Koblingsskjema - Hjeeelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koblingsskjema - Hjeeelp!

har en tråd på hifisentralen om det samme, men tenkte det muligens er noen koblekyndige DIY guruer her også:wink:

Sitter med en Pro-ject Debut motor jeg skal montere i min Por'ject 6 TT. Denne hadde tidligere en 230V motor, mens debut motoren er 16v.

I denne sammenheng må jeg nok bytte ut motorreguleringskretsen som står under plinthet pr idag.... men her sier det stopp.... Er ett koblingsskjema på motoren, håper noen av dere elektrokyndige kan hjelpe meg?

Hva klarer dere lese ut av dette?

tegnet med en "C" på skjemaet, er det en kondensator? med styrke 8u2?? Menes det da 8 mikrofarad tro?

hva mener de med hhv 1 og 2 med pil på sidene av koblingsskjemaet? er det "pol 1 og 2" (pluss og minus) som skal loddes i pluggen hvor strømforsyningen settes inn?

y,r,w,b er grei, det er fargene på de 4 ledningene til motoren. men skjønner ikke heeeeelt hvordan de skal kobles.

hva er det lille punktet på tegning ved siden av kondensatoren, hvor det står 1 og 2 med ett åpenrom mellom?? ser nesten ut som en vippebryter, er det kanskje her strømbryter skal stå?

Hva betyr sikk-sakk linjen mellom y - r og w - b ?

hehe, føler meg helt idiot som spør, men koblingsskjema er ikke min sterke side som dere sikkert skjønner.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umfufu
    har en tråd på hifisentralen om det samme, men tenkte det muligens er noen koblekyndige DIY guruer her også:wink:

Sitter med en Pro-ject Debut motor jeg skal montere i min Por'ject 6 TT. Denne hadde tidligere en 230V motor, mens debut motoren er 16v.

I denne sammenheng må jeg nok bytte ut motorreguleringskretsen som står under plinthet pr idag.... men her sier det stopp.... Er ett koblingsskjema på motoren, håper noen av dere elektrokyndige kan hjelpe meg?

Hva klarer dere lese ut av dette?

tegnet med en "C" på skjemaet, er det en kondensator? med styrke 8u2?? Menes det da 8 mikrofarad tro?

hva mener de med hhv 1 og 2 med pil på sidene av koblingsskjemaet? er det "pol 1 og 2" (pluss og minus) som skal loddes i pluggen hvor strømforsyningen settes inn?

y,r,w,b er grei, det er fargene på de 4 ledningene til motoren. men skjønner ikke heeeeelt hvordan de skal kobles.

hva er det lille punktet på tegning ved siden av kondensatoren, hvor det står 1 og 2 med ett åpenrom mellom?? ser nesten ut som en vippebryter, er det kanskje her strømbryter skal stå?

Hva betyr sikk-sakk linjen mellom y - r og w - b ?

hehe, føler meg helt idiot som spør, men koblingsskjema er ikke min sterke side som dere sikkert skjønner.
    heisann. ja C står for kondensator. 8U2 betyr 8,2uF.
    pil med 1 og 2 indikerer rotasjonsretningen på motoren.
    du har rett med vippe bryteren. men det er ikke av og på. det er en vender, mellom 1 og 2. altså, den bestemmer rotasjons retningen.
    de sikk sakk linjene betyr en spole. altså, i dette tilfelle er det selve motoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker Audiosan

burde visst at sikksakk betyr spole, mener å erindre det laaaaangt tilbake fra en fysikktime for ca 20 år siden :P

hvordan skal jeg da fysisk koble denne motoren? må jo seff skaffe en 8.2microfarad kondensator først.

gidder du forklare selve oppkobling med av/på bryter på en måte som jeg klarer skjønne? hehe...... Det jeg skal koble opp er som følger:

1. motor (med de 4 ledningene)
    2. kondensatoren (mellom hvilke ledninger?)
    3. av/på bryter (kobles til hvilke ledninger fra motor?)
    4. hunnplugg som strømforsyningen (veggvorte) skal inn i

vedr strømforsyning, så skal denne være 16v 500ma, da kan jeg vel kjøpe hva som helst som oppfyller disse specs?? skulle ikke være nødvendig å bestille pro-jects egen.....

beklager bryderiet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umfufu
    Takker og bukker Audiosan

burde visst at sikksakk betyr spole, mener å erindre det laaaaangt tilbake fra en fysikktime for ca 20 år siden :P

hvordan skal jeg da fysisk koble denne motoren? må jo seff skaffe en 8.2microfarad kondensator først.

gidder du forklare selve oppkobling med av/på bryter på en måte som jeg klarer skjønne? hehe...... Det jeg skal koble opp er som følger:

1. motor (med de 4 ledningene)
    2. kondensatoren (mellom hvilke ledninger?)
    3. av/på bryter (kobles til hvilke ledninger fra motor?)
    4. hunnplugg som strømforsyningen (veggvorte) skal inn i

vedr strømforsyning, så skal denne være 16v 500ma, da kan jeg vel kjøpe hva som helst som oppfyller disse specs?? skulle ikke være nødvendig å bestille pro-jects egen.....

beklager bryderiet
    som jeg har forstått det, blir det som følger:

gul(y) og hvit(w) skal kobles sammen og kobles til negativ på strømforsyningen. rød(r) og sort(b) med kondensatoren koblet i paralell, skal gå til venderen. rød til ene utgangen og sort til andre utgangen. deretter en kabel fra venderen til positiv på strømforsyningen. venderen skal være av type på/av/på. om det er behov for å stoppe motoren med denne.
    skal denne motoren gå på fullt turtall til en hver tid?
    ja du kan bruke en standar strømforsyning, så lenge det ikke skal være turtalls regulering i denne. hunn pugg finner du på Monacor.no elfa og kanskje kompotek.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsynig ? De.t er jo bare en liten trafo for å drive motoren. Motoren er jo bare 2VA så en trafo litt over 2VA skulle klare de brasene utmerket.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å bruke venderen så lenge du sjekker hvilken vei motoren går før du setter alt sammen. Ellers er det ikke noe positiv eller negativ på strømforsyningen siden du må ha vekselstrøm ut av den. Jeg modifiserte selv strømforsyningen til en Pro-Ject platespiller for å få den til å fungere på 110 i stedet for 220 Volt.

Hvis ikke Project 6-en din ikke har det allerede, sett en liten kondensator i parallell med bryteren for å unngå det irriterende kneppet du kan få når du slår platespilleren av og på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Du trenger ikke å bruke venderen så lenge du sjekker hvilken vei motoren går før du setter alt sammen. Ellers er det ikke noe positiv eller negativ på strømforsyningen siden du må ha vekselstrøm ut av den. Jeg modifiserte selv strømforsyningen til en Pro-Ject platespiller for å få den til å fungere på 110 i stedet for 220 Volt.

Hvis ikke Project 6-en din ikke har det allerede, sett en liten kondensator i parallell med bryteren for å unngå det irriterende kneppet du kan få når du slår platespilleren av og på.
    AI. platspiller så klart. nei, en trengr ikke at motoren går begge retninger da. hehe.
    når det gjelder kondensator og bryter. 8u2. altså 8,2uF står allerede i paralell med bryteren.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    AI. platspiller så klart. nei, en trengr ikke at motoren går begge retninger da. hehe.
    når det gjelder kondensator og bryter. 8u2. altså 8,2uF står allerede i paralell med bryteren.
    Strengt tatt er jo den kondensatoren i serie med en av spolene på motoren og i parallell med den andre. :-D Uansett, min spiller har en mye mindre kondensator enn den som setter rotasjonen på motoren i parallell med bryteren, og jeg tror også at den sitter på den andre siden. Men nå vet jeg ikke nok om elektronikk selv til å vite om den virkelig trengs eller ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    [x]Strengt tatt er jo den kondensatoren i serie med en av spolene på motoren og i parallell med den andre.[/x] :-D Uansett, min spiller har en mye mindre kondensator enn den som setter rotasjonen på motoren i parallell med bryteren, og jeg tror også at den sitter på den andre siden. Men nå vet jeg ikke nok om elektronikk selv til å vite om den virkelig trengs eller ikke
    Nei kondensatoren er slik det er tegnet på skjema ikke i parallell med noen av spolene, den er i serie med en av dem. Mere elektroteknikk enn elektronikk.
    Funksjonen er å skape ett felt i den spole den er i serie med, tidsforskjøvet. Slik at man kan få ett roterende felt inne i motoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •