Valg av elementer til subtårn og "satelitt"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av elementer til subtårn og "satelitt"

Etter å ha lest at en hifi utstyr gjerne har råvarer til en 1/10 av utsalgsprisen har jeg begynnt å tenke litt på å bygge noe selv. Dette er heeeeeeeeeeeelt upløyd mark for meg så jeg har endel spørsmål og fler vil nok komme senere.

Krav til konstruksjonen er at jeg skal ha lav forvrengning og 3 dimensjonlaitet i toppplassen. Samt at det skal kunne spille rimelig dypt og høyt med MASSE dynamikk. Dette skal være virkelig fysiskt. Masse detaljer er også ønskelig, men muligens noe laidback oppover. Det må klare å spille sart musikk med vokal OG kunne gi meg rockekonserter hjemme.

Har to konstuksjoner i tankene, men begge vil bli hjulpet av basstårn med 2-4stk 10/12" bassere. Alt skal være lukket.

Basstårn:
    Tenker i utgangspunktet på 4stk Seas D1001-04 L26ROY da disse ser ut til å sinnsyk slaglengde. Om de passer i lukket kasse aner jeg ikke. Prisen på 2k/stk er til å leve med, men gratis blir de jo ikke. Kunne også vært morsomt å satt elementene på siden istedenfor frontstillt. Da med aktivt element innover og passivt element pekende mot sidevegg. Dette er kun om det virkelig er behov da det vil dra opp prisen med 4k pr tårn-

Topper er jeg litt usikker på. Har 2 konstruksjoner i tankene. Ønsker noe som kan deles

Linesource:
    Lage kloner av Adyton sine høyttalere. Men med mange elementer og blir vel prisen fort litt høy. Ser den minste Adyton har 12 fulltoner og en bånddiskant per side. Og da er spørsmålet: Hvor mye bør man regne å bruke pr element for å få noe til å spille i nogenlunde samme klasse. Ser Dynabel har noen 3,5" fulltoner fra 250kr og opp mot 6-700kr. Kan jeg heller bruke mellomtone elementer? En slik løsning trenger vel også delefilter? Eller kan den kjøres aktivt? Og ikke minst, hva er fordelen med linesource?

MTM:
    Dette er vel kanskje det jeg har mest tro på. Tenkte her på noen kraftige Seas 5" mellomtoner på hver side av en god diskant, gjerne bånd her også. I tilleg ha 1stk 8" over og under for å ta seg av midbass. Noen tanker om hva som bør brukes som passer godt sammen?

Dette er kun litt brainstorming, men håper det kan bli en realitet senere. Håper også på noen innspill ang hva jeg burde tenke på når jeg leker med slike tanker. Alle tips ønskes velkommen. Sikkert en hel del jeg har glemt.

Forsterkerløsning har jeg ikke tenkt på. Vi helst ha aktiv deling, men kan godt ha forsterkere på utsiden. Mange Rotel kl.d styrt av en DEQX er vel en løsning som kan være fornuftig? Ved aktiv deling, trenger man en forsterker pr element, eller en forsterker pr elementtype(mellomtone, bass, osv)?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er slik jeg ser for meg designen.

MTM: Kan også bygges som "stativ-HT" og kuttes under nedre bass.

Linsource:

Geir Arne

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har to konstuksjoner i tankene, men begge vil bli hjulpet av basstårn med 2-4stk 10/12" bassere. Alt skal være lukket.

Basstårn:
    Tenker i utgangspunktet på 4stk Seas D1001-04 L26ROY da disse ser ut til å sinnsyk slaglengde. Om de passer i lukket kasse aner jeg ikke. Prisen på 2k/stk er til å leve med, men gratis blir de jo ikke. Kunne også vært morsomt å satt elementene på siden istedenfor frontstillt. Da med aktivt element innover og passivt element pekende mot sidevegg. Dette er kun om det virkelig er behov da det vil dra opp prisen med 4k pr tårn
    L26ROY må nok EQes i lukket kasse. Parameterne til elementet tilsier bassrefleks evt. slavebass.

Topper er jeg litt usikker på. Har 2 konstruksjoner i tankene. Ønsker noe som kan deles

Linesource:
    Lage kloner av Adyton sine høyttalere. Men med mange elementer og blir vel prisen fort litt høy. Ser den minste Adyton har 12 fulltoner og en bånddiskant per side. Og da er spørsmålet: Hvor mye bør man regne å bruke pr element for å få noe til å spille i nogenlunde samme klasse. Ser Dynabel har noen 3,5" fulltoner fra 250kr og opp mot 6-700kr. Kan jeg heller bruke mellomtone elementer? En slik løsning trenger vel også delefilter? Eller kan den kjøres aktivt? Og ikke minst, hva er fordelen med linesource?
    En linesource sprer lyden annerledes enn en vanlig punktkilde-høyttaler. En av fordelene er mindre lydtrykkstap over avstand. Likeså vil man ha mye membranareal grunnet mange elementer. Nå er riktignok Adyton ikke linesource i diskant. Dali Megaline er muligens en bedre konstruksjon. Aktiv/passiv deling etter hva som passer best. Passive filtre kan nok være krevende å få til for folk flest.

MTM:
    Dette er vel kanskje det jeg har mest tro på. Tenkte her på noen kraftige Seas 5" mellomtoner på hver side av en god diskant, gjerne bånd her også. I tilleg ha 1stk 8" over og under for å ta seg av midbass. Noen tanker om hva som bør brukes som passer godt sammen?

Dette er kun litt brainstorming, men håper det kan bli en realitet senere. Håper også på noen innspill ang hva jeg burde tenke på når jeg leker med slike tanker. Alle tips ønskes velkommen. Sikkert en hel del jeg har glemt.

Forsterkerløsning har jeg ikke tenkt på. Vi helst ha aktiv deling, men kan godt ha forsterkere på utsiden. Mange Rotel kl.d styrt av en DEQX er vel en løsning som kan være fornuftig? Ved aktiv deling, trenger man en forsterker pr element, eller en forsterker pr elementtype(mellomtone, bass, osv)?

Geir Arne
    DEQX er nok riktig verktøy, men klarer bare 3-veis aktiv deling. Den kan riktignok bygges ut til flere kanaler ved å kjøpe en DEQX til, men da øker jo prisen tilsvarende.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    L26ROY må nok EQes i lukket kasse. Parameterne til elementet tilsier bassrefleks evt. slavebass.
    Eq var planen her ja. Slavebass kan også gjennomføres da de har en tilsvarende radiator. Med passiv radiator kan jeg vel kanskje også gå ned til 3 aktive element, alle med tilhørende slave?

En linesource sprer lyden annerledes enn en vanlig punktkilde-høyttaler. En av fordelene er mindre lydtrykkstap over avstand. Likeså vil man ha mye membranareal grunnet mange elementer. Nå er riktignok Adyton ikke linesource i diskant. Dali Megaline er muligens en bedre konstruksjon. Aktiv/passiv deling etter hva som passer best. Passive filtre kan nok være krevende å få til for folk flest.
    Lydtrykkstap over avstand er ikke noe jeg bekymrer meg for, kommer til å sitte rundt 2-2,5m fra høyttalerne.

DEQX er nok riktig verktøy, men klarer bare 3-veis aktiv deling. Den kan riktignok bygges ut til flere kanaler ved å kjøpe en DEQX til, men da øker jo prisen tilsvarende.
    Må ikke bruke DEQX, men en tilsvarende løsning burde vel kunne oppdrives. Den holder vel på linesource? Og om jeg holder basstårnet for seg selv vil jeg kunne drive MTM konstruksjonen med 1 DEQX?

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DEQX vil bruke 4 kanaler av 6 til å drive MTMen. Dermed har to 2 kanaler til å drive midbasser/basstårn. Du kan også kombinere med både aktiv og passiv. f.eks. bruke et analogt aktivt filter mellom mid-basser og sub-basser. D.v.s. at de to ledige kanalene i DEQXen driver både midbasser og subbasser utenom selve delingen som da foregår i det analoge filteret. Dermed har du et aktivt 4-veis system.

