To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 252
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville nok gått for orginale løsninger. Altså, ikke finne opp kruttet på ny.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ligger TPL-150 til salgs på sentralen. Snyd at det virker som løse horn til disse dyrt å kjøpe løst. Finnes det andre horn som kan passe?
    Du får ikke kjøpt hornet løst til TLP-150 og ikke prøv å bruk noen andre horn enn det orginale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei skal du prøve andre hornløsninger på de (som er fullt mulig) skal du virkelig ha kontroll på hva du driver med. Ikke å annbefale for de aller aller fleste.

Men MÅ du hornladningen?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må og må. Jeg ønsker meg den kontrollerte spredningen pga rommet. Og TPL-150H måler betydlig bedre ned mot og under 1khz.

Men jeg må ikke ha det, det hadde fristet å kjøpe de uten hvis jeg kunne oppgradere senere med hornene. Jeg tror det er mulig også han som selger hadde fått en pris på 129$ pr horn fra parts express. Flere på DIY forums som har bestilt i ettertid også, men det virker veldig dyrt.

Styrer ihvertfal unna uorginale horn. :P

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må og må. Jeg ønsker meg den kontrollerte spredningen pga rommet. Og TPL-150H måler betydlig bedre ned mot og under 1khz.

Men jeg må ikke ha det, det hadde fristet å kjøpe de uten hvis jeg kunne oppgradere senere med hornene. Jeg tror det er mulig også han som selger hadde fått en pris på 129$ pr horn fra parts express. Flere på DIY forums som har bestilt i ettertid også, men det virker veldig dyrt.

Styrer ihvertfal unna uorginale horn. :P
    Det vil bare være et tids spørsmål før at man ikke får tak i horn til TLP-150 fra Parts Express, man får nemlig ikke kjøpt hornene løst fra Beyma lenger.

Så vil nok anbefale deg å kjøpe TLP-150H med engang.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det vil bare være et tids spørsmål før at man ikke får tak i horn til TLP-150 fra Parts Express, man får nemlig ikke kjøpt hornene løst fra Beyma lenger.

Så vil nok anbefale deg å kjøpe TLP-150H med engang.

Okey, takk for info. Litt merkelig at Beyma gjør det slik, men de har vel sine grunner.

Jeg holder øye med brukten, dukker det opp TPL-150H blir de nok kjøpt. Litt av greia med å ha planene klare er å kunne hoppe på gode tilbud hvis de dukker opp. Håper at prosjektet kan starte rundt jul, nå er jeg midt i eksamensperioden. 13 Desember til midten av Januar har jeg juleferie!

Kommer nok flere spm etterhvert, særlig praktiske spm som kassekonstruksjon, demping osv osv.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassere kjøpt!

Update:

Har pratet lit med Stig Erik Tangen over DIY forums og han anbefalte meg absolut å gå for TPL-150H selv om jeg ikke trenger den ekstra følsomheten. Spredningskontrollen og evnen til å spille lenger ned frekvens er betydelig forskjeller. Han mener den både låter og måler bedre på alle måter.

Da er det bestemt, TPL-150 uten horn er ikke akutelt.

Det andre som har skjedd er at jeg har gått imot mange av rådene jeg har fått her. Det blir ingen mini Miles med doble 10".Jeg har nemlig handlet et par brukte JBL 2204h 12". Kjøpte disse til en overkommelig sum av en hyggelig kar på sentralen som bare hadde lovord å si om disse.

Disse har meget gunstige egenskaper både nedover og oppover i frekvens. Følsomheten er også høy, JBL måler minimum følsomhet mellom 100-og 500hz ikke peak@1kHz eller liknende som de fleste andre.

Jeg vet at dette begrenser mengden bass og dynamikk i forhold til en større konstruksjon, men jeg tror fortsatt det er mulig å lage en morsom og underholdene høyttaler. Tenk på det som en mellomting mellom Miles og Klipsch Heresey III

Ser for meg å putte disse i en kasse på ca 70 L tunet til 40hz. Dette burde gi en ganske pen avrulling.

Noen spm:

-Hvor tykk bør MDF være?
    Jeg tenker i utgangspunktet å bruke 22mm, men aner ikke om dette er passe?

- Hvordan beregner jeg korekte dimensjoner på porten?
    Jeg ønsker å lage en slot port som bruker bunnen av kabinetet som port. Litt sånn som RuneW sin 21" monster sub...

-Hva er det beste limet å bruke?
    Trelim? Fugemasse/Tech-7/Green glue?

- Hvor mye "stuffing" er gunstig?
    Dette endrer vel det simulerte volumet en del mener jeg å ha fått med meg?

Takk til de som gidder å hjelpe en nybegynner innen DIY! =)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende valg! Gjorde en liten kalkulasjon på JBL 2204H

-21-11-1-jpg

-21-11-2-jpg

-21-11-3-jpg

-21-11-4-jpg

-21-11-5-jpg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk BEF, med portberegninger og det hele
    Hva heter programmet ditt? Virker som det har det meste man trenger.

Men generelt sett: mer akustisk demping innvendig vil gi i prinsippet større volum? Eller tar jeg feil? Det stjeler jo volum, men fungrer som en fjær slik at elementet jobber som om det var større volum?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk BEF, med portberegninger og det hele
    Hva heter programmet ditt? Virker som det har det meste man trenger.

Men generelt sett: mer akustisk demping innvendig vil gi i prinsippet større volum? Eller tar jeg feil? Det stjeler jo volum, men fungrer som en fjær slik at elementet jobber som om det var større volum?
    Jeg bruker et program som heter BassBox6 Pro, er et meget bra program. Det eneste minuset med det er at det koster litt.

Mere demping i kassen gjør at elementet oppfatter kassen som noe større, det gjør at du får en penere av rulling nedover i frekvens og bass porten kan bli noe kortere. Jeg ser at når jeg tastet inn på beregningen din har jeg byttet om på høyde og bredde på porten, det har ingen betydning.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det andre som har skjedd er at jeg har gått imot mange av rådene jeg har fått her. Det blir ingen mini Miles med doble 10".Jeg har nemlig handlet et par brukte JBL 2204h 12". Kjøpte disse til en overkommelig sum av en hyggelig kar på sentralen som bare hadde lovord å si om disse.
    Hyggelig at tipset førte fram, og du handler garrantert trygt hos Espen Og ber du han om råd til kassekalkulering så er han garrantert hjelpsom og som sagt før så har han virkelig peiling på hva han driver på med.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hyggelig at tipset førte fram, og du handler garrantert trygt hos Espen Og ber du han om råd til kassekalkulering så er han garrantert hjelpsom og som sagt før så har han virkelig peiling på hva han driver på med.
    Takk for tipset! Espen virket som en fyr med ordentlig peiling og litt ekstra kjærlighet for JBL. Han sa jeg bare skulle ta kontakt hvis jeg hadde spm, så jeg skal benytte meg av det tilbudet tror jeg.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! JBL 2204 er et fint element. Har handlet fra Espen selv. Han har noen vanvittige JBL-høyttalere, og sitter inne med mye kunnskap.

Ulempen med en slotport er at det er vanskelig å justere lengden på porten i ettertid, hvis den beregnede tuningfrekvensen skulle vise seg å ikke passe helt inn i rommet ditt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Kult! JBL 2204 er et fint element. Har handlet fra Espen selv. Han har noen vanvittige JBL-høyttalere, og sitter inne med mye kunnskap.

Ulempen med en slotport er at det er vanskelig å justere lengden på porten i ettertid, hvis den beregnede tuningfrekvensen skulle vise seg å ikke passe helt inn i rommet ditt.
    Ja, det har jeg også tenkt litt på. To runde porter vil jo gi meg enklere muligheter til tuning, samt at jeg kan plugge et eller begge om jeg ønsker å kjøre dem som lukket.
    Tanken bak slotport er at det er enkelt å bygge og IMO ser bedre ut, (porten skal foran)

Aktiv deling gir meg jo en del ekstra muligheter til å tune bassen, ihvertfall nedover, hvis det skulle vise seg at det blir for mye outpoot rundt 50hz... Faren er vell heller hvis jeg tuner den for dypt og for for tidlig avrulling som låter tynt hele veien ned.

Jeg er egentlig usikker på dette med tuning. Om man velger "optimal" i de fleste kasseprogram vil den forsøke å konstruere en flat frekvenskurve med bratt avrulling.
    Jeg vet av erfaring at dette ikke har vært velykket i mitt rom. Jeg har foretrukket lukkede konstruksjoner med jevn avrulling nedover. På BEF sine simulering av miles ser det ut for meg som at denne ruller av meget tidlig men sakte? Hvor mye roomgain er normalt å beregne i middels store rom?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha hylleport, kunne du kanskje laget det slik at det gikk an å skyve den øvre platen inn/ut, og vente med lim til du er fornøyd med tuning. Det er sikkert at simulering stemmer 100% med den virkelige tuningen. Dessuten kan det godt være at du foretrekker en litt annerledes tuning enn simulert target.

Hvis du skal kjøre med dsp/EQ-mulighet, ville jeg tunet så lavt som praktisk mulig og heller gitt litt EQ i mellombassen hvis behov.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hvis du skal ha hylleport, kunne du kanskje laget det slik at det gikk an å skyve den øvre platen inn/ut, og vente med lim til du er fornøyd med tuning. Det er sikkert at simulering stemmer 100% med den virkelige tuningen. Dessuten kan det godt være at du foretrekker en litt annerledes tuning enn simulert target.

Hvis du skal kjøre med dsp/EQ-mulighet, ville jeg tunet så lavt som praktisk mulig og heller gitt litt EQ i mellombassen hvis behov.
    Det var ikke så dumt! Kanskje jeg kunne fått det til med en slags kile eller et system med justerbare stenger med gjenger? Aner ikke hva dette heter, men mener jeg har sett slike :P

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer mer regulerbare bassrør/porter? Ser dynabel fører dette.

Ville jo vært helt genialt å ha dette. Da kan jeg meget lett tune FB etter rommet/smak, både under bygging og ved rombytte. Fungerer det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer sikker fint det. Selv bruker jeg plastporter med tilhørende flenser (innvendig/utvendig). Den utvendige flensen festes med skruer. Ønsker jeg å forandre lengde, så drar jeg den bare ut og kapper en ny lengde av plastrøret mellom flensene. Fungerer også helt fint.

Jeg prøvde først med litt kort lengde og fikk nokså "varm" bass. Prøvde deretter lengre porter og fikk strammere og dypere respons, men litt for slank etter min smak. Deretter kappet jeg et rør midt mellom, og følte jeg traff akkurat. Nå vet jeg ikke hvor dypt kassen er tunet da det må måles, men det betyr ikke så mye så lenge man vet man har truffet en respons som passer til kassestørrelse/element samt smak. Derfor føles det riktig å anbefale litt fleksible løsninger i begynnelsen før man tyr til fastlimte hylleporter.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen Rojoh! Det er så mange småting man blir gående å lure på i en slik prosess.
    Tenker å ha planene mest mulig klare slik at når jeg får tid er det bare å komme igang.

Det som tiltrekker meg med disse justerbare portene, er at jeg kan bare skru dem ut og og justere dem med hendene og sette dem tilbake. Ingen kapping eller annet verktøy enn skrutrekker, og helt reversibelt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av aktivt delefilter...

Vanskelig å velge løsning for aktiv deling syntes jeg. Stort sett alle løsninger har betydelige drawbacks eller koster mer enn jeg har å bruke just nu.

1. DEQX - for dyrt akkurat nå.

2. Audiolense - ikke før det fungerer uten plugins. Om man skal ha en dedikert Hi-Fi pc koster dette litt også.

3.Behringer DCX2496 - billig og oppfyller stort sett kravene, men bør brukes med digitalt inn som vil si at jeg trenger en preamp med (minst 4) mange IN UT. En reciever gjør dette enkelt, men de recieverne jeg har hørt mangler en del kraft og kontroll. (de jeg har vært borti, mulig en klasse D reciever etc hadde gjort jobben).

4.Andre pof filtere (dBX osv) blir litt det samme som Behringer, men i tilegg mangler ofte mange av disse digitalt inn. Som krever DAC bare for å gjøre en DA konvertering som uansett må gjøres en gang til inne i prosessoren.

5. Kjøpe Crown Amper med innebygd DSP. Holder antall bokser på et normalt nivå, gir meg masse kraft og gir meg egentlig de samme mulighetene som et hvilket som helst annet proff-loudspeaker management system? Syntes Harman gruppen sitt system virker mer brukervennlig enn mange av de andre.

Noen løsninger jeg har glemt? Heller ihvetfall mot løsning 3 eller 5 i øyeblikket...

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •