Fronter med Dayton/peerless elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronter med Dayton/peerless elementer

hei!

Har tideligere maset ang tips til nye mellomtoner til frontene mine men har egentlig aldri kommet noe lengere med det pga at jeg har lyst til å bygge nye fra bunnen av!

har i det siste kikket litt på elementer og kassekonstruksjon og dette er det jeg har kommet frem til sålangt:

-Peerless Dt100 Diskant http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/811827.pdf
    -2x Dayton Rs125-4 Dayton RS125-4 5" Reference Woofer 4 Ohm | Parts-Express.com
    -Dayton RSS210hf Dayton RSS210HF-4 8" Reference HF Subwoofer 4 Ohm | Parts-Express.com

Har laget ei skisse over hvordan jeg vil bygge kassen, som dere kanskje (forhåpendligvis) ser så har jeg tenkt å lage buede sider og front!

Tett kasse for 2x rs125 og diskanten på CA 6 liter (literne er kvalifisert gjetting ettersom kassa ikke er firkanta)
    Bassrefleks på ca 42 liter for dayton Rss210hf med 1 3" bassrør tunet til ca 25hz

de røde strekkene på bildet er bare noe jeg tegna på for å ilustrere forsterkninger som blir i 19mm mdf og limt med PU lim.

Så, Noen invendinger / tips /forslag?? Alt taes mot som konstruktiv kritikk hær da jeg vil ha en så god høytaler som jeg kan!

btw. Diskantene og rss210 har jeg fra før, men mellomtonene må kjøpes. derfor åpen for alternativ i samme prisklasse. men de må være svarte og ha rund kurv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ikke klag på tegninga!! jeg har tegna den i PAINT!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du regnet noe særlig på delefilteret? Det rs-125 elementet så litt vrient ut oppover i frekvens. Kanskje lete etter et element som kan deles litt høyere? Men kassen ser helt utsøkt ut! Bra paint-skills

edit: Kanskje noe slikt: http://www.mamut.net/dynabel/SE%2042...0-%20H1216.PDF ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Har du regnet noe særlig på delefilteret? Det rs-125 elementet så litt vrient ut oppover i frekvens. Kanskje lete etter et element som kan deles litt høyere? Men kassen ser helt utsøkt ut! Bra paint-skills

edit: Kanskje noe slikt: http://www.mamut.net/dynabel/SE%2042...0-%20H1216.PDF ?
    har ikke regna på filter nei, tenkte egentlig å kjøpe et færdig filter til å begynne med! glemte å nevne at jeg skal ha mellomtone og diskant på recivern og bassen skal drives av en adyton Sp400 med aktiv deling!

Kan det fungere bra hvis man deler lavt? rundt 2500 hz?

Når det kommer til delefilterkonstruksjon så må jeg nok innhente ekspertise hær på forumet for det har jeg ikke peiling på!

Har kikka på SEAS å, men prisen er jo 3-4 ganger høyere!
    kan denne være et alternativ: http://www.mamut.net/dynabel/SC2051_...0F-4424G00.PDF

Har hørt høytallere bygget med scanspeak elementer å synes det hørtes meget bra ut!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling vil være å finne en ferdigkonstruert 2-veis høyttaler som bruker de diskantene du allerede har. Selv om du har god kunnskap på området samt godt måleutstyr, er det en utfordring å konstruere gode delefilter. Mangler du en av delene er det nesten umulig å få til et delefilter som gir deg det beste fra elementene du har kjøpt.

Siden du skal dele aktivt mellom bass og mellomtone, vil en toveis med bassen i bunnen være et godt alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Min anbefaling vil være å finne en ferdigkonstruert 2-veis høyttaler som bruker de diskantene du allerede har. Selv om du har god kunnskap på området samt godt måleutstyr, er det en utfordring å konstruere gode delefilter. Mangler du en av delene er det nesten umulig å få til et delefilter som gir deg det beste fra elementene du har kjøpt.

Siden du skal dele aktivt mellom bass og mellomtone, vil en toveis med bassen i bunnen være et godt alternativ.
    Mener du at jeg bør skaffe et "kitt" med denne diskanten å bruke delefilter og bass/mellomtone fra dette i min høytaller?

Må jo være mulig for noen som har peiling på delefilter å regne ut noe som passer diskanten jeg har og mellomtonen jeg kjøper?
    om det ikke er 100% perfekt så er jeg ikke såååå nøye!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det er mye som er svært vanskelig å forutsi, så prøving og feiling er som oftest et must. Jeg prøvde meg på det samme en gang, og brukte ørten timer på å regne ut et "perfekt" delefilter. Som viste seg å ikke fungere i det hele tatt.
    Tror nok det kan være lurt å følge rådet til pirium, så sparer du deg selv for mange søvnløse netter:P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva tror dere om dette da?

AviaTrix Sealed MTM Components Kit | Parts-Express.com

bygger den tette kassa i høytalleren på rundt 10 liter og med 1 rss210hf i bunn me et kassevolum på ca 38 liter og 1 70mm bassrør på 35 cm. Blir tunet til ca 27 hz.. Er det for lavt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tatt frakt og toll med i beregningen når du planlegger å handle fra parts-ekspress? Du bør kanskje sjekke om det vil lønne seg å handle på en norsk nettbutikk. Avshop eller dynabel f.eks.

Her finner du mange gode prosjekter:
    zaphaudio.com
    troelsgravesen.dk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Har du tatt frakt og toll med i beregningen når du planlegger å handle fra parts-ekspress? Du bør kanskje sjekke om det vil lønne seg å handle på en norsk nettbutikk. Avshop eller dynabel f.eks.

Her finner du mange gode prosjekter:
    zaphaudio.com
    troelsgravesen.dk
    Skal se på de sidene dær!

Har det rimelig klart med toll og moms, har sikkert 30-40 handler fra usa fra før.. inkl partsexpress. har jo dayton rss210hf fra før som er kjøpt dærifra..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt innom her også, en rekke veldig gode "budsjett" design der bl.a.

Har selv bygd Natalie P derifra, som jeg vil si er en meget god høytaller.
    Sammens med Nat P har jeg samme sub element som deg, RSS210 i hver sin 70l kasse.

Neste prosjekt vil også bli derifra; enten Khanspire eller Dayton RS 3-ways :=)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er ikke enkelt gitt.. så på den sia stian linket til at det kittet fra PE ikke liker mye effekt..

Men denne ser grei ut: RS150 MTM by CJD

Er jo en senter, men det spiller jo ingen rolle? Kombinere dette med rss210 i bunn så må jo det bli en grei høytaler..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro MTM`ene vil funke like så fint som L/R ja, og sammens med RSS210 vil det nok bli en bra match. Men husk, bredden på kassen må bygges etter spesifikasjonene til personen som har konstruert delefilteret. Delefilteret bør også bygges med samme, eller svært identiske komponenter(spesielt er spolene viktige)

Vet ikke hvilket kit du referer til, men det jeg har bygd håndterer mye effekt, står på en 200w forsterker og jeg liker å spille høyt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Vil tro MTM`ene vil funke like så fint som L/R ja, og sammens med RSS210 vil det nok bli en bra match. Men husk, bredden på kassen må bygges etter spesifikasjonene til personen som har konstruert delefilteret. Delefilteret bør også bygges med samme, eller svært identiske komponenter(spesielt er spolene viktige)

Vet ikke hvilket kit du referer til, men det jeg har bygd håndterer mye effekt, står på en 200w forsterker og jeg liker å spille høyt :-)
    tenkte på det hær:

AviaTrix Sealed MTM Components Kit | Parts-Express.com

men ser en på den siden du linket til har bygget med disse elementene og han skriver at de ikke taler mye effekt.. Har jo 2x 15" peerless resolution subber og da bør vel også frontene takle litt effekt så jeg får utnytta subbene!
    Men dette blir kanskje ikke det samme når jeg vil følge PE sine kasseanbefalinger som er ei lita tett kasse, kontra den større bassrefleksen han byggde?

Kassen blir ca som på tegninga i første innlegg, får satse på å bygge delefiltrene som anbefalt til å begynne med og evnt modifisere senere hvis det låter dritt.. Kommer til å lese om å sette meg inn i delefilterkonstruksjon når jeg får tid, og måleutstyr må jo noen hær i byen kunne stille med i bytte mot en trivelig kveld med "shitprat" :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lasta ned google sketchup! begynner å skjønne litt av det nå! det jeg strever med er å få "plate" i framkant kassen..? ser ut for at forma er for komplisert for sketchup??

jaja, hiver ut min første tegning på sketchup uansett.. be kind..

Skal prøve litt mer å tegne litt mere avansert, er noen proposjoner som ikke stemmer helt på tegninga etter hva jeg ser for meg i hode!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alternativ 2 når det kommer til designe..! vil nok gå får den med buet front, men noe må man jo tegne får å lære sketchup.. :-D

Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •