To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 252
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De var absolutt ikon'iske :-D Håper prosjektet kommer til å ende opp med like stilig lyd!

Hadde de ikke hatt skruehullene bak kunne de hete i'et-eller-annet, iWaveGuide... Kanskje de er den enøyde oldefaren til EVA

-wall-eva-png-jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    De var absolutt ikon'iske Håper prosjektet kommer til å ende opp med like stilig lyd!

Hadde de ikke hatt skruehullene bak kunne de hete i'et-eller-annet, iWaveGuide... Kanskje de er den enøyde oldefaren til EVA
    Takk for det! Kan absolutt hende de er i slekt med EVA Lyden håper jeg bli bra, og ikke like elsk hat som utseende!

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Gratulerer! Synes de var kule. Noe helt annet enn alt annet for å si det sånn Baksiden gir de bare den litt kule industrielle looken.
    Takk for det, helt klart noe annet og det er litt av morroa, å ha noe litt unikt. Mange kommer nok ikke til å hoppe i taket for designet, men det er vanskelig å være likegyldig ihvertfall. De er ikke kjedelige kasser.

Et spm til dere som har drevet litt med DIY: er det vanlig å bruke noen form for pakning/pakningstape under elementet for å sørge for at det blir helt tett mellom element og kasse?
    Ser de har dette til salgs noen steder, men har ikke sett at det blir brukt noe særlig. Speaker Gasketing Tape 1/8" x 3/8" x 50 ft. Roll | Parts-Express.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

Et spm til dere som har drevet litt med DIY: er det vanlig å bruke noen form for pakning/pakningstape under elementet for å sørge for at det blir helt tett mellom element og kasse?
    Absolutt. Forutsatt at ikke elementene blir levert med pakning påmontert fra fabrikk.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker timc, da kjøper meg meg noe tetningslist liknende greier.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk litt tid med kabinettene i dag

Kledde insiden med bitumen plater:
    -bak-gummi-jpg

-forran-gummi-jpg

Loddet terminaler til kabler:

-terminal1-jpg

-terminaler-jpg

Isolerte hele baksiden, med rockwool:

-rockwool-jpg

Monterte "pakningstape" på basserne:
    -jbl-pakninger-jpg

Og monterte dem på baffelen:
    -forran-2-jpg

Med elementer og bitumen veier baffelen alene 25kg. Gir et mer solid inntrykk nå!

Bare å skru sammen kabinettdelene i morgen så er det klart for først test. Mangler dessvere preamp/lydkort med phantomspenning så målinger, XO og eq må vente litt Musikklink som jeg bestilte hos svarer ikke på mail eller tlf :/

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget stilig ut Fredrik. Gleder meg til å høre lytteinntrykk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig magnetsystem på den jblen der gitt.

Får håpe dette spiller like bra som det ser ut da!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøfft, venter i spenning på inntrykkene...:wink:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyd i oppsettet i dag, og ungikk feil som å smelle av en diskant eller to i prosessen! :-D

Inntrykk er egentlig alt for tidlig å komme med. Delefilter er laget ut fra magefølelse/gjetting, høyttalerne står lent mot et hjørne da de mangler foten, meeeeen jeg våger meg til å si at jeg hører virkelig potensialet her. Det låter allerede veldig rett igjennom og dynamisk, samtidig som det er ting som ikke er helt optimalt. Pinpointing bla er litt mangefull, lydbildet er litt vel stort og difust plassert.

Har ikke gjort en eneste måling i dag, det orket jeg ikke, var morsommere å bruke tiden jeg hadde til rådighet til å lytte. Det er vel et godt tegn.

-elektronikk-jpg

-oppsett-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert delte meninger om designet men jeg synes de er utrolig stilige

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker tols1! Helt åpenbart at det er delte meninger om designet, og i en tradisjonell norsk stue tror jeg ikke de gjør seg. Men i et lytterom, eller en moderne/minimalistisk stue derimot fungerer de som møbler spør du meg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja som skulpurer egentlig men de passer kanskje ikke like godt inn i ei tømmerstue.

Men det som jo er like viktig er jo hvordan de låter, det bør jo absolutt ha et potensiale.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger, målinger og mer målinger

Har ikke blitt så mange oppdateringer her. Jeg fikk waveguidene litt sent, og dermed var juleferien over for i år og studiene har tatt mesteparten av tiden.

Men i dag hadde jeg fri og litt tid til å leke med høyttalerne. Har laget en veldig midlertidig fot av 22mm finer plate. Målet i dag var å komme i gang med å lage et skikkelig delefilter.

Det jeg fikk til i dag var å måle elementene vær for seg, og få dem til å oppføre seg som et 8 ordens akustisk filter med deling på 1400hz. De summerer helt perfekt, etter å ha forsinket bassern en smule. Frekvensgange er veldig jevn og fin.

Kommer til å leke med forskjellige filtere for å finne ut hva jeg liker best, men er ikke mye å utsette på det jeg lagde i dag syntes jeg. Låter veldig transperant og sømløst.

Det eneste som ikke er helt 100% er Q-sounden på Roger Waters innspillinger. Den har jeg opplevd enda mer bak meg før. Noen innspill på hva som må klaffe for å at dette skal bli helt topp?
    Regner med at det er en kombinasjon av riktig fasegang, riktig plassering osv?

Syntes generelt at plasseringen sideveis i lydbildet er bra. Bra sentrering der det skal være det, og ellers resten av lydbildet fint plassert i bredden. Men mangler noe i dybden både forover og bakover.

Jeg kan jo forskyve fasen mellom elementene en del om det er ønskelig, men jeg kan ikke korigere fasegangen innenfor et enkelt elements arbeidsområde, da må jeg over på noe alla DEQX. Får prøve meg frem litt mer, men tips fra folk som er dyktige med design av delefiltere får bare rope ut om de har tips

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo forskyve fasen mellom elementene en del om det er ønskelig, men jeg kan ikke korigere fasegangen innenfor et enkelt elements arbeidsområde, da må jeg over på noe alla DEQX. Får prøve meg frem litt mer, men tips fra folk som er dyktige med design av delefiltere får bare rope ut om de har tips
    Å korrigere fasen innenfor et enkelt elements arbeidsområde har lite for seg. Høyttalerenheter er - stort sett (og i hverfall innenfor sitt normale arbeidsormåde) - "minimum-phase" - dvs fasegang og frekvensrespons er to sider av samme sak.

Men å matche fase mellom diskant- og basselementer er såklart viktig. Et utgangspunkt er rett og slett å måle (med tommestokk) løpeavstand mellom diskant- og basselementet, og forsinke diskantelementet tilsvarende. Med 8. ordens filterflanker vil du - dersom du kobler et av elementene i motfase - se en dyp notch ved delefrekvensen. Juster forsinkelsen inntil notchen er dypest.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags diskantelemet bruker du? Ville forsøkt med 1200 Hz 4. ordens dersom elementet tåler det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar grelv! Så helt klart en dyp notch når elementene var i feil fase. Forsinket så basseren gradvis til notchen ble borte og responsen ble flat. Meget fornøyd med lyden faktisk.

Skal prøve mer i morgen, 4 ordens ved 1200hz er det mange anbefaler. 8 ordens ved 1400hz var bare det første jeg prøvde, fordi det virket enkelt å få til, elementene oppførste seg "forutsigbart" frekvensmessig i det området.

Hvilke fordeler har et 4 ordens over et 8 ordens?

Foresten: diskanten er fortsatt den billige STX d-800-ti som polakkene bruker. Jeg har ikke hørt mange 1" CD og har dårlig sammenlikningsgrunnlag, men den låter bra i mine ører. Kabinettet er ikke limt, så det er bare å åpne og bytte det jeg måtte ønske når jeg føler for å teste noe annet.

mvh Fredrik

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar grelv! Så helt klart en dyp notch når elementene var i feil fase. Forsinket så basseren gradvis til notchen ble borte og responsen ble flat.

Forsto jeg deg riktig her, tro? Notchen skal være dypest mulig når ett av elementene er i motfase. Dette indikerer symmetriske filterflanker: som dermed kansellerer ut i motfase, og som da skal addere til flat respons når elementene er i fase med hverandre.

Hvilke fordeler har et 4 ordens over et 8 ordens?
    Teroretisk: ingen.
    4 ordens krever færre komponenter med passiv filtrering sammenliknet med 8, og er derfor mye vanligere. Med aktiv filtrering behøver du selvsagt ikke å ta slike hensyn - men jeg ville uansett holdt meg til 4. eller 8. ordens filtre, fordi disse summerer faseriktig i utgangspunktet, og dessuten er mindre følsomme for offset på baffel enn andre filterordener.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Forsto jeg deg riktig her, tro? Notchen skal være dypest mulig når ett av elementene er i motfase. Dette indikerer symmetriske filterflanker: som dermed kansellerer ut i motfase, og som da skal addere til flat respons når elementene er i fase med hverandre.
    Ordla meg litt upresist der, men det er som du sier: Jeg justerte meg frem til dypest mulig notch med et element i motfase, da summert de helt flatt når jeg satt fasen korrekt etterpå.

Teroretisk: ingen.
    4 ordens krever færre komponenter med passiv filtrering sammenliknet med 8, og er derfor mye vanligere. Med aktiv filtrering behøver du selvsagt ikke å ta slike hensyn - men jeg ville uansett holdt meg til 4. eller 8. ordens filtre, fordi disse summerer faseriktig i utgangspunktet, og dessuten er mindre følsomme for offset på baffel enn andre filterordener.
    Ok =) Jeg lagde et 4 ordens på 1200hz. Det var vanskeligere å få til da jeg måtte gjøre flere spesialtilpasninger for å elementene til å rulle av korrekt. Diskanten måtte ha slakk avrulling da den ruller av mye under 1200hz av seg selv. 2204h, var motsatt, den hadde en peak i området som gjorde at jeg måtte eq og dele litt lavere elektronisk for å få det til...Så hva ble resultatet når jeg fikk til et 4 ordens på 1200hz; Hørte knapt noen forskjell overhode fra det andre filtere Muligens noe fyldigere mellomtone, men det kan være placebo.
    Skal lage et par filter til og så måle alle filterne. Hører jeg ikke forskjell velger jeg det som måler penest.

Men er veldig fornøyd med lyden totalt sett. Litt ødeleggende at jeg får en skikkelig suckout mellom 100-300hz pga rommet. Men kommer nok rundt det med litt jobbing med plassering /subber. Ellers er lyden dynamisk, jevn frekvensgang(nøyralt) og vedlig live følelse.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du er godt i gang!
    Suckout mellom 100 og 300 Hz er noe mange anlegg sliter med. Dette kommer ofte av tak/gulvrefleksjoner, og er da veldig vanskelig å gjøre noe med: plassering hjelper ikke så mye, og området ligger litt for høyt opp i frekvens til at subber kan gjøre seg gjeldende. Hvis suckouten ikke er for skarp/dyp kan litt forsiktig eq hjelpe litt – selv om en rent generelt skal være ganske varsom med å kompensere suckouter som kommer fra rommet. Det beste er egentlig å ha to basselementer: plassert på baffelen på en måte som gjør at de best mulig kompenserer for hverandres gulv-og takrefleksjoner. Men det blir jo digre kasser av en slik tilnærming….

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du er godt i gang!
    Suckout mellom 100 og 300 Hz er noe mange anlegg sliter med. Dette kommer ofte av tak/gulvrefleksjoner, og er da veldig vanskelig å gjøre noe med: plassering hjelper ikke så mye, og området ligger litt for høyt opp i frekvens til at subber kan gjøre seg gjeldende. Hvis suckouten ikke er for skarp/dyp kan litt forsiktig eq hjelpe litt – selv om en rent generelt skal være ganske varsom med å kompensere suckouter som kommer fra rommet. Det beste er egentlig å ha to basselementer: plassert på baffelen på en måte som gjør at de best mulig kompenserer for hverandres gulv-og takrefleksjoner. Men det blir jo digre kasser av en slik tilnærming….
    Ja, jeg har opplevd dette i en eller annen form i de fleste rom/anlegg.
    Kjelleren de står i nå er kun utviklingslokale, og jeg mener at dippen i mitt vanlige rom ikke er så voldsom (større plass til sidevegger og tak).

En annen ting jeg lurer litt på er korrigering av høyttaler vs høyttaler/rom.
    Mange av de kjente systemene som DEQX og også manuelle metoder, går jo ut på at man korrigerer først høyttaleren, med en nærfeltsmåling slik at delefiltere og elementer oppfører seg korrekt. Så gjør de en romkoreksjon etterpå.
    Men hva når de tingene du gjør i nærfelt har stikk motsatt effekt i lytteposisjon? Si at jeg flater ut en peak på 3dB i området 950hz, så ser jeg i lytteposisjon at jeg etterpå har en dipp på samme sted på -3dB... da kan jeg jo øke nivået her, men det blir jo som å ødelegge arbeidet jeg gjorde i nærfelt?

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •