To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 252
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    EDIT: fikk svar etter 10 min på mail (ikke avshop dette altså!). Ser ut til at prisene har steget. 180 euro for et par 12" wabeguides og 60 euro i frakt til norge. 240 euro totalt eller nøyaktig 2000 NOK.
    Fortsatt ingen upris.

bumski

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og de er super hyggelige og raske på mail så langt

Vurderer faktisk å kjøpe hele Mumie kabinettet deres, hvor waveguide inngår. Dette er nøyaktig like stort i volum som mine beregnede kabinetter, JBL 12" passer rett inn og de er etter min smak dritfete. Vi får se hva total prisen ender på, men trolig blir ikke disse noe dyrere med deres anbefalte diskant enn 2 stk Beyma TPL-150H... Det er jo et risiko prosjekt, men jeg får plenty med oppbakking fra disse gutta som kjenner dem til minste detalj og kan hjelpe til med å velge beste XO verdier osv. Dessuten får jeg et design og en finish jeg kan bare glemme om jeg skal bygge selv fra scratch...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og de er super hyggelige og raske på mail så langt
    Jeg venter på et sett av de hvite som ligger på gulvet på bildet under. Polakkene virker seriøse, men transporten har gått svært treg. Det er nå snart 6 uker siden de ble sendt. Jeg etterlyste dem før helgen og i dag fikk jeg et direktenummer hos Bring. De har hatt de liggende i et par uker, og påstår at de ikke har fått tak i meg. Men vi får håpe at ting ordner seg snart.

Kassene du ønsker deg ser bra ut. Det er kanskje flere som er interessert slik at et gruppekjøp kan ordnes.

bumski

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått pristilbud på 640 euro med frakt pr par, 700 euro med deres anbefalte diskant.

Hadde gjerne gjort et powerbuy her, men jeg tror neppe det er mange nok interesserte på kort varsel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått pristilbud på 640 euro med frakt pr par, 700 euro med deres anbefalte diskant.

Hadde gjerne gjort et powerbuy her, men jeg tror neppe det er mange nok interesserte på kort varsel.

Det ble for kort varsel ja.....Kunne godt tenkt meg å teste de.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekre horn, har sett disse før i andre fora. Hvis det går skeis med de fatter skal lage til meg er dette en fin mulighet.
    Litt OT , har dog aldri sett på Polen som produsent av Haifai :-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det ble for kort varsel ja.....Kunne godt tenkt meg å teste de.
    Skal si fra hva som skjer her jeg, men siden jeg ønsker å bygge disse i juleferien er det ikke mulig for min del å vente så alt for lenge med å bestille. Må regne med to-tre uker i leveringstid tror jeg.

Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Utrolig lekre horn, har sett disse før i andre fora. Hvis det går skeis med de fatter skal lage til meg er dette en fin mulighet.
    Litt OT , har dog aldri sett på Polen som produsent av Haifai
    Ikke jeg heller, men polakker kan mye rart .
    Designet(geometrien) til disse hornene er laget av en franskmann og hornene måler svært bra. Finnes en sammenlikning av mange waveguider og drivere på DIY forums, deres design er det som kanskje måler best i akkurat den testen ihvertfall. Dette er riktignok et mye større horn enn det jeg skal ha, men det sier noe om at dette ikke er tilfeldige hjemmesnekrede design. Så får vi håpe at polakkene kan prosessen med MDF, glassfiber og karbon så godt som de påstår...

Jeg har ikke bestilt enda, men jeg er svært fristet til å hoppe i det i øyeblikket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si fra hva som skjer her jeg, men siden jeg ønsker å bygge disse i juleferien er det ikke mulig for min del å vente så alt for lenge med å bestille. Må regne med to-tre uker i leveringstid tror jeg.

Jeg har ikke bestilt enda, men jeg er svært fristet til å hoppe i det i øyeblikket.
    Jeg har ikke mottatt mine ennå, 7 uker etter betaling. Tviler sterkt på at du får noe å jobbe med i juleferien.

bumski

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går trolig ikke i fella med disse hornene/Waveguidene. Mine tidligere horn fra Azurahorn i Australia er basert på akkurat denne formelen fra JMLC (Jean Michel LeCleach). De får meget gode tilbakemeldinger på bla DiyAudio og andre fora, også i forhold til ikke å gi "horn-honk".

Veldig lekre de kabinettene også. Det er jo høy WAF her også!! Anbefaler de noen spesielle bassere til denne? Har de da også ferdige XO etc? Vet du?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de har annbefalte bass og diskanter som de kan selge deg, men hvilken som helst 1" diskant og 12" bass bør passe.

De kan også selge deg komplett XO med høykvalitetskomponenter ja.

Jeg bestiller kabinett med waveguide og diskant. Basser har jeg allerede og XO fikser jeg digitalt. Terminaler og dempemateriale må også ordnes selv.

Jeg har blitt enig med polakkene om de skal sende Post Restante til Sverige, slik at jeg slipper å få krøll med norsk toll. Bedre å ta dem inn selv. Produksjonstiden er ca 7 dager og leveringstiden til sverige bør være under 7 dager.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Jeg har ikke mottatt mine ennå, 7 uker etter betaling. Tviler sterkt på at du får noe å jobbe med i juleferien.

bumski
    Jeg får mine sendt til Sverige, det mener polakkene selv at bør gå betydelig bedre siden Sverige er i EU. Får håpe at dette går bedre enn det har gjort for deg! Han nevnte deg spessielt i mailen og ønsket egentlig aldri mer å sende noe til Norge hvis han ikke var helt nødt. :P

BTW: tusen takk for at du tipset meg om disse bumski! =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer gjerne på en liten lytt når du får disse! Bor du i nærheten av hovedstaden?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kommer gjerne på en liten lytt når du får disse! Bor du i nærheten av hovedstaden?
    Det kan sikkert ordnes når vi kommer så langt

Jeg bor i hovedstaden faktisk
    Men mulig det er best å ta demo i Lier hvor jeg skal bygge dem. Der har jeg godt med plass og 500m til nærmeste nabo ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse synes jeg virker veldig spennende! Har du spurt de om følsomheten? Utfra at de bruker en kompresjonsdiskant kan jo disse fort ende opp rundt 1W/100db?

Edit: Jeg er veldig klar uansett Lier eller Oslo etter jul en gang

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten begrenses av 12" bassern. Jo mer dypbass du ønsker jo lavere følsomhet stort sett. Jeg går for et kompromiss på ca 95db følsomhet. Du får bassere med følsomhet opp mot 102 db tror jeg, men da må du beregne å ha subber som kan deles høyt (ca 150hz). Når jeg flytter ut av denne leiligheten til et mer egnet rom kommer jeg nok til å gjøre nettopp dette. 12" med høyest mulig følsomhet og så mange subber som mulig plasert rundt i rommet slik GedLee gjør det, og antakeligvis plugge igjen bassportene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til Jack (Autotech) for to timer siden. Fikk langt svar for 20 minutter siden. Veldig raskt og veldig profft Han sier han kan custom-make kabinetter. Han sier du kan få respons ned mot 50hz ved å bruke 100L mumier. Original mumie er vel 65L og da er responsen med elementet han bruker ca 80hz. Han anbefaler da selvfølgelig subber. De konstruerer også XO til det han har av drivere.
    Utrolig fett design på alt sammen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje den nye 15" OSWG kan kombineres med en 15" bass i en større mumie? Det kunne jo bli tøft.

bumski

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minner jo mer om et "long throw" horn enn en waveguide? Sikkert fett uansett. Vi har en tendens til å tilstrebe noe som måler oppimot 100% osv., men de færreste av oss klarer å høre forskjell med forskjellig utstyr og i forskjellig rom....

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sendte mail til Jack (Autotech) for to timer siden. Fikk langt svar for 20 minutter siden. Veldig raskt og veldig profft Han sier han kan custom-make kabinetter. Han sier du kan få respons ned mot 50hz ved å bruke 100L mumier. Original mumie er vel 65L og da er responsen med elementet han bruker ca 80hz. Han anbefaler da selvfølgelig subber. De konstruerer også XO til det han har av drivere.
    Utrolig fett design på alt sammen!
    Ja større volum vil deg slakere avrulling og muligheten til å tune hele kassen lavere inge tvil om det.

Mitt element spiller mere bass enn elementet de bruker, men har også litt lavere følsomhet regner jeg med. Jeg får simulert -6 db vd ca 40hz og jeg regner med at med roomgain vil den spille flatt ned dit og -3db burde være ved ca 38-35hz. Helt ok for en musikkhøyttaler i ikke så store rom. Man må av og til huske på i jakten på den perfekte høyttaler at man ikke kan omgå de fysiske lover. Skal en høyttaler spille "perfekt" i det hørbare området koster det mye og tar stor plass. Se på hvilket som helst referanse system. Dog er det mulig å komme langt på vei om man gjør kompromisser på de rette plassene.

Normale hi-fi høyttalere strekker seg heller ikke ned til 30hz ekkofritt. De fleste er avhengig av en hvis drahjelp fra rommet nedover. Er de ikke det har de ofte en tendens til å låte boomy med mindre de brukes i svært store rom 50 kvm +....

Skal du først ha en større mumie er det ikke så dumt å vurdere støre elementer/waveguide heller slik bumski nevner, jo storre jo bedre med tanke på spredningskontrollen. Tror den andre modellen på bildet over spiller ganske fett! Har du et dedikert lytterom og tåler den ekstra kostnaden i forhold til mumien ikke er et problem hadde jeg helt klart valgt den...

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg as... de kabinettene der var j@#lig stygge! :O