Filter hjelp: Kompensere motstand, ved bruk av flere elementer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filter hjelp: Kompensere motstand, ved bruk av flere elementer?

Håpet jeg kunne få litt hjelp,
    jeg har et par gamle d-i-y høytalere, som ikke helt får gjort nytten sin pga feil i filteret. Nå skal jeg muligens også modifisere et par kasser og utsmykke dem med nye elementer, så da kommer jeg borti den samme løsningen og også samme problemet med delefilteret.

Problemet er når man har to elementer som i dette tilfellet, mellomtone.
    Slik filteret var konstruert, så fikk jeg røde lamper og klipping.. Har klart å kompansere litt med en motstand, men jeg håpte at noen kunne assistere meg litt.

Noe slik ser filteret ut i dag..

Jeg vet ikke helt om jeg har klart å formulere meg skikkelig fram til hva jeg egentlig vil, men håper at jeg er i rett område i alle fall.

Noen som kan gi meg en pekepinne? =)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner røde lamper og klipping så antar jeg at det er PA du snakker om?
    Og når jeg ser filteret som ikke inneholder noe dempeledd verken for diskant eller mellomtone, så er vel høyttalerne PA også kanskje?

Doble elementer koblet i parallell betyr halvert impedans, og motstander brukes i hovedsak for å justere nivået og og ikke impedansen.

Det finnes ikke noe standardsvar på det du spør om, og skal man få til et velfungerende filter må målinger til.
    Noen tips kan du nok kanskje få av guruene på området om du opplyser hvilke elementer som benyttes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke PA utstyr jeg snakker om, testet høytalerene med en Parasound effektforsterker som ikke var særlig happy.
    Har blitt gjort en liten endring i filteret, uten at jeg helt husker hva som ble gjort.

Det jeg håpet på var vel egentlig en form for tommelfinger regel, eller liknende for konstruksjoner med flere element i samme oppgave.
    Kanskje det finnes brukbare programmer som løser oppgaven?

Finnes det noen måte og kompensere for halvert impedans?

Nå sitter jeg på nattevakt og husker kanskje dårligere enn ellers hva slags elementer som har stått i noen uferdige DIY kasser i 10 år..
    Dette har stått siden jeg hjalp BGuarden med en DIY Sub, samme tidspunkt.

Det er en Seas diskant, Peerless 5" (muligens disse) og en 12" Peerless (ukjent data) i bunn.

Har muligens noen kasser for hånd, tror de er besmykket med 2x5" og en 10" samt diskant. Tenkte på om jeg skulle pusse over de og bruke disse 5" fra Seas.
    Sammen med en diskant fra Morel og finne noe brukbart til å bytte ut 10" også..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at filteret er koblet rett?
    En stereoforsterker skal ikke ha noe problemer med en impedans på 3-4 ohm, og absolutt ikke i mellomtonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Note to self: Ikke start forvirrende diskusjoner på AVforum på nattevakt.. ;-)

Element detaljer i gammelt oppsett:
    Diskant: Seas H0737-08 19TFF 1
    Mellomtone: Peerless 5 1/4 SDS 830656
    Bass: Peerless 12" 831857 (datasheet pdf)

Vel, jeg har hatt en elektronikk mann som har hjulpet meg med å sette opp filteret, han har kontrollert det og sier at det er bra nå.
    Men, ville liksom unngå slike problemer i fremtiden..
    (skal høre med han hva vi egentlig er ute etter, beklager forvirring)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. jeg regnet over filterverdiene ed forlene som jeg harbrukt i mine DIY (6 par) og jeg finner ut at spolene i filteret ditt burde være ca.3 ganger mindre og kondensatorene ca.3 ganger større. Om det er avgjørende er jeg ikke sikker på.

Det kan være lurt å prøve å måle DC-motstaden i høyttaleren (på terminalene). Er den på mindre en 3ohm kan det være en feilkobling, som f.eks. at på et punkt i filteret kan det være bare en kondensator eller en spole i mellom +/- på forsterkeren, noe som nesten kortslutter forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med han som hjalp meg med filteret:
    Han sier at det blir impedanse problemer med bass/mellomtone, det er noen spessielle toner.

Trenger man ikke ta noen hensyn til at man har flere elementer?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen som kan hjelpe deg å måle impedansen på:
    1) hvert element
    2) hele systemet

Uten målinger blir det bare en gjettelek.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mellomtone

Sitat Opprinnelig postet av Thanx
    Har snakket med han som hjalp meg med filteret:
    Han sier at det blir impedanse problemer med bass/mellomtone, det er noen spessielle toner.

Trenger man ikke ta noen hensyn til at man har flere elementer?
    Bytt mellomtoneelement mot et på 8 ohm, eller du kan prøve det på 4 ohm, med motstand 3.9 ohm i serie på mellomtone først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du to elementer i stedet for ett (halvvering av impedans) blir komponentverdiene dobblet og halvvert. Husker ikke hvilken vei i farten.

Å begynne med mostsander i serie er å kaste bort effekten.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Bruker du to elementer i stedet for ett (halvvering av impedans) blir komponentverdiene dobblet og halvvert. Husker ikke hvilken vei i farten.

Å begynne med mostsander i serie er å kaste bort effekten.
    Dette var kun ment for å teste delefilteret til mellomtonen i 8 ohms load ;-)
    Mange høytalere bruker motstand til justering av nivå på elementer. Dette gjelder mellomtone, og diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriemotstand bidrar til å endre impedansen. Da vil også delefrekvensen endre seg.

Dersom du er interesssert i nivåjustering må du bruke en L-pad, med en motstand i serie, og en i paralell. Eventuelt kan du ta høyde for den økte impedansen i filterdesignet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er syk og kjeder meg på sofaen under pleddet i dag, så jeg brukte like greit litt tid på å simulere denne høyttaleren.

Som forventet er den rimelig frempå i mellomtonen, når to mellomtoner er koblet paralellt uten noe dempeledd. Setter du inn en L-pad med 2 ohm i serie og 20 ohm i paralell med mellomtonene vil den nok låte adskillig bedre.

Men er delefilteret koblet rett og alle elementer i orden burde ikke forsterkeren klage på impedansen. I følge simulering vil impedansen være 3,8 ohm ved 500-700hz som minimum, "as is". Vanskeligste fasevinkel er -41gr/6,5ohm @ 270hz

Med nevnte dempeledd vil laveste impedans havne på 4,9 ohm i samme område. Vanskeligste fasevinkel er da -30gr/8ohm @ 200hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt og ligge under pleddet..
    Men, jeg satte pris på at du gadd og simulere dette. =)

Får slepe beistene ut i garasjen og ta en ny titt..
    Om man får det til og låte bra, ja da tror jeg de får ny finish..
    (Kan si at det var litt motivasjonsknekk når malingen satt fast på maskeringstapen, da de engang ble malt..)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •