To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 252
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sier meg fornøyd med delefilteret i denne omgang =)

Gjort enda mer målinger i dag og endte til slutt opp med 8th order på 1200hz.

I dag fikk jeg korrigert hver høyttaler ganske nøye individuelt. Det førte til at jeg måtte forsinke basseren i høyre høyttaler noe mer enn i venstre for å få den perfekt i fase med diskanten. Men vil det si at da er høyre og venstre høyttaler mikroskopisk i ufase med hverandre i bassens arbeidsområde? Jeg regner med dette er uvesentlig da det er snakk om 0.06ms....

Legger ved en frekvensresponsgraf av hver høyttaler. Dippene under 300hz er gulv/vegg/tak refleksjoner. Endrer seg vesentlig ved å dempe de aktuelle områdene. Men blir i praksis vanskelig å gjøre noe med f.eks gulvefleksjonen i et normalt lytterom. Litt synd, for det låter ganske annerledes med absorbsjon på disse punktene.

Frekvensresponsgrafen under er målt on axis ca @ 1.7m unna. Rett foran der jeg lytter. Lytter med høyttalerne krysset foran meg slik GedLee gjør det, så skal nok tune dem enda litt rakere oppover i frekvens da de faller litt helt øverst off-axis. Kun mild EQ utenom CD kompensering.
    -mumia-frekvensrespons-jpg
    -mumia-yre-respons-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den sorte kurven?

Kan du legge ut en uglattet kurve også? Eventuelt 1/24 glatting.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal fikse mindre glattede kurver neste gang jeg er i "utviklingslokalet". Kanskje få hjelp til å bære dem ut og måle dem i friluft også.
    Den sorte kurven er koreksjonskurven til mikrofonen. Glemte å fjerne den :P

Låter ganske helstøpt nå, men tamt nedover. Lite fysisk bass -50z og litt lite rytme/driv (100-150hz) Her må det subber til om man ikke er veldig heldig med rommet. Noe jeg var fullstendig klar over på forhånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Skal fikse mindre glattede kurver neste gang jeg er i "utviklingslokalet". Kanskje få hjelp til å bære dem ut og måle dem i friluft også.
    Den sorte kurven er koreksjonskurven til mikrofonen. Glemte å fjerne den :P

Låter ganske helstøpt nå, men tamt nedover. Lite fysisk bass -50z og litt lite rytme/driv (100-150hz) Her må det subber til om man ikke er veldig heldig med rommet. Noe jeg var fullstendig klar over på forhånd.

Ok

Ikke rart du mangler tyngde og rytme med de dippene i 70-100Hz området. Tipper de er MYE dypere på uglattet kurve?

Mest sannsynlig er det utfasing fra veggen bak høyttalerne.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje så ille som at det både er bakveggs og tak-utfasinger. Jeg fikk en tankevekker da jeg regnet litt tak"bounce". Den/de ligger rimelig tett på bakveggsutfasingene. Drømmeprosjektet antar stadig særere proporsjoner...

Her er en kjekk Excel-floor(tak)bouncekalkulator:
    http://www.audio.claub.net/boxycad2.xls

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Kanskje så ille som at det både er bakveggs og tak-utfasinger. Jeg fikk en tankevekker da jeg regnet litt tak"bounce". Den/de ligger rimelig tett på bakveggsutfasingene. Drømmeprosjektet antar stadig særere proporsjoner...

Her er en kjekk Excel-floor(tak)bouncekalkulator:
    http://www.audio.claub.net/boxycad2.xls
    Det er nok helt klart begge deler. Vil tro den på 100hz er en som er litt lenger unna, godt mulig det er både tak og bakvegg. Den på 220hz tipper jeg er gulvet (og dette ble målt med en rockwoolplate på gulvet, enda større dipp uten)

Sitat Opprinnelig postet av timc

Ok

Ikke rart du mangler tyngde og rytme med de dippene i 70-100Hz området. Tipper de er MYE dypere på uglattet kurve?

Mest sannsynlig er det utfasing fra veggen bak høyttalerne.
    I går 14:42
    Nei man jo prøve å skru EQ ned bassen i dette området med 6-7db så skjønner man hva man går glipp av Men er ikke bekymret for dette område fordi jeg skal ta 150hZ og ned med subber. Og det pleier å bli bra. Mer bekymret over gulvrefleksjonene litt lenger opp. Skal finne frem en uglattet måling senere, har ikke kurvene tilgjengelig for øyeblikket.

En annen ting er at disse problemene kan se annerledes ut i et annet rom. De står nå i en kjeller med lite plass til sidevegger og lavt under taket.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På jakt etter 4 kanaler med god, rimelig og kompakt effekt.

Da ber jeg om hjelp/innspill nok en gang.
    Høyttalerne er jeg strålende fornøyd med og føler at jeg har brukbar kontroll der. Men så var det forsterkere. (I dag drives høyttalerne av en reciever til 2500kr)

Jeg vil bygge/benytte meg av noe basert på klasse D, både av plasshensyn, men også pga basskontroll og nøytralitet og det faktum at man får mye effekt til en ok pris.
    Jeg trenger 4 forsterkermoduler og jeg ønsker å legge det opp som to "monoblokker" slik at hver forsterker står rett bak sin respektive høyttaler, eventuelt vurderer jeg å bygge forsterkerne inn i kabinettet for en mest mulig minimalistisk løsning og bytte ut dagens terminaler med XLR kontakter.

Hadde jeg bassert løsningen på Hypex ville det antakeligvis blitt 180HG på diskanten og UCD 400(eventuelt 700) på mid-bassen. Men slik jeg har forstått vil disse kreve hver sin strømforsyning fordi 180 modulene ikke tåler samme spenning som de kraftigere modulene. Stemmer dette?
    Jeg syntes det blir ganske dyrt når hver modul ligger på 2-3000kr og jeg må ha 4 strømforsyninger i tilegg. Antakeligvis kommer jeg billigere ut av det med å kjøpe klasse D på brukten (f.eks Midgard 4.1 til bass og Rotel 1510 til diskant)

Finnes det gode alternativer til Hypex? Jeg har ikke oversikt over hvilke løsninger som finnes på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mange tips FredrikC, men legg ut spørsmålet på det andre forumet også. Intrykk av at det sitter mye kompetanse der på slike tekniske ting som dette. Kan jo hende Snickers eller et par av de andre tekniske gutta her inne sjekker innom, men nedslagsfeltet blir kanskje litt større med begge.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ber jeg om hjelp/innspill nok en gang.
    Høyttalerne er jeg strålende fornøyd med og føler at jeg har brukbar kontroll der. Men så var det forsterkere. (I dag drives høyttalerne av en reciever til 2500kr)

Jeg vil bygge/benytte meg av noe basert på klasse D, både av plasshensyn, men også pga basskontroll og nøytralitet og det faktum at man får mye effekt til en ok pris.
    Jeg trenger 4 forsterkermoduler og jeg ønsker å legge det opp som to "monoblokker" slik at hver forsterker står rett bak sin respektive høyttaler, eventuelt vurderer jeg å bygge forsterkerne inn i kabinettet for en mest mulig minimalistisk løsning og bytte ut dagens terminaler med XLR kontakter.

Hadde jeg bassert løsningen på Hypex ville det antakeligvis blitt 180HG på diskanten og UCD 400(eventuelt 700) på mid-bassen. Men slik jeg har forstått vil disse kreve hver sin strømforsyning fordi 180 modulene ikke tåler samme spenning som de kraftigere modulene. Stemmer dette?
    Jeg syntes det blir ganske dyrt når hver modul ligger på 2-3000kr og jeg må ha 4 strømforsyninger i tilegg. Antakeligvis kommer jeg billigere ut av det med å kjøpe klasse D på brukten (f.eks Midgard 4.1 til bass og Rotel 1510 til diskant)

Finnes det gode alternativer til Hypex? Jeg har ikke oversikt over hvilke løsninger som finnes på markedet.

Hva med en av 2-kanal plateampene fra Hypex? De har jo programmerbare filter innebygd. Se denne linken for mer info.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hva med en av 2-kanal plateampene fra Hypex? De har jo programmerbare filter innebygd. Se denne linken for mer info.
    Takk for innspill pirium. DSP har jeg fra før og kabinettformen min tillater ikke en plate amp da baksiden er rund. Hadde høyttaleren vært firkantet er det godt mulig jeg hadde valgt en to-kanals digimoda.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du likevel vurderer en Digimoda, så går det jo ann å bygge den inn i et fint kabinett og plassere bak høytaler? Når det er sagt, så er jo ikke disse akkurat gratis heller, med frakt og moms fra Madisound. Hvis ikke det går ann å få tak i de fra andre steder da?

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det blir ganske dyrt når hver modul ligger på 2-3000kr og jeg må ha 4 strømforsyninger i tilegg.
    UcD180 tåler ikke samme spenning som den UcD400 må ha. Men hvorfor ikke bruke UcD400 til både bass og diskant? Da klarer du deg med å bygge to stereoforsterkere, en til hver kanal, hver av dem inneholdende 2 stk UcD400 pluss et SMPS400/67 powersupply. Pris ca 420 euro pr. kanal. (Hos hypex.nl. Husk på at du også må betale 25% norsk toll). Ikke noe vits i å kjøpe UcD180 og koste på seg et ekstra powersupply.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rotel 1510 tråden på sentralen er det noen (orso?) som har en modell med 4 kanaler i en og samme boks. Kanskje ikke det du leter etter, men kanskje verdt en titt?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    UcD180 tåler ikke samme spenning som den UcD400 må ha. Men hvorfor ikke bruke UcD400 til både bass og diskant? Da klarer du deg med å bygge to stereoforsterkere, en til hver kanal, hver av dem inneholdende 2 stk UcD400 pluss et SMPS400/67 powersupply. Pris ca 420 euro pr. kanal. (Hos hypex.nl. Husk på at du også må betale 25% norsk toll). Ikke noe vits i å kjøpe UcD180 og koste på seg et ekstra powersupply.
    Et veldig godt poeng da 180HG og 400HG koster det samme hos Dynabel:shock: ... Tenkte bare det var fullstendig overkill med så mye effekt på en diskant og at det var noe å spare på å gå for 180 modellen der. Skal jeg gå for UCD blir nok løsningen slik du skisserer. Takk for rådene.

@CNK:
    takk, skal sjekke det ut! =)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvis du likevel vurderer en Digimoda, så går det jo ann å bygge den inn i et fint kabinett og plassere bak høytaler? Når det er sagt, så er jo ikke disse akkurat gratis heller, med frakt og moms fra Madisound. Hvis ikke det går ann å få tak i de fra andre steder da?
    Ja du sier noe, men som du sier er de ikke gratis, da kan jeg likegodt sette sammen noe fra Hypex i et kabinett og putte bak. Jeg ønsker i grunnen ikke DSP delen. Jeg er meget fornøyd med miniDSP, og ønsker å holde all deling og EQ i det digitale domenet før D/A konvertering slik jeg har det nå.

Har fått et tips til på mail som virker interessant. Det finnes flere produsenter av klasse D enn Hypex og B&O. Så får vi se hva det ende opp med.
    Jeg tror 4 x UCD 400 og 2 x SMPS power supply er den heteste løsningen, men jeg skal bruke litt tid på å resarche om det finnes ting som matcher disse på pris/ytelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir jo litt smør på flesk å ha to Dsp'er, hvor den ene ligger "ubrukt". Sist jeg sjekket pris kostet jo en Digimoda rundt 1100$, og det er før frakt og moms, så blir fort nærmere 9K for å få den inn. Hva annet er det du har kommet over?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerne på plass i leiligheten.

Prosjektet stoppet nesten opp i våres da studiene stadig tok mer tid. Jeg manglet mange småting for å ferdigstille prosjektet. Den viktigeste mangelen var kanskje en skikkelig fot til høyttalerne. Heldigvis hadde faren min en kollega som driver i stålbransjen og han skaffet meg to runde 15mm stålplater i riktig dimensjon. Disse borret jeg hull i, avrundet kantene og lakkerte matt sorte. Nå ser det slik ut:
    -mummy-jpg

Jeg har handlet meg 2stk B&O ASP500 og 2 stk ASP250 som skal drive høyttalerne, men har ikke hatt tid til å teste disse enda:
    -ice-jpg

I første omgang tenker jeg å bygge eller kjøpe et enkelt kabinett til disse, men på litt sikt er planen å plassere disse inne i høyttalerne. Hvis noen har et tips til et rimelig og pene kabinetter er det bare å synge ut
    Har foresten et litt basic spm om disse: hvordan fester man disse til et kabinett? Ser det er noen profiler i kjøleribben under. Skal disse skyves inn i spor, eller skal man ha skruer som går inn i disse? Noen som vet?

Jeg har også bygget meg subber basert på Peerless 12" XXLS og Keiga 5230 amper: -xxls12-og-keiga-jpg

Meeen, jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg skal bruke dem; I leiligheten har jeg ingen problemer med å hente ut nok bass av høyttalerne. De strekker seg fint til litt under 40hz på egenhånd. Slaglengden blir aldri utfordret her da jeg har mer drahjelp fra dette rommet enn i rommet jeg bygde dem i og mye mindre anledning til å spille høyt.
    Kanskje jeg bruker en av dem og setter den helt intill sofaen og deler den ved 40hz, bare for å riste litt i invollene på film.
    Skal nok teste dem ihvertfal og se hva jeg syntes, erfaringsmessig syntes jeg det er mye lettere å få til frekvensgangen i bassen med subber enn med elementer montert på baffelen. Da setter jeg dem på et sted med lite utfasinger og fjerner toppene med DSP.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt målinger i dag etter en kort runde med DSP

I dag fikk jeg tatt noen målinger. Jeg var spent på resultatet da jeg syntes oppsettet i dette rommet var litt pågående i øvre mellomtone, litt fattig i nedre mellom tone og bassen var for noe ensformig. Målingene avslørte ganske kjapt at det skyldtes store peaks i basse ved 47 og 90hz.
    Dro ned peaken på 47hz 5db og den på 90 8 db, hevet 200-500hz med 2,5db og senket 650-950khz med 2 db... Ah, det var noe annet! Deilig med å kunne gjøre DSP realtime mens man måler og lytter.

Legger ut en måling glattet 1/6 og en 1/48. Jeg bruker 1/6 som pekepinn på hørbare problemer. Problemer som ikke syntes på en 1/6 graf er liten vits i å gjøre noe med på en parametrisk EQ. Meget gledelig at problemene i midbass og nedre mellomtone er mye mindre i dette rommet enn det forige som dere kan se av grafen lenger opp.

-respons-glattet-jpg

-mindre-glattet-jpg

Målingene er gjort i lytteposisjon, 2,5m unna ca 20 grader of axis.

Fikk aldri tid til å måle høyttalerne i friluft dessverre. Vet timc var interessert å noen skikkelig målinger av waveguiden. Håper jeg får til det en annen gang. Det jeg kan si er at frekvensrepsonsen er meget jevn i alle lytteposisjoner. Den varierer meget lite of axis i forhold til on axis sammeniknet med andre høyttalerer jeg har hatt, og det er jo mye av poenget med en slik høyttaler. Grafen ser noe mer nøytral ut on axis, da nivået fra 1kHz opp er noen db høyere.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine kurver du har der. Til å være in-room målinger så ser det veldig bra ut, og jeg tviler ikke på at det høres flott ut. Jeg ser at du har ganske kraftig fall på responsen ifra 100 Hz og til 20 kHz. Er dette bevisst? Har du prøvd deg fram med litt ulike kurver? Selv har jeg en preferanse på helt flat kurve i dette frekvensområdet, men noe stigende respons ifra 100 Hz til 10 Hz.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Veldig fine kurver du har der. Til å være in-room målinger så ser det veldig bra ut, og jeg tviler ikke på at det høres flott ut. Jeg ser at du har ganske kraftig fall på responsen ifra 100 Hz og til 20 kHz. Er dette bevisst? Har du prøvd deg fram med litt ulike kurver? Selv har jeg en preferanse på helt flat kurve i dette frekvensområdet, men noe stigende respons ifra 100 Hz til 10 Hz.
    Enig at den ser litt vel "varm" ut og jeg foretrekker også vanligvis et ganske rakt oppsett oppover. Men jeg tror rett og slett at dette rommet krever en kurve som er noe varmere enn det normale pga de mange harde flatene osv. Det oppleves ikke som ullent eller tilbakelent. Syntes faktisk det låter meget bra.

Men skal selvfølgelig leke mer med DSP, men endringene jeg gjorde med å øke området under 400hz og dempe opp mot 1kHz opplevdes som meget vellykkede.
    Høyttalerne vil også måle noe rakere mer on-axis så kan også justere dette en del med vinkling, men det fine med vinklingen jeg kjører nå er at responsen blir veldig lik for alle tre setene da høyttalerne krysser inn et godt stykke foran sweetspot. Ganske uvanlig for de fleste typer høyttalere, men det brukes mye for høyttalere med CD-horn.

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •