Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 365
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo bare ett generisk andre ordens filter (både til bass og diskant) med en dempemotstand til diskanten. Tviler på det er optimalt...
    Se på filteret til inConcert Miles, det er ikke likt i det hele tatt.

Anbefaling fra dynabel er jo bare en dobling av verdier på basis at ett element fjernes, ikke særlig scientific i det heletatt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.byggebolig.no/lyd-bilde-tele-og-data/bef's-kompromisslose-hjemmekino/300/

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ok, da forstår jeg. Er du interessert i å selge kassene og filtrene?
    Kanskje filtrene en gang i fremtiden, men ikke kassene.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at det optimale er en RCL-rekke med identiske høyttalere. Men det kan bli vanskelig for meg å få fysisk plass til en Miles i center. Det er én av grunnene til at jeg har mast om en miniMiles som vil være lettere å plassere.
    Men jeg er jo litt skeptisk til dette også hvis et generisk delefilter ikke er en god match for en slik høyttaler.
    Hva med en "centerMiles" som fortsatt er bestykket som en standard Miles, men hvor diskanten er plassert mellom bassene for så å legges over på sida? Kassevolum og mål forøvrig blir samme som standard Miles. Ville det kunne fungere? Ville blitt en særdeles fet centerhøyttaler..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier har laget sine Miles i MTM konfigurasjon. Nå legger riktignok ikke han sine, men selve konfigurasjonen er prøvd ut.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg forstår at det optimale er en RCL-rekke med identiske høyttalere. Men det kan bli vanskelig for meg å få fysisk plass til en Miles i center. Det er én av grunnene til at jeg har mast om en miniMiles som vil være lettere å plassere.
    Men jeg er jo litt skeptisk til dette også hvis et generisk delefilter ikke er en god match for en slik høyttaler.
    Hva med en "centerMiles" som fortsatt er bestykket som en standard Miles, men hvor diskanten er plassert mellom bassene for så å legges over på sida? Kassevolum og mål forøvrig blir samme som standard Miles. Ville det kunne fungere? Ville blitt en særdeles fet centerhøyttaler..
    Alt kan fungere, også miniMiles med en 15", men du er på "upløyet" mark, og da blir det å kunstruere en ny høyttaler.
    Men som andre også har nevnt, så synes jeg også at 5-7 Miles blir veldig overkill som satelitthøyttalere
    hvis man ikke har helt ekstreme krav til headroom, eller har en hjemme kino på 100+m2.
    Se f.eks. på de fine høyttalerne som med 12" + samme diskant som Crimar har bygget, når en slik løsning er fintunet så tviler jeg på
    at det er mange som ville savne noe i hjemmekinosammenheng.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Alt kan fungere, også miniMiles med en 15", men du er på "upløyet" mark, og da blir det å kunstruere en ny høyttaler.
    Men som andre også har nevnt, så synes jeg også at 5-7 Miles blir veldig overkill som satelitthøyttalere
    hvis man ikke har helt ekstreme krav til headroom, eller har en hjemme kino på 100+m2.
    Se f.eks. på de fine høyttalerne som med 12" + samme diskant som Crimar har bygget, når en slik løsning er fintunet så tviler jeg på
    at det er mange som ville savne noe i hjemmekinosammenheng.
    Dette har du helt sikkert rett i. Mitt problem er bare det at jeg ikke kan noe om høyttalerkonstruksjon eller tuning. Jeg vil kikke nøye på 12" + diskant. Jeg kunne også tenke meg en litt enklere diskant til surroundhøyttalerne, men noe som fortsatt kan parres lydmessig med Miles i front. Kanskje en enklere Beyma-diskant om noe slikt finnes?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg finner ikke delefilteret på Dynabel, har de sluttet og selge eller er det noen som har link?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger ikke noe ferdig delefilter på dynabel. De bygger delefilter til deg om du har delefilterskjema. Det gjelder en hvilken som helst konstruksjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg startet jobben med å lage mellomtone kabinetter til Miles.

Elementet som er valgt er Beyma 12G40 som skal bli brukt som mellomtone og jeg skal ha en ekstra 15" på toppen av det hele, Beyma 15P80Nd

Noen bilder av elementene.

-3j2a0751-jpg

-3j2a0750-jpg

-3j2a0752-jpg

Da har jeg startet jobben med byggingen av de nye mellomtone kabinettene til frontrekka i kinoen. Nå er det først og fremst liming av alle delene.

-3j2a0837-jpg

-3j2a0841-jpg

-3j2a0843-jpg

-3j2a0853-jpg

-3j2a0858-jpg

-3j2a0855-jpg

-3j2a0861-jpg

Så var det fresing som har stått på programmet.

Alle kabinettene er nå ferdig limt, så det var arbeide med frontplatene som sto for tur. Jeg startet med å frese nedsenkningen for elementene, så freste jeg ut selve hullet for elementene ved hjelp av mal. Jeg avsluttet med å få limt en front plate til kabinettet, så et kabinett er nå 95% ferdig.

Jeg merker platen i senter

-3j2a0877-jpg

Merket for senter av elementet, borrer et hull på 4mm som er for styrepinnen i frese jiggen.

-3j2a0878-jpg

Freser forsenkningen til elementet

-3j2a0880-jpg

-3j2a0883-jpg

Fresing av hull for elementet ved hjelp av fresemal

-3j2a0886-jpg

Elementene prøvd på frontplaten i kabinettet

-3j2a0891-jpg

Frontplaten limes til kabinettet

-3j2a0901-jpg

Jeg ønsket å montere bassporten slik at den er endel av kabinettet. Så jeg lager en montasje ring for selve porten, som jeg limer på innsiden i kabinettet og monterer porten i, så skal jeg frese hull gjennom bakplaten i kabinettet og inn i porten. På den måten får jeg en meget fin overgang på baksiden av kabinettet og inn i bassporten.

-3j2a0864-jpg

-3j2a0867-jpg

-3j2a0875-jpg

-3j2a0894-jpg

-3j2a0897-jpg

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig spennende ut, flott håndverk! Uten at jeg har lest hele tråden, du skriver mellomtoner til Miles. Antar du da snakker om frontrekka di. Hvilke båndbredde er det disse skal jobbe på? Hvordan kjører du crossover på disse med Miles?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Dette ser veldig spennende ut, flott håndverk! Uten at jeg har lest hele tråden, du skriver mellomtoner til Miles. Antar du da snakker om frontrekka di. Hvilke båndbredde er det disse skal jobbe på? Hvordan kjører du crossover på disse med Miles?
    De er tenkt for LCR i kinoen. Tanken er at de skal jobbe mellom 200 og 1500Hz. Jeg har full aktiv drift i kinoen, så hvordan delingen blir tar jeg litt etter hva som høres best ut.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til å lese hvordan dette spiller sammen med LCR, bli sikkert suverent!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Ser frem til å lese hvordan dette spiller sammen med LCR, bli sikkert suverent!
    Vis du følger med i tråden min vil nok de fleste av synspunktene komme fram der, BEF's kompromissløse hjemmekino .

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mannen er gal!
    men rå

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Er innen receivere pr.dd som har digital utgang. Jeg har snakket med noen produsenter om akkurat dette og de har faktisk ikke tenkt tanken. Jeg for mindel har en drøm om en prosessor med AES/EBU eller S/PDIF utgang.
    Jeg vet dette en gammelt post, men er dette fortsatt et ønske?

Jeg har i lengre tid vært inne på å modde min receiver (Yamaha) for å koble inn mitt eget digitale filter. Prinsippet er egentlig ganske enkelt: Man tapper lydstrømmen som går inn i DAC'ene, kjører sitt egne digitale filter, og så sende dem tilbake til DACene. Å tappe den digitale lydstrømmen til DACene og konvertere det til SPDIF eller AES/EBU er langt enklere. Men det krever modding av receiveren da!

Og volumkontroll blir noe mer tricky. For det første fordi DAC-ene kjøres som regel alltid med så mange bits som mulig, dvs. mer eller mindre konstant volum. Volumkontrollen gjøres analogt etter DAC-ene. For det andre, dersom man justerer volumet digitalt, mister man oppløsing. For hver 6dB lavere volum får man ett mindre DAC-bit tilgjengelig til signalet. Har man en slik SPDIF utgang, må man finne en metode å justere volumet i utstyret som bruker SPDIF signalet.

Men, er det interessant?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at hvis du skal ha SPDIF ut, så må du over på rene prosessorer. Min har ihvertfall både toslink og spdif ut, men jeg savner fortsatt en AES/EBU utgang, selvom jeg bare kan kjøre en overgang. Jeg også synes det er litt rart at de ikke har tenkt på dette. Husker dette irriterte meg ganske mye når jeg hadde Yamaha recieveren, siden jeg kunne ikke ha full gain på itechen pga strømnettet i huset støyer, og når jeg dro på skikkelig med volumet, så klippet det analoge signalet i yamahaen. Endte til slutt opp med å kjøpe en usb til aes/ebu boks som jeg kjørte rett inn i crownene når jeg skulle høre på stereo for å unngå dette problemet siden jeg ikke gadd å knote inni recieveren.

Men det hadde vært interessant å se en tråd der du dokumenterte de, om du tenker på å gjøre det.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å ha digitalt ut på alle kanaler hadde vært himmelen det for oss som deler aktivt... Eneste jeg har sett som har dette er noen eldre Meridian prosessorer, men vet ikke om noen moderne forsterkere med dette. Burde egentlig vært en kurrant sak å fått det til så rart at ingen har komt med dette.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP setter dessverre en stopper for digitalt ut på alle kanaler høyere enn 48Khz, 16bit.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det stopper ikke muligheten til å reverseengineere og modde inn en slik løsning. Det er mulig det er juridisk på kanten å gjøre slik (siden man nå bypasser HDCPs regler), men man har iallefall en lovgitt rettighet til å modde produkter man selv eier.

Uansett, hvis jeg skal i gang med et slikt prosjekt, tror jeg at jeg må ha et konkret mål med et slikt eksperiment. Selv har jeg ikke aktiv deling og har ikke behov for digital audio ut. Det blir også noe elektronikk/kretskort som må lages med bl.a. SPDIF eller AES/EBU-kontakter.

Jeg tror jeg stopper, da dette er OT i denne tråden. La oss fortsette her: http://avforum.no/forum/showthread.p...ut-av-receiver
    Sist endret av Midas; 05-13-2014 kl 21:30
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •