Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 365
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kunne du sagt litt om hvordan du gikk frem da du freste nedsenkningen til TPL-150H? Lagde du en "ramme" og freste innvendig på denne?
    Jeg brukte et fresestål som hadde samme dia. som radien på kanten av hornet. Så monterte jeg to styreskinner for fresen slik at fresen gå helt rett og ikke kan "rive" seg løs. Da slik freste jeg alle fire sidene. Etter det kuttet jeg ut selve hullet for hornet.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ja.....Her var det mange ting som skulle spille inn

Dette med spredningsmønster kan jeg absolutt ingenting om, så her er det bra med all info som kommer.

Det jeg egentlig trenger er noen som sier hva som skal gjøres, og hvordan.

Og ja, bruk teskje

Det er masse og si om spredningsmønster og jeg bør ikke være den første du får en lang forklaring fra da jeg er rimelig fersk selv. Søk på DIY audio, snickers har skrevet en del på avforum og sentralen.
    GedLee har forsket mye på dette og lager høyttalere med smal og jevn spredning:
    http://www.gedlee.com/downloads/directivity.pdf

Uansett: TPL-150H er en TPL-150 med en waveguide rundt som fokuserer energien i et bestemt område. Derfor har den høyere følsomhet og smalere horisontal spredning. Jeg tror dette bare er en fordel for Duke da spredningen fra waveguiden vil likne mer på spredningen til mellomtone elementet. Det du bør prøve på er at delingen skal bli minst mulig hørbar. Da må du dele i det området hvor de har likest mulig spredning. Antakeligvis et sted mellom 1-1.4khz. Viktig at elementne jobber i mest mulig perfekt fase i deleområdet også, og det kan du virkelig få til mye bedre med aktiv deling enn passiv.

Det står mye om dette på DIY audio osv. Du kan ta en kikk i min byggetråd, da jeg holder på med noe av det samme, selv om høyttaleren er litt annerledes gjelder mye av de samme prinsippene og fremgangsmåtene.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg brukte et fresestål som hadde samme dia. som radien på kanten av hornet. Så monterte jeg to styreskinner for fresen slik at fresen gå helt rett og ikke kan "rive" seg løs. Da slik freste jeg alle fire sidene. Etter det kuttet jeg ut selve hullet for hornet.
    Lagde du disse styreskinnene selv, eller er det kommersielle greier?

Fant forøvrig en kjekk guide for nedfresing av ukurrante elementer og slik i går.

Flush Mounting an Irregular Baffle

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. TPL-150H har jo en horisontal spredning på 90 grader, men "bare" 30 grader i vertikalplanet. Er det mulig å bruke et annet horn for å øke den vertikale spredningen eller vil dette også påvirke filteret i nevneverdig grad? Mange kompresjonsdrivere kan jo brukes i forskjellige horn, men kan hende er dette en annen historie?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ønskelig med stor vertikal spredning? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være ekkel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Er det ønskelig med stor vertikal spredning? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være ekkel.
    Nå synes jeg du var ekkel Nei, seriøst, jeg lurer faktisk også hva dette vil ha å si for lydopplevelsen (da tenker jeg ikke off-axis, men selve opplevelsen). Størrelse på lybildet...larger than life etc.?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jevn er viktigere enn stor. Både horisontalt og vertikalt.

Ønskelig med stor? Tja. Det vil avhenge av hva som er målet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå synes jeg du var ekkel Nei, seriøst, jeg lurer faktisk også hva dette vil ha å si for lydopplevelsen (da tenker jeg ikke off-axis, men selve opplevelsen). Størrelse på lybildet...larger than life etc.?
    Hvilken spredningskarakterestikk som er ønskelig er det veldig delte meninger om. GedLee mener den må være symetrisk over axene for å få mest mulig jevn spredning i alle retninger. Andre mener det vil være gunstig å begrense den vertikalespredningen en god del fordi det vil gjøre at man får mindre refleksjoner.
    Det kommer ann på hva som er målet med designet som timc sier. Det det er ganske god enighet om er at spredningsmønsteret/karakterstikken børe være jevnest mulig og mest mulig konstant i et størst mulig frekvensområdet.

Det er veldig dumt med 30 grader vertikalspredning om lytteren skal sitte litt of-axis i høyden, som i en kino med 3-4 rader. Det vil også være dumt med for smal spredning horisontalt da de som ikke sitter i sweetspot vil få en veldig skjev respons i forhold til de i sweetspot. De som driver med waveguides mener stort sett idiell spredning ligger et sted rundt 90 grader horisontalt og et sted mellom 40 og 90 grader vertikalt for et normalt lytterom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklaring FredrikC. Det vil si at det i en kino eller uansett normalt lytterom ville vært ønskelig med mer enn 30 grader vertikal spredning. Da er vi tilbake til utgangspunktet: Hvilke evt horn kunne vært brukt istedenfor originalen, og vil dette påvirke filteret nevneverdig? Skulle vel ikke tro filteret skulle bli påvirket?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Bra forklaring FredrikC. Det vil si at det i en kino eller uansett normalt lytterom ville vært ønskelig med mer enn 30 grader vertikal spredning. Da er vi tilbake til utgangspunktet: Hvilke evt horn kunne vært brukt istedenfor originalen, og vil dette påvirke filteret nevneverdig? Skulle vel ikke tro filteret skulle bli påvirket?
    Du skal være meget dyktig til både simulere og lage horn for å utvikle et custom horn til Beyma TPL-150. Bånddiskanter har i seg selv meget begrenset spredning i vertikalplanet meg bekjent. TPL-150H har faktisk bedre spredning vertikalt enn TPL-150, så dette har de nok jobbet med allerde.

30 grader vil av mange regnes som litt snevert, men det er jo ikke laaangt unna 40 grader, og det finnes ingen eksakt grense for hva som er rett eller galt. Det viktigeste er hvordan det låter og der er er jo tilbakemeldingene på denne driveren veldig bra. J
    Men BEF og andre har vel kommentert at de er ganske sensitive på vinkling og å ha den plassert i ørehøyde.

Jeg har personlig hørt de i kun et oppsett, men jeg syntes de spilte kanon. Skjelden kombo av dynamikk, oppløsning og lav forvrengning. Finnes nok CD drivere som kommer i nærheten og kanskje med enda mer SPL, men ikke over et like stort frekvensområde tror jeg (1-23kHz). CD driveren jeg har i mine DIY nå vil jeg si er ganske god, særlig til prisen, men de må se seg slått på alle områder egentlig, men mest i bunnen og toppen av sitt arbeids området 1-1.5kHz og 10-20kHz. Men skal nok utforske litt mer påkostede drivere etterhvert.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nedsenkingen av elementene, hvor dyp er den på de forskjellige elementene?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    Angående nedsenkingen av elementene, hvor dyp er den på de forskjellige elementene?
    Jeg har frest TLP-150H ned 5mm, slik at den er helt i flukt med front platen.

15" er frest 8mm ned, den kan du uten problem frese ned 14,5mm slik at den er helt i flukt med fronten. Jeg freste den ned kun 8mm pga. det var gjort på de prototypene jeg kjøpte i fra Tangen. Prototypene var det en "feil" på, for tanken var at 15" skulle ligge i flukt på fronten.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man sitter her og leser, ser på bilder og samtidig leser lytte opplevelser, så frister det veldig og prøve seg på et slikt prosjekt.
    Men ikke nok med innkjøpet av elementer, så tror jeg kanskje mine Carver A-753x blir litt for små. 3x 250w i 8 ohm er jo ikke mye sammenlignet med hva disse bad boyene skal gå på.
    Får vel sitte med RF83 litt til... I alle fall fram til jeg har overbevist meg selv at dette byttet er lurt og nødvendig :P

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne klarer seg med mye mindre effekt enn normale hi-fi høyttalere pga høy følsomhet og veldig grei impedansekurve. 100W bør være nok til å gjengi musikk rimelig realistisk. Husk at de trenger 1/10 av effekten til en normal høyttaler.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Disse høyttalerne klarer seg med mye mindre effekt enn normale hi-fi høyttalere pga høy følsomhet og veldig grei impedansekurve. 100W bør være nok til å gjengi musikk rimelig realistisk. Husk at de trenger 1/10 av effekten til en normal høyttaler.
    uff, du skulle ikke ha sagt det... fikk jo ikke mindre lyst til og bygge nå! :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en som selger et byggesett.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/77895

Ferdig bygde kasser om en kan hente også...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det 'sommer' og littegranne arbeidslyst har returnert.

Regner med å ferdigstille disse i løpet av ferien. Men lurer litt på demping inni kassen. Har noen akustikkplater jeg tenker å dissekere, men hvor, og hvor mye skal jeg dempe?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det 'sommer' og littegranne arbeidslyst har returnert.

Regner med å ferdigstille disse i løpet av ferien. Men lurer litt på demping inni kassen. Har noen akustikkplater jeg tenker å dissekere, men hvor, og hvor mye skal jeg dempe?

Det er godt å høre!

Det Tangen sier om demping av kabinettet: "Det bør dempes med 5 cm Rockwool på bunnplate samt bakplate. Hele rommet bak diskanten fylles med Rockwool. Sidene bør dempes med 5-7 cm skumplast." Jeg brukte 5cm Rockwool på side veggene istedenfor skumplast.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men problemet mitt er jo at portene er i bunn og topp. Vil ikke blokkere dem.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men problemet mitt er jo at portene er i bunn og topp. Vil ikke blokkere dem.
    Ja selvsagt! Jeg ville dempet side og bakveggen i selve kamrett.

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •