To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 252
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, de er nok litt elsk hat ja. Ikke alle rom som kler dem. Man kan få dem levert i alle farger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt DE-250 on-axis i ett billig horn.

+-1dB fra 1KHz til ca 12KHz uten filter. Ikke dårlig. Skal måle off-axis i morgen, dersom jeg rekker.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

+-1dB fra 1KHz til ca 12KHz uten filter. Ikke dårlig. Skal måle off-axis i morgen, dersom jeg rekker.
    Wow, det er mer enn godkjent... Blir spennende å se off-axis da, det er jo rimelig viktig for å oppnå mest mulig konstant spredning.

Hva tror du om de billig waveguidene fra Parts Express, Dayton etc? Er jo fryktelig billig, og flere som rapporterer veldig gode resultater, men så er det jo selvfølgelig en og annen som mener det bare er drit.. Sprikende tilbakemeldinger rett og slett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hva tror du om de billig waveguidene fra Parts Express, Dayton etc? Er jo fryktelig billig, og flere som rapporterer veldig gode resultater, men så er det jo selvfølgelig en og annen som mener det bare er drit.. Sprikende tilbakemeldinger rett og slett.

Tror dette avhenger av referansen din, og hva du egentlig er på jakt etter. Selv gidder jeg ikke teste dem engang, da de har en del "attributter" som gjør den uaktuelle. Hovedsakelig for høy cut-off.

Om de faller i smak eller ikke avhenger av en del parametere:

-Hvordan har du tenkt å implementere dem?
    -Hvordan har du tenkt å bruke de ferdige høyttalerne (rom/plassering)?
    -Hvor stor sweetspot ønsker du å lage?
    -Hvilken driver kobler du til (frekvens/fase/impedans)?
    -Hvor høy kvalitet er du ute etter å oppnå?

Har sikker glemt noe, men det er nå noe å starte med.

Målingen av DE-250 ble gjort på dette hornet: Eminence H290 1" Bi-Radial Horn 90x40 2/3-Bolt | Parts-Express.com

Edit: Skulle jeg prøvd noen av de billige måtte det bli B&C ME-10 i en liten toveis.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men dette gjelder vel for dyrere waveguides også?

Jeg tenker å implementere dem på samme måte som jeg sagt tidligere i tråden, i en kompakt to veis, hvor bass-mellomtonen er JBL 2204H. Delefrekvens bør være mellom 1 og 1.3khz tenker jeg da spredningen i dette området er ca lik for bassen og en 12" waveguide...

Hva diktirerer cut off bortsett fra størrelsen? Styrken i hornet? Geometrien?

F.eks denne: Dayton H6512 6-1/2" x 12" Waveguide 1" Threaded | Parts-Express.com eller denne:
    Dayton H12RW 12" Round Waveguide 1" Threaded | Parts-Express.com , hadde vært artig å prøve.. E

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Greit nok, men dette gjelder vel for dyrere waveguides også?

2: Hva diktirerer cut off bortsett fra størrelsen? Styrken i hornet? Geometrien?
    1: Jada. Jeg var bare spesifikk for de billige som PE selger.

2: Mulig jeg har glemt noe, men munningsareal, og dybde. Det er ikke lurt å bruke ett horn helt ned til cutoff. Du bør ligge litt over. så dersom cut-off er 1000Hz, ville jeg ikke presset det lengre ned enn til 1300-1400Hz. Synes dette blir i høyeste laget for en "vanlig" 12". Med en 10" burde det passe veldig bra.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GDN-30-400-8-SE - Kino domowe, głośniki, kolumny - STX polski producent

Hva tror dere med peiling om denne? Er ikke dette en helt vanvittig spec uansett pris? Har muligheten til å bestille med meg disse også...

Gjennomsnittelig 100db følsomhet 100-3khz (se kurven), jevn frekvensgang, FS på 41, QTS 0,37....

Jeg har skjønt at de bruker en liten og lett alu voice coil for å oppnå høy følsomhet. Det gjør at de tåler mindre varme enn moderne kobber voice coils. Men for meg som skal lage en hjemmehøyttaler som skal spille med et snitt på 0,1-5W og peaker opp mot 100W har liten bruk for enorm power handling.
    Det mener også fyren som designer høyttalere hos autotech. Han mener STX er ekstremt gode til prisen. Han hevder ikke det er bedre enn noe annet, men han mener det er unødvendig å betale for den ekstreme effekttåligheten i elementer fra JBL, B&C osv. Jack hos autotech har ikke målt reelle T/S parametere før han satt dem inn i sine Mumier, men han mener at STX generelt oppgir like troverdige specs som andre produsenter..

Kanskje jeg bare skal bestille med for å prøve? Eller er dette åpenbart scam?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stygg dip rundt 700Hz ca 4db. Bare 2" svingspole og 2-lags. Tynn presset stålkurv............skeeeeeeptisk.

Frekvenskurven er kraftig glattet, så ta den med en klype salt.

Hva med denne? AE Speakers Online Store

Eventuelt: SP-30A/250PA

-Tim

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stygg dip rundt 700Hz ca 4db. Bare 2" svingspole og 2-lags. Tynn presset stålkurv............skeeeeeeptisk.

Frekvenskurven er kraftig glattet, så ta den med en klype salt.

Hva med denne? AE Speakers Online Store

Eventuelt: SP-30A/250PA

-Tim
    Takk for tilbakemeldin, jeg er også skeptisk.
    Litt uenig i at dippen på 700hz er stygg. On-Axis (blå kurve) er den bare 2,5db. Det vil si minimumsfølsomhet på 97,5db. Elemnter fra B&C, Beyma og Eminence er ikke noe jevnere (heller værre stort sett). JBL 2206H er muligens betydelig rakere som en av svært få...

2" svingspole er jo lite i PA verdenen, men jeg har ikke bruk for enorm termisk kapasitet heller da. Den lille og lette svingspolen er jo antakeligvis det som gir høy følsomhet, men også kort slaglengde...

De leveres med alukurv mot pristilegg, noe jeg ble anbefalt av designeren fra autotech.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men kanskje relevant likevel. Er det egentlig noen forskjell på horn og waveguide ? Har riktignok ikke sett kvadratiske eller rektangulære wg.....
    Men mange runde horn.
    Mulig jeg må kjøpe noen midlertidige horn til mitt prosjekt, fatter er ikke av de raskeste. Noe billig som kan anbefales ? Deling ca. 1200 hz med Beyma CD10 nd. Har sett på TD-194 fra Beyma og et kort Tractrix fra Faital pro. Ellers har Ljudia noe fra Eminence.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GedLee sier:
    "Hence all waveguides are horns, but not all horns are waveguides. A waveguide needs to be designed with directivity as a fundamental characteristic, something that the horn approach cannot do. Horns are simply loading devices where the directivity is not predictable and hence it cannot be said to be a design criteria."

Slik jeg ser det er det to sider av samme sak, men en wave guide har som primærfunksjon å nettopp "guide" lydbølgene. Et horn handler like mye om eller ofte kun om å gjøre om trykk til hastighet. En slags impedance converter.

Dette strides de lerde om, og en definisjon forandrer seg gjerne med tiden osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fundamental forskjell på horn og waveguide dersom man følger Geddes.

Et horn definerer han som ett system som følger Webster hornlikning i en eller annen form. I denne likningen er det gjort en del forenklinger og tilnærmelser som ikke stemmer med virkeligheten. Blant annet anntar Webster at bølgen som kommer ut av driveren er en planbølge. For å få til constand directivity brukes den en difrasksjonssliss i hornmunningen. Denne diskontinuiteten gir diffraksjon, som gjør at frekvensresponsen blir flat. Bakdelen er at det også forårsaker tverrgående bølger i hornet, både horisontalt og vertikalt. Det gir også refleksjoner tilbake inn i throaten.

Med en waveguide (fortsatt Geddes) så ser han for seg en fasong på munningen som ikke tvinger bølgen til å gjøre noe annet enn det som er naturlig. Han anntar sfærisk bølgefront, og da blir det den "oblate speroidal" varianten som fungerer best. Den er basert på oblate sfærisk koordinatsystem. Dette er ett naturlig geometrisk valg, siden det er tilnærmet en sfærisk bølge som kommer ut.

Det er likevel noen hull i Geddes sin grunnteori. Han har forutsatt (senere dementert) at bølgen kun beveger seg langs èn dimensjon. Rett frem. Dette er ikke helt korrekt, men ganske nært. Videre tar den utgangspunkt i en waveguide av uendelig lengde. I praksis må man gjøre noe med munningen for ikke å få diffraksjon/refraksjon på kanten. Dette har han selv løst, ved å runde av munningen av waveguiden.

Grunnen til at jeg er skeptisk til dippen på det elementet, er at den er så bred. dipper som har meget smal båndbredde er av mindre betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se bort fra denne. Oppdaget at jeg har gjort en gigatabbe.

Jeg målte ikke med den mikrofonkapselen jeg trodde. Det betyr at jeg har kjørt polariseringsspenning inn på en prepolarisert kapsel. Jeg vet ikke hvor mye feil det blir, men skal måle på nytt i neste uke.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bort fra denne. Oppdaget at jeg har gjort en gigatabbe.

Jeg målte ikke med den mikrofonkapselen jeg trodde. Det betyr at jeg har kjørt polariseringsspenning inn på en prepolarisert kapsel. Jeg vet ikke hvor mye feil det blir, men skal måle på nytt i neste uke.
    Ok, jeg kan ikke si jeg fult ut forstår det du akkuratt forklarte men bra du gjør noen målinger Slikt trenger vi her på forumet. Gode målinger, f.eks polar plots over mange drivere og horn slik man finner på enkelte fora er mye mer verdt en subjektive skildringer fra enkeltpersoner for min del

Noe annet:
    Designere hos autotech anbefaler meg BMS ringradiator som en eventuell oppgradering over den medfølgende diskanten. Denne ringradiator typen var en av få kompresjonsdrivere som var betydelig/hørbart smoothere ifølge han. Noen som forhandler BMS i norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skaffe deg BMS.

Hvilken modell?

Forklaring: De fleste B&K mikrofonene vi har er kondensatormikrofoner. Det betyr at den skal forspennes med 200V for å "spenne opp" membranet. Omtrent som statorene på en elektrostat. En prepolarisert, er dopet med elektroner fra fabrikk, slik at denne ekstra spenningen er unødvendig. Du ødelegger ikke mikrofonen med å gjøre feil, men det varierer fra kapsel til kapsel, hvor mye feil det blir.

Når det gjelder måledatabase, vet jeg ikke helt. Det må i såfall være meget godt dokumentert hvordan målingene er gjort. Som du ser er det veldig fort gjort å gjøre feil. Var tilfeldig at jeg oppdaget det, siden resultatene var omtrent slik jeg anntok på forhånd.

Edit: Send meg eposten din, så skal jeg sende deg en fin pdf om mikrofoner.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS 4540ND jeg har fått anbefalt
    http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms...0nd_t.data.pdf

Syntes kurvene virker litt røffe? litt mye nivå ved 2-3kHz i forhold til ved 15hz, hadde den sunket jevnt til 30, hadde det sett penere ut, men mulig dette forandrer seg med forskjellige waveguides?

Waveguiden jeg kjøper er gjenget og beregnet på slike screw mount drivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at elementet bryter opp ved ca 16-18KHz. Er ikke sikkert det er ett problem.

Ellers ser kurven helt grei ut. Du vil trenge standard CD kompensering for å ta ned "skråen" på kurven. Og så mest sannsynlig et "shelving" ledd, for å redusere energien fra 15KHz og opp. Du bør lande på en følsomhet på rundt 102-103dB/1w/1m, gitt samme effektivitet på hornet du kjøper.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, han mr. Jack var veldig klar på at det var denne ringradiator typen han syntes var spessielt god, men meningene om den ellers virker ganske delte. Og at de er sære på hvilke horn som funker bra.

På papiret ser f.eks DE-250 som du har testet bedre ut. Den får jo også så og si kun bra kritikk for ytelse/pris.
    Den som følger med er også mye jevnere i frekvensrespons og skal fungere bra uten EQ.

Uansett kommer jeg til å begynne med den medfølgende diskanten og JBL 2204H.
    Så blir det nok andre elementer på begge plasser en gang i fremtiden når jeg kan lage et ordentlig multisubb oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sendt deg mail

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, han mr. Jack var veldig klar på at det var denne ringradiator typen han syntes var spessielt god, men meningene om den ellers virker ganske delte. Og at de er sære på hvilke horn som funker bra.

På papiret ser f.eks DE-250 som du har testet bedre ut. Den får jo også så og si kun bra kritikk for ytelse/pris.
    Den som følger med er også mye jevnere i frekvensrespons og skal fungere bra uten EQ.
    IMO er noe av poenget med en 2-veis høyttaler med horn å velge et constant directivity-horn, og legge delefrekvelsen der driver og horn matcher mest mulig. I typisk hjemmemiljø vil ønsket spredning være i størrelsesorden 90 grader. En 12" driver har 90 grader spredning ved ca 1,2 kHz. Så der har du delefrekvensen din. Med et 90 graders constant directivity-horn har du tilærmet konstant spredingsmønster fra 800 Hz opp til den frekvensen hvor driver/horn-kombinasjonen ikke lenger klarer å opprettholde spredning (som regel 15-18 kHz - denne frekvensen er høyere i et diffraction-horn sammenliknet med en waveguide). Velg et horn som beholder 90 graders spredningskarakteristikk så langt ned mot delefrekvensen som mulig, og en driver som kan følge med.

Det er få 1" drivere/horn som kan deles ned mot 1-1,2 kHz uten negative konsekvenser for effekttålighet og/eller spredingsmønster. Du trenger et brukbart horn for å beholde spredningsmønster nedover - og en tilstrekkelig kraftig driver som tåler nok effekt til å kunne deles lavt. BMS 4540 (samme driver som JBL 2407) er IMO ikke en slik driver. Du bør velge B&C DE-250 eller (bedre) JBL 2425H. Beyma CP380 er en interessant driver som låter veldig bra, men kan IMO egentlig ikke tas ned til 1,2 kHz.

Del med minst 4-ordens filterflanker.

Interessante horn kan være RCF H100 eller Eighteensound XT1086 (såvidt). Eller - mer klassisk - JBL 2342 eller (best) 2344. Et system med JBL 2425 og 2344 låter svært bra med 2204.

JBL's waveguides (PTH-95HF og liknende) ser veldig bra ut (har imidlertid ingen egen erfaring med disse), og skal brukes sammen med 1,5" drivere (f eks JBL 2435H, som er helt i toppklassen).

INGEN driver i et constant-directivity-horn klarer seg uten eq.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •