g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!

Da er høsten over oss og DIY'eren i meg har begynt å krible. Snekkeriet mitt ble jo til CinemaSmal for cirka 1,5 år siden så jeg er begrenset i hva jeg får til og hva jeg har av plass. Heldigvis har jeg Monter Sandnes rett nedi høgget og siden de kapper til det meste av platene så lenge du treffer på rett mann, så klarer jeg resten selv.

Tanken nå er en kasse på cirka 55L (90x20x30 utvendige mål), som er delt av innvendig. Øverst skal jeg ha 1 stk Seas 27TBCD/GB-DXT og 2 stk TangBand W4-1337SD i MTM konfigurasjon. I resten av kassen (cirka 45L) så skal 2 stk TangBand W6-1139SI spille sammen med en Seas SP22R Slave i bunnen. Det gir brukbar output ned til 35Hz cirka. Den ruller jevnt av fra 50-55Hz og bør kunne gi ganske grei romrespons. Skulle jeg mangle noe kan jeg ordne det med DSP.

Jeg er stort sett ferdig med kassene. Mangler litt demping og kabling, så kan jeg lime på siste siden. De går da videre til møbelsnekker extraordinare [LikerHifi] sitt firma ITre for finering og utfresning av elementhull. Jeg har ikke helt bestemt meg for farge, men en dyp mørk valnøtt står høyest på listen akkurat nå.

Dette må jo drives på en fornuftig måte, og derfor har jeg valgt en veldig enkel (men selvfølgelig ganske kostbar) løsning på forsterkerfronten. Det ble 1 stk Digmoda DDC552 per side. Dette er en 3 veis plateamp med henholdsvis 500W, 500W og 250W per elementtype (B, M og D) så jeg burde ha nok krefter. Denne har innebygget XO og DSP noe som gjør det hele til en drøm å sette opp. Ser en på helheten er ikke kostnaden altfor stor, en slipper tross alt å tenke på annet enn forforsterker.

Etter noen mnd med Adam sine Gamma så har jeg innsett at aktiv deling skal være en del av mine høyttalere fremover og dermed ble en slik løsning en enkel avgjørelse. Alle elementer utenom slavene er i hus, og kassene blir hentet for finering på søndagen. Ampene er på vei fra USA, så lyd i løpet av Januar en gang er innenfor rekkevidde.

Skal holde dere oppdatert etterhvert som prosjektet skrider frem. Begynner med et bilde av kassene som står til tørk....(kan skimte den nye subben til kinoen til høyre)

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-bilde-3-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo bli et killer projekt.

Sikler mer og mer på å bygge noe selv når jeg ser slike projekter.

Hvor mye koster ampene? Og hva er XO? Høres spennende ut å bruke noe slikt. 1,25kw per høyttaller er vel heller ikke for lite. :P

Geir Arne

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XO = crossover = delefilter

Nå er vel strengt tatt høsten over, og vinteren her, men med dagens snøstorm er inneaktiviteter ikke til å forakte :-)

Blir spennende å se hvordan dette prosjektet utarter seg.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    XO = crossover = delefilter
    Burde jeg jo skjønnt. Litt tidlig ennå gitt. :P

Geir Arne

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt med perfekt timing, jeg trenger snart nye høyttalere

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig prosjekt dette.
    Mulig disse ampene kunne vært noe for mine InConcert Duke....?
    Kjøpte du dem fra den nettsiden du linket til?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Stilig prosjekt dette.
    Mulig disse ampene kunne vært noe for mine InConcert Duke....?
    Kjøpte du dem fra den nettsiden du linket til?
    De kan nok funke på Duke ja, men de trenger ikke så mye kraft slik jeg opplevde mine. En 2 veis variant vil holde i massevis, og være mye billigere. Aktiv XO på Duke har veldig mye for seg, synes dem mista mye dynamikk når jeg pasifiserte mine. (EDIT: For aktiv deling trenger du 3 kanaler ja, tenkefeil fra min side. Da vil denne passe utmerket)

Madisound er trygge å bestille fra, og spør du fint får du ofte 10% om du bestiller 2.

--

Til dere andre så har jeg god tro på at det kan bli ganske bra. TangBand elementene har jeg hatt et godt øye for lenge, så når Dynabel begynte å importere var det ikke noe å lure på lenger. DXT diskanten er et opplagt valg.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geniale forsterkere! Dette blir bra.
    Synd de ikke har flere innganger om man ønsker å gjøre XO og EQ før preamp.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    De kan nok funke på Duke ja, men de trenger ikke så mye kraft slik jeg opplevde mine. En 2 veis variant vil holde i massevis, og være mye billigere. Aktiv XO på Duke har veldig mye for seg, synes dem mista mye dynamikk når jeg pasifiserte mine. (EDIT: For aktiv deling trenger du 3 kanaler ja, tenkefeil fra min side. Da vil denne passe utmerket)

Madisound er trygge å bestille fra, og spør du fint får du ofte 10% om du bestiller 2.
    Vel, nå skal jeg ha 3 stykker, så da må jeg ha 3 amper
    Virker veldig spennede, men blir fort noen kroner: 3x ca 1100$ = ca 20k eks mva og frakt.......

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå skal jeg ha 3 stykker, så da må jeg ha 3 amper
    Virker veldig spennede, men blir fort noen kroner: 3x ca 1100$ = ca 20k eks mva og frakt.......
    Nå tenkte jeg litt mer på hvor mange amper per amp du trenger om du er med. Men så lenge du har duke bør de kjøres 3 veis ja

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Nå tenkte jeg litt mer på hvor mange amper per amp du trenger om du er med. Men så lenge du har duke bør de kjøres 3 veis ja
    Joda, var med på at jeg måtte ha 3 amp versjonen og ikke 2 amp versjonen.
    Men må da fortsatt ha 3 stykker til 3x fronter.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, var med på at jeg måtte ha 3 amp versjonen og ikke 2 amp versjonen.
    Men må da fortsatt ha 3 stykker til 3x fronter.
    Jada, helt sant, tror vi forstår hverandre helt, var bare litt uklar

EDIT: Jeg tror Midgard Audio er forhandler for disse. De anslo en pris på cirka 8,5-9k levert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kuttet ut Audiolense?

bumski

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Har du kuttet ut Audiolense?

bumski
    Egentlig ikke, men med en slik løsning så slipper jeg et lydkort med masse kabelstyr. Kan ennå kjøre full korrigering med Audiolense, det er bare fristilt fra XO-duties...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den subwoofern virka jo liten... Hva med litt mer info om hva du planlegger på den siden?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Den subwoofern virka jo liten... Hva med litt mer info om hva du planlegger på den siden?
    Joda, jeg har 2 prosjekter gående på siden også. Begge skal bli subber til 2 forskjellige formål.

I kjellerstuen der hvor jeg planlegger å ha disse andre høyttalerkreasjonene mine som denne tråden egentlig handler om, så skal jeg bygge en kasse med mål 30x110x60 som skal bestykkes med 4 stk Visaton TIW250 i bunn. Den vil i tillegg ha 2 stk Dayton 15'' passive radiatorer for å slippe å bruke refleksporter. Denne skal ha fylle 2 funksjoner. I tillegg til å gi de aktive høyttalerne litt støtte helt nederst, så skal den også fungere som puff for sofaen, derav de noe snodige målene. Alle elementene vil plasseres nedover som sagt for å hindre skader fra nyskjerrige hender, og toppen blir trukket med puter og stoff. Den vil selvfølgelig også få ben, slik at den ikke står på elementene Det hele drives med en 1000ASP fra Icepower, noe som gir godt med krefter.

Den andre kassen, som er den som viser såvidt på bildet er ment for CinemaSmal. Under lerretet står jo høyttalerne på en hylle (sjekk byggetråden for mer info om hvordan det ser ut bak den falske veggen). Det slo meg plutselig at under hyllen har jeg et åpent rom på ~40x40x160cm som kunne brukes til noe fornuftig. Ergo var ideen født. Jeg ønsket kvalitet, og bra brystkassetrykk. Etter noen uker med Epik Legend i kinoen har jeg forstått at jeg har gått glipp av mye med SVS'en jeg hadde. Nå er det fokus på 25Hz og oppover

Kassen er da cirka 40x40x160. Den står på bildet, men blir liggende når den er ferdig. Jeg har et bilde under som viser hvordan det er meningen av den skal se ut. Den skal bestå av 4 stk Seas L26ROY og 4 porter på cirka 75cm. Skal gi en tuning på cirka 22Hz. Dette drives også av en 1000ASP fra Icepower. Jeg tipper at denne får en Antimode 8033C i kjeden slik at jeg får fiksa responsen noe. Kassen får i teorien 4 boundaries der den står så litt hjelp av rommet kan nok regnes med.

Kassene til alle tre kontruksjonene er så og si ferdig (noen mangler en side). Jeg håper at jeg får gjort en del finpuss på dem i helgen, slik at de er klare når elementene kommer med bil på søndag. Det blir spennende. Skal ta litt mer bilder når jeg har fått ting i hus.

God helg alle sammen!

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-sub-jpg

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Monolog] Da er første steg av bygget komplett. Dette var en relativt enkel sak å bli ferdig med siden finish var heeelt uvesentlig. Her var det om å gjøre å lage en tett kasse, få inn rør, kabling og demping, samt elementer. Kassen veier cirka 85kg på sokkelessen, så jeg fikk en kompis til å hjelpe meg å bære den inn i kinoen i går.

Jeg hadde ikke helt tatt høyde for at subben måtte roteres 90 grader for å få den på tvers i rommet, så det holdt på å gå galt. Jeg hadde cirka 2cm klaring

Den har såvidt fått litt noter spilt igjennom seg, og det er bra trøkk. Har ikke kjørt YPAO på nytt, så den er ikke utrolig godt integrert, men det kommer når den har fått løsnet litt. Legger ved 2 bilder, det første fra montering i kjellerstuen, og det andre etter den kom på plass. Dette er bilder tatt med Iphone, så de er så som så, spesielt det siste siden det er omtrent umulig å ta gode bilder i kinoen

På bildet i kinoen viser også den nye frontrekken min med Mentor 2 og Mentor Vokal. Sitte så ei kula!

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-sub1-jpg

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-sub2-jpg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser der ja! De burde bety bra dyp/punchbass

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ting å falle på plass. Kassene til høyttalerne er hos møbelsnekker. Jeg har fått inn alle elementene, samt ampene, så nå er jeg klar for å få kassene tilbake

Puffen min begynner å ta form, og jeg vedlegger 2 bilder...

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-bilde-1-jpg

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-bilde-2-jpg

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og etter den var fungerende som puff

g-h lager nytt hjemmemekk - Tangband og Seas - Det lager lyd...!!-bilde-4-jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •