Bygge stor midbass-modul; 18" TQWT!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge stor midbass-modul; 18" TQWT!

Jeg er sikkert ikke den eneste som har drømt om en 18-tommer i hus, og nå klarte jeg ikke å holde fingrene unna ukens tilbud hos dynaBel AS .
    Elementet er på tur i posten as we speak, nå er det bare å finne noe gøy (kinorelatert) å bruke det til.
    Min idé er å bruke den som sentersub, evt som midbass med plassering midt på frontvegg slik at den også fungerer som stativ for senterhøyttaleren, men ingenting er bestemt enda.

Bruksområde, kassestørrelse og type, forsterker osv. -her håper jeg dere kommer med innspill, så har vi noe å drodle over i jula også! Kom gjerne med ukonvensjonelle løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å "voldta" ørene med noe sånt? Speakerplans.com

Ser ut for at den gir grei respons nedover i frekvens og, i motsetning til de fleste horn!

btw, tror jeg må invitere meg selv () på en lytteseanse når du har fått snekkra kasse! har 2 sånne liggende på kjøkkenbenken men er fryktelig usikker på hvilken kasse jeg vil ha.!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det elementet skulle passa utmärkt i en TQWT, t.ex denne bifogade, ritat för 15", det är bara att ändra bredden till 500mm.

Du får bra respons ner under 20Hz med god verkningsgrad och fantastisk defenition, ett horn är ännu morsommere men blir gigantiskt stort.

Om man lägger kassen på sidan fungerar den bra som bänk.

Ingvar

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingvar Ahlberg
    Det elementet skulle passa utmärkt i en TQWT, t.ex denne bifogade, ritat för 15", det är bara att ändra bredden till 500mm.

Du får bra respons ner under 20Hz med god verkningsgrad och fantastisk defenition, ett horn är ännu morsommere men blir gigantiskt stort.

Ingvar
    Har du regnet på det med akkurat disse målene? Hvordan så kurven ut?

Ser selv på to sånne elementer til min kino, og har ubegrenset med plass å ta av bak et akustisk lerret. Hva ville du anbefalt?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om man lägger kassen på sidan fungerar den bra som bänk.
    Det så ut som en spennende kasseløsning! Er det mulig å korte ned lengden på kassen om man ikke trenger respons ned til 20hz? Jeg holder på å bygge to SVS 20-39 også,og de går fint ned til ca. 15hz i rom.
    18-tommeren er tenkt å ta seg av brystkassetrykket,så den trenger vel ikke mye respons under 30hz?
    Jeg tenkte å bruke en Oaudio bash 500w plateamp,den har justerbart HP-filter slik at jeg kan kutte de dypeste frekvensene.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du regnet på det med akkurat disse målene? Hvordan så kurven ut?[/
    Jag har använt exakt denna pipa till Beyma 12G40, 12p1000Nd och 12P80Nd, vänner har använt den i 15" bredd till 15Xa38Nd, i 12" version, med 12P1000Nd så är den linjär under 20Hz, med en fölsomhed på ca 103Db/1W

Er det mulig å korte ned lengden på kassen om man ikke trenger respons ned til 20hz? Jeg holder på å bygge to SVS 20-39 også,og de går fint ned til ca. 15hz i rom
    Nej det fungerar icke, om vi kortar pipan kommer den inte att lasta elementet tillräckligt långt ner, det blir bara en dåligt konstruerad br i stället, bygg den som den är, kommer att skrämma skorna av dina tänkta subbar;-)

Ingvar

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har använt exakt denna pipa till Beyma 12G40, 12p1000Nd och 12P80Nd, vänner har använt den i 15" bredd till 15Xa38Nd, i 12" version, med 12P1000Nd så är den linjär under 20Hz, med en fölsomhed på ca 103Db/1W

Ingvar
    Takk for svar.

Er det mulig å lage den enda mer optimal for PA1880 mtp dimensjoner til mitt bruk?

Kommer til å bli brukt som en ren hjemmekino sub.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å lage den enda mer optimal for PA1880 mtp dimensjoner til mitt bruk?
    Ja, absolut, elementet verkar rktigt bra på pappret, ge mig någon dag att räkna så kommer här en ritning för riktig brutalsub med PA1880.

Ingvar

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, absolut, elementet verkar rktigt bra på pappret, ge mig någon dag att räkna så kommer här en ritning för riktig brutalsub med PA1880.

Ingvar
    Takk! Det hadde jeg og sikkert flere her på forumet satt VELDIG pris på! :-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi venter på svar fra söta bror har jeg spurt litt rundt om kasseforslag om man ikke har bruk for respons ned til 20hz.
    Jeg fikk to helt forskjellige anbefalinger fra Dynabel, en anbefalte 100l trykkkammer ( blå graf), en annen 150l refleks tunet til 34hz. Den gule grafen er simulert med 150l tunet til 32hz.
    Rosa graf er 200l trykkammer, bare for å se hva man vinner i forhold til 100l trykkammer. Grønn og rød graf er begge BR, hhv. 100l 32hz og 200l 30hz. Alle simuleringene er gjort med Hp på 20hz, LP på 80hz. Om man kutter ut HP-filteret får man samme respons fra 30hz og oppover, så filteret er mest for å begrense excursion.

Jeg skjønner ikke hvorfor en av Dynabels ansatte anbefalte lukket kasse, for meg ser det ikke ut som elementet trives i trykkammer i det hele tatt?

Bygge stor midbass-modul; 18" TQWT!-pa1880-spl-png
    Bygge stor midbass-modul; 18" TQWT!-pa1880-excursion-png

I mine øyne ser 150l/32hz ut som en god løsning for midbassbruk?

Innspill mottas med takk, byggetråd opprettes så snart kassetype er bestemt.
    (Elementet ble sendt fra dynabel i går)

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WinISD

Merkelig..? bruker selv winisd 0.50a7, og i ramma over simuleringsbilde er det en menylinje med en pilned knapp som åpner for visning av alle simuleringsverdier en trenger. :grin:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Merkelig..? bruker selv winisd 0.50a7, og i ramma over simuleringsbilde er det en menylinje med en pilned knapp som åpner for visning av alle simuleringsverdier en trenger. :grin:

Sånn er det når man skal bruke et program man ikke har prøvd før -jeg lastet ned winisdPRO, nå har jeg fått en del fler muligheter ja!

Takk takk!

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Här kan vara en lämplig kasse till detta element, lastar under fs, systemfölsomhed blir drygt 102dB, vid 30Hz.

Behöver kompletteras med stag och plugg i förste pipdel, kommer snart.

Ingvar

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det blir for stort for mitt bruk i denne omgang, håper jeg noen bygger kassa i innlegget over! Jeg har bare et spørsmål ang. elementplasseringen, er det riktig at elementet skal plasseres øverst på baffelen merket rødt? Jeg har ikke mye peiling på horn, men har bestandig sett at driveren monteres i begynnelsen av hornet, merket grønt?

Bygge stor midbass-modul; 18" TQWT!-18qwa-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten oppdatert grafene i post 10 slik at de ble mer lesbare.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pa 1880

Ja 150l/32hz ser veldig bra ut,men høypass må settes til min. 25hz 4ord. 24db.

X-max nås allerede ved 130w,men har simmulert 350w og da er membran vandring/slag oppe i 7,4mm.

Og det bør et pa element med x-max 4,5mm takle før x-mesh/crønsh.

Du bør også se på port størelse/form/ant. over 25m.sek er ikke anbefalt.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det blir for stort for mitt bruk i denne omgang, håper jeg noen bygger kassa i innlegget over! Jeg har bare et spørsmål ang. elementplasseringen, er det riktig at elementet skal plasseres øverst på baffelen merket rødt? Jeg har ikke mye peiling på horn, men har bestandig sett at driveren monteres i begynnelsen av hornet, merket grønt?
    Det är riktigt, men detta är inget horn egentligen, det är en kvartsvågspipa, en hornkusin kanske, elementet placeras en bit in i pipans längd för att göra den bredbandigare och jämna ut de resonanser som alltid finns när systemet bygger på en luftpelares längd.

En sådan här kasse jämfört med ett lika stort horn går dybere i basen och blir linjärare men får sämre fölsomhed och inte heller samma impedanstransformering.

Ingvar

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ingvar! Dette skal utprøves!

Var du fornøyd med hvordan kurven så ut? Hadde den bra respons ned til 20hz og under?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også TQWT kan være spennende, hvis du ønsker dyp bass og har plass. 150 liter 32 Hz bassrefleks er en fin løsning. Hvis du plasserer den i et hjørne vil du kunne få respons ganske langt ned i frekvens, men det blir ingen infrasub.

Lukket kasse er ikke noe tema. Og i et foldet horn vil membranet revne hvis du spiller litt for høyt. Don't do that.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TQWT er nokk den råeste løsningen til kino ja(om man har plass):P