Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 365
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finner ikke igjen den offisielle tråden, så spør her. Hvis jeg bygger disse en gang kunne jeg kanskje tenke meg et buet kabinett. Mer jobb, ja, men penere hvis de skal stå fremme. Regner ikke med at det har noe å si så lenge volumet opprettholdes?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel kun bli bedre, så lenge ikke styrken i kabinettet kompromitteres.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du leiter etter basselementene Sannax.... Så heeelt usannsynlig er det vel ikke...?

Tenker du på å bøye flere lag med finer, eller frese flere lag med kryssfiner/mdf i høyden i så fall?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vil vel kun bli bedre, så lenge ikke styrken i kabinettet kompromitteres.
    Ja, skulle tro det. STyrken skal det ikke stå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ser du leiter etter basselementene Sannax.... Så heeelt usannsynlig er det vel ikke...?

Tenker du på å bøye flere lag med finer, eller frese flere lag med kryssfiner/mdf i høyden i så fall?
    Hehe...ikke lett å holde noe hemmelig her i gården ;-) Går runder rundt meg selv om dagen og tenker mye på hvor jeg vil. Det er lett å gå seg bort i Diy-verden, men man lærer iallefall en hel del.
    Skulle noen sitte på noen basselementer og selvsagt TPL-150H, så er det selvfølgelig bare å skrike ut, selvom jeg har mine tvil

Er ikke helt i mål med hvordan, men hvis det blir noe av i det hele tatt, lager jeg trolig noen flere "avstivere" som også danner en del av frontveggen, hvor slisset MDF bøyes rundt. Å frese MDF i høyden ville vært det beste, men da snakker vi om en haug med plater :shock:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet der (stacking) er å lage kun halve "bøyen" og så sette sammen. Om du lager to varianter der sammenføyningen er forskjøvet, så bør det bli veldig sterkt. Du lager maler som du kopifreser etter. Da blir det helt likt og minimalt med pussing. Lag så en jig til søylebormaskin og lag hull på samme sted på alle delene. Der stikker du rundpinner nedi i full høyde. Lim.

Med denne metoden går det langt færre plater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...det var en god ide, Teddy...må på tegnebordet litt for å se hvordan det løses best

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Finner ikke igjen den offisielle tråden, så spør her. Hvis jeg bygger disse en gang kunne jeg kanskje tenke meg et buet kabinett. Mer jobb, ja, men penere hvis de skal stå fremme. Regner ikke med at det har noe å si så lenge volumet opprettholdes?
    Spennende prosjekt det du går å tenker på En ting er sikkert, det er en høyttaler som leverer utrolig mye vellyd til en fornuftig pris. Den kommer jo ikke helt uten ankepunkter og det største er som de fleste er inne på, den fysiske størrelsen på høyttaleren. Det du tenker på vil jo tilføre den en helt annen for og dermed vil den muligens gi høyttaleren en helt annen karakter og oppfatning av den.

Forøvrig er linken til entusiast tråden, tangenAVdesign's venner

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...det var en god ide, Teddy...må på tegnebordet litt for å se hvordan det løses best
    Om du er som meg, så er nattesøvnen nå ødelagt. Beklager.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Spennende prosjekt det du går å tenker på En ting er sikkert, det er en høyttaler som leverer utrolig mye vellyd til en fornuftig pris. Den kommer jo ikke helt uten ankepunkter og det største er som de fleste er inne på, den fysiske størrelsen på høyttaleren. Det du tenker på vil jo tilføre den en helt annen for og dermed vil den muligens gi høyttaleren en helt annen karakter og oppfatning av den.

Forøvrig er linken til entusiast tråden, tangenAVdesign's venner
    Ja, nå er jeg muligens tilbake der jeg startet for 1 1/2 år siden, da jeg lurte på om du kunne bygge de. Har gått i mange retninger i forhold til hva jeg har lyst til å bygge, og det har vært alt fra svære horn til linjekilder. Mange spennende saker der ute, men har vel funnet ut at om jeg noengang skal komme i mål, er det trolig best å velge noe som er velprøvd og dokumentert. Der kommer jo Miles inn i bildet.
    Alle høytalere har nok noen ankepunkter, men føler at Miles vil møte en del av mine krav til både film og musikk.
    Jeg synes ikke den er så stor jeg, all den tid jeg planla et basshorn på 101cm i diameter..hehe
    Det er derfor jeg vurderer å "freshe" den opp litt med buet kabinett, svart frontbaffel, en mørk finer på sidene og bak samt noen custom-made stands.
    Så er det jo jobben med å regne ut volumet i buen, så den tilsvarer totalvolumet. Den vil jo nødvendigvis da bli litt dypere, men det er helt greit.
    Noen gode forslag til volumregning?
    Takk for linken forresten, BEF!
    Vi får se nå da...må få hostet opp noen elementer, og blir vel kanskje nødt til å ringe AVshop om det ikke dukker opp noen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Om du er som meg, så er nattesøvnen nå ødelagt. Beklager.
    Jepp 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett tips til volumberegning. SketchUp beregner arealet til en flate automatisk, så da kan du konstruere flaten (footprint) med de buene du skal ha og bare gange med høyden på kassa for å finne volum. Samme kan du gjøre med evt. avstivninger: konstruer avstivningen med hull og utskjæringer og multipliser det beregnede arealet med platetykkelsen.

Easy-peasy

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh..hjertelig! Tenkte ikke på det. Har jo tegnet den nye kinoen i Sketchup, så det skulle vel kunne gå greit

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX; høres ut som en glimrende ide du har. Regner med vi kan nyte bilder av det ferdige produktet i romjula :wink: 8-)

Ps. Kokken lagde et senterstativ med buede vegger for å matche sin QX senter. Han sagde vertikale slisser som ikke gikk helt gjennom plata, og bøyde til passende form.
    http://avforum.no/forum/1192920-post1110.html

Vet ikke om dette blir sterkt nok, men får en presset lim inn i spaltene burde det kunne fungere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    SannaX; høres ut som en glimrende ide du har. Regner med vi kan nyte bilder av det ferdige produktet i romjula :wink: 8-)

Ps. Kokken lagde et senterstativ med buede vegger for å matche sin QX senter. Han sagde vertikale slisser som ikke gikk helt gjennom plata, og bøyde til passende form.
    http://avforum.no/forum/1192920-post1110.html

Vet ikke om dette blir sterkt nok, men får en presset lim inn i spaltene burde det kunne fungere.
    Ja, det er klart dere skal få det. Er nok ferdig finert innen 2. juledag tenker jeg 8)
    Lagde bafflene på OB'ene mine på den måten. Det blir definitivt sterkt nok ved å ha lim i slissene. Eneste ulempen er at det blir flere kanter (etter slissene) på andre siden av plata, og det må pusses ned...en jævlig jobb! Det virker fristende å kanskje legge lagvis. Ved å grovskjære malene med stikksag først, for så å bruke underfres med et kopifresestål, skulle det kunne bli ganske strøkent, uten alt for mye puss.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre som Tony Gee gjorde med Humble Statement og stacke MDF med ferdig tilskjært bue (og asymetrisk bølgeform på innsiden om du virkelig satser). Klask på en ekstra baffel på forsiden og voilà!

Det blir fryktelig mye kapp, støv, svette og utgifter av det, men jeg vil gjerne se deg gjøre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Du kan jo gjøre som Tony Gee gjorde med Humble Statement og stacke MDF med ferdig tilskjært bue (og asymetrisk bølgeform på innsiden om du virkelig satser). Klask på en ekstra baffel på forsiden og voilà!

Det blir fryktelig mye kapp, støv, svette og utgifter av det, men jeg vil gjerne se deg gjøre det.
    Hehe...tenker meg du vil se det, Ola Har sett på Humble statement noen ganger, og den er relativt forseggjort for å si det mildt. Såvidt jeg husker er den også CNC kuttet, og da er det jo litt enklere. Når jeg tenker på det har jeg en her nede som har kjøpt seg svær CNC og gjør dette på hobbybasis...kanskje høre med han? Blir jo litt juks da, men slipper jo alt støvet sjøl.
    Føler nesten presset til å gjøre dette nå..hehe, men skal jeg gjennomføre vil det planlegges skikkelig med maler og tegninger, så det blir minimum med ekstrajobb, når jeg eventuellt starter.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...tenker meg du vil se det, Ola Har sett på Humble statement noen ganger, og den er relativt forseggjort for å si det mildt. Såvidt jeg husker er den også CNC kuttet, og da er det jo litt enklere. Når jeg tenker på det har jeg en her nede som har kjøpt seg svær CNC og gjør dette på hobbybasis...kanskje høre med han? Blir jo litt juks da, men slipper jo alt støvet sjøl.

Føler nesten presset til å gjøre dette nå..hehe, men skal jeg gjennomføre vil det planlegges skikkelig med maler og tegninger, så det blir minimum med ekstrajobb, når jeg eventuellt starter.
    Humble Statement er tatt av fra sidene til Gee, men jeg vet han hadde en CAD-fil til layouten. Det lar seg sikker gjøre å få fingrene i detaljene, selv om han har lagt om til salg av kits. Siden du har tilgang til CNC så er det vel ingen hindringer? Tid, Penger, Motivasjon og slikt er det jo bare å trekke ut av løse lufta for en som er fingernem som deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for komplimentet Tror ikke jeg skal gå løs på statement, men kanskje få tegnet opp Miles i CAD..hmmm.
    En annen ting..har nå knotet litt i Sketchup, ser jeg har en liten vei å gå ift arealberegning gitt...tols1..en liten quick-demo?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vet ikke hvor detaljert demo du trenger, men her har jeg bare laget en firkant, brukt sirkel-verktøyet og satt senter midt på den ene langsiden, og trukket radien ut til et hjørne på langsiden. Så har jeg slettet den delen av sirkelen som går rundt firkanten slik at det gjenstår en bue ut fra siden. Samme på den andre siden, og til slutt slettet de strekene som utgjør firkanten. Da står du igjen med én hel flate. Høyreklikk og velg Entity info.

Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.-sketchupareal-jpg

Nå er det jo langt fra sikkert at du ønsker så mye bue som på tegningen, det kan jo også hende du vil ha en smalere bakside enn front, men da lager du bare noen støttelinjer utenfor firkanten så du har noe å "feste" senter på sirkelverktøyet. Da kan det jo også være greit å notere seg hvilken radius sirkelen har, slik at det blir enklere å gjenskape profilen In Real Life.

EDIT: Du kan jo også bruke Arc-verktøyet, men da får du ikke info om radius.

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •