Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 365
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    For dere som kjører aktivt og bruker eq, bruker dere dedikert måleutstyr for å vite hvor man skal bruke eq? eller benytter dere REW og Radioshack?
    Hvordan er det med brystkasse bass på disse?
    Blir det litt overkill med disse høytaleren i et 24kvadrat rom?
    Mine innstillinger er gjort med måleutstyr, grunn oppsettet kan man sette opp uten. Det er det siste lille man trenger utstyr for å få på plass. De er ikke for store for 24m2, er ca det kinoen min er på......

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere som kjører aktivt og bruker eq, bruker dere dedikert måleutstyr for å vite hvor man skal bruke eq? eller benytter dere REW og Radioshack?
    Hvordan er det med brystkasse bass på disse?
    Blir det litt overkill med disse høytaleren i et 24kvadrat rom?
    Ikke overkill, fikk gode resultater paa 13 kvm hos meg.

Miles har stor kapasitet ned til 40 hertz, saa du har trykk fra 40 og hele veien opp
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Lurer på om eg skal avskrive Jbl Array nå og herved gå for disse.
    Frister litt at eg kan lage 3 stk slike for under prisen av det som Array koster.
    I tilegg sparer eg vell litt på elektronikken. Ser for meg at disse er mer lettdrevne enn Arrayene.
    Er det noen som overhodet har noe negativt å si om disse "beistene"?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Er det noen som overhodet har noe negativt å si om disse "beistene"?
    Ja de er fysisk veldig stor og man blir avhengi av dynamikken de gir....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av ulempene med et aktivt oppsett er at man må jobbe en del med delefilteroppsett. Dette krever et minstemål av kompetanse, ellers faller de litt gjennom.

Jeg planlegger å sette opp mine utendørs når de skal inn i kinoen igjen. På den måten vil jeg få eliminert mye rompåvirkning og få grunnoppsettet riktig. Da har jeg en bedre 'baseline' til romintegrering etterpå.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Miles passivt i et rom på 28m2 og etter litt rombehandling låter det fabelaktig. Har planer om å kjøre dem aktive senere, da vil gjerne tyne maksimalt ut av disse fantastiske høyttalerne. Men er enig i det folk sier over her. For meg er det et must med EQ på disse da de spiller helt flatt, noe jeg synes er veldig kjedelig å høre på.

Kan ikke annet enn å anbefale disse høyttalerne, og etter min erfaring er det absolutt ikke noe overkill på 25m2.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    For meg er det et must med EQ på disse da de spiller helt flatt, noe jeg synes er veldig kjedelig å høre på.
    Noen velger EQ, og andre igjen velger rørforsterkere og vinyl....

Ellers enig i at flatt låter tamt, men det er jo lettere å tune det til med tonekontroller/EQ hvis høyttaleren er flat i utgangspunktet. Man bør ha en tilt oppover i bassen i hvertfall, og kanskje tilte ned diskanten en del også.

I hjemmekinoen min kjører jeg flat EQ, men har basskontrollen på +6 og diskanten på -4 på receiveren (Yamaha).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Er det noen her som bor i bergens området som har miles?
    Kunne tenkt meg å hørt på disse før eg bestemmer meg for å bygge.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har hørt Miles , så vil jeg mene at den er komplett Overkill. :shock: Du vil antagelig komme mye bedre ut, både på lyd og ikke minst lommebok med en 12"er kombinert med samme diskant som Miles.:-D Miles ble vel og opprinnelig konstruert av Tangen med tanke på Rør? (Max SPL/First-Watt) Såfremt du ikke har tanker om og drive kinoen din med rør, så ser jeg Miles som Overkill....

Headrooom.. blir aldri feil, men...

5/7 av disse: Beyma FR12A http://profesional.beyma.com/ingles/...esigns2008.pdf

AVshop.no / AVshop Beyma FR12A/1 høyttalerkit 2-veis 12"/hornladet bånddiskant 350W (u. kabinett, 1stk)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    følsomheten henger sammen med membranareal da. større/flere elementer - høyere virkningsgrad. betyr ikke nødvendigvis at de er laget for små rørforsterkere, men mulig de har vært i tankene

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Uten at jeg har hørt Miles , så vil jeg mene at den er komplett Overkill. :shock: Du vil antagelig komme mye bedre ut, både på lyd og ikke minst lommebok med en 12"er kombinert med samme diskant som Miles.:-D Miles ble vel og opprinnelig konstruert av Tangen med tanke på Rør? (Max SPL/First-Watt) Såfremt du ikke har tanker om og drive kinoen din med rør, så ser jeg Miles som Overkill....

Headrooom.. blir aldri feil, men...
    Litt morsomt å lese at du setter tilside alle uttalelser fra personer som har Miles og de har hørt høyttaleren å konkluderer med at vi tar feil.

Din konklusjon om at denne høyttaleren vil være overkill er meget feil. Du kan ikke sette en dom på Miles bare på grunn av at den har to stykk 15" basselement. Det er akkurat dette som gjør høyttaleren så unik og spesiell. Når jeg drev og bygget min kino testet jeg denne høyttaleren ganske så mye her hjemme. Hadde den blant annet stående i et rom på ca. 9m2 å spille en stund og det var ikke noe problem, lydbilde var storslått og uanstrengt. Det store minuset med å ha den i så lite rom er at den selv er meget fysisk stor og den må stå mins 20-30cm fra bakvegg. Så min konklusjon er klar, ikke overkill i et rom på 24m2!

De som har lyst kan jo lese Akto sine betraktninger av oppsette mitt, BEF's kompromissløse hjemmekino, post 5248

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morsomt og lese at du ser noe behov for og forsvare inconsert Miles. ;-)

Tviler egentelig ikke ett sekund på Miles sin kapasitet, men hvor mye trenger man egentlig?

Står fortsatt på mitt, at man antagellig kan oppnå like mye og bedre lyd med et mindre bassmellomtone element. Da man kan dele noe høyere Dvs. at en ikke behøver og pushe TPL-150H så lavt, for og beholde directivity.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morsomt og lese at du ser noe behov for og forsvare inconsert Miles. ;-)

Tviler egentelig ikke ett sekund på Miles sin kapasitet, men hvor mye trenger man egentlig?

Står fortsatt på mitt, at man antagellig kan oppnå like mye og bedre lyd med et mindre bassmellomtone element. Da man kan dele noe høyere Dvs. at en ikke behøver og pushe TPL-150H så lavt, for og beholde directivity.
    Ikke behov for å forsvare høyttaleren, mere at jeg vil si at din uttalelse er bygget på feil grunnlag.

Når det er snakk om kapasitet og hva man trenger, så er mitt svar jo mere jo bedre... Man får lyd med en liten klasse D forsterker på 20watt, så hvorfor da kjøpe store tunge effekt forsterkere da? Jo man kjøper en stor kraftig forsterker til å ha den kapasiteten og det overskuddet man trenger av og til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt umulig å svare på siden det er person avhengig.
    Det finnes de som synes at å se en film på en 32" TV (med innebygd lyd) er bra nok. Også finnes det andre som Bjørn Erik som vil ha det beste de kan få.

Kan du bevise det?

Og personlig synes jeg at det er meget rart at du uttaler deg om en høyttaler du ikke har hørt en gang...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like mye lyd med en 12" vs to 15". I think not.

Men det er jo et spørsmål om hvor høyt man vil spille. En enkelt 12" vil ikke kunne spille særlig høyt i bassen før forvrengningen går i taket. Men hvis man deler de av mot en sub ved f.eks 100 Hz så bør en 12" spille høyt nok for de fleste formål.

Rent lydkvalitetsmessig burde man komme like langt eller lengre med mindre elementeter i mellomtonen, men ikke i bassen.

Så egentlig burde man lage en tre-veis....

Høyttalerdesign handler kun om å balansere kompromissene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Like mye lyd med en 12" vs to 15". I think not.
    Ser at det ble litt klønete formulert , to 15" som i Miles gruser selvsagt en 12" i bassen, men oppover i frekvens vil en 12" antagelig ha sine fordeler.

5/7 like høytalere med en 12" mot TPL-150H hvor fronter da blir avlastet i bunn av sub. Tror jeg kan bli veldig bra, og betydelig snillere mot lommeboka.

Har da selv Beyma 12MWND i en econovariant passivt delt ved ca +/-1600hz, klangen kan vel beskrives som litt på den mørke siden, og må si jeg liker det jeg hører veldig godt. :-D

Denne 12" kombinert med TPL-150H vil jeg tro kan bli en vinner.

Men hvis $ ikke er noe tema, kjør på , bygg 3/5/7 Miles. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har hørt Miles , så vil jeg mene at den er komplett Overkill. :shock: Du vil antagelig komme mye bedre ut, både på lyd og ikke minst lommebok med en 12"er kombinert med samme diskant som Miles.:-D
    Her tapte du argumentet allerede. Eneste som gir noe mening i det du sier er pris, der kan ikke Miles konkurrere med en enkelt 12".

Å dele hornet på 900Hz er ikke å 'pushe' det i det hele tatt, med mindre man skal spille irrelevant høyt. Man klarer referansenivå med høyttalerne omtrent på tomgang, og det er slik man holder forvrengningen nede. En enkel 12" må virkelig jobbe på 40Hz for å klare det Miles gjør uten å mukke.

Også oppover vil det være stor forskjell. To 15" må jobbe MYE mindre i mellomtonen enn en enkelt 12", selv om begge deler selvfølgelig vil gjøre en god jobb i forhold til de fleste andre oppsett...

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det ble litt klønete formulert , to 15" som i Miles gruser selvsagt en 12" i bassen, men oppover i frekvens vil en 12" antagelig ha sine fordeler.

5/7 like høytalere med en 12" mot TPL-150H hvor fronter da blir avlastet i bunn av sub. Tror jeg kan bli veldig bra, og betydelig snillere mot lommeboka.

Har da selv Beyma 12MWND i en econovariant passivt delt ved ca +/-1600hz, klangen kan vel beskrives som litt på den mørke siden, og må si jeg liker det jeg hører veldig godt. :-D

Denne 12" kombinert med TPL-150H vil jeg tro kan bli en vinner.

Men hvis $ ikke er noe tema, kjør på , bygg 3/5/7 Miles. 8)
    tpl-h og 12" gjør jo bare den eneste forskjell att man må ha subb..

en 12" blir alt for puslete skal man ha noe ned til 40..
    gjør en sim på 12" ern din på under 10% av xmax.

som jeg ser det er rudi ute etter en høytaller som har dynamiske egenskaper. Trikset er da lite membran utsving.

Jeg hadde gjerne hatt 10 18", ser ikke på det som overkill.
    Smaken er som baken, men og påstå att en høytaller er overkill blir feil, værtfall uten og ha hørt den.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atle ;-), føler vel egenlig ikke at jeg har tapt noen ting. Miles er en rå høyttaler, uten tvil, at den og vil ha en grusom punch med sine doble 15". 8)

Har vel fått med meg at teddytusen aldri helt følte at han fikk lyden i sine Miles til og "sitte".

Har også fått med meg at BEF har luftet noen tanker om en ekstrem treveis variant av Miles.
    Bygge en mellomtone kabinett til inConcert Miles. Det blir et kabinett på toppen av Miles med 12” mellomtone element og en 15” bass til helt på toppen. Mellomtone kabinettet vil være lukket og bassen vil få et kabinett volum som tilsvarer halvparten av det 15” har i Miles med samme port tuning. Som mellomtone ser jeg for meg å bruke Beyma 12MW/Nd. Tanken med en bass på toppen er ennå jevnere bassgang, de 3 bass elementene vil bli parallell koblet. Vil bruke aktiv deling, ser for meg en deling på bassen rundt 250-300Hz og 900-1200Hz.
    Hvorfor tanker om å involvere en 12" hvis man ikke tror dette kan ha et forbedringspotensiale?

Tangen støtter vel også dette.
    Rent lydkvalitetsmessig burde man komme like langt eller lengre med mindre elementeter i mellomtonen, men ikke i bassen.
    Hvorfor skal de spille flatt ned til 40hz? I en hjemmekino så har en vel subber til denne oppgaven. La subbene ta seg av den litt dypere bassen i tillegg til LFE.

Seigmann ;-), i en ren stereo setting uten sub så vil Miles ikke være "overkill", men i en hjemme-kino med flere subber så ser jeg på Miles som "overkill". (kan vel innrømme at utrykket "overkill" kanskje var litt overkill :wink

Noen får da aldrig nok , og som jeg har skrevet før, kjør på, har en $ og plass nok. 8) Har overhodet ikke noe broblem med det. :-D

Var mer tenkt som et "bang@buck" forslag hvor en kan oppnå "mye" av det samme, + en teoretisk mulighet for en liten forbedring av mellomtone, med en betydelig sum $ spart..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miles var i utgangspunktet designet som en effektiv "hifi" høyttaler som ikke skulle trenge sub. Derfor burde den ha bass ned til minst 40 Hz. Hjemmekino var overhodet ikke i tankene da den ble kokt ihop.

Ja, en treveis kunne potensielt vært bedre, men både dyrere og fysisk sett større. Og den var allerede et veldig dyrt byggesett, og en veldig stor høyttaler.

Som uttalt tidligere; kompromisser... kompromisser.

Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •