Tips til elementer for små høyttalere i PC-pult

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til elementer for små høyttalere i PC-pult

Hallo.

Har litt lyst å bygge meg noen spesial tilpassede høyttalere til en PC-pult.
    Tanken er i første omgang å lage to fronter og en senter høyttaler.
    De to frontene kunne jeg tenke meg en form for trekantet kabinett på, slik at fronten på de står 45 grader inne i et hjørne.
    Senterhøyttaler skal stå like over en LCD skjerm, og det er ikke god plass.
    Blir nok best med 4" element og en diskant, mulig jeg kan få plass til 5" også.

Et enkelt, ferdig delefilter er det enkleste i utgangspunktet, men kunne ønske meg aktiv deling/forsterkere på et senere tidspunkt. Er ikke ukjent med bygging av forsterkere, men er dårlig til beregning av delefiltre :cry:

Om dette blir brukbart, vil nok et par bak-høyttalere og en liten SUB på 8-10" også være en mulighet.

Trenger gode tips til rimelige men brukbare elementer. Oppløsning i mellomtone og diskant er viktig, skrikende/slitsom diskant er jeg ikke glad i....

Så om noen har gode tips å komme med her, så er jeg glad for innspill.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil anbefale noe så enkelt som et fulltone-element fra f.eks Tangband som du får kjøpt hos Dynabel. Da unngår du hele delefilter/nivå mellom elementene-problematikken, og du kan legge litt mer penger i det enkle elementet og gode kabler internt istedet for separate elementer samt filterkomponenter.

Bruker selv disse nå, fin og varm lyd i de, samtidig som de er åpne og luftige i toppen. Fås også i større utgaver, og i rimeligere serier i flere størrelser:

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w3-1878.htm

5" utgave fra samme serien: http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w5-1880.htm

Om du ser på frekvensgangen i skjemaene så er de veldig jevne i mellomtone/diskantområdet. Låter veldig bra on-axis her hjemme iallfall

Koster 450kr stk for 3" og 800kr stk for 5" om du er rask og snapper opp noen av introduksjonstilbudpartiet hos Dynabel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •