Ukens tilbud Dynabel.no - 18" PA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CC kabinett

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vil herved benytte anledning en til å anbefale CC-kabinett. Jeg har ikke dynabel-elementer i slik kasse, men jeg har en JBL 15" i en kasse på ca. 180L, og den gir bass som får huset til å riste.

hva er det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Kombinasjonen lav Q og litt høy VAS gjør at du ikke får noen voldsom subbass. Jeg ville kanskje gått for en refleksløsning på 200-250 liter, tunet til noe sånt som 30 Hz, eller litt mer. Responsen er såpass ujevn, så jeg ville satset på egen subforsterker med bratt aktiv deling, ikke over 100Hz.

Er det ikke litt vanskelig å lage en 800 liters kasse som er stiv og fri for resonnanser? Du kommer til å trenge veldig mye avstiving i en sånn kasse, og den ender opp med å veie over 100 kg. Du får heller ikke så mye igjen for å øke kassevolumet fra 200 til 800 liter.
    merk at jeg har 2 elementer som skal inn i kassa, og kassa skal bygges på loftet eller i boden og blir derfor fastmontert, vekt spiller ingen rolle.. forsterkninger er heller ikke noe problem! langt ifra den første kassa jeg bygger!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hva er det?
    CC-kabinett, Coupled Cavity eller 5.ordenskasse (tror det var det)

I en slik kasse står eleentet midt inne i kassen, med et trykkkamer på den ene siden og en bassreflexkasse på den andre. pga. trykkkammeret så blir det noe strammere bass enn bassreflex, men en får også boosten i de lave frekvenser som med bassreflex. I tillegg får man en akkustisk demping av høye frekvenser, siden den eneste veien ut av kassen er gjennom bassreflexrørene. Lydfelle kan også lages i en slik kasse, dvs. en plate med dempemateriale plassert foran membranet.
    Skjult element = høy WAF/barnevennlig. kassen kan lett lages "møbelaktig".

Fikk dilla på denne typen konstruksjon etter at jeg handlet en Paradigm-sub (passiv-cc-sub) til 1300kr på hifiklubben midt på 90-tallet. Sammenliknet med de første store aktive subbene som kom fra slike som PSB og B&W med 12" og forsterkere på rundt 200W, og kostet ca 5000kr så ga den lille paradigen mye mer og bedre lyd, selv uten ekstra forsterker.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pa 1880

Beklager og måtte melde, men dette blir nok aldri en god infra/subsonic/kino sub under 25 hz.:neutral: X-max 4,5mm og fs 23 = fantasi ! (kansje 90 db ved 23hz ved x? watt, før X-max/X-mesh ). Men i en 100-150l bassrefleks avstemt runt +/- 40hz med subsonic/high pass filter ved +/-30hz = bør det bli en musikalsk og rå sub med punsh! ved 800+w og 40-50hz er130db! i rom kansje mulig

Vedlegg 73503

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Beklager og måtte melde, men dette blir nok aldri en god infra/subsonic/kino sub under 25 hz.:neutral: X-max 4,5mm og fs 23 = fantasi ! (kansje 90 db ved 23hz ved x? watt, før X-max/X-mesh ). Men i en 100-150l bassrefleks avstemt runt +/- 40hz med subsonic/high pass filter ved +/-30hz = bør det bli en musikalsk og rå sub med punsh! ved 800w og 40-50hz er130db! i rom kansje mulig

Vedlegg 73503
    4,5 mm en vei vel og merke! står linj slaglengde 9mm nederst på sia! Men jeg har kjøpt elementene med tanke på punch! Skulle tro de fungerer bra til musikk!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    4,5 mm en vei vel og merke! står linj slaglengde 9mm nederst på sia! Men jeg har kjøpt elementene med tanke på punch! Skulle tro de fungerer bra til musikk!

+4,5/0/-4,5 =9.... Forøverig Skål!! og God Jul :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja! blir helt sikkert rå på musikk8)

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøverig Skål!! og God Jul :-D

+ 10

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få en "liten" men rå sub av disse; prøv 100liters-kasse med isobarik (push'n'pull). Det er helt rått.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hva tror dere om en slik som centersub for å få brystkassetrykket på skudd o.l?

Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    en 150 liter bass reflex skulle bli knall løsing da

Tilbudet ble for fristende, jeg bestillte et element i dag.

Da er det bare å finne på noe morsomt å bruke det til..?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultat i 150 liters lukket kasse?

Hei, sit her og vurderer evt kjøp av ukens tilbud. Er det nokon der ute som har reknet på denne i 150 liters trykkammer? Har ein slik ståande og vil helst ikkje bygge den om til bassrefleks kasse.

Kjemper samtidig med Ubuntu og program for beregning av høyttalerkasser men veit ikkje om eg får det til før midnatt. Skule helst hatt eit svar mens det gode tilbudet fortsatt eksisterer.

Tips til kasseberegningsprogram for Ubuntu taes også i mot med takk

Takk for hjelpa, og fortsatt god jul

Steinar Inge

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Diyaudio har det elementet litt lav qts til lukket kasse. Refleks eller horn/transmisjonslinje er det som anbefales. Tilbudet er fortsatt gyldig, ser jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    I følge Diyaudio har det elementet litt høy qts til lukket kasse. Refleks eller horn/transmisjonslinje er det som anbefales. Tilbudet er fortsatt gyldig, ser jeg.

Dette må du nesten forklare litt nærmere, qts 0,29 for HØYT til lukket kasse? :wink:

Personlig vurderer jeg de fleste elementer med qts under 0,3 til å ha for LAV qts til å brukes i lukkede kasser

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Dette må du nesten forklare litt nærmere, qts 0,29 for HØYT til lukket kasse? :wink:

Personlig vurderer jeg de fleste elementer med qts under 0,3 til å ha for LAV qts til å brukes i lukkede kasser
    Du har selvfølgelig helt rett, innlegget ble skrevet litt sent på kvelden.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bestyraren
    Hei, sit her og vurderer evt kjøp av ukens tilbud. Er det nokon der ute som har reknet på denne i 150 liters trykkammer? Har ein slik ståande og vil helst ikkje bygge den om til bassrefleks kasse.

Kjemper samtidig med Ubuntu og program for beregning av høyttalerkasser men veit ikkje om eg får det til før midnatt. Skule helst hatt eit svar mens det gode tilbudet fortsatt eksisterer.

Tips til kasseberegningsprogram for Ubuntu taes også i mot med takk

Takk for hjelpa, og fortsatt god jul

Steinar Inge
    sudo apt-get install wine

Høyreklikk windows installfilen til winisd og gå på properties. Permissions. Allow executing file as program. Høyreklikk på installfilen igjen og velg at du vil åpne i wine. Resten er ganske straight forward...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    sudo apt-get install wine

Høyreklikk windows installfilen til winisd og gå på properties. Permissions. Allow executing file as program. Høyreklikk på installfilen igjen og velg at du vil åpne i wine. Resten er ganske straight forward...

Værre var det ikkje....
    Takk for hjelpa, fleire element er på veg så det var på tide eg fekk kalkulator opp og gå

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •