To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 252
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg synes DE250 er en oppskrytt driver. Mye resonanser som står i veien for den absolutte roen. Ingen versting, men heller ingen ener, men som du skriver, den er jo billig, noe den ikke er alene om.

1095 har et par kammerresonanser som gir to impedanstopper i nedre diskantområdet. Det kan være komplisert å få til et godt passivt filter med en slik impedanskurve. Lettere å håndtere 1018 og 1075 med bare en impedanstopp.
    Kan ikke nekte for at de har penere impedansekurver enn DE-250, dessuten ligger impedansetoppene her veldig lavt, godt under ønsket delefrekvens for 1018 og 1075, 1095 er i grenseland. Hvor hørbart dette er vet jeg ikke.

Eighteensound anbefaler ikke deling lavere enn 1,6kHz. Men det betyr kanskje ikke at de ikke kan deles lavere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Eighteensound anbefaler ikke deling lavere enn 1,6kHz. Men det betyr kanskje ikke at de ikke kan deles lavere.
    Produsentenes anbefaling er vel ofte basert på at driveren skal tåle mye juling i proff-sammenheng. Hjemme kan du nok trygt dele lavere uten at det går galt. Angående lydkvaliteteten er det nok vanskeligere å si noe konkret.

bumski

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det deles ihvertfall betydelig lavere i mange DIY konstruksjoner rundt om.

Ser at lyd og lys norge forhandler Eighteensound og har blant annet XT1086 inne om noen skulle ha lyst til å teste

GedLee sin forklaring på hvorfor resonansene i DE-250 ikke er noe å bry seg om:
    "I don't understand the desire to keep "well away from resonance of the B&C". A compression driver on a horn usually has one system resonance right in the middle of the passband. CD resonances are very well damped as they have to be to work on a waveguide. Remember that a CD on a waveguide basically operates in the resistance controlled region of the diaphragm, not the mass controlled region as a direct radiator does."

Han forsvarer selvfølgelig sine egne designvalg. Om han har rett er jo en annen sak. Men det er fakta at veldig mange er happy med DE-250. Det var en fyr som sammenliknet Eighteensound 1060 vs DE-250, han var helt klar på at 250 låt og målte bedre.

En annen sammenlikning av 18sound vs DE-250:
    "
    The main point I made above was that with the DE250 there was no sign of high-Q notches that were seen with the 18sound driver (would not show up clearly on 1/6th octave, but were really bad looking on 1/24th). I gave them to someone who might be able to use them for low quality PA. The lesson I learned was not to be swayed by "features" and very unrevealing data sheets. I'm guessing the differences come from an over-sized compression chamber and the radial phase plug on the 18sound (but that is mostly conjecture, perhaps best to disregard)."

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var målingene klare. Var nesten ikke forskjell fra de første jeg gjorde, men greit å få det sjekket.

Horisontalplanet til venstre, og vertikalplanet til høyre

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ND10 har mange småuroligheter på impedanskurven, men det ser ut til å være en grei driver. Om 1086 gir deg fullt trøkk ved 1200Hz tør jeg ikke si. Jeg tror det skal gå bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de tingene jeg ser mest på med høyttalerelementer, utover frekvensresponsen så klart, er impedanskurven. Den avslører ofte mye interessant. Enkelte avvik er ønskede, andre er veldig uønskede og noen er beviser på at ting kort og godt er nærmest å anse som søppel.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da har jeg lært noe nytt i dag også, aldri vært veldig opptatt av impedanse kurven selv om jeg har lagt merke til forskjellene.

Men hva er din kommentar til at Geddes hevder at resonanser ved bruk av waveguide er et veldig lite problem fordi de dempes betydelig?
    Og som jeg sa, det var jo en som mente f.eks 1060 hørte hjemme i billig PA sammenliknet med DE-250, enda 1060 ser helt topp ut på målingene fra produsent.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En av de tingene jeg ser mest på med høyttalerelementer, utover frekvensresponsen så klart, er impedanskurven. Den avslører ofte mye interessant. Enkelte avvik er ønskede, andre er veldig uønskede og noen er beviser på at ting kort og godt er nærmest å anse som søppel.
    Problemet mitt er at jeg ikke forstår eller leser riktig alle kurver. Ser jo fex. frekvenskurven på de forskjellige men aner ikke hvor mye en dipp der og en pukkel der har å si...
    Eksempelvis de dyre fulltonene til Seas, de har da kurver som sagblader Men skrytes opp i skyene for god lyd...
    Sørsmålet er vel heller om det hørbart kontra målbart.

Hadde vært fint om du kunne gi en innføring i dette Snickers ( Hvordan lese kurver på en "enkel" måte :-D Du besitter utvilsomt nok kunskap om dette

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fot

Denne høyttaleren trenger en fot for å kunne stå støtt.

Det mest nærliggende er vel tykke granittplater slik mange hi-fi nevtrotikere bruker for å isolere sine komponenter, men jeg vurderer stål, da det bygger betydelig mindre for samme antall kg (høyere densitet), og passer mer inn med møbler ellers som alle har ben i børstet stål.
    Noen invendinger mot stål som materiale for foten?
    Undersiden av foten vil få et lag med bitumen for å skåne gulv og dempe vibrasjoner.

Noen som har tips til et sted som selger og gjerne kapper stålplater? Ser for meg at foten skal følge formen på høyttaleren, altså ikke en helt firkantet fot, omtrent som den på bildet under:

-uten-navn-jpg]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger vel fortsatt noen mekaniske bedrifter igjen i Stålfjæra / Stanseveien som tar slike småjobber.
    Ville brukt stein selv , men det er en smakssak :-D
    Sigvartsen steinindustri på Grorud har mye lekker stein, de skjærer på mål og etter tegning. Prisene er heller ikke så gale hvis du nøyer deg med polering på en side...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene Bumski og Gubben

gubben:
    På en måte er er jeg enig at stein er mer eksklusivt, men møblene mine ellers har føtter i børstet stål, + at skikkelig stilig granitt koster en hel del, spessielt om den skal skjæres til.

Har fått beroliggende mailer fra polakkene om at penger er motatt og produksjonen igangsatt, de regnet med å sende den 21-22 ca så er jeg heldig har jeg noe å leke med i romjulen...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har innspill på hvilken fugemasse jeg bør bruke mellom de to kabinett delene? Høyttaleren holdes sammen med skruer og skal kunne deles på senere tidspunkt. Derfor ønsker jeg en fugemasse som tetter best mulig, men limer minst mulig.

Polakkene mente akryl var bedre en silikon. Man har jo ting som Tech 7 som limer ekstremt bra, men jeg skal ha det stikk motsatte...

Noen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om jeg er enig med polakkene gitt. Akryl, iallefall den litt billigere sorten, krymper/tørker ganske drastisk over litt tid. Tror jeg personlig hadde gått for silikon. Har du fått de eller?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått de enda nei , de rakke selvfølgelig ikke å sende før julestria gikk igang. De skal være her i første uken i januar ihvertfall :S Skal poste litt aktivt når de endelig måtte dukke opp.

Har lest det samme som du sier om akryl. Fadern foreslo å enten legge fugen oppå maskeringstape, eventuelt smøre med fett og så legge silikon oppå. Slik blir fuge kun fyllmasse og vil ikke hefte på kabinettet i det hele tatt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mumiene på plass!

Da kan jeg endelig melde at kabinetter/waveguides er kommet frem og ser ut til å være skadefrie! God stemning!

Måtte dra på smilebåndet når jeg åpnet pakken, dette er ingen vanlig høyttaler hva utseendet anngår! At den har fått navnet "Mumien" av polakkene er ikke uten grund. Med pappen rundt ser det akuratt ut som en slik kiste man gravla Pharaoher i gamle Egypt.
    Helt klart et elsk-hat objekt, og for min del er det elsk!
    Lukten var også mildt sagt spesiell, her luktet det glassfiber/Epoxy som har blitt konservert i plasten. Luktet som i en ny seilbåt

Skal legge ut noen bilder etterhvert, men jeg har bare et kompaktkamera og ikke noe særlig belysning her enda så noen gode bilder kan jeg ikke love.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forfra:
    -mumien-1-jpg

Bakfra:
    -mumien-2-jpg

Inn gjennom åpningen til basern:
    -mumien-3-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier : elsk eller hat. baksiden var ikke spesielt pen... Fasongen derimot, Stilig.
    Det må endel timer med lufting til for å bli kvitt lukta. Har en minibuss på jobben, den lukter enda, 2 år gammel.... Særlig i varmen

Har du fått noen tips om demping av "mumien " ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått en del tips, men skal forhøre meg litt ekstra med Jack før jeg lukker dem med silikon.
    Kabinettene er i glassfiber. Det vil si at de er meget stive, men veggene har så og si null absorbsjon, samt at kabinettene er ganske lette.
    Jeg kommer til å kle store deler av innsiden med bitumen plater, samt rockwool på bakvegg, topp og bunn.

Kan tenke meg at hver kabinett veier rundt 12-13kg et sted uten innhold. Jeg kommer nok til å hive i ca 5 kg bitumen plater i hver, 2204H veier 10kg, + foten på 10 kg, så matchvekten blir nok rundt 40kg pr høyttaler. Da skal de fremstå betydelig døere og mer stabile enn nå.... Håper jeg

Må innrømme at jeg egentlig ikke har blitt klok på dette med kabinettkonstruksjoner enda. Noen mener det er ugunstig med for døde kabinetter. Noen mener kabinetter med en smal og høy Q er ønskelig (Stein, marmor etc) andre mener en lavere Q fordelt over et større område er gunstig. Mitt syn er at kabinettet skal farge lyden minst mulig, da burde høy stivhet samt god absorbsjon være veien å gå?

Om noen har gode innspill eller linker til dette temaet er dere velkomne til å dele det her!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har fått en del tips, men skal forhøre meg litt ekstra med Jack før jeg lukker dem med silikon.
    Kabinettene er i glassfiber. Det vil si at de er meget stive, men veggene har så og si null absorbsjon, samt at kabinettene er ganske lette.
    Jeg kommer til å kle store deler av innsiden med bitumen plater, samt rockwool på bakvegg, topp og bunn.

Kan tenke meg at hver kabinett veier rundt 12-13kg et sted uten innhold. Jeg kommer nok til å hive i ca 5 kg bitumen plater i hver, 2204H veier 10kg, + foten på 10 kg, så matchvekten blir nok rundt 40kg pr høyttaler. Da skal de fremstå betydelig døere og mer stabile enn nå.... Håper jeg

Må innrømme at jeg egentlig ikke har blitt klok på dette med kabinettkonstruksjoner enda. Noen mener det er ugunstig med for døde kabinetter. Noen mener kabinetter med en smal og høy Q er ønskelig (Stein, marmor etc) andre mener en lavere Q fordelt over et større område er gunstig. Mitt syn er at kabinettet skal farge lyden minst mulig, da burde høy stivhet samt god absorbsjon være veien å gå?

Om noen har gode innspill eller linker til dette temaet er dere velkomne til å dele det her!
    Gratulerer! Synes de var kule. Noe helt annet enn alt annet for å si det sånn Baksiden gir de bare den litt kule industrielle looken.

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •