To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 252
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hm, må lese litt mer...
    Gjør det, dette er jo DIY heaven. Mix og match etter hvilke behov du har...

Det eneste problemet i mitt tilfelle er volumkontroll. Greit nok å regulere volumet digitalt under testing, men når det er ferdig vil jeg nok ønske meg en analog preamp med fjernkontroll mellom DSP og forsterkere.

Noen som vet om en god og rimelig multikanals preamp (ikke reciever, de vet jeg om :P)

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg er noe nøktern siden jeg sparket DEQX ut av anlegget tidligere. (Riktignok den gamle modellen). Hva volumkontroll angår: DacT + Doxa.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg er noe nøktern siden jeg sparket DEQX ut av anlegget tidligere. (Riktignok den gamle modellen). Hva volumkontroll angår: DacT + Doxa.
    Joa det skjønner jeg godt, hevder ikke på noen måte at dette er den endelige løsningen for meg eller noen andre, men et veldig fint utgangspunkt for å ta steget over til aktiv deling er det helt klart.

Med 3 små kort har man en komplett rig som lar deg eksperimentere med alt mulig rart. Så kan man jo velge å oppgradere et, flere eller alle sider ved anlegget senere og sammenlikne med dette oppsettet.

Å hekte på en litt bøsere forsterker enn de 2x20W deres digiAmp tilbyr er vell første bud..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Joa det skjønner jeg godt, hevder ikke på noen måte at dette er den endelige løsningen for meg eller noen andre, men et veldig fint utgangspunkt for å ta steget over til aktiv deling er det helt klart.

Med 3 små kort har man en komplett rig som lar deg eksperimentere med alt mulig rart. Så kan man jo velge å oppgradere et, flere eller alle sider ved anlegget senere og sammenlikne med dette oppsettet.

Å hekte på en litt bøsere forsterker enn de 2x20W deres digiAmp tilbyr er vell første bud..
    Jeg ville helt klart gått for en digtial inn/analog ut-løsning kombinert med en flerkanals passiv DacT-atternuator som foret Doxas effekttrinn.
    DACT audio attenuators

Det er mye nytt (og vått?) krutt i hifisfæren for tiden, men dette er godis hva empirisk analogt angår. Er lommeboken dyp og bugnende, så hyrer man Tim de Paravicini (EAR-Yoshino) til å skreddersy - noe Paul McCartney har gjort.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gått for en digtial inn/analog ut-løsning kombinert med en flerkanals passiv DacT-atternuator som foret Doxas effekttrinn.
    DACT audio attenuators

Det er mye nytt (og vått?) krutt i hifisfæren for tiden, men dette er godis hva empirisk analogt angår. Er lommeboken dyp og bugnende, så hyrer man Tim de Paravicini (EAR-Yoshino) til å skreddersy - noe Paul McCartney har gjort.
    Takk for link, skulle akuratt til å spørre hva DacT var. Hvorfor akuratt DOXA sine effekttrinn? Impedanse matching? Hva koster disse DacT volumkontrollene? Lommeboken er absolutt ikke dyp! :-D

Slik ser planen ut:
    -plan-tpl-150h-jpg

miniAMP kjøper jeg mest for å kunne enkelt teste oppsettet underveis. (og fordi det komplette kitter er billig: 200$) Er jo også ganske artig å ha en liten heldigital preamp, DSP, amp løsningen som man enkelt kan ta med seg å koble opp overalt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg foreslo Doxa siden disse har gunstig impedanseforhold og fungerer veldig bra med passiv volumkontroll. Dessuten er de vellydende og lette å få tak i til ok pris.

DacT er ikke helt billig, men tilbyr tilnærmet transparent og støyfri lyd. Jeg betalte vel litt i overkant av 2000,- for en balansert stereo attenuator. Kjøres signalet single-ended skulle du ha 4 kanaler med samme modul som jeg kjøpte.

Ellers virker prosjektet/skissen spennende. Det er vel en på hfs/avf som allerede har kjøpt inn moduler, så kanskje han også legger igjen rapport etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg foreslo Doxa siden disse har gunstig impedanseforhold og fungerer veldig bra med passiv volumkontroll. Dessuten er de vellydende og lette å få tak i til ok pris.

DacT er ikke helt billig, men tilbyr tilnærmet transparent og støyfri lyd. Jeg betalte vel litt i overkant av 2000,- for en balansert stereo attenuator. Kjøres signalet single-ended skulle du ha 4 kanaler med samme modul som jeg kjøpte.

Ellers virker prosjektet/skissen spennende. Det er vel en på hfs/avf som allerede har kjøpt inn moduler, så kanskje han også legger igjen rapport etterhvert.
    Jeg merker at jeg syntes det begynner å bli i overkant mye sære løsninger :P Sånn er det vel å bevege seg bort fra mainstream. Litt skeptisk til å gjøre meg avhengig av "sære" effekttrinn pga høy utgangsimpedanse fra pre.. Å ha korte kabler osv blir jo plutselig viktig det og..?

Finner nok ut av dette etterhvert. Tror igrunnen jeg har på plass det jeg trenger for å sette igang prosjektet. Optimalisering av elektronikken kan komme ettehvert.

Blir å bruke digi systemet under første testing. Så hekte på amper, og så når alt er klart og fungerer bra må jeg finne en anvendelig og mest mulig lydmessig optimal løsning.

Takk for hjelpen Rojoh

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til tilbakemeldinger på dette systemet når det gjelder både lyd og brukergrensesnitt.
    Et par miniDIGI/DSP hadde nok dekket mitt behov også.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ser frem til tilbakemeldinger på dette systemet når det gjelder både lyd og brukergrensesnitt.
    Et par miniDIGI/DSP hadde nok dekket mitt behov også.
    Det blir spennende ja. Føler meg sikker på at det blir like bra som hvilken som helst annen normal DSP, noe tilbakemeldingene på andre forum tyder på. Brukergrensesnitter ser mye bedre ut enn de fleste andre, disse er jo faktisk utviklet for å være forståelige for vanlige folk, det er ikke mange av proff DSP'ene sin programvare.

Men det er litt kinkig dette med volum altså. Digital volumkontroll er helt fint det så lenge ikke man skal regulere bit-dybden for mye. Men med følsomme høyttalere og amper med mye gain er det jo en hvis fare for nettopp det og da kan fort S/N nivået bli for dårlig og man får hørbar støy... Analog volumkontroll har jo også sine utfordringer som nevnt over, særlig hvis den er passiv. Her kan man få ulinjær volumkontroll om man matcher systemet feil...

Skal gi tilbakemeldinger når ting begynner å skje. Jeg er fortsatt midt i eksamenslesning så tidligste oppstart er rundt 15 desember....

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre enn meg som har store problemer med å få kontakt med avshop pr mail? Har mailet dem 5 ganger de siste to ukene uten å få svar....

Ønsker meg informasjon om leveringstider på diverse Beyma produkter, men ikke noe svar å få. Frustrerende. Greit nok at det kan skje en glipp her og der, men 5 mailer spredd over to uker...

Har også lekt med tanken om å gå for en helt annen wave guide løsning enn TPL-150H, noe mer liknende GedLee sin abbey, med en 1" kompresjonsdriver og en stor waveguide. Men det krever litt måleutstyr og kunnskap for å lage en skikkelig constant directivity høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lekt med tanken om å gå for en helt annen wave guide løsning enn TPL-150H, noe mer liknende GedLee sin abbey, med en 1" kompresjonsdriver og en stor waveguide. Men det krever litt måleutstyr og kunnskap og lage en skikkelig constant directivity høyttaler.

Jeg skal måle 1" elementet Geddes bruker, sammen med ett billig 90x60 CD horn på onsdag. Elementet er B&C DE-250

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg skal måle 1" elementet Geddes bruker, sammen med ett billig 90x60 CD horn på onsdag. Elementet er B&C DE-250
    Det ser jeg frem til! Har lest utallige tråder om kombinasjoner av diverse drivere og waveguides. DE-250 har jo et bra rykte på seg.

Fyren som lager Pi speakers bruker disse og han virker veldig nøktern og kunnskapsrik. Har sett han bidra positivt og rost mange DIY konstruksjoner uten å hevde at hans er overlegne på noen måte.

En rimelig variant som det skrytes mye er den såkalte "Econowave", lest om den? Den er enda rimeligere og måler bra.
    (Dr Geddes målte dem selv og de gjorde seg ikke bort sammenliket med hans selv om Econowave ikke var EQ'et like bra som hans egne waveguides)

Alikevel er det TPL-150H jeg fortsatt har mest lyst til å bruke.
    På minus siden har kanskje TPL-150H i overkant liten spredning vertikalt oppover i frekvens. Om målet er mest mulig konstant direktivitet. Også er den rimelig dyr da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har lest om Econowave. De var i skuddet for en tid tilbake på Audioheritage forumet. Jeg la dem bort siden de ikke kunne deles lavt nok (mener jeg å huske).

En annen variant du kan sjekke ut er JBL sine PT waveguides. Disse er ikke waveguides etter Geddes sin definisjone (de følger Webster), men de måler forbasket bra.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg tenker det samme om Econowave...

PT virker jo veldig interessante. Måler bra som du sier nesten ned til 1khz, både vertikalt og horisontalt. Hvor kan man kjøpe disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBLPro forhandlere selger PT-waveguides.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre enn meg som har store problemer med å få kontakt med avshop pr mail? Har mailet dem 5 ganger de siste to ukene uten å få svar....
    Det er flere av oss , enten så har de mye å gjøre eller så venter de kanskje svar fra beyma, har selv forhørt meg om noen produkter derfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du finner noe hos Autotech?

bumski

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Kanskje du finner noe hos Autotech?

bumski
    De var sinnsykt lekre, regner med at de koster flesk :P Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var sinnsykt lekre, regner med at de koster flesk :P Takk for tipset!
    Ingen upris etter min mening:

Kode:
    PRICE:			RETAIL	RETAIL
    			EUR	USD

JMCL200			200	270
    JMCL350			120	160
    JMCL400			110	150
    JMCL1000		80	110
    MINPHASE		150	200
    OSWG-12			65	85
    bumski

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Sammenliknet med f.eks GedLee er det jo billig.

OSWG 12" hadde jo i så måte vært fristende. Har sendt dem mail

Spurte også om Eliptiske waveguides da jeg har egentlig troen på noe mindre spredning enn 90 grader vertikalt, men vi får se hva de sier. Det må være av sammenliknbar størrelse som deres 12", noe som stort sett vil si at vertikal spredningen ikke blir like bra kontrollert...

EDIT: fikk svar etter 10 min på mail (ikke avshop dette altså!). Ser ut til at prisene har steget. 180 euro for et par 12" wabeguides og 60 euro i frakt til norge. 240 euro totalt eller nøyaktig 2000 NOK.

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •