Kokkens årlige galskap - Klasse P 2010 - Nok en snurrig sak / Nå i full HD på YouTube - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men siden det skal spises; hvordan fungerer marsipan og pepperkake sammen? Og hva skal man drikke til?
    Champagne (magnum selvfølgelig)

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeez, dette blir utrolig kult

Men siden det skal spises; hvordan fungerer marsipan og pepperkake sammen? Og hva skal man drikke til?
    Siden trønderne har sin "kaillkarsk og kræmkak" får vi utfordre forumets oppfinnsomme medlemmer til forslag på et godt drikkefølge til Kokkens "reel" pepperkakebygg.

Kokken du er herved forfremmet til Sgt Pepper, og med dine ferdigheter tror jeg neppe du har et "lonely heart".

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette suger lut! For 2-3 år siden kunne jeg virkelig inspirere mine søte små prinsesser om at et tradisjonelt pepperkakehus med non-stop og gammel engelsk konfekt var det nærmeste man kom himmelen. Men de tider er long gone! Nå det et helv****s mas om effekt, scalering og antall hdmi-innganger på dette jævla pepperkakehuset som skal stå på kjøkkenbenken i 4-5 uker

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Champagne (magnum selvfølgelig)
    Dersom jeg får denne kreasjonen til å snurre, da er det virkelig grunn til å gå ned i kjelleren og hente en flaske sprudlende vin, selv om jeg er gått tom for de fra rett distrikt. :-)
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Siden trønderne har sin "kaillkarsk og kræmkak" får vi utfordre forumets oppfinnsomme medlemmer til forslag på et godt drikkefølge til Kokkens "reel" pepperkakebygg.

Kokken du er herved forfremmet til Sgt Pepper, og med dine ferdigheter tror jeg neppe du har et "lonely heart".
    Siden jeg har bodd og jobbet 2 år på Fosen-halvøya, da er jeg kjent med denne tynneren som lages i alle lokale hjem med trøndersjel. Katalogiseres innunder Anestesi og som kjent skal vel helst ikke anestesi benyttes når en har inntatt fast føde. ;-)

Helt seriøst tror jeg kunne falt på en rund cognac som et safe valg, men hadde nok valgt (dersom kjelleren kunne by på) en Sauternes (eller tilsvarende) med masse smak av aprikos og mango som en frisk kontrast til all sødmen.

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Vel, dette suger lut! For 2-3 år siden kunne jeg virkelig inspirere mine søte små prinsesser om at et tradisjonelt pepperkakehus med non-stop og gammel engelsk konfekt var det nærmeste man kom himmelen. Men de tider er long gone! Nå det et helv****s mas om effekt, scalering og antall hdmi-innganger på dette jævla pepperkakehuset som skal stå på kjøkkenbenken i 4-5 uker
    Hehe. Sytekopp! Dersom noen her på forumet har små prinsesser med interesse for og krever HiEnd-audiofilt (jule)utstyr - da skal de prise seg lykkelige for resultatet av oppveksten.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kjempeflott Kokken, virkelig passende lesing for en kald desembermorgen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dersom jeg får denne kreasjonen til å snurre, da er det virkelig grunn til å gå ned i kjelleren og hente en flaske sprudlende vin, selv om jeg er gått tom for de fra rett distrikt. :-)
    Man trenger vel ikke Bollinger eller Veuve Clicquot til pepperkakehus:-D En litt tørr musserende som ikke er fra Champagne distriktet ville vel være greit?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Man trenger vel ikke Bollinger eller Veuve Clicquot til pepperkakehus:-D En litt tørr musserende som ikke er fra Champagne distriktet ville vel være greit?
    Istemmer. Det får da være måte på...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Champis mot tørsten er bra det, men det er enkelte sarte sjeler som ikke liker musserende viner. Da kan jeg slå et slag for en Bellini - en skikkelig kvinneforfører, særlig når den er paret med diamantgaver...

Progress - tja, to steg frem, et til siden og tilbake.

Fikk laget 'ferdig' drev-mekanismen i dag, ferdig nok til prøvedrift.

Først ble akslingen limt fast med knekk på en tynn sponplate, den typen som er bak på IKEA kommoder og skuffer. Dernest ble denne platen limt fast, også med sukkerknekk, til spolen.

-klp_drevmontasje_04-jpg

Rammeverket på baksiden er supplert med motorfeste for en av CD-ROM motorene, den jeg fant hadde mest moment med et 9V batteri tilkoblet. Motorfestet er patentbånd og formet slik at beltedriften kom i litt spenn, ganske enkelt for å sikre at tennene kommer i godt grep.

-klp_drevmontasje_01-jpg

Det ble litt mer glipe mellom chassi og spoler enn jeg kunne tenkt meg, men det viser ikke fremfra.

-klp_drevmontasje_02-jpg

-klp_drevmontasje_03-jpg

Så: Ble det drift - snurre spole? 8)

:evil: NEI! Og ikke om jeg brukte det glatteste av alle husets glidemiddler, så ble det bare during fra motoren. Det er rett og slett for mye moment i akslingen slik at friksjonen er for dryg. Jeg vet ikke hvor sterk Lego-motoren er, men jeg har mine tvil om den kan være sterk nok.

Motgang gir inspirasjon. For nylig kom jeg på et par potensielle kraftkarer av noen motorer ute i garasjen. Det ligger en, om ikke to, pensjonerte batteridriller hvor batteriene har blitt ubrukelige. Der er det muligens krefter nok å hente ut, med nedgiring og fartskontroll i tillegg!