Alternativt et passivt filter mellom diskant og mellomtone som drives av 2 DEQX-kanaler. Det finnes aktive digitale 8-kanals (4-veis stereo) løsninger også, men DEQX er fin siden man har en god volumkontroll-løsning.

Man kan også velge en ekstra DSP-boks til å styre sub-bassene, men den vil da sannsynligvis hente det analoge signalet fra DEQXens utganger og deretter gjøre en ny AD/DA-konversjon. Dette vil gi tidsforsinkelse på subbassene, noe som muligens ikke er ønskelig siden de i utgangspunktet sikkert vil være plassert lengre fra lytteposisjon i utgangspunktet, og dermed ha en løpetidsforsinkelse av den grunn i tillegg.

Uansett: Det er alltid moro å pønske ut "drømmesystemet", og med bokser som DEQX har det blitt litt lettere å få det gjennomført.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DEQX vil bruke 4 kanaler av 6 til å drive MTMen. Dermed har to 2 kanaler til å drive midbasser/basstårn. Du kan også kombinere med både aktiv og passiv. f.eks. bruke et analogt aktivt filter mellom mid-basser og sub-basser. D.v.s. at de to ledige kanalene i DEQXen driver både midbasser og subbasser utenom selve delingen som da foregår i det analoge filteret. Dermed har du et aktivt 4-veis system.

Alternativt et passivt filter mellom diskant og mellomtone som drives av 2 DEQX-kanaler. Det finnes aktive digitale 8-kanals (4-veis stereo) løsninger også, men DEQX er fin siden man har en god volumkontroll-løsning.

Man kan også velge en ekstra DSP-boks til å styre sub-bassene, men den vil da sannsynligvis hente det analoge signalet fra DEQXens utganger og deretter gjøre en ny AD/DA-konversjon. Dette vil gi tidsforsinkelse på subbassene, noe som muligens ikke er ønskelig siden de i utgangspunktet sikkert vil være plassert lengre fra lytteposisjon i utgangspunktet, og dermed ha en løpetidsforsinkelse av den grunn i tillegg.

Uansett: Det er alltid moro å pønske ut "drømmesystemet", og med bokser som DEQX har det blitt litt lettere å få det gjennomført.
    Godt poeng, men dette vil vel være relativt enkelt å korrigere?

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det vil ikke gå siden den forsinkede sub-bassen deler samme kanal på DEQXen som mid-bassene. D.v.s. at begge frekvensområder vil bli berørt om man foretar en innlagt forsinkelse i DEQXen. (Jeg tror ikke DEQX kan kjøre frekvensavhengig tidsforsinkelse i en og samme kanal, men det kan sikkert Snickers-is svare mer utfyllende på).

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det vil ikke gå siden den forsinkede sub-bassen deler samme kanal på DEQXen som mid-bassene. D.v.s. at begge frekvensområder vil bli berørt om man foretar en innlagt forsinkelse i DEQXen. (Jeg tror ikke DEQX kan kjøre frekvensavhengig tidsforsinkelse i en og samme kanal, men det kan sikkert Snickers-is svare mer utfyllende på).
    Da stopper den meg litt der. Jeg kan evt bruke en forforsterker med sub-utgang og så dele "toppen" med DEQX. Men det vil jo bli noe mer kostbart.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at det fort lukter 4-veis om man skal ha full-range, dynamikk og headroom.

Hvis man tar utgangspunkt i en passivt delt løsning mellom diskant og mellomtone, så vil man ha 4 kanaler til å ivareta mid og subbass. Passiv XO trenger ikke være noe dårlig kompromiss mellom diskant/mellomtone hvis det er gjort riktig. Man har uansett DEQXens EQ-muligheter til å finjustere frekvensbalanse i toppen samt å korrigere for en litt annerledes baffelutforming.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt diskutering frem og tilbake med folk som bygger høyttalere ser det ut som at dette projektet legges dødt i denne omgang.

Takker for nyttig info.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •