Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 365
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Du kan høre med BEF om dette. Han laget noen "mini-miles" som surround kanaler i kinoen. Han kjører aktiv deling, da, men han har vel kanskje et par forslag til deg.
    Ja, han har helt sikkert innsikt i dette. Men jeg tror det er passiv deling som vil være aktuelt for meg, i hvertfall i første omgang. Kanskje BEF kan si noe om dette også? Skulle ikke forundre meg

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg kjører tre stk "mini-Miles"/Beyma FR15A/2 bak lydtransparent lerret. Jeg kjører aktivt. Crimar her på forumet har vel Beyma FR12A/1 mener jeg å huske.

Har passive filter til standard inConcert Miles, og lurer også litt på om det er store forandringer som må til når det er snakk om en 15". Baffelbredde er samme og kassevolum er halvert.
    Interessant! Så du har både "mini" miles og standard Miles? Hvorfor kjører du de store med passive filtre når du kjører de "små" med aktiv deling? Eller missforstod jeg? Hvordan låter de små i forhold til de store?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inConcert Miles-kassene står tomme. Fikk aldri hørt originalene i ett skikkelig rom. Jeg måtte flytte anlegget til en annen vegg, og der var det ikke plass til dybden til Miles. Det var da jeg gikk for en mindre versjon.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefiltre

Hei.

Dynabel lager delefiltre for Miles. De har designet både til vanlig og mini (1 stk 15"). Jeg forepurte dette for en stund siden og de vet hva de gjør når det gjelder delefiltre. Jeg skal kjøre passiv deling på surroundkanalene a la BEF sine, men drevet av en vanlig hifi flerkanals forsterker.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre Dynabel har bygget og målt en prototype, så ville jeg vært litt skeptisk. Be om å få se målinger før du handler. Det er ikke så enkelt å "gjette" seg fram til et fungerende delefilter....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    inConcert Miles-kassene står tomme. Fikk aldri hørt originalene i ett skikkelig rom. Jeg måtte flytte anlegget til en annen vegg, og der var det ikke plass til dybden til Miles. Det var da jeg gikk for en mindre versjon.
    Ok, da forstår jeg. Er du interessert i å selge kassene og filtrene?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Hei.

Dynabel lager delefiltre for Miles. De har designet både til vanlig og mini (1 stk 15"). Jeg forepurte dette for en stund siden og de vet hva de gjør når det gjelder delefiltre. Jeg skal kjøre passiv deling på surroundkanalene a la BEF sine, men drevet av en vanlig hifi flerkanals forsterker.
    Takk for god info!
    Det er akkurat dette jeg tenker på også. Det blir spennende å følge din byggetråd videre. Hvilket kassevolum har du tenkt å benytte til dine mini-Miles?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Med mindre Dynabel har bygget og målt en prototype, så ville jeg vært litt skeptisk. Be om å få se målinger før du handler. Det er ikke så enkelt å "gjette" seg fram til et fungerende delefilter....
    Tror ikke Dynabel har prototype, men de har vel bygd noen filtere etterhvert av Miles basert på ditt skjema. /Etter kundeforespørsler)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mest på filteret de har laget for "mini" Miles, med en bass.

Å lage mitt filter er jo helt greit, det vet jeg åssen måler. 8)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er den rette mannen å spørre her, forstår jeg. Har du noen formening om hvordan en slik "mini"-Miles vil fungere? Er det en dårlig idé med samme delefilter som standard-versjonen? Har du forslag til kassevolum til en slik mini?

Jeg ser for meg å bygge en frontrekke av inConsert Miles. Men det vil være helt uaktuelt å bygge et fullt surroundoppsett av disse. En "mini"-Miles som suroundhøyttalere kan være mer realistisk. Er det eventuelle andre kandidater av litt enklere DIY konstruksjoner som kan fungere godt sammen med Miles'ene?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Du er den rette mannen å spørre her, forstår jeg. Har du noen formening om hvordan en slik "mini"-Miles vil fungere? Er det en dårlig idé med samme delefilter som standard-versjonen? Har du forslag til kassevolum til en slik mini?

Jeg ser for meg å bygge en frontrekke av inConsert Miles. Men det vil være helt uaktuelt å bygge et fullt surroundoppsett av disse. En "mini"-Miles som suroundhøyttalere kan være mer realistisk. Er det eventuelle andre kandidater av litt enklere DIY konstruksjoner som kan fungere godt sammen med Miles'ene?
    Mini Miles som de har blitt døpt er ikke til å skimse av.

Den er en vesentlig kostnadshopp fra Mini til stor. Og et fullt surroundoppsett av mini miles ville nok gruset de fleste oppsett med vanlig høyttalere, hvis man lager en skikkelig bass ved siden.

Jeg har slike med 12", men hadde jeg lagd de på nytt ville jeg gått for 15".

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Mini Miles som de har blitt døpt er ikke til å skimse av.

Den er en vesentlig kostnadshopp fra Mini til stor. Og et fullt surroundoppsett av mini miles ville nok gruset de fleste oppsett med vanlig høyttalere, hvis man lager en skikkelig bass ved siden.

Jeg har slike med 12", men hadde jeg lagd de på nytt ville jeg gått for 15".
    Interessant! Hva slags delefilter bruker du? Og hvilket kassevolum valgte du? Og hvordan kom du fram til det?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt info om hvordan Dynabel har sett for seg dette (uten at jeg kan garantere at dette ble sluttproduktet)

"Hei, Delefilteret er beregnet på elementene som hører til Miles settet med den bestykningen dette settet har. Skal du bruke færre basselementer enn de til Miles, vil filteret bli annerledes. Siden du skal ha én 15" til surroundhøyttalerne, blir impedansen doblet, og følsomheten til diskanten må reduseres med ca 3dB. Grovt regnet skal bassfilteret ha 2mH spole og 16uF kondensator isf. 1mH og 33uF. 0.22mH spolen er nok der for å løfte litt i responsen på elementet et stykke opp i frekvens, og må sansynligvis byttes ut med 0.47mH. Du må samtidig dempe diskanten med ca 3dB. Hva er impedansen på diskantelementet? Får jeg vite dette skal jeg beregne en dempekrets som bevarer impedansen slik at filteret fungerer optimalt. Kostnadene for surround filterne vil med sansynlighet havne omtrent på det samme som filtere til Miles."

Jeg sendte så datafilene på elementene til de og fikk dette svaret:

"Diskantelementet trenger følgende ekstra komponenter for å dempes 3dB:Ta bort motsanden på 6 ohm, og erstatt med 10 Ohm, men i tillegg en motstand parallellt med diskantelementet på 33 Ohm. De nye dempemotstandene gir filteret riktig arbeidsbetingelse. Ekstrakostnaden i komponenter pr. filter blir ca. 20 kroner ift. originalfilter til Miles."
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Her er litt info om hvordan Dynabel har sett for seg dette (uten at jeg kan garantere at dette ble sluttproduktet)

"Hei, Delefilteret er beregnet på elementene som hører til Miles settet med den bestykningen dette settet har. Skal du bruke færre basselementer enn de til Miles, vil filteret bli annerledes. Siden du skal ha én 15" til surroundhøyttalerne, blir impedansen doblet, og følsomheten til diskanten må reduseres med ca 3dB. Grovt regnet skal bassfilteret ha 2mH spole og 16uF kondensator isf. 1mH og 33uF. 0.22mH spolen er nok der for å løfte litt i responsen på elementet et stykke opp i frekvens, og må sansynligvis byttes ut med 0.47mH. Du må samtidig dempe diskanten med ca 3dB. Hva er impedansen på diskantelementet? Får jeg vite dette skal jeg beregne en dempekrets som bevarer impedansen slik at filteret fungerer optimalt. Kostnadene for surround filterne vil med sansynlighet havne omtrent på det samme som filtere til Miles."

Jeg sendte så datafilene på elementene til de og fikk dette svaret:

"Diskantelementet trenger følgende ekstra komponenter for å dempes 3dB:Ta bort motsanden på 6 ohm, og erstatt med 10 Ohm, men i tillegg en motstand parallellt med diskantelementet på 33 Ohm. De nye dempemotstandene gir filteret riktig arbeidsbetingelse. Ekstrakostnaden i komponenter pr. filter blir ca. 20 kroner ift. originalfilter til Miles."
    Det er vel dette Tangen mener med å være skeptisk, med disse filterendringene som Dynabel foreslår vil ikke resultatet være i nærheten av originale Miles.
    Og at diskant må dempes ca 3 dB ekstra i forhold til originalen er feil, den må nok dempes nærmere 6 dB for at spenningsfølsomheten skal bli riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten må dempes 6 dB ja. 3 dB er fullstendig galt. Hvordan kan en seriøs aktør som Dynabel ta feil så her?

Og nei - jeg har ikke noe delefilterforslag til "mini-Miles". Ikke spør.

Til en bass blir kassen ca halvparten, dvs ca 110 liter. Bruk en bassport i stedet for to, med samme dimensjoner.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / Bilde

Delefilter til minimiles!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kit

Sitat Opprinnelig postet av crimar
    AVshop.no / Bilde

Delefilter til minimiles!
    endret grunnet dustfeil fra min side

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    er ikke det filteret til den med beyma 6" i?
    Nope.

Er et tilsvarende som sitter i min beyma 12" mwnd

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten må dempes 6 dB ja. 3 dB er fullstendig galt. Hvordan kan en seriøs aktør som Dynabel ta feil så her?

Og nei - jeg har ikke noe delefilterforslag til "mini-Miles". Ikke spør.

Til en bass blir kassen ca halvparten, dvs ca 110 liter. Bruk en bassport i stedet for to, med samme dimensjoner.
    Nå skjønner jeg litt mer hvorfor folk peser meg for å gå for aktiv deling på surround også, hehe.

Jeg får revurdere litt på planene. Koster penger å gange effektkanaler med 2, men man ønsker jo også å ha best mulig lyd. Blir kanskje et par måneder ekstra med Bowers & Wilkins da mens AV-kontoen magisk fylles opp av Norsk Tipping (eller hardt oppsparte penger).

Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •