Geneva Lab "Look a like"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Geneva Lab "Look a like"

Hei.

Jeg er helt ny her på forumet og har heller ikke mye erfaring med lyd og bygging av "slikt".

Jeg studerer produktdesign og har dermed tilgang til et fantastisk verksted med alle mulige verktøy. Tenker derfor å lage min egen Geneva lab "look a like"...

Har absolutt ingen erfaring med å finne høyttaler elementer, men har funnet frem til Dynabel sin hjemmeside og bladd meg litt rundt. Datablad som man kan finne med høyttalerne sier meg ingenting men kanskje om en stund.

Det kan godt hende det ligger poster på forumet som tar for seg nettopp de sakene jeg lurer på, men så lenge jeg ikke vet hva jeg skal søke etter så er det ikke så lett.

Det jeg i utgangspunktet vil ha er følgende:
    - En kasse med høyttaler, forsterker, ipod docking og minijack/phono tilkobling for ekstern lydkilde.
    - Fin og ikke høy lyd for ei stue på ca 40m2.
    - Relativt billig siden jeg er student
    - tips til valg av komponenter og evt bygging.

Det hadde vært fint å fått tips om noen komponenter først så jeg blir litt klar over budsjett. Ser at Geneva bruker 3" fulltone høyttalere.

Fant disse på dynabel:
    Tang Band W3-871 3" Fulltone.
    NYHET! Tang band W3-871 3" fulltone. Et uslåelig pris/ytelse forhold har gjort dette elementet til verdens mest brukte fulltone i mange høytroste selvbyggkonstruksjoner verden over. Skjermet magnetsystem, pappmembran, og faseplugg i massiv aluminium.

Disse koster 198,- per stk.

Er disse bra til mitt prosjekt? Bør jeg evt ha en sub også? Eller kanske diskant?
    Bør disse evt stå vendt mot meg eller mot vegg?
    Mye spørsmål her gitt, men en må jo lære alt en gang for første gang...

Er det slik at disse høyttalerne bør bygges inn i egne kasser i kassen? Eller klarer de å stå i en åpen kasse med forsterker å ledninger liggende inni?

Forsterker har jeg ikke anelse om hva eller hvor jeg skal lete etter. Finner bare hifi forsterkere og ikke noe man kan bygge inn selv..
    Kanskje finne en billig en på finn og rive av kassa?

Takker så meget for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si en VIKTIG TING...

Jeg har, som student, ikke verdens beste økonomi så helst ikke noe komponenter til mangfoldige tusen.

Jeg ser vel for meg noe i Geneva Lab M serien. Den kan man nok få brukt for ca 4000.. Hadde helst sett for meg noe under det...

Beklager at det nok "låter fælt" for AV entusiaster, men se på det som en utfordring

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet ditt er gjennomførbart, men helt enkelt er det ikke. Antar du tenker på et rent stereo-prosjekt? Jeg har som du har sett gjort et prosjekt som ligner, selv om det prosjektet var litt større.

Geneva Model M har størrelsen ca 37 x 19 x 24 cm (b x h x d) og er bestykket med 2 stk 4" bassmellomtoner + 2 diskanter. I en stue på 40kvm vil du ikke få noe bass ut av 2 stk 4" basser.

Skulle jeg bygget et slik prosjekt på nytt tror jeg at valget ville falt på coax-elementer (f.eks Seas H1333 - T18RE/XTV2). Disse kan du kjøpe med ferdige delefiltre fra Madisound til $195 pr. stk. De kan klemmes inn i et lukket kabinett på 7.5 liter, men du fil ikke få mye bass ut av det.

Til forsterker er vel det eneste alternativet en to-kanals plateamp av ett eller annet kaliber, f.eks Hypex AS 2.100 som både har en snerten touchpad volumkontroll og mulighet for fjernkontroll av forsterker, men budsjettet på 4.000 sprekker nok med dette oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Etter litt nærmere inspeksjon er nok stua bare 28-30m2, men kjøkkenet forlenges fra stua.

Virker som det er billigere å gå til innkjøp av en geneva "standard"....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til løsning:
    Bredband 2 x Tangband W3-871 fra dynabel med filter fra ZAPH.

Subwoofer: Peerless SLS 213 fra dynabel

Forsterker: Kiega KG-3100 $149 fra madisound.com

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0