Ha - denne sagaen er ennå ikke slutt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg anbefale denne fra HobbyKing.com?

(Maximum Power: 7000W)

Og drit i remdriften - sett spolen direkte på motorakslingen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så: Ble det drift - snurre spole? 8)

:evil: NEI! Og ikke om jeg brukte det glatteste av alle husets glidemiddler, så ble det bare during fra motoren. Det er rett og slett for mye moment i akslingen slik at friksjonen er for dryg. Jeg vet ikke hvor sterk Lego-motoren er, men jeg har mine tvil om den kan være sterk nok.

Motgang gir inspirasjon. For nylig kom jeg på et par potensielle kraftkarer av noen motorer ute i garasjen. Det ligger en, om ikke to, pensjonerte batteridriller hvor batteriene har blitt ubrukelige. Der er det muligens krefter nok å hente ut, med nedgiring og fartskontroll i tillegg!

Egentlig tror jeg du skal være glad for at "snurre spole" uteble!
    Etter hva jeg kan se, ville det antakelig endt med en real "take-off" for spolene!
    Men all respekt for både bakekunst og andre svært så kreative sprell, ser jeg for meg at sentrifugalkreftene ganske fort hadde gjort ende på både spoler og annet.
    Motoren fra CD-mekanikken vil antakelig med vanlig 12v(?) DC-spenning, rase avgårde med tusenvis av omdreininger.
    Selv om det er en liten nedgearing på motorpulley i forholdtil drevene på spoleakslingene, ser jeg for meg at vi fort kunne fått et "exploded wiew" av det hele!
    Da tror jeg nok mer på batteridrill-løsninga, mtp kontrollert hastighet og tilstrekkelig dreiemoment.
    Stå på!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    [...] ser jeg for meg at vi fort kunne fått et "exploded wiew" av det hele! ...

He-he-he

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motoren fra CD-mekanikken vil antakelig med vanlig 12v(?) DC-spenning, rase avgårde med tusenvis av omdreininger.
    Tror du gikk glipp av at Kokken forsøkte en Lego motor som drivkraft han brukte kun drev fra Cd rom!

Forøvrig var det en konge kommentar med "eksploded view" Så for meg diverse scener fra Iron man hvor dette brukes effektfullt

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stå på Kokken :-D Det er en stor skare med trofaste tilhengere som heier på deg og håper 1000% på at du lykkes!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig tror jeg du skal være glad for at "snurre spole" uteble!
    Etter hva jeg kan se, ville det antakelig endt med en real "take-off" for spolene!
    Men all respekt for både bakekunst og andre svært så kreative sprell, ser jeg for meg at sentrifugalkreftene ganske fort hadde gjort ende på både spoler og annet.
    Selv om det er en liten nedgearing på motorpulley i forholdtil drevene på spoleakslingene, ser jeg for meg at vi fort kunne fått et "exploded wiew" av det hele!
    Da tror jeg nok mer på batteridrill-løsninga, mtp kontrollert hastighet og tilstrekkelig dreiemoment.
    Stå på!
    Jeg har en tilårskommen 48x Plextor som sikkert hadde vært overspinnvilt å bruke spindelmotoren på , men de motorene jeg har slaktet er ikke spindelmotorer, men motorer for å kjøre tray (skuffen) inn og ut. Jeg skal love deg at de ikke har rpm som tilsvarer "travelt" ;-). Jeg testet faktisk drev-mekanismen først uten å ha limt på spolene og da gikk de rundt i sedat tempo.

Vi får se om jeg klarer å rasle liv i de gamle drillmotorene. Neste runde kanskje på tirsdag. I morgen-alt-for-tidlig reiser jeg med fly til nordvestlandet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig for i år!
    Amazing gingerbread build, not a house but a...

Faktisk har jeg vært ferdig i noen dager, og med den lokale skjeldenheten snø ute, valgte jeg å vente til i dag med å ta bilder. Jeg krysset fingrene og håpet på en dag med sol og flatt lys, nesten slik ble det, bare noen skyer i horisonten tirret solen.

-klp_ferdig_00-jpg

-klp_ferdig_01-jpg

-klp_ferdig_02-jpg

En skikkelig Reel to Reel skal ha et hav av knapper, lys, tweaks og justeringer.8)

-klp_ferdig_08-jpg

-klp_ferdig_05-jpg

-klp_ferdig_07-jpg

Firespors tapen ruller seg over oppspenning og over hodet av flerlags BigBen :-D.

-klp_ferdig_03-jpg

Man ser at jeg har navngitt spilleren, den er tenkt å vare _____. Eller ....?:???::-D

-klp_ferdig_04-jpg

-klp_ferdig_06-jpg

Så er det om den snurrer da? Joda, på en snurrig måte. Og med 1080p opptaksmulighet på dSLR'en, så skal jeg se om jeg klarer å forevige eventen. Litt redd, da det knaste stygt i chassi på prøvedriften...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nok en herlig kreasjon, Kokken!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra:-D Rett og slett...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finø som de sier der nede

Kanon bra. Kjenner at jeg gleder meg til neste jul alt8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar av meg hatten og gratuler på det varmeste med århundrets pepperkake bygg, utrolig bra skalering og masser av flotte detaljer!!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bare å ta av seg hatten, utrolig artig byggverk Kokken. Ser frem til videosnutt

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •