Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles. - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 365
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor flat går det ann å bygge en Miles? (a la Artcoustik eller innwall løsning)

Har lite å gå på, siden mitt rom har 4,3 m dybde og jeg har lite lyst til å gi bort av denne plassen. Ser for meg at dybden på basselementet pluss evt bakplatetykkelse er et minimumm. Men hadde det vært mulig å felle inn magneten i bakveggen??

Mener å huske at elementene ikke er spesielt dype og neodym magneten er jo ikke stor. Dermed burde muligheten for en høytaler med stor flate men liten dybde være til stede.

Eller er jeg på bærtur?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig for meg at det skulle kunne gå bra, men best å få Tangen på banen. Eneste jeg selv også lurer på i den forbindelse er baffelstep hvis frontplata blir mye bredere? Hvis du skal bruke passivt filter, kan det jo hende dette har noe å si pga beregningene som er gjort.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han har nevnt at bredden ikke bør endres nevneverdig, antar det gjelder hvis en skal bruke hans passive filter.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet blir da om det holder med to meters takhøyde ? Forutsatt at en beholder bredden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Spørsmålet blir da om det holder med to meters takhøyde ? Forutsatt at en beholder bredden.
    En besnærende tanke Counter
    Men, kom til å tenke på at det har vært diskutert "baffle-wall", og det må jo få noe av den samme effekten? Mener BEF m.fl diskuterte dette et eller annet sted. Eller blir dette en annen kopp te, i og med at veggen da vel består av porøst dempemateriale?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvor flat går det ann å bygge en Miles? (a la Artcoustik eller innwall løsning)

Har lite å gå på, siden mitt rom har 4,3 m dybde og jeg har lite lyst til å gi bort av denne plassen. Ser for meg at dybden på basselementet pluss evt bakplatetykkelse er et minimumm. Men hadde det vært mulig å felle inn magneten i bakveggen??

Mener å huske at elementene ikke er spesielt dype og neodym magneten er jo ikke stor. Dermed burde muligheten for en høytaler med stor flate men liten dybde være til stede.

Eller er jeg på bærtur?
    Husk at det er utlufting på baksiden av magneten, så denne må ikke blokkeres.

Det passive filteret er designet for en viss baffelbredde, da baffelbredden påvirker baffle-step for bassene samt avrullingen i bånn for diskanthornet. Hvis man endrer baffelbredden vesentlig får man en annen frekvensrespons i mellomtonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det passive filteret er designet for en viss baffelbredde, da baffelbredden påvirker baffle-step for bassene samt avrullingen i bånn for diskanthornet. Hvis man endrer baffelbredden vesentlig får man en annen frekvensrespons i mellomtonen.
    Kanskje litt vanskelig å svare på, men hva legger du i "vesentlig" her? Jeg husker jeg vurderte å lage en noe (5 cm) smalere versjon, men fikk kalde føtter nettopp pga denne problematikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +/- 20 på bredden begynner å få betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde det vært interessant å høre hva du trur Tangen om å bygge disse i en baffelvegg konstruksjon?

Jeg vet ingenting om baffelvegg, men da er det vel fordelaktig med passporten fremover, ala Duke eller BEFs bakhøytallere. Er det f.eks mulig å bygge Miles i en høyere og tynnere konstruksjon med bassporter/hylleporter fremover uten å gjøre kompromiss på høytallerne?

Og noen ideer om hvordan de vil yte med en baffelvegg, hvordan det vil påvirke lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hylleporter i front, det funker fint det.

BEF sine bakhøyttalere er temmelig grunne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var det jeg trudde også, men så skriver jo Herr Tangen dette litt lenger opp "Husk at det er utlufting på baksiden av magneten, så denne må ikke blokkeres."

Jeg tolker dette halveis som at det er et poeng at luftingen er bak magneten og ikke i f.eks en hylleport.

Men siden jeg har begrenset dybde i mitt rom så vil jeg gjerne ha mulighet til å plassere høytallerne noe nærmere bakvegg en det f.eks BEF gjør, er derfor jeg funderer på dette.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med lufting av magneten menes at det må være en viss avstand fra baksiden av magneten til "bakvegg" i kassen. Ikke at selve kassen skal ha hull i seg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det gir mer mening. Driver å skummer atledreiers byggetråd på Miles nå, virker som en interessant løsning som muligens hadde passet mitt fremtidige rom veldig godt også.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen min er en sentervariant som beholder bredden, men blir lengre og grunnere. Skal henge bak lydtransparent lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine står omtrent helt i bakveggen. Husk at de må ha en del toe-in, og at de da kommer noe lenger fram enn kassedybden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sies at BEF's bakhøytalere ikke er Miles, men samme diskant + ett basselement, samt at han deler aktivt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX er inne på noe her. Er begrenset hvor langt man kan dra det og fremdeles kalle det inConcert Miles. Men med samme elementer og "ratting* av eq og delefilter" låter det nok bra.

*Atle Dreier sitt favorittord..?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i prinsippet kan vel ikke Atles design heller kalles en Miles, selv om den er meget lik. Har tegnet min egen versjon av det designet i dag, da det som sagt vil passe bedre i mitt rom.

Men så er det spørsmål rundt hva man skal drive disse med da. Inspirert av BEF er det jo fristende med I-tech 4000, men det blir jo sable dyrt om man skal ha 3-7 slike.

Men hvis man ikke er avhengig av like mye headrom som BEF, kan man kjøre flere enn 1 på en forsterker? Det er jo en 2 kanals forsterker, eller er det slik at 1 kanal brukes til 15"-erne, og en kanal til hornet?

Hvilke andre gode alternativer finnes det hvis man vil ha aktiv deling, men ikke gå hele veien slik BEF har gjort? Leser at Atle bruker "Behringer DCX2496". Jeg klarte ikke helt å lese meg opp på hvor mange høytallere denne kan styre, og hva slags amper kan man f.eks bruke etter denne?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en passiv versjon, men skal over på aktiv deling etterhvert. Da blir det miniDSP som blir brukt. Jeg bruker en slik i dag til å integrere 2stk 18" subber ilag med Miles, og grensesnittet er veldig greit å forholde seg til. Man trenger selvsagt ikke "ta det helt ut" slik BEF har gjort. Tangen brukte rørforsterker på noen få watt på disse om jeg husker riktig. Selv bruker jeg en Rotel RB-1572 med hell.

Home | miniDSP

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DCX2496 har 6 utganger, så den kan styre tre høyttalere. Nå kjører jeg tre Hypex Pcs2.400 som har dsp innebygget. Har ikke hatt lyd i dem ennå med de ampene, kommer inntrykk i tråden min på mandag, tipper jeg.

Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •