert ikke veldig dumt å gjøre det selv om jeg setter i skap/separat rom. Mindre støy er jo mindre støy uansett.

Har kjennskap til framdriften din, så blir spennende å se når du blir ferdig hehe...
    Ikke alle er supermenn med masse overskudd og tiltakslyst til å få gjort masse etter arbeidstiden har tatt sitt vettu. Mitt realistiske mål er å få begynt innen mandag og være ferdig før sommeren

Du får si ifra hvis du trenger noe verktøy. Har det meste, bla. fres som er kjekt hvis du skal lage nøyaktige. sirkler
    Har funnet frem eller anskaffet alt jeg trenger, inkludert fres. Det eneste jeg mangler er igrunn terminaler. Er vel like greit å kjøpe speakon fra ljudia? (146,- for 2) Kanskje kjøpe med noe kabel når jeg først er igang. Er 4mm nok overkill tro? Husker ikke snittet på de kablene jeg har nå, og jeg trenger uansett mer for å nå fram til alt tror jeg. Kommer sikkert langt med 50m. Noe sted slikt selges i egnet størrelse tromler uten å koste skjorta?

-0Frikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speakon er utrolig greit, så støtter deg på den tanken. Vet ikke helt hvor stor dimensjon de tar!?

Tror jeg vill brukt 4mm2 eller 6mm2 hvis du skal ha litt lengde på dem.
    Billigst på ebay kanskje. 12 awg er 4mm2 og 10 awg 6mm2 selges i 100 ft f.eks

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •