To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 252
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    INGEN driver i et constant-directivity-horn klarer seg uten eq.

Kan du forklare dette litt nærmere ?
    Er det horntypen som bestemmer ?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    IMO er noe av poenget med en 2-veis høyttaler med horn å velge et constant directivity-horn, og legge delefrekvelsen der driver og horn matcher mest mulig. I typisk hjemmemiljø vil ønsket spredning være i størrelsesorden 90 grader. En 12" driver har 90 grader spredning ved ca 1,2 kHz. Så der har du delefrekvensen din. Med et 90 graders constant directivity-horn har du tilærmet konstant spredingsmønster fra 800 Hz opp til den frekvensen hvor driver/horn-kombinasjonen ikke lenger klarer å opprettholde spredning (som regel 15-18 kHz - denne frekvensen er høyere i et diffraction-horn sammenliknet med en waveguide). Velg et horn som beholder 90 graders spredningskarakteristikk så langt ned mot delefrekvensen som mulig, og en driver som kan følge med.

Det er få 1" drivere/horn som kan deles ned mot 1-1,2 kHz uten negative konsekvenser for effekttålighet og/eller spredingsmønster. Du trenger et brukbart horn for å beholde spredningsmønster nedover - og en tilstrekkelig kraftig driver som tåler nok effekt til å kunne deles lavt. BMS 4540 (samme driver som JBL 2407) er IMO ikke en slik driver. Du bør velge B&C DE-250 eller (bedre) JBL 2425H. Beyma CP380 er en interessant driver som låter veldig bra, men kan IMO egentlig ikke tas ned til 1,2 kHz.

Del med minst 4-ordens filterflanker.

Interessante horn kan være RCF H100 eller Eighteensound XT1086 (såvidt). Eller - mer klassisk - JBL 2342 eller (best) 2344. Et system med JBL 2425 og 2344 låter svært bra med 2204.

JBL's waveguides (PTH-95HF og liknende) ser veldig bra ut (har imidlertid ingen egen erfaring med disse), og skal brukes sammen med 1,5" drivere (f eks JBL 2435H, som er helt i toppklassen).

Hyggelig med innspill i tråden fra deg grelv!

Waveguide er allerede valgt, det blir en Jean-Michel Le Cleac'h's 12" OSWG håndlaget av glassfiber i polen. 90 grader spredning. Delefrekvense blir som du sier ca 1,2kHz.
    Hva kommer det av at det alltid trengs EQ?

På sikt er planen å finne den "perfekte" driveren, pris tatt i betraktning.

Hva gjør bratte filtere så kritisk ved denne typen konstruksjon? Ser alle nevner dette. Skal dele digitalt så jeg kan forsåvidt dele enda brattere om det er ønskelig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan vil du forklare responsen som jeg har fått lengre oppe?

Selv er jeg litt usikker på hvordan det går til. Er kun DE-250 som oppfører seg slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben

Kan du forklare dette litt nærmere ?
    Er det horntypen som bestemmer ?

Med ett konstand directivity horn har man av natur en fallende respons oppover i frekvens. 6db/okt.

Da setter man inn det som ofte kalles CD-kompensering. En motstand og en kondensater i paralell, som settes i serie med driveren. Da drar man ned den nederste delen av responsen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den fallende responsen kommer av at lydbølgene oppover ikke forsterkers på samme måte som nedover, hornet påvirker ikke direktiviteten oppover på samme måte som nedover? Eller er jeg på jordet nå?

Får ikke det til å stemme helt det heller, siden følsomheten blir lavere? Skjer det noen form form demping oppover? Eller er det fordi de fleste kompresjonsdrivere er målt i horn og har egentlig mindre respons oppover enn i spec?

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kompresjonsdrivere faller av med 6dB/oktav over det punktet som kalles "mass breakpoint frequency". En forenklet formel for å regne ut hvor dette punktet havner, er 2*Fs/Qts. Eller sagt på en annen måte: punket har å gjøre med samlet masse (membran, svingspole), kraften i "motoren" (BL) og opphengets stivhet. Mindre masse gir høyere breakpoint.

Få produsenter pleier å oppgi dette punktet. Du kan få en indikasjon ved å se på frekvenskurven for "plane wave tube" - som er nær den "naturlige" kurven driveren har uten påvirkning av et horn.

For de fleste kompresjonsdrivere ligger punktet på mellom 3 og 6 kHz. F eks for en JBL 2425 ligger punktet på 3, 5 kHz.

For å få en mest mulig rett frekvenskurve, må denne responsen kompenseres. Det kan skje på to måter: akustisk (med selve hornet), eller elektrisk (gjennom kompensasjon i delefilteret).

De fleste horn har en frekvenskurve som er en funksjon av spredingsmønsteret. Tradisjonelle horn konsentrerer effekten ved høyere frekvenser ("beaming"), og får derfor en stigende frekvenskurve målt på axis sammenliknet med "resten". Med riktige paramentre kan denne stigningen kompensere for kompresjonsdriverens fallende kurve. Ulempen med dette, er at spredingsmønsterer ikke er konstant. Frekvenskurven er fallende straks du beveger deg utenfor sweet-spot.

Constant-directivity-horn ("CD-horn") beamer mye mindre enn tradisjonelle horn, og har derfor en mye rettere frekvenskurve over hele spredningsområdet. Derfor må kompresjonsdrivere alltid kompenseres elektrisk hvis slike horn skal benyttes. Fordelen med slike horn er en mye jevnere spredingskurve for større deler av frekvensområdet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lærte vi litt i dag også. Litt forvirrende med alt for mye å velge i .
    Er Beyma TD-194 et bra CD horn ? Beyma oppgir sine data med horn montert såvidt jeg kan se.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-horn er som regel bare CD i horisontalplanet. Eighteensound XT 1086 er det grommeste hifihornet jeg kjenner til. Det har et langt mer interessant spredningsmønster enn CD-horn IMO.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kompresjonsdrivere faller av med 6dB/oktav over det punktet som kalles "mass breakpoint frequency". En forenklet formel for å regne ut hvor dette punktet havner, er 2*Fs/Qts. Eller sagt på en annen måte: punket har å gjøre med samlet masse (membran, svingspole), kraften i "motoren" (BL) og opphengets stivhet. Mindre masse gir høyere breakpoint.

Få produsenter pleier å oppgi dette punktet. Du kan få en indikasjon ved å se på frekvenskurven for "plane wave tube" - som er nær den "naturlige" kurven driveren har uten påvirkning av et horn.

For de fleste kompresjonsdrivere ligger punktet på mellom 3 og 6 kHz. F eks for en JBL 2425 ligger punktet på 3, 5 kHz.

For å få en mest mulig rett frekvenskurve, må denne responsen kompenseres. Det kan skje på to måter: akustisk (med selve hornet), eller elektrisk (gjennom kompensasjon i delefilteret).

De fleste horn har en frekvenskurve som er en funksjon av spredingsmønsteret. Tradisjonelle horn konsentrerer effekten ved høyere frekvenser ("beaming"), og får derfor en stigende frekvenskurve målt på axis sammenliknet med "resten". Med riktige paramentre kan denne stigningen kompensere for kompresjonsdriverens fallende kurve. Ulempen med dette, er at spredingsmønsterer ikke er konstant. Frekvenskurven er fallende straks du beveger deg utenfor sweet-spot.

Constant-directivity-horn ("CD-horn") beamer mye mindre enn tradisjonelle horn, og har derfor en mye rettere frekvenskurve over hele spredningsområdet. Derfor må kompresjonsdrivere alltid kompenseres elektrisk hvis slike horn skal benyttes. Fordelen med slike horn er en mye jevnere spredingskurve for større deler av frekvensområdet.

Litt vesentlig å understreke at det er energiresponsen og ikke frekvensresponsen vi her snakker om. Sånn sett skiller ikke en kompresjonsdriver seg særlig fra et annet element. Det som blir litt spesielt med kompresjonsdrivere er at man har tatt med Fs og Qts i regnestykket for å gi en klarere indikasjon på hvordan driveren jobber sammen med et horn. Man kan si at i et horn med eksakt lik spredning ved alle frekvenser så vil utregningen være en ganske god indikasjon på frekvensresponsen (sånn sett er planar tube wave som du nevner svært interessant). Grunnen til at jeg synes dette er viktig er at om man bruker et CD-horn så er som regel vertikalspredningen tiltagende nedover i frekvens. Det gjør at frekvensresponsen kan bli ganske jevn on axis og uten det helt store behovet for EQ.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på : Constant Coverage og constant direct ? ( CD )

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    CD-horn er som regel bare CD i horisontalplanet. Eighteensound XT 1086 er det grommeste hifihornet jeg kjenner til. Det har et langt mer interessant spredningsmønster enn CD-horn IMO.
    Dette kommer jo helt an på hornet. Strengt tatt er ingen horn 100% CD - spredningskontrollen kollapser nedover i frekvensområdet stort sett avhengig av hornets munningsareal, og oppover avhengig av halsdiameter. Sånn sett er det uansett aldri mer enn tilnærmet CD vi snakker om.

Men når det er sagt, er det stor forskjell på horn og hvor mye CD de har. Du skal f eks ha et ganske stort horn for å oppnå CD ned mot (eller under) 1 kHz.

Horn kan uformes på ulik måte. Det er slik sett ingen teoretisk forskjell på CD i horisontal- eller vertikalplanet. Dette er kun en funksjon av hornets utforming. Alle horn kan konstrueres til å gi tilsvarende CD både horisontalt og vertikalt.

Om dette er ønskelig: ja, det er en annen sak. I det øyeblikk hornet havner på en baffel, får et delefilter koblet til seg og skal virke sammen med én eller flere andre drivere: da er det slett ikke sikkert dette lenger blir særlig CD. Spreding blir en funksjon av delefrekvens, filterflanker og elementenes plassering i forhold til hverandre. I praksis er det gjerne CD i vertikalplanet man da ofte renonserer på (eller velger bort).

Jeg regner XT1086 som et CD-horn. I dette hornet trenger alle drivere (som jeg har testet) kompensasjon. Hornet har en ganske konstant spredingsmønster fra 1,8 kHz og oppover, både horisontalt og vertikalt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for oppklaring!

Geddes har jo valgt DE-250 som driver, så den er sikkert egnet til formålet og er på på listen over kandidater.

Beyma CP380 og JBL 2425 noteres som kandidater :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grelv: Bare for å unngå misforståelser. Jeg regner constant directivity horn som de hornene som er i tråd med EV sitt patent fra 1978. Det er et hybridhorn som i hovedsak handler om å få mest mulig jevn beam-bredde. Beam-høyden på den typen horn er ikke kontrollert.

1086 er et elliptisk horn. Det har mye til felles med det vi normalt kaller waveguide (som pr definisjon ikke er waveguide).

EDIT: Og JA, 1086 trenger i høyeste grad EQ.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Geddes har jo valgt DE-250 som driver, så den er sikkert egnet til formålet og er på på listen over kandidater.

Beyma CP380 og JBL 2425 noteres som kandidater :P
    Personlig ville jeg vurdert å styre unna B&C-driver i en hifihøyttaler. Skulle jeg dele aktivt ville jeg gått for 18-sound 1095. Skulle jeg dele passivt ville jeg gått for 1018 eller 1075.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg vurdert å styre unna B&C-driver i en hifihøyttaler. Skulle jeg dele aktivt ville jeg gått for 18-sound 1095. Skulle jeg dele passivt ville jeg gått for 1018 eller 1075.
    Flott med innspill fra deg i tråden Snickers!

-Hvorfor styrer du unna B&C drivere? De-250 som er omtalt her for mye god omtale og måler bra flere steder jeg har sett dem, de er ikke så dyre heller.

- Jeg skal dele aktivt, hva gjør 1095 spessielt egnet til dette? Kan den deles så lavt som 1,2kHz?

PS: Jeg skal ikke bruke XT1086 i denne omgang. Jeg skal bruke en 12" OSWG som likner mer på Geddes sine horn.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner constant directivity horn som de hornene som er i tråd med EV sitt patent fra 1978. Det er et hybridhorn som i hovedsak handler om å få mest mulig jevn beam-bredde. Beam-høyden på den typen horn er ikke kontrollert.
    Dette synes jeg var en litt rar definisjon. EV har jo selv laget horn med jevn horisontal og vertikal beam width og kalt det constant directivity. Trodde ikke det var så uvanlig å konstruere horn med jevn vertikal spredning. Men det er kanskje ikke alle som er like omstendelige med å dokumentere respons off axis i alle retninger som EV er.

Jeg har vært borti kombinasjonen XT1086 + Beyma CP380M. Låter veldig bra, men blir litt spinkelt om det deles for lavt. Jeg mener å huske at jeg leste om noen på diyaudio.com som foretrakk denne kombinasjonen framfor Beyma TPL-150H. Muligens på grunn av den veldig smale vertikale spredningen til bånddiskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg vurdert å styre unna B&C-driver i en hifihøyttaler.
    Hva er feil med DE10 og DE250?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner constant directivity horn som de hornene som er i tråd med EV sitt patent fra 1978. Det er et hybridhorn som i hovedsak handler om å få mest mulig jevn beam-bredde. Beam-høyden på den typen horn er ikke kontrollert.
    OK, da er vi nok enige: men jeg synes nok også dette er en mye snevrere definisjon av begrepet enn den jeg oppfatter som alminnelig. Både JBL, EV, Altec og flere andre har brukt begepet "Constant Directivity" (eller "Constant Coverage") i white-papers og AES-papirer (fra Keele, Smith, Eargle og andre) de siste 30 årene. Her er et godt eksempel: JBL Technical Notes Volume 1 Number 11

Skulle jeg dele aktivt ville jeg gått for 18-sound 1095. Skulle jeg dele passivt ville jeg gått for 1018 eller 1075..
    Interessant. Jeg har aldri hatt anledning til å prøve noen Eighteensound driver. Kan du utdype litt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes DE250 er en oppskrytt driver. Mye resonanser som står i veien for den absolutte roen. Ingen versting, men heller ingen ener, men som du skriver, den er jo billig, noe den ikke er alene om.

1095 har et par kammerresonanser som gir to impedanstopper i nedre diskantområdet. Det kan være komplisert å få til et godt passivt filter med en slik impedanskurve. Lettere å håndtere 1018 og 1075 med bare en impedanstopp.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes DE250 er en oppskrytt driver. Mye resonanser som står i veien for den absolutte roen. Ingen versting, men heller ingen ener, men som du skriver, den er jo billig, noe den ikke er alene om.

1095 har et par kammerresonanser som gir to impedanstopper i nedre diskantområdet. Det kan være komplisert å få til et godt passivt filter med en slik impedanskurve. Lettere å håndtere 1018 og 1075 med bare en impedanstopp.
    Beklager å kuppe tråden.. Men siden det er noen her som har peiling just nu..
    Vil et 1086 horn gå bra sammen med Beyma CD 10 nd ? deling rundt 1200hz
    Driverene har jeg allerede kjøpt ops:

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •