To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 252
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DIY Sound Group

Her så det noe kjent ut....

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neodym vs vanlige magneter

Lurer på hva de vise mener om kompresjonsdrivere med Neodymium magneter sammenliknet med vanlig magneter? Har Neodym drivere noen lydmessige fordeler over vanlige magneter?

F.eks leverer BMS modellene 4550 og 4552. For meg ser de identiske ut bortsett fra at 4552 har en Nd magnet og veier dermed mye mindre enn 4550. Frekvensrespons ser lik ut, forvrengningskurvene er også like. Impedanse kurvene er kanskje ørlitegran forskjellig. Den ene ser ikke værre ut enn den andre, men noen av toppene har kanskje litt forskjellig plassering.

Tilsvarende eksempler finnes vi hos Beyma, B&C, 18-sound osv.

Vekt er totalt ukritisk for meg, kan jeg da se bort fra Neodym drivere?
    Til opplysning koster 4552 ca 1000kr mer enn 4550 hos Adam hall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal frakte mye rundt på høyttalerne så sier det seg selv at lav vekt er å foretrekke.

Teoretisk kan du omtrent identisk ytelse med vanlig og Nd magnetsystem. Det kreves dog ulike oppbygniner av motoren.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, vekt er uinteressant for meg så isåfall er det 1 - 0 til ferrite magnet i mitt tilfelle pga lavere pris.

Jeg kan kanskje forstå at Neodym magneter vil være en fordel for litt større elementer med tanke på aerodynamikk/refleksoner i bakkant av elementet fordi baksiden vil være mer åpen. F.eks er magneten/motoren på mine JBL 2204 omtrent 10" i diamater og på en del Neodym bassere er den kanskje 4-5".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig vil en Neo bass vanligvis ha mindre areal til å kvitte seg med varme....

Fanden gir, og fanden tar..................

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS sier vel også ganske rett ut at Nd ikke velges pga lydmessige fordeler:

"The unique BMS annular diaphragm together with the cost effective, high efficiency Neodymium magnet assemblyoffers an economical solution for a wide variety of high level professional reinforcement system applications."

Ser foresten nå at BMS har kommet med en ny driver mellom 4540 og 4552, 4545/4547.
    Denne tror jeg blir midt i blinken for mit bruk, særlig fordi den leveres i gjenget versjon og min waveguide er beregnet på det. Anbefalt deling er 1,2khz, også midt i blinken. Jeg deler jo aktivt med 8 ordens så det bør bli en meget grei jobb for driveren. Samt at den nok skjelden får noe mer enn 1W belastning i mitt oppsett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    BMS sier vel også ganske rett ut at Nd ikke velges pga lydmessige fordeler
    Akkurat det ville jeg ikke brydd meg om. JBL 476Be, og TAD 4003 bruker Neo. De er ikke akkurat dårlige.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Akkurat det ville jeg ikke brydd meg om. JBL 476Be, og TAD 4003 bruker Neo. De er ikke akkurat dårlige.
    Neida, jeg mente ikke at det var dårligere på noen måte. Er helt klart en trend mot at flere og flere high-end levrandører går for Neodym magneter.
    Men jeg det virker på seriøse produsenter og folk rundt om på forumene at det ikke har å gjøre med at Nd gir noen konkrete fordeler for lydkvaltitet (forvrengning, frekvensrespons), men at de tillater mer kompakte design, lavere vekt og i enkelte tilfeller bedre areodynamikk/mindre refleksjoner på baksiden av elementene.

Jeg personlig har ingen erfaring med dette så derfor jeg lurte og ser ut til at dine svar samsvarer med andre meninger der ute.

Grunnen til at jeg nevner BMS er at disse er noe rimeligere en JBL og særlig TAD drivere, har veldig god ytelse (stor bånbredde, rimelig jevn impedanse og frekvensrespons) og får mye gode tilbakemeldinger (Mylar materialet de lager membranene av har jeg også troa på etter å ha sett noen målinger av deres drivere mot Titan og Berylium).
    Tror også det er en grunn til at JBL og andre velger å "rebrande" BMS drivere; at de er bra. Har snakket med mange som har vært borti omtrent det som er av 1" drivere på markedet og BMS er en gjenganger foran drivere som B&C DE-250, Radian og Beyma CP385 som også skal være blant de bedre i normale prisklasser.

Har du noen erfaring med BMS timc? Var det slik at du leverer BMS gjennom jobben?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du noen erfaring med BMS timc? Var det slik at du leverer BMS gjennom jobben?

Ikke gjennom gjobben, men gjennom privatfirmaet. Sen en PM for detaljer.

Hvor har du det fra at JBL rebrander BMS? Jeg finner ikke noen JBL drivere som ligner på BMS sine. Har dog bare sjekket de litt mer skikkelige (les kostbare).

Titan VS. Beryllium. Det er rått parti. Beryllium er fullstendig overlegent som membranmateriale. Aluminium er også bedre enn titan. Eneste grunnen til å benytte titan er at det har ett bedre vekt/styrke forhold enn aluminium. De tåler altså mer juling før de ryker. De akustiske egenskapene er dårligere.

Du kan få noenlunde tilsvarende frekvensrespons og impedans, men sjekk ut tidsdomenet.

Mylar ett ett godt kompromiss, og gjør jobben med filter noe lettere, men det har ikke samme ekstremegenskapene som metall.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL 2407, nå erstattet av 2408. Samme som BMS sin ring-radiator 45xx?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke blant de dyre nei. JBL 2407 er samme driver som 4540 og det er ikke JBL som designet den driveren. Jeg tror ikke JBL hadde gjort det om de følte de kunne lage noe bedre til prisen selv.

Hva tror du om JBL 2426? Er den noe å satse på? Den har jo titan membran, men JBL kaller det i den detaljerte beskrivelsen titan - diamond! Men virker på meg som disse beregnet på andre hornprofiler enn den jeg har, typis bi-radiale horn med smalere spredning oppover i frekvens..

JBL’s titanium diamond diaphragm. This titanium diamond structure combines
    the ruggedness of phenolic and composite-type diaphragms with the outstanding frequency response of fragile aluminum and exotic metal
    diaphragms.

Beyma CP385nd får masse skryt, men har ikke troa på at det blir bra med brakett/overgang screw on og bolt on typen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill

Ah....visste jeg ikke. Geometrien i denne er faktisk patentert av en tysker.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner forsåvidt ikke Mylar, men har førstehånds erfaring med Aluminium, Titan, Beryllium og det JBL kaller Phenolic.

Phenolic er PA, og/eller lav-frekvent til lytterommet. Kort oppsummert er Titan for PA, så du må ha tilgivende utstyr ellers dersom det skal benyttes på lytterommet. Aluminium er ypperlig til lytterommet, og mindre egnet til PA (materialtretthet). Beryllium er med god margin det beste til lytterommet.

Frekvensresponsen trenger ikke være særlig forskjellig. Eksempelvis har jeg fått flatere frekvensrespons av Phenolic membran i LE85 på Smith horn sammenlignet med Titan. Phenolic var dog ubrukelig (for øret) over 2-3KHz.

Har sammenlignet tidsdomenet kun for beryllium med og uten aquaplas. Der målte de dempede membranene vesentlig bedre. Samme horn, men forskjellige drivere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2426 på et godt horn spiller meget bra.

Hvorfor ikke plukke opp et par 2435 som går over e-bay for $2-400 pr stykk? Vet at de ikke har dempede membraner, men sammenligning med titan er nesten meningsløs.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jeg faktisk ikke sett før du nevnte det nå. Aner ingen ting om den, men ser annerledes ut enn BMS driverne. Kanskje JBL fant ut at de skulle lage sin egen versjon alikevell.

Ser slik ut ifølge et par andre forum, fortsatt en mylar ring radiator design, men den har fått bedre kjøling, bredere faseplugg osv. Og den er billigere, så mulig JBL har kuttet ut BMS og laget den selv fra bunnen av og dermed spart litt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2426 på et godt horn spiller meget bra.

Hvorfor ikke plukke opp et par 2435 som går over e-bay for $2-400 pr stykk? Vet at de ikke har dempede membraner, men sammenligning med titan er nesten meningsløs.
    Det er en 1,5" driver, den vil ikke passe rett på waveguiden min, den vil antakeligvis ha smalere spredning oppover i frekvens. Har vel generelt lest at JBL driverne er bygget for litt andre typer horn enn f.eks BMS, Beyma, B&C og 18-sound pga lenger "throat".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningen er mye mer bestemt av waveguiden enn driveren.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Spredningen er mye mer bestemt av waveguiden enn driveren.
    Helt klart, men oppover i frekvens vil vel 1,5" og 2" slite med å ha like god spredning som en 1". Mye av poenget med en slik symetrisk waveguide er jo å ha mest mulig uniform spredning/power respons både vertikalt og horisontalt. Jeg tror ikke det er lurt å gå for enn større driver enn 1" til denne waveguiden. Det har etter hva jeg har skjønt vist seg ganske viktig å ha en god overgang mellom driver og waveguide og det tror jeg blir hindret med å gå via et adapter. Waveguidens størrelse tillater uansett ikke deling under 1,2kHz så jeg ser ikke behovet for en større driver.

Min problemstilling i dag:
    Jeg har kommet veldig godt på vei med dette DIY stereoanlegget. Jeg har et meget vanskelig rom og det er åpenbart både målemessig og lyttemessig at disse høyttalerne oppfører seg mye bedre enn tidligere høyttalere jeg har hatt. Responsen er mye jevnere, of-axis responsen er mye likere on-axis responsen som gjør at etterklang og lytting utenfor sweetspot fungerer mye bedre.

Etterhvert som jeg har optimalisert mange parametere, føler jeg nå at det som står igjen enn litt smoothere topp. Jeg ønsker ikke å miste den herlige dynamikken i diskanten, men K'er, T'er og S'er kommer i dag for mye frem i lydbildet og tiltrekker seg opperksomhet. Jeg har lekt mye med vinkling og endring av frekvensrespons, men fenomenet virker å være tilstede uavhengig av dette. Jeg tror rett og slett at titandriverne fra polen er flaskehalsen akkuratt nå, og denne har det vært meningen å bytte ut hele tiden.
    En begrensning er at waveguiden er av typen screw on og det begrenser utvalget en god del. Dette ante jeg ikke da andre bilder jeg har sett av samme waveguide var vanlig bolt on. Det er mulig å bruke overgang, men jeg liker ikke helt den tanken.

Mulige alternativer med screw on:

JBL 2426 er screw on og en skikkelig robust driver som tåler lav deling, men har lest flere steder at den har for lang hals fordi den er optimert for helt andre hornprofiler og vil derfor ikke fungere spessielt bra i moderne waveguides.
    BMS 4540 er en screw on og er anbefalt av konstruktøren og mange andre folk som har prøvd mange 1" drivere. Invendingen her er at den er kanskje litt liten og spinkel og vil slite i området under 1,5kHz. Enkelte mener at dette skal jeg ikke bekymre meg for til hjemmebruk da jeg aldri vil pushe den hardt nok, andre mener at den er for pinglete. (samt at jeg deler aktivt med svært bratte filtere som gjør at de bør tåler lavere deling enn typiske passive 2 ordens)

BMS 4545 er screw on, har større voice coil, tåler deling ned mot 800hz, er også ring radiator med mylar membran og oppheng som får skryt av folk som har brukt dem til slike waveguides. Jeg tror denne er et bra valg. Fordelen til BMS 4540 er at den strekker seg helt til 30kHz. Men jeg tror det er mye viktigere å bra ytelse under 2kHz enn bra ytelse over 15kHz.

Hva tenker dere om mitt resonoment?

Til syvende og sist er det jo mye smak og behag og få som kan si hva akkuratt jeg vil foretrekke, så jeg må vel nesten bare kjøpe noe for å teste. Jeg syntes det bare er veldig morro å prøve å lære seg litt i prosessen da dette prosjektet er bare det første av mange ting jeg har lyst til å prøve. Når jeg får bedre plass skal det mye større horn inn det er helt sikkert

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at du skal se bort fra 1,5" driver når du har 1" wave-guide.

4540 har et fryktelig lite membran, så jeg tror på vesentlig forvrengning mot nedre grense.

Helt enig i at det er mye viktigere å få til området rundt 1-2KHz enn området over 15K.

Titan og S'er er ikke noen heldig kombinasjon....

JBL 2426 har hals, det tror jeg ikke BMS 4540/JBL 2407 har, altså at fasepluggen på de nyere driverne gå helt ut. Dermed blir 2426 mindre egnet til wave-guide og bedre egnet til horn.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å ha folk som kan sine saker på forumet, takk for bra innspill!

Virker som da konklusjonen blir at BMS 4545 kanskje er et bra sted å begynne da? Anbefalt deling på 1,2khz mot 1,9khz for 4540, men skal fungere bra til 800hz med så bratt deling som jeg har.

Her er noen målinger av BMS 4540: HTGuide Forum - Xt1086+bms 4540nd
    Ser ut som den klarer seg bra fra 1,3khz og opp, se f.eks hvor mye mer HD-1040 fra eighteensound ser ut til å slite når man øker volumet.

"If I was responsible for the Eighteen Sound product development I would really start so scratch my head by now. An 80W, 1.8 kg, 44mm membrane driver is both less efficient, and beaten heavily in low frequency distortion performance by a 60W, 0.5kg, 37 mm membrane driver. Do I have to tell you that the BMS driver is 25% cheaper?"

Kikket på prosjektet ditt med top of the line drivere og TAD 4001 horn etter hva jeg kunne se. Dritfett! Hva er status i øyeblikket, ser ut som tråden døde ut for en god stund siden.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •