To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 252
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Crown amper duger bare til bassen. Siden de DSP'en også innfører en betydelig tidsforsinkelse, så har du ett problem.

Aktiv deling ER dyrt om du vil gjøre det skikkelig. Sånn erre bare.

Hva med å bare kjøre ett helt standart aktivt analogt filter? F.eks dBX 234.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Crown amper duger bare til bassen. Siden de DSP'en også innfører en betydelig tidsforsinkelse, så har du ett problem.

Aktiv deling ER dyrt om du vil gjøre det skikkelig. Sånn erre bare.

Hva med å bare kjøre ett helt standart aktivt analogt filter? F.eks dBX 234.
    Ojsann? Ante ikke at det var noe mer forsinkelse her enn på andre DSP'er?

Forstår jeg deg rett her? Blir usikker når jeg leste over inlegget ditt igjen...
    Mener du at Crown amper lydkvalitetsmessig kun duger til bassen? Eller at de kun duger til bassen pga mye delay? Eller at delay er et problem hvis jeg kun skal bruke disse til bassen og noe annet på diskant? Gidder du utdype litt? Hadde satt stor pris på det!

Et mer tradisjonelt aktivt filter som 234 er absolutt en mulighet. Men jeg hadde virkelig ønsket meg og behøvd EQ i tilegg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All DSP innfører litt tidsforsinkelse. Problemet oppstår når du ønsker å bruke DSP kun på bassen og ikke diskanten. Du har tidsforsinkelse selv om du setter DSP i bypass. Kjører du fullrange er det ikke ett problem.

Er pga lydkvaliteten jeg mener Crown ikke duger oppover ja.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte akkurat en Behringer DCX2496 til mitt prosjekt, og tenkte å bruke den analogt til 3 x 2-veis filter og EQ.
    Koblet opp for første gang i dag, og joda - filter og annet fungerer, men den er dessverre ikke støyfri. Mulig dette ikke er et problem med digitalt inn.

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vanskelig å velge løsning for aktiv deling syntes jeg. Stort sett alle løsninger har betydelige drawbacks eller koster mer enn jeg har å bruke just nu.

1. DEQX - for dyrt akkurat nå.

2. Audiolense - ikke før det fungerer uten plugins. Om man skal ha en dedikert Hi-Fi pc koster dette litt også.

3.Behringer DCX2496 - billig og oppfyller stort sett kravene, men bør brukes med digitalt inn som vil si at jeg trenger en preamp med (minst 4) mange IN UT. En reciever gjør dette enkelt, men de recieverne jeg har hørt mangler en del kraft og kontroll. (de jeg har vært borti, mulig en klasse D reciever etc hadde gjort jobben).

4.Andre pof filtere (dBX osv) blir litt det samme som Behringer, men i tilegg mangler ofte mange av disse digitalt inn. Som krever DAC bare for å gjøre en DA konvertering som uansett må gjøres en gang til inne i prosessoren.

5. Kjøpe Crown Amper med innebygd DSP. Holder antall bokser på et normalt nivå, gir meg masse kraft og gir meg egentlig de samme mulighetene som et hvilket som helst annet proff-loudspeaker management system? Syntes Harman gruppen sitt system virker mer brukervennlig enn mange av de andre.

Noen løsninger jeg har glemt? Heller ihvetfall mot løsning 3 eller 5 i øyeblikket...
    Dette har du glemt: MiniDSP - eller miniDSP - diyAudio
    Er billig - ser bra ut.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg kjøpte akkurat en Behringer DCX2496 til mitt prosjekt, og tenkte å bruke den analogt til 3 x 2-veis filter og EQ.
    Koblet opp for første gang i dag, og joda - filter og annet fungerer, men den er dessverre ikke støyfri. Mulig dette ikke er et problem med digitalt inn.
    Dette går igjen over alt... Gidder du å prøve digitalt inn og si hvordan det høres ut? Skal være bedre da.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All DSP innfører litt tidsforsinkelse. Problemet oppstår når du ønsker å bruke DSP kun på bassen og ikke diskanten. Du har tidsforsinkelse selv om du setter DSP i bypass. Kjører du fullrange er det ikke ett problem.

Er pga lydkvaliteten jeg mener Crown ikke duger oppover ja.
    Takk for oppklaringen, skjønner at jeg ikke kan bruke DSP nede og ingenting oppe.
    Er jo mange som bruker Crown over hele fjøla her inne og er happy, men ser at det finnes betydelig bedre hi-fi forsterkere til samme pris når man ikke har proff krav til kjøling/driftsikkerhet/effekt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Dette har du glemt: MiniDSP - eller miniDSP - diyAudio
    Er billig - ser bra ut.
    Den har jeg aldri sett! Tusen takk for tipset, dette var spennende. Nå skal det leses.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går igjen over alt... Gidder du å prøve digitalt inn og si hvordan det høres ut? Skal være bedre da.
    Digitalt inn er kun på XLR, og det har jeg ikke kabler/overganger til for øyeblikket.
    Mener norcad bl.a. har gitt gode tilbakemeldinger på den med digitalt inn - kanskje han kan si noe mer om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen, skjønner at jeg ikke kan bruke DSP nede og ingenting oppe.
    Er jo mange som bruker Crown over hele fjøla her inne og er happy, men ser at det finnes betydelig bedre hi-fi forsterkere til samme pris når man ikke har proff krav til kjøling/driftsikkerhet/effekt.

Jeg garanterer deg at du ikke blir happy med Crown på en Beyma TPL. Det er IKKE pent.........Unntaket er kanskje Studio Ref serien.

Til Bassbruk er Crown derimot fullstendig overlegent alt jeg har prøvd av hififorsterkere. Kanskje med unntak av Halcro DM58, men også den får hard konkuranse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg garanterer deg at du ikke blir happy med Crown på en Beyma TPL. Det er IKKE pent.........Unntaket er kanskje Studio Ref serien.

Til Bassbruk er Crown derimot fullstendig overlegent alt jeg har prøvd av hififorsterkere. Kanskje med unntak av Halcro DM58, men også den får hard konkuranse.
    Har du testet i-tech serien som BEF bruker på samme element?
    Virker da foreløpig som om han er fornøyd.

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil oppleve omtrent samme støynivå også med digitalinngangen.

Behringeren støyer ikke vesentlig mer enn annet, sammenliknbart utstyr, beregnet på proff-bruk. Problemet for oss med standard hifi-utstyr i signalkjeden, er at alt (nesten) proffutstyr er tilpasset signalnivåer på +4dBU, mens hjemmeutstyr er tilpasset omtrent -10dBU. Dette utgjør en ganske stor forskjell, som må hensyntas dersom DCX'en skal gi et akseptabelt signal/støy-forhold. Du vil ikke få noe godt resultat med en Behringer (eller dbx, eller Rane, eller XTA...osv) uten å tilpasse gainstrukturen i anlegget ditt til dette.

For korrekt inn-nivå trenger analoginngangen på DCX'en et langt kraftigere signal inn enn det de fleste preamper er i stand til å gi. Har du volumkontroll i trinnet før DCX'en blir forholdet enda verre. Skal de analoge inngangene benyttes, kreves (gitt en "normal" preamp) egentlig en ekstra nivåforsterkning før DCX'en.

Alternativet er selvsagt å bruke digitalinngangen. Husk imidlertid på at også denne har et begrenset headroom, og at digital klipping kan forekomme dersom en benytter veldig kraftige korreksoner. Skjer det, må inngangsnivået reduseres, med dårligere signal/støy-forhold som resultat.

For meg er støynivået fra DCX'en helt uakseptabelt uten noen form for volumkontroll eller dempning mellom DCX'en og effektforsterkerene, og volumkontrollen bør derfor uansett komme etter DCX'en i kjeden. Det betyr i praksis en 6-kanals volumkontroll som (dersom man ikke har en 7.1-forsterker e.l.), og dette er vanskelig å implementere.

Altså: Den beste implementeringen med Behringer får du dersom du bruker digitalinngangen (helst AES/EBU), og har en 6-veis volumkontroll mellom Behringeren og sluttrinnene.

Eksempel:

I følge spec har DCX2496 et signal/støyforhold på 112dB referert til +22dBU. Men du er ikke interessert i +22dBU utgangsnivå: du er interessert i det nivået som får sluttrinnet ditt til å klippe, og det er (omtrent) -10dBU: som er hele 32 dB lavere enn det Behringeren gir. (Du skjønner nå at du trenger en volumkontroll her?). Uten en slik volumkontroll, vil Behringeren redusere signal/støyforholdet ditt med 32dB: ikke særlig bra.

En volumkontroll (eller en slags form for dempning) reduserer støyproblemet til (nesten) en ubetydelighet.

Interessante er de miniDSP'ene jeg linket til lenger opp. Disse har RCA-kontakter,, og er nivåmessig tilpasset vanlig hifi. Dermed unngås alle problemene med Behringeren (og tilsvarende utstyr) nevn ovenfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet i-tech serien som BEF bruker på samme element?
    Virker da foreløpig som om han er fornøyd.
    I-Tech er bedre, men langt fra god. Annbefalingen står. Har testet begge. Samt K2.

Ubrukelig oppover.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tipsene.

At jeg garantert ikke hadde blitt fornøyd er jeg ikke 100% sikker på, men det sier meg vel at jeg ihvertfal burde høre Crown på noe liknende før jeg bestemmer meg. Som sagt er jo BEF mer en happy og folk som har vært innom klager ikke akuratt voldsomt de heller. I-tech her uansett helt uaktuelt for meg både pga pris men også viftestøy etch. DSi hadde vært et rimelig alternativ og som nevnt med innebygget DSP, men jeg bør nok høre disse først, eventuelt kjøpt rimelig brukt så jeg ikke riskerte å tape masse penger.

Hva slags forsterkere mener du er bra på TPL-150H?
    Jeg har egentlig forestilt meg en klasse D på bassen og en A/B eller ren klasse A kanskje på hornet. Å finne rett forsterkere er ikke kritisk med det første egentlig, men blir prosjektet vellykket ellers blir det jo meget store muligheter til å mixe og matche i et slikt oppsett.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Du vil oppleve omtrent samme støynivå også med digitalinngangen.

Behringeren støyer ikke vesentlig mer enn annet, sammenliknbart utstyr, beregnet på proff-bruk. Problemet for oss med standard hifi-utstyr i signalkjeden, er at alt (nesten) proffutstyr er tilpasset signalnivåer på +4dBU, mens hjemmeutstyr er tilpasset omtrent -10dBU. Dette utgjør en ganske stor forskjell, som må hensyntas dersom DCX'en skal gi et akseptabelt signal/støy-forhold. Du vil ikke få noe godt resultat med en Behringer (eller dbx, eller Rane, eller XTA...osv) uten å tilpasse gainstrukturen i anlegget ditt til dette.

For korrekt inn-nivå trenger analoginngangen på DCX'en et langt kraftigere signal inn enn det de fleste preamper er i stand til å gi. Har du volumkontroll i trinnet før DCX'en blir forholdet enda verre. Skal de analoge inngangene benyttes, kreves (gitt en "normal" preamp) egentlig en ekstra nivåforsterkning før DCX'en.

Alternativet er selvsagt å bruke digitalinngangen. Husk imidlertid på at også denne har et begrenset headroom, og at digital klipping kan forekomme dersom en benytter veldig kraftige korreksoner. Skjer det, må inngangsnivået reduseres, med dårligere signal/støy-forhold som resultat.

For meg er støynivået fra DCX'en helt uakseptabelt uten noen form for volumkontroll eller dempning mellom DCX'en og effektforsterkerene, og volumkontrollen bør derfor uansett komme etter DCX'en i kjeden. Det betyr i praksis en 6-kanals volumkontroll som (dersom man ikke har en 7.1-forsterker e.l.), og dette er vanskelig å implementere.

Altså: Den beste implementeringen med Behringer får du dersom du bruker digitalinngangen (helst AES/EBU), og har en 6-veis volumkontroll mellom Behringeren og sluttrinnene.

Eksempel:

I følge spec har DCX2496 et signal/støyforhold på 112dB referert til +22dBU. Men du er ikke interessert i +22dBU utgangsnivå: du er interessert i det nivået som får sluttrinnet ditt til å klippe, og det er (omtrent) -10dBU: som er hele 32 dB lavere enn det Behringeren gir. (Du skjønner nå at du trenger en volumkontroll her?). Uten en slik volumkontroll, vil Behringeren redusere signal/støyforholdet ditt med 32dB: ikke særlig bra.

En volumkontroll (eller en slags form for dempning) reduserer støyproblemet til (nesten) en ubetydelighet.

Interessante er de miniDSP'ene jeg linket til lenger opp. Disse har RCA-kontakter,, og er nivåmessig tilpasset vanlig hifi. Dermed unngås alle problemene med Behringeren (og tilsvarende utstyr) nevn ovenfor.
    Takk for en god og forklarende post! Skjønner helt klart at Behringer er ute av sitt rette element når den blir matchet opp mot utstyr med så mye svakere signalnivå. Hvis jeg skal bruke Behringer blir det som du sier: Behringer digitalt inn --> volumkontroll --> amp. Altså antakeligvis en surroundreciever for å løse det i praksis.

Syntes dog denne MINI DSP saken du linket til virker meget spennende. Rimelig og svært fleksibelt/oppgraderbart. Gode tilbakemeldinge får de og. Dette er jo laget meg akuratt denne bruken i tankene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene.
    Hva slags forsterkere mener du er bra på TPL-150H?
    Jeg har egentlig forestilt meg en klasse D på bassen og en A/B eller ren klasse A kanskje på hornet. Å finne rett forsterkere er ikke kritisk med det første egentlig, men blir prosjektet vellykket ellers blir det jo meget store muligheter til å mixe og matche i et slikt oppsett.
    Generelt vil jeg si forsterkere som har meget god oppløsning, og veldig lite egenstøy. Første som popper inn i hodet er AudioNote. Han jeg kjenner som har dem, bruker Mcintosh MC402. Det vil jo variere med hvilket budsjett du har. Selv er jeg strakt ferdig med en lignende konstruksjon. Jeg kommer til å kjøre Crown XTi på bassen, og så har jeg ikke helt bestemt meg for hva det blir på hornet. Godt mulig det blir MC275. Jeg kommer til å kjøre digital DSP/deling, med eksterne D/A konvertere. Grunnen er at analogbiten i disse proffdelefiltrene er litt så der.......

Kilde--->dBX4800--->DAC (4 xSabre32 kanskje)--->Forsterkere.

Når det gjelder Crown DSI, så er dette ikke noe å annbefale til hifibruk. De har "custom install" kontakter, og det er bare mas. XTi er samme forsterkeren men med normal kontakter.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få takke grelv nok en gang for linken til MiniDSP.

Et helt genialt konsept som er midt i blinken for å utvikle sine egne aktive høyttaler prosjekter, uten å måtte hoppe i det å kjøpe en DEQX med en gang.
    Dette blir mitt utgangspunkt uten tvil. Helt genialt konsept som tillater mix og matching av hardwarre/software, også på tvers av produsenter om man har litt skills.

Kanon

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skummet gjennom hjemmesiden til mini-dsp. Ser for meg ut som om man må velge mellom analog inn/ut eller digital inn/ut. Selv ville jeg hatt digital inn - analog ut, men det er visst ikke på smørbrødlisten(?)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke velge nei, du kan få begge deler.

DIGI inn sikrer DIGITAL inn, samtidig beholder du muligheten DSP har til analog inn. Du beholder også analog ut, men får i tilegg digital ut. Du kan kjøre signalet helt digitalt helt til forsterkeren om du vil. Eller gjøre det analog underveis.

Anbefaler å sette av 1 time eller 2 til DSP mini siden. Utrolig mye spennende man kan gjøre med disse.

Softwaren er veldig brukervennlig og grei. Mulighet for egendesignede BIQUAD filtere (+ alle vanlige type filtere LWR, BW osv, m variable bratthet, PEQ, GEQ, fasekoreksjon, og mer )

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, må lese litt mer...