Fulltone til 2-veis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fulltone til 2-veis

Hei. Er ute etter en fulltone som kan funke i liten lukket konstruksjon eller i en åpen versjon av konstruksjonen som er vedlagt....

La meg begynne "i rett ende". Jeg vurderer å lage en 2-veis med en 12"/15" (Beyma?) og en fulltone som deles rimelig høyt. 2-2500hz...? Nå har jeg svært liten kunnskap om hvilke elementer som egner seg i hvilke konstruksjoner og det er her dere kommer inn. Jeg liker best selve bygge-biten, og har en litt spesiell konstruksjon i tankene. Design er viktig her, så en hvilken som helst fulltone kan ikke brukes. Jeg er også usikker på hvor egnet en fulltone vil være, så det kan godt hende hele prosjektet må skrinnlegges. Det hele må selvsagt ha potensiale til å låte ganske så bra, da jeg ikke bare bygger for morro skyld.

De to fulltonene jeg har sett meg ut utseendemessig er Fostex FE168EZ og Tang Band W8-1808/1772. Planen er aktiv deling.

https://www.madisound.com/store/prod...roducts_id=272
    Tang Band W8-1808 8" Neodymium Full Range Driver | Parts-Express.com
    Tang Band W8-1772 8" Neodymium Full Range Driver | Parts-Express.com

Lenge siden jeg la ved bilde, men gjør et forsøk. Spørsmålet er altså om en fulltone vil kunne spille i en så liten lukket konstruksjon så lenge den ikke skal spille langt ned i frekvens? Jeg kan også ha denne "tuben",om man vil kalle den det, åpen i bakkant om det hjelper.

Fulltone til 2-veis-utklipp-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at størrelsen er designmessig viktig her? Eller spurt på en annen måte; hvorfor en 8"?
    Blir litt feil i mitt hode både å la en 15" spille så høyt i frekvens OG bruke en 8" bare til diskant (det den gjør dårligst IMO). Så neste spørsmål er da hvorfor dele så høyt?
    Men nå har det vist seg at mange ting kan fungere selv om det er "feil i mitt hode" :-D

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst: Hvorfor legge XO til ørets mest sensitive område? Fulltonenes magi ligger i et "uberørt" mellomregister.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Det er jo her dere med kunnskap kommer inn og veileder meg da vet dere. Jeg har jo som sagt valgt de elementene pga utseende først og fremst. Tang Band sine mindre elementer er slett ikke pene, derfor 8". Verre var det ikke. Grunnen til å ville dele høyt er at jeg vil kunne spille litt høyt og regner med at det forsvinner litt spl om man deler fulltonen for lavt....? Jeg skrev 2-2500 med et spm-tegn rett og slett fordi jeg ikke vet hvor det er smartest å dele. Kom gjerne med forslag. Størrelsen kan tilpasses noe, men jeg ser for meg at 5-6" vil være minimum rent designmessig. Tenker også at vi kan legge bort 15" og gå for 12" her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne gjerne tenkt meg noen tanker og innspill ang dette. En "reseveløsning" kan kanskje være Beyma TPL-150...? En Tangen-light muligens. Men utgangspunktet vil fremdeles være en "pen" fulltone.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble et litt knapt svar tidligere, og jeg burde kanskje skrevet litt mer. Ikke at jeg er ekspert, men jeg opplever at løsninger som styrer unna deling midt i det mest følsomme området ~2-4kHz gjerne er behagelige å høre på. Ikke rare faseproblemer og ulikheter i spredning i akkurat dette området.

Jeg har hørt et par løsninger med "fulltone" supplert med "superdiskant" som kommer inn høyt opp i diskantområdet ~10kHz: Hammer Dynamics og Zu. De elementene du kikker på skulle vel mer indikere å bruke dem oppover og supplere med en bassenhet. Da ville jeg kanskje delt såpass lavt at vokal hovedsaklig blir kjørt i fulltonene. XO mellom 1-300Hz et sted? Kommer litt an på hvor langt ned fulltonene liker å bevege seg.

Ingen eksagt vitenskap dette, snarere smak og behag samt hva som enklest lar seg gjøre.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje greit om du beskriver litt mer spesifikt hva du er ute etter. Skal det spille høyt, budsjett, skal det gå helt i kjelleren ? Det er MYE snas der ute..
    Ser du la ut et bilde, er det et design du har bestemt deg for ? Litt stor Ikeakule....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å gjøre det litt enklere å hjelpe meg.

Inspirasjonskilden min er Bodor Audio (bodor audio + Termékek )

Står lite info om de som jeg finner, men det ser ut som om det er en 3-veis for meg. Jeg vil gjerne holde den 2-veis. Budsjett bør ikke overstige 5k i element pr høyttaler. Skal bygge InConcert Miles når Avshop får ut fingeren og sender elementer, men de er til kino. Disse er ment på stua. Stua blir rimelig svær så de må kunne klare å oppnå mer enn "fint" lyttenivå i 50m2 stue. Det kan jo se ut som om TPL-150 er en bedre kandidat til dette prosjektet, men det er jo litt spennende å prøve nye elementer. Og ikke minst er jo design litt viktig her. Likevel ønsker jeg samtidig litt "myldring" om hvordan TPL-150 hadde likt seg i et slikt kabinett.

Jeg er med andre ord åpen for elementforslag innenfor designet til Bodor Audio.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig element...? Seas H1597 FA22RCZ - dynaBel AS

Hvertfall enormt mye penere (og billigere) enn Exotic-serien.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen

Den er forresten ukens tilbud!
    UKENS - TILBUD - dynaBel AS

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai ai. Takk for tipset.

Skulle gjerne hatt litt tilbakemeldinger her. Mulig jeg må over på konkurrerende forum snart.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ligger en tråd på HFS om denne, tror desverre ikke det går i den lille "bøtta" du vil ha på toppen. Dataene tilsier horn eller stor lukket.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Finn. Tror nok også at en 6,5" vil være greiere å få pent. Men det var såpass fin pris at det er mulig jeg unner meg et sett i bursdagspresang til et annet prosjekt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går og går............
    Om "tønna" på toppen har en innvendig diameter på 20cm i hver ende og 25cm på midten, og er 25cm lang - så vil jo volumet bli nærmere 11 liter (minus element).

Elementet vil da rulle av rundt 100hz, noe som burde være akseptabelt.
    Men når man ikke har baffel som støtter de lavere frekvenser vil denne i praksis rulle av fra ca 1000hz (pga baffle step), deretter flate ut fra 300-100hz for så å rulle av brattere.

Om man benytter et slakt LP filter på bassen fra ca 300-500hz så kan man kunne møte avrullingen på fulltonen og kanskje la den spille fullfrekvent?
    Selv om et HP filter på fulltonen vil være fordelaktig mtp konutslag og derav forvrengning.

I teorien er det absolutt mulig, men hvordan det vil låte skal ikke jeg tørre mene noe som helst om.........:-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar.

Nå vil jeg som sagt prøve aktivt filter så jeg har muligheten for å få testet litt forskjellig delefrekvenser og slikt. Ville du anbefalt Fostex-elementet i første post over Seas sitt til dette bruket Norcad?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må rette meg selv, det skulle selvfølgelig være bassrefleks ..
    Har du sjekket Tangband, mange lekre fulltoner der.
    Snuser litt på en 5" som kan brukes til bakHT. i en liten portet kasse.
    Ellers har Beyma noen artige coakser som fex. denne:http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/6CX200Nd.pdf
    I en 10 ltr. portet vil det sparke godt fra seg. Har ikke pris på denne , men tipper en stiv tusing eller så. Denne er også til " vurdering" :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Den coaksen var ikke akkurat "the belle of the ball". Vil helst ha noe som ser pent ut slik at jeg slipper å ha noe foran. Om jeg ikke finner en fulltone som ser pen ut og likevel må dekke det til, så kan jeg likegodt gå for TPL-150.

Har kikka på Tang Band, og det er de W8-ene som tiltaler meg mest. Dessverre er ikke de mindre i W-serien spesielt pene.... Flere som synes at den W8 ligner på den som sitter i Bodor..?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lik ut ja, men det kan også være en oem sak uten at jeg er skråsikker... Den Bodor saken er litt snål da, et toveis nede som har fått en fulltone på toppen ? De har i alla fall skremt inn en diskant i hovedkassen, eller kanskje en supertweeter. Gikk ikke spesiellt lavt heller, 40 hz.

Går du for TPL 150 gjør du det atskillig lettere for deg selv, ligger mye om denne rundt om. BEF hadde et forslag til en med dobbel 10" om jeg husker rett.
    Med aktiv deling bør det bli et overkommelig prosjekt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. Om jeg går for TPL-150 så blir den fryktelig lik Miles-ene jeg også skal bygge. Litt kjedelig med to såpass like...? Men ja, det er så absolutt en mulighet. Kjellerdybt trenger det ikke å spille da jeg vil bygge subber også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar.

Nå vil jeg som sagt prøve aktivt filter så jeg har muligheten for å få testet litt forskjellig delefrekvenser og slikt. Ville du anbefalt Fostex-elementet i første post over Seas sitt til dette bruket Norcad?
    He he. DET er feil spørsmål å stille meg
    Jeg er jo Seas fan!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •