Forsterk prosjekt x 2, tips og tanker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterk prosjekt x 2, tips og tanker

Hei
    Har ikke vært aktiv skriver her men fulgt med i noen år men tenkte det var på tide å dele litt tanker og ideer.

I våres ble jeg endelig ferdig med kinorommet mitt og nå som vinteren har kommet så er det på tide med noen nye prosjekter. Tanken min er å konstruere to forsterkere, en for å erstatte dagens effektforsterker og en for moro og for kuriositeten sin skyld.

I dag har jeg en Onkyo 807 suround reciver som driver alt utenom front som jeg kjører igjennom en god gammel Denon PMA1560(ikke en rein effektforsterker dog). Denne har jeg flikka på i lengre tid da den har slit en stund men nå trur jeg den synger på siste verset (er vel over 20år gammel) Front høytalere er Canton Ergo DC1200 som er litt tørste, men pga litt skarp diskant trenger ampere og ikke vare volt for å generere vakre toner.

Planen min er å gjenbruke Denon power, kjøleribber og kabinett og kjøpe moduler å sette inn, har sett litt på disse: Mosfet Subwoofer Amplifier Kit - 330Watts/RMS by AmpsLab som ser ut som god match. De anbefaler en forspenning på +/- 67V og denonen har 66,4V så det er full klaff. Denonen har også en kraftig power som burde holde. Nå er jeg usikker på om jeg skal virkelig slakte den eller ikke, er jo mye glede og gode minner av PMA1560 som ble kjøpt ny i sin tid. Noen andre som har tanker?

Prosjekt nr to er noe jeg har ønsket å gjøre i mange år og det er en 50W rein klassa A forsterker bygd på et eldre design fra Elektor som heter LFA-150. Denne heter da LFA-50. Litt av grunnen til at jeg ønsker dette prosjektet er at jeg har kretskortene ferdig etset og klare, dette er noe jeg etset en gang tidelig på 90 tallet.

Litt av problemene er at en del transistorer har sett sitt og ikke er å få takk i. Utgangstransistorene har jeg dog klart å grave frem leverandør på (2SA1216 og 2SC2922 som har veldig gode skussmål) men det er en del andre som viser seg vriene, noen som har noen flotte leverandører oppe i ermet? (sliter med 2SK146V, BF470 og BF469 Matchede )

Har lest litt på andre utenlandsforum og dette forsterkdesignet får veldig gode omtaler så er jo litt spent på den. Noen som kjenner til dette designet?

Tingene ligger litt fremover i tid men kjenner at det klør litt etter å gjøre "noe" inne ting nå som det er mørkt og kalt ute, så hvorfor ikke fylle julestua med litt loddelukt og forhåpentlig ikke svidde halvledere...

hva trur dere andre?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)