Forte II Oppussing!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forte II Oppussing!

Noen som vet om en ålreit Guide til hvordan jeg kan få mine Klipsch Forte II til original standard?

De er meget falmet i treverket, har pådratt seg noen riper under frakt eller fra forrige eier! og har ett stygt stort hakk i hjørnet!

Tenkte igrunn ha de sorte, men samtidig få det treverk mønsteret til å skinne igjennom!

Planen er også å ha hele Høyttaleren sort samt gjøre grillene helt sorte, og male den lille ringen rundt Foten i bronse eller svakt gull for en lekker detalj!

Men trenger hjelp til hvordan jeg kan få gjort dette proffesjonelt så det ser Originalt ut!

Her er bilde av Forte II for de som ikke har sett de!

Bildene er Lånt av Eddie her på forumet, som skal ha takk for overtalelsen og informasjon om disse fantastiske HT. (Si ifra hvis jeg skal fjerne bildene men har ikke eget kamera foreløpig)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er helt sikker på at de skal males, så ville jeg prøvd meget ut-tynnet oljebasert maling. Den vil la strukturen skinne igjennom.

Ellers - hvis det er mulig å reparere skaden vha finér / sparkel / tremasse, så vil kokt linolje (muligens tynnet) gi treverket et helt nytt liv og en fascinerende glød.

Dersom original finish var lakket, må du pusse ganske godt for å få maling til å sitte.

Ellers regner jeg med at dette vil være en gullgruve av informasjon: Forums - The Klipsch Community

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Hvis du er helt sikker på at de skal males, så ville jeg prøvd meget ut-tynnet oljebasert maling. Den vil la strukturen skinne igjennom.

Ellers - hvis det er mulig å reparere skaden vha finér / sparkel / tremasse, så vil kokt linolje (muligens tynnet) gi treverket et helt nytt liv og en fascinerende glød.

Dersom original finish var lakket, må du pusse ganske godt for å få maling til å sitte.

Ellers regner jeg med at dette vil være en gullgruve av informasjon: Forums - The Klipsch Community

Takk, har lyst på samme finish som er på den nye RF 7 MKII i cherry, om dette er mulig å oppnå vet jeg ikke! men skal sette opp tråd på klipsch forumet!

Takker

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er da som følger, å vaske de med en fuktig klut med grønnsåpe grundig, passe på å ikke få fukt i evnt sprekker og på elementer!

Så prøve å reparere skaden for så å pensle de med kokt lin olje eller en annen form for treolje for å få de nye pene og blanke!

Vil det funke å beise? for å få de mørkere? har lyst å få de litt mørkere og litt mer "rødaktig" i fargen!

Kommer ikke til å male da dette vil senke verdien betraktelig om jeg går vekk fra original finish!

Har null peil på dette, og er trege svar på klipschforumet!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oljebeis vil funke. Du vil kunne få dem i nesten den fargetonen du ønsker.

Du beiser før du har på linolje, hvis ikke er treet mettet og oljen med fargekomponenten vil trekke dårlig inn.

En fordel med beising er at skader blir mindre fremtredende. Ulempen kan igjen være at det ikke lenger er originalt.

Har du hvalnøtt eller eik?

Her er en beis: http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/be055_no.pdf

Påfør både beisen og linoljen med klut som kastes i peisen etter bruk. Begge stoffer kan gi selvantenning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Oljebeis vil funke. Du vil kunne få dem i nesten den fargetonen du ønsker.

Du beiser før du har på linolje, hvis ikke er treet mettet og oljen med fargekomponenten vil trekke dårlig inn.

En fordel med beising er at skader blir mindre fremtredende. Ulempen kan igjen være at det ikke lenger er originalt.

Har du hvalnøtt eller eik?

Her er en beis: http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/be055_no.pdf

Påfør både beisen og linoljen med klut som kastes i peisen etter bruk. Begge stoffer kan gi selvantenning.
    Vel de vil ikke være originale på samme måte, men dem vil se langt bedre ut! Om du tenker på Høyttalerne så har jeg samme farge som på Bilde på toppen!

Når jeg drar fingrene over sidene på HT så er det litt sånn småflisete, vil få dette helt glatt, og de en ny glød!

Klut ja! tenkte å bruke malekost men får kjøpe inn noen kluter!

Hvor lenge må de tørke etter de er beiset før jeg kan påføre linoljen? de står vel i et ca 24graders rom !

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La de stå over natten.

Hvis det er olje som ikke har trukket inn etter ca 30 minutter tørker du den av.

Hvis de er flisete kan du stryke lett over med 200-400 sand-papir før du begynner å beise/olje.

Du kan trenge flere strøk beis før du oppnår ønsket farge.

Linolje kan brukes etter oljebeis for å få et mer varig og robust resultat. De blir samtidig en aning mer gylden.

Det er ikke spesielle krav til kluten, jeg bruker vanligvis gamle laken....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